Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-19@22:04:43 GMT

احیای پارچه بافی و بوم گردی در کلاته خیج شاهرود + فیلم

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۱۸۷۸۱

‍‍‍‍‍‍

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خانم خدیجه غنچه با تلاش و الهام گیری از گذشتگان ، بافت ماهوت را که از پارچه های سنتی کلاته خیجی است، آغاز کرده و مشتریان داخلی و خارجی هم دارد. خانم غنچه با تشکیل شرکت تعاونی با عضویت 20 بانوی کلاته خیجی ، گردشگری اقتصادی را در کلاته خیج بوجود آورده است . این بانوان هنرمند توانسته اند ماهوت را که کاملا طبیعی است را تولید و حتی زمینه صادرات آن را فراهم کنند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانم غنچه و همکارانش همچنین علاوه بر پارچه بافی، حوله بافی، فرشبافی و تولید میوه و سبزی خشک و انواع مواد غذایی محلی ، خانه های قدیمی را به اقامتگاه های بوم گردی با ظرفیت 450 نفرتبدیل کنند . این بانوان همچنین با تلاش در ذخیره سازی آب های سطحی برای مصارف کشاورزی و پرورش ماهی و فرهنگ سازی برای توسعه گردشگری ، در کاهش بیکاری و تقویت اقتصاد محلی تاثیرگذار بودند . کلاته خیج معروف به شهر دستبافته های سنتی در شهرستان شاهرود واقع شده و 800 بانوی بافنده در آن فعالیت و سالانه 500 میلیون تومان درآمدزایی می کنند. کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سمنان کلاته خیج گردشگری ماهوت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۸۷۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛علی اسماعیلی دهیار روستای کرد علیا گفت: با مشارکت و همدلی اهالی روستا ۲۶۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی یکپارچه سازی شده و با اجرای سامانه آبیاری نوین سالانه بیش از ۳۵۰۰ تن محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو، سیب زمینی و موسیر و ذرت علوفه‌ای تولید می‌شود.
اسماعیل افزود: هر ساله با جاری شدن آب چشمه‌ها و قنوات مردم روستا با اتحاد و هماهنگ برای لایروبی جوی‌ها و کانال‌های آبیاری اقدام می‌کنند تا بتوانند آب را به محصولات کشاورزی خود برسانند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


وی گفت: در کنار کشاورزی صنعت گردشگری روستا نیز با توجه به وجود شهر زیر زمینی ۲۵۰۰ ساله با مساحت ۲۰ هزار متر مربع و آبشار کرد علیا و چشمه شاهی و سد چشمه شاهی به همت مردم روستا فعال شده است و خانه‌های قدیمی و بوم گردی نیز برای حضور گردشگران مهیا شده که به اقتصاد روستا کمک می‌کند.
دهیار روستای کردعلیا هم گفت: در صورت تامین زیر ساخت‌های کشاورزی و حمایت مسئولان، کشاورزان این روستا محصولات خود را تا ۲ برابر افزایش می‌دهند.
اسماعیلی، ظرفیت کنونی اسکان گردشگران را در خانه‌های بوم گردی و قدیمی این روستا ۱۰۰ نفر برشمرد و افزود: در تعطیلات روزانه سه هزار نفر از این روستای گردشگری بازدید می‌کنند و در صورت حمایت از مالکان خانه‌های بوم گردی و قدیمی امکان افزایش ظرفیت پذیرش و اسکان گردشگر تا میزان ۴۰۰ نفر فراهم است.

دیگر خبرها

  • طبیعت گردی عامل کاهش تنش عصبی و حافظ سلامت روان
  • «به پایان ماجرا نزدیک می‌شوید!» / نصب پارچه نوشت مقابل دانشگاه‌های بزرگ تهران +تصاویر
  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • گالری گردی آخر هفته در نمایشگاه‌های جدید تهران
  • اجرای طرح توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار
  • فراخوان ارسال اثر به هشتمین جشنواره «طنز پهلو» در فومن
  • بهره مندی هزار و ۳۰۰ نفر از آموزش‌های صنایع دستی
  • آذر منصوری و تلاش برای خنثی‌سازی اظهارات مثبت خاتمی
  • رونق صنعت کشاورزی و گردشگری روستای کرد علیا
  • صدور ۵۱۴ مجوز سه گانه صنایع دستی در خراسان‌شمالی