Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-24@19:37:52 GMT

تاکید کمیسیونر انرژی اروپا بر پایبندی به تداوم کامل برجام

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۱۹۵۰۱

به گزارش ایسنا، میگل آریاس کانیته در کنفرانس خبری بعد از مذاکره با علی‌اکبر صالحی که صبح روز شنبه در محل سازمان انرژی اتمی برگزار شد، گفت: ما امروز با یکدیگر دیدار کردیم تا تداوم تعهدات کمیسیون اروپا و سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به اجرای برجام و به طور اخص زمینه سه توافق که به همکاری‌های هسته‌ای صلح آمیز مرتبط می‌شود را تایید کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ما معتقدیم تداوم اجرای برجام که با اجماع مورد تایید قطعنامه 2231 قرار گرفت، برای توسعه و پیشرفت منطقه و صلح و امنیت جهانی بسیار حیاتی است.

کانیته اظهار کرد: برجام حاصل بیش از یک دهه دیپلماسی چندجانبه موفق و بیانگر ضرورت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات و عنصر کلیدی در ساختار منع اشاعه هسته‌ای جهانی است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون در 10 گزارش متوالی تایید کرده که ایران تعهدات هسته‌ای تحت برجام خود را اجرا کرده و مادامی که ایران به تعهداتش پایبند است، اروپا نیز به تداوم کامل و موثر تعهداتش ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به دیدارش از ایران، گفت: ما در این دور از مذاکرات پیشرفت‌هایی که از روز اجرایی شدن برجام تاکنون انجام شده است را مرور می‌کنیم از جمله اینکه ما به برقراری سریع ارتباطات در سطوح بالا بین کمیسیون اروپا و سازمان انرژی اتمی اقدام کردیم که به صدور بیانیه مشترک در آوریل 2016 با موضوع همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای انجامید. کمیسیون اروپا برنامه تحقیقاتی هسته‌ای خود را برای حضور ایرانیان ایجاد کرده است، ضمن اینکه اقداماتی در جهت تبادل و بازدیدهای متقابل دانشمندان هسته‌ای تاکنون صورت پذیرفته است.

وی گفت: تعدادی پروژه در دست اجراست در زمینه همکاری‌های ایمنی هسته‌ای از جمله پروژه استرس تست، فاز یک نیروگاه اتمی بوشهر، پروژه آماده‌سازی ایجاد مرکز ایمنی هسته‌ای در ایران و پروژه افزایش توانمندی‌های مرکز نظام هسته‌ای ایران.

کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا همچنین از گرد هم آوردن متخصصان ایمنی هسته‌ای ایران و اروپا و عمیق‌تر کردن سطح ارتباط کاری‌شان سخن گفت و افزود: متخصصان ایرانی در کنفرانس دو سالانه نظام ایمنی هسته‌ای اتحادیه اروپا(ENSREG) و بررسی دقیق استرس تست راکتوری در دست ساخت شرکت کردند. متخصصان ایرانی به منظور حضور در شروع به کار پروژه سمیرا( SAMIRA)اتحادیه اروپا که به کاربردهای غیرنیروگاهی انرژی هسته‌ای و فناوری هسته‌ای می‌پردازد، دعوت شدند.

وی ادامه داد: ایران و اتحادیه اروپا در حال آماده شدن برای برگزاری یک سمینار فنی با موضوع مسئولیت مدنی شخص ثالث و بیمه به عنوان یک عامل مهم در هر برنامه هسته‌ای هستند.

وی گفت:‌ کمیسیون اروپا از تلاش‌های ایران در کنترل استفاده ایمن و مسئولانه از انرژی هسته‌ای از جمله پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی مرتبط قویا حمایت می‌کند.

کانیته اظهار کرد: در پرتو همکاری‌های نزدیک ایران و اروپا همچنین قرار شد سومین سمینار عالی‌رتبه همکاری‌های هسته‌ای اواخر نوامبر 2018 در بروکسل برگزار شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما از تقویت روابط در تمامی سطوح و توسعه بیشتر این روابط در ماه‌ها و سال‌های آتی استقبال می‌کنیم.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۱۹۵۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت مراکز هسته‌ای به صورت کامل برقرار است/ هیچ چالشی نداریم

به گزارش خبرنگار مهر، محمد اسلامی عصر دوشنبه در جمع خبرنگاران در بوشهر با اشاره به روند احداث واحدهای دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر اظهار کرد: از سال ۹۵ که قرارداد این طرح‌ها امضا شد، به دلایل گوناگون روندی که لازم بود شکل نگرفت.

وی با اشاره به افزایش تلاش‌ها برای تکمیل واحدهای جدید نیروگاه اتمی در بوشهر خاطرنشان کرد: از سال ۱۴۰۰ تا امروز ظرفیت فعل در سایت ۲ و سه، ۱۲ برابر شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: در گذشته ۲۵۰ نفر در چند جبهه محدود در این پروژه‌ها کار می‌کردند و اکنون سه هزار نفر کار می‌کنند و با برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال به پنج هزار نفر می‌رسد.

وی تاکید کرد: تلاش و اراده ما در این بوده که نگذاریم تاخیرها بیشتر از این به این پروژه تحمیل شود و طبق زمان بندی پروژه را به پیش می‌بریم.

اسلامی در مورد تأمین امنیت واحدهای و مراکز هسته‌ای در کشور نیز بیان کرد: امنیت ما ۱۰۰ درصد برقرار است و کشور یک نظام امنیتی و دفاعی قدرتمند دارد و هر گونه تعرضی را پاسخ می‌دهد.

معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: با این اقتدار حفاظت و امنیت هسته‌ای در کمال اقتدار و اعتبار برقرار است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

کد خبر 6085897

دیگر خبرها

  • آماده همکاری در پروژه‌های پتروشیمی و نفتی هرمزگان هستیم
  • تاکید بر توسعه همکاری ایران و ترکمنستان در زمینه برق و انرژی
  • گروسی: ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • امنیت مراکز هسته‌ای به صورت کامل برقرار است/ هیچ چالشی نداریم
  • رئیس‌ جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است
  • رئیس‌جمهور: زمینه همکاری‌ ایران و پاکستان در حوزه انرژی مساعد است