Web Analytics Made Easy - Statcounter

سیروس محمدی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: متاسفانه در چند سال اخیر برخی از دارندگان کارت بازرگانی با حضور در دفاتر اسناد رسمی از طریق تنظیم اسنادی اقدام به واگذاری حق استفاده از کارت بازرگانی خود به افراد غیر می کنند که این اقدام غیر قانونی است.

وی با شرح اینکه کارت بازرگانی مجوزی است که به موجب ماده سه قانون مقررات صادرات واردات مصوب چهارم مهرماه سال ۱۳۷۲، فردی که می خواهد مبادرت به صادرات و واردات کالا به صورت تجاری کند نیاز به داشتن کارت بازرگانی دارد، افزود: بر اساس این قانون، کارت بازرگانی توسط اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای متقاضیان واجد شرایط به منظور امر تجارت خارجی (صادرات) صادر می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدی زاده اظهار کرد: از آنجایی که براساس تبصره «۴» بند «۳» آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون مقررات صادرات واردات، «دارندگان کارت بازرگانی حق واگذاری آن به غیر برای استفاده از مزایای کارت بازرگانی را ندارند» بنابراین، بازرگانان باید از کارت صادره شخصا استفاده کنند و اگر شخصی به نحوی حق استفاده از کارت بازرگانی خود را به دیگری واگذار و در ازای آن وجهی دریافت کند، عمل او از مصادیق ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبان ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری به شمار می رود.

به گفته رئیس دادگستری آبادان، هر فرد که امتیازات خاص خود را که به دلیل داشتن شرایط ویژه به آن تفویض شده همچون جواز صادرات و واردات و موافقت اصولی را به معرض خرید و فروش گذارد و یا از آن سوء استفاده کند، عمل اش جرم محسوب می‌شود.

محمدی زاده با بیان اینکه کارت بازرگانی برای اشخاص دارای شرایط مقرر در بند «۲» ماده ۱۰ آئین نامه اجرایی قانون مذکور انجام صادر می شود، گفت: حق استفاده از کارت بازرگانی قائم به شخص است و لذا دارندگان کارت بازرگانی حق واگذاری آن را به غیر ندارند.

وی افزود: متاسفانه در چند سال اخیر برخی از دارندگان کارت بازرگانی با حضور در دفاتر اسناد رسمی از طریق تنظیم اسنادی تحت عنوان صلح، هبه، وکالت بلاعزل با حق توکیل (که مغایر با اصول حاکم بر عقد وکالت از جمله موارد ۶۶۲ و ۶۶۳ قانون مدنی است) و سایر اشکال اقدام به واگذاری حق استفاده از کارت بازرگانی مذکور به دیگران می کنند.

محمدی زاده اظهار کرد: با توجه به مقررات، تنظیم اسناد در دفاتر اسناد رسمی به منظور استفاده کارت بازرگانی توسط افرادی به غیر از دارنده اصلی این کارت، نه تنها فاقد وجاهت قانونی است، بلکه در تحقق جرائم مربوط به فرار مالیاتی و وقوع بزه موضوع ماده ۲ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری، بر اساس موارد اشاره شده معاونت در جرم فرض می‌شود.

وی تصریح کرد: با استناد به مفاد مواد ۱ و ۳۰ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران و مواد ۱۲۸۷ و ۱۲۸۸ قانون مدنی و مواد ۴۹ (بند یک) و ۶۰ قانون ثبت اسناد و املاک کشور، تمامی دفاتر رسمی بایستی از تنظیم وکالت‌نامه و دیگر اسناد رسمی که بر خلاف قوانین و مقررات یاد شده، ماهیت آن واگذاری کامل امتیاز کارت بازرگانی به غیر از دارندگان آن است، خودداری کنند.   

کد خبر 4300483

منبع: مهر

کلیدواژه: دادگستری خوزستان کارت بازرگانی بوشهر ماه مبارك رمضان کرمانشاه شیراز گرگان شهرکرد خطبه های نماز جمعه برجام بارش باران اشتغال خرم آباد مشهد بیرجند مجلس شورای اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۹۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال؛ محرومیت در انتظار دلالان

دور جدید برخورد با افراد متخلف در فوتبال ایران و دلال‌ها آغاز شده و بر این اساس اقداماتی در حال انجام است.

به گزارش مشرق، یکی از مشکلات اساسی فوتبال ایران جولان برخی مدیربرنامه‌ها و دلال‌هاست و هر چه به شروع فصل نقل‌وانتقالات نزدیک می‌شویم اتفاقات عجیب‌تر و بدتری رخ می‌دهد.

اکنون خبر رسیده که دور جدید برخورد با دلال‌ها و مدیران برنامه متخلف آغاز شده است. در واقع مجموعه اقداماتی برای ساماندهی مدیران برنامه در فوتبال ایران در حال اجراست تا از آشفته‌ بازاری که هر سال شاهد آن هستیم تا حد امکان کاسته شود. شنیده می‌شود از جمله این اقدامات محرومیت و تعلیق تعدادی از دلال‌ها و مدیران برنامه متخلف خواهد بود که از فصل نقل‌وانتقالات پیش‌رو آغاز خواهد شد.

فصل نقل‌وانتقالات بعد از پایان فصل جاری و در تابستان شروع می‌شود.

دیگر خبرها

  • فیلم| محیط بان اعمال قانون کرد؛ متخلفان ماشین اورا آتش زدند!
  • برخورد با متصرفان اراضی ملی و ساحلی جدی و قاطع است
  • اعلام اسامی برندگان قرعه کشی بلیت بازی پرسپولیس و سپاهان ویژه دارندگان "پرسپولیس کارت"
  • برخورد قانونی پلیس کرمانشاه با اندک افراد هنجارشکن حوزه حجاب
  • برخورد قضایی با متخلفان انتخاباتی در لرستان
  • آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال؛ محرومیت در انتظار دلالان
  • آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال؛ محرومیت در انتظار دلا‌لان
  • اجرای طرح نور در مراکز درمانی کهگیلویه و بویراحمد
  • برخورد قانونی با ۶۰هزار خودرو در سمنان/ تخلفات رانندگی رشد داشت
  • ارتقای رفاه کارگران با اصلاح چند ماده قانونی و اجرای برنامه‌های ایمنی