Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک پژوهشگر نجوم و کیهان‌شناس از برپایی «آسمان نما» در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم خبر داد و گفت: مباحث علمی و قرآنی کیهان‌شناسی را در نشست‌هایی برای بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان تشریح می‌کنیم. ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۸ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا به نقل از ستاد خبری کمیته روابط عمومی بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، سید حسین امیدیانی گفت: متأسفانه ما انسان ها بسیار زمینی شده‌ایم و باید نگاه‌ها را از زمین به سمت آسمان رهسپار کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امیدیانی در تشریح بیشتر موضوع با اشاره به اینکه با نصب آسمان‌نما در نمایشگاه قرآن، مردم را به صورت دیجیتالی به تماشای ستاره‌ها دعوت می‌کنیم، افزود: از آنجاکه آسمان تهران و بسیاری شهرهای دیگر دارای آلودگی و شدت نور بالایی است امکان مشاهده آسمان و رصد ستارگان میّسر نیست امّا آسمان‌نمای دیجیتالی تصاویر آسمان را به‌صورت عینی برای مردم نمایش می‌دهد به گونه‌ای که مشاهده‌کننده احساس می‌کند در دل کویر و یا دیگر مناطق مناسب رصد، آسمان را به نظاره نشسته است؛ همانطور که خداوند می‌فرماید « وَ لَقَدْ زَیَّنَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِمَصابیحَ» ما آسمان دنیا را به زینت ستاره‌ها آراستیم.
وی در ادامه اظهار کرد: قرآن کتاب هدایت است یعنی هدف اصلی خداوند در قرآن کریم هدایت بشریت است امّا برای رسیدن به آن از شیوه‌های مختلفی استفاده کرده است. گاهی داستان گذشتگان و انسانهای خوب و بد را بیان می‌کند و گاهی نظر ما را به مسائل خلقت و جهان هستی همچون کوه، دریا، زمین، آسمان، ابر، رعد و برق، و رویدادهای طبیعت جلب می‌کند.
پژوهشگر نجوم و کیهان‌شناسی از نگاه قرآن و علم خاطرنشان کرد: حداقل 150 آیه قرآن به طور مستقیم به موضوع نجوم و کیهان‌شناسی می‌پردازد و خداوند در این آیات به خلقت جهان هستی و مواردی چون انبساط عالم، تولد ستارگان، مرگ ستارگان، مراحل خلقت جهان هستی که به یکباره نبوده «فی ستة الایام»طی شش مرحله این خلفت رخ داده پرداخته است.
وی با اشاره به اینکه خداوند در قرآن کریم می‌فرماید روزی جهان هستی را مانند طومار در هم میپیچم یادآور شد: خداوند در بسیاری از آیات قرآنی به موضوع خورشید و ماه پرداخته و راجع به آن ها سخن گفته و سوره‌هایی به نام آنها در قرآن نازل شده است؛ حتی خداوند برای هدایت بشر به آن ها سوگند یاد می‌کند.

پژوهشگر نجوم و کیهان شناسی از نگاه قرآن و علم با اشاره به آیه 6 سوره «ق» که خداوند فرموده است: « أَفَلَمْ یَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ کَیْفَ بَنَیْنَاهَا وَزَیَّنَّاهَا وَمَا لَهَا مِنْ فُرُوجٍ » بیان کرد: خداوند می‌فرمایند «پس آیا به آسمان بالاى سرشان نگاه نکردهاند که چگونه آن را بنا کردیم و (با ستارگان) زینت دادیم و آن را هیچ شکاف و خللى نیست؟» و همچنین در جای دیگری به پیامبر می‌فرماید: نگاه کنید به خلقت من که چه خلق کردم و در جای دیگری گله می‌کند از کسانی که به خلقت او نگاه نمی‌کنند و به آن ها توجه ندارند.

وی خاطر نشان کرد: خداوند در قرآن تصریح دارد که پرداختن به آیات و خلقت او کار صاحبان خرد است و می‌فرماید « إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ لَآیَاتٍ لِّأُولِی الْأَلْبَابِ» که آسمان و کهکشان نشانه‌های است برای اهل خرد و اهل خرد را نیز توصیف کرده در آیه 191 سوره آل عمران که فرموده: « الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» در حالت ایستاده، نشسته و خفته خدا را یاد می‌کنند و راجع به این خلقت و میلیاردها ستاره، کهکشان و قمر تفکر می‌کنند.

امیدیانی با طرح این موضوع که در حال حاضر دانش بشر با زمان نزول قرآن تفاوت بسیاری پیدا کرده است، افزود: بشر پیشرفت علمی سریعی در زمینه کیهان شناسی و نجوم داشته است و با اختراع تلسکوپ و پیشرفت روز افزون تجهیزات، دید بشر به جهان تغییر کرده و دانشمندان روز به روز بیشتر به حقایق هستی پی می‌برند و با این پیشرفت‌ها حقایق قرآن نیز بیشتر آشکار می‌شود.

او تأکید کرد: هر کسی از علوم زمانه خود بیشتر بداند فهم بیشتری از قرآن خواهد داشت؛ در زمان معاصر مسلمانان و محققانی هم که مسلمان نیستند و برای امور علمی و تحقیقاتی خود به طور قطع به قرآن مراجعه می‌کنند به عظمت این کتاب آسمانی پی می‌برند.
پژوهشگر نجوم و کیهان شناسی از نگاه قرآن و علم به کتاب «تورات، انجیل، قرآن و علم» نوشته موریس بوکای که جراح فرانسوی است اشاره کرد و گفت: این پزشک جراح در مواردی چند، موقعیتی داشته که توانسته است نه فقط بدن‌ها، بلکه روان‌ها را نیز بکاود و بدین نحو، تحت تأثیر وجود دیانت اسلام و نظرگاه‌های اسلامی قرار گرفته و از طریق آشنایی با قرآن به نکاتی درباره پدیدههای طبیعی پی برده است که تنها معارف علمی جدید اجازه درک معنی آن ها را می‌دهد.
امیدیانی با اثبات علمی آیات قرآن عنوان کرد: هیچ تضادی بین علم و دین وجود ندارد؛ این دو کنار هم هستند و آیات عالم متعلق به خالق آن است و خلقت بر مبنای علم بوده و اداره هستی بر اساس علمی است که ما آن را تا حدودی شناخته‌ایم.این فیزیکدان و پژوهشگر نجوم و کیهان شناسی همچنین اظهار کرد: خداوند در قرآن با بیان اینکه «کُلَّ شَىْء خَلَقْناهُ بِقَدَر» «ما هر چیزى را به اندازه آفریدیم» یعنی در خلقت اندازه است آنچه که در علک فیزیک همه امور بر اساس اندازه است.
امیدیانی با طرح این موضوع که سیاره زمین یکی از میلیاردها سیاره جهان هستی است، گفت: در این کرات آسمانی یک ذرهای از عالم منظومه شمسی است و ذره بسیار کوچک آن سیاره زمین است و ما انسان‌ها در گوشهای از آن زندگی میکنیم و باید به خلقت دقیق شویم و به آن توجه کنیم.

بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم از 29 اردیبهشت تا 14 خردادماه 97 در فضایی بالغ بر 50 هزار متر مربع در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) برپا می‌شود.

انتهای پیام/

R1444/P1439/S4,37/CT12 واژه های کاربردی مرتبط نمایشگاه بین‌المللی قرآن

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نمایشگاه بین المللی قرآن نمایشگاه بین المللی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۲۰۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افغانستان| با عمل به قرآن ملت سرافراز باقی می‌مانیم

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان در بزرگترین نمایشگاه قرآنی افغانستان گفت مهمترین رسالت ما آشنا کردن نسل جوان با ارزش‌های اسلامی و قرآنی است و با عمل به این کتاب الهی ملت افغانستان سرافراز باقی می‌ماند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبداللطیف نظری» معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان در بازدید از نمایشگاه قرآن کریم در کابل اظهار داشت این نمایشگاه در ترویج ارزش‌های اسلامی و معارف قرآنی کمک می‌کند.

وی همچنین افزود مهمترین رسالت ما آشنا کردن نسل جوان افغانستان با ارزش‌های اسلامی و قرآنی است و اگر به ارزش‌های قرآنی عمل کنیم، همواره به‌عنوان ملت سرفراز باقی خواهیم ماند.

.

نظری همچنین تاکید کرد این منطق قرآن است که در برابر نیروهای اشغالگر مبارزه کنیم و اجازه ندهیم بیگانگان در امور داخلی ما مداخله کنند.

معاون وزارت اقتصاد حکومت کابل اظهار داشت نسل جوان افغانستان باید پاسدار ارزش‌های اسلامی و وحدت ملی باشد و به دشمنان اجازه داده نشود که شالوده وحدت مردم افغانستان را هدف قرار دهند.

قرآن‌های خطی سرقت شده از افغانستان در اروپا حراج می‌شود فعال قرآنی افغانستانی: مردم ما خود را مدیون امام (ره) و رهبری می‌دانند تظاهرات سراسری مردم افغانستان در محکومیت هتاکی به قرآن کریم

«مولوی شفیع الله ثاقب» رئیس دعوت و ارشاد وزارت امور مرزها، اقوام و قبایل حکومت طالبان نیز در این نمایشگاه بزرگ قرآنی گفت قرآن کریم کتابی است که تا قیام قیامت ماندگار و راهنمای بشریت خواهد ماند.

این مقام حکومت کابل تصریح کرد قرآن کریم محور وحدت و اخوت میان امت اسلامی است و مردم افغانستان نیز باید همواره متحد باشند.

نخستین و بزرگترین نمایشگاه قرآن کریم در قصر دارالامان کابل به مدت یک هفته درحال برگزاری است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • آیین سوگواری شهادت ششمین ستاره تابناک آسمان امامت و ولایت امام جعفر صادق (ع) در خراسان رضوی
  • جلسه ویژه برای ستاره ناراضی رئال: بمانم یا بروم
  • بازدید رایزن فرهنگی ایران در کابل از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • میزبانی از دختران افغان در دومین روز نمایشگاه قرآن کابل
  • همایش هفته شورا‌ها در جغتای برگزار شد
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • افغانستان| با عمل به قرآن ملت سرافراز باقی می‌مانیم
  • نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل
  • «شمع محفل» در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • گشایش بزرگترین نمایشگاه قرآنی در افغانستان