Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرجس لاری روانشناس تربیتی در گفت‌وگو با خبرنگار زنان و جوانان خبرگزاری فارس، با اشاره به گسترش تک‌فرزندی در کشور اظهار کرد: در کشور ما پژوهش‌های تجربی دقیق و قابل اتکای طولی در حوزه آثار تربیتی جمعیت خانواده که در آن نقش خواهر و برادری تعریف شده باشد، کمتر انجام شده است، در حالی که در کشورهای غربی، پژوهش‌های محکمی وجود دارد که می‌توان بر نتایج آن تکیه کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باید توجه داشت که خانواده بزرگی که ساختار سالمی نداشته و روابط موجود در آن بر پایه عاطفه نباشد، نمی‌تواند فرزندان سالمی به ارمغان بیاورد، بنابراین اگر صحبت از کارکرد خانواده بزرگ‌تر می‌کنیم، ساختار سالم خانواده مدنظر ماست.

لاری ادامه داد: اثربخشترین و قدرتمندترین روابط عاطفی برای هر فرد در خانواده شکل می‌گیرد و هرچه این خانواده بزرگتر باشد، هر عضو خانواده سرمایه اجتماعی قوی‌تر و در نتیجه سلامت روان بیشتری خواهد داشت. وجود تعداد اعضای بیشتر در خانواده همچون خواهر و برادر با تفاوت سنی کم از نظر تربیتی کارکرد منحصر به فردی دارد و رشد روانی-اجتماعی عمیقی را در کودک ایجاد می‌کند. 

این روانشناس تربیتی با بیان اینکه یکی از دلایلی که از اوان کودکی منجر به انزوای اجتماعی کودکان می‌شود، نداشتن خواهر و یا برادر است، گفت: کودکانی که ارتباط بیشتری را در محیط خانواده تجربه می‌کنند، محرک‌های شناختی قوی‌تر و لذا ذهن توسعه یافته‌تری دارند. 

وی خاطرنشان کرد: اینکه خانواده‌ها به صرافت افتاده‌اند که فرزندان خود را برای اجتماعی شدن به مهدکودک بفرستند به این دلیل است که کمیت روابط عاطفی و شناختی در خانواده‌ها کاهش یافته و در کنار آن، فامیل‌ها نیز کم‌جمعیت هستند و به این ترتیب کودکان محیط امنی غیر از مهدکودک برای رشد اجتماعی ندارند. 

لاری با تأکید بر اینکه موقعیت تصمیم‌گیری اخلاقی در خانواده‌ای که بیش از یک فرزند دارد برای کودک بیشتر فراهم می‌شود، عنوان کرد: روبه‌رو شدن با موقعیت‌های قضاوت و تصمیم‌گیری، رشد اخلاقی و اجتماعی کودک را تسهیل می‌کند. در دوره نوجوانی نیز که افراد در حال هویت‌یابی هستند اگر در خانواده آنها نقش خواهری و برادری تعریف شده باشد، الگوهای درون‌خانوادگی بیشتری را برای کسب هویت در دوره نوجوانی در اختیار دارند. 

این روانشناس تربیتی با بیان اینکه شکاف نسلی از مسائلی است که در حوزه تربیت یک تهدید جدی حساب می‌شود، گفت: کودکانی که در خانواده‌های پرجمعیت زندگی می‌کنند، یک تعدیل‌کننده فاصله دارند و گاه مشاهده می‌شود احساس فهمیده شدن و درک شدن در این خانواده‌ها با توجه به ارتباط عمیقی که بین خواهران و برادران وجود دارد، بیشتر است. 

وی تصریح کرد: تعداد روابط صمیمانه کمتری که در خانواده‌های تک‌فرزند وجود دارد، احتمالا منجر به کاهش مشارکت اجتماعی فرد در آینده می‌شود؛ زیرا مشارکت و ارتباط اجتماعی مبتنی بر اعتماد و ارتباط مثبت بیشتر با محیط است.

این روانشناس تربیتی با بیان اینکه رابطه مثبت بیشتر در یک خانواده سالم با جمعیت بیشتر، بزه و خشونت را کاهش می‌دهد،گفت: در صورتی که رابطه‌های مثبت در کانون خانواده وجود داشته باشد و این خانواده ساختار سالمی نیز دارا باشد، حتما به کاهش بزه و خشونت در کودکان منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۲۲۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان بهداشت جهانی خواستار حمایت از بیماران روانی در افغانستان شد.

حنان بلخی مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در مدیترانه شرقی می‌گوید که نیمی از مردم افغانستان با مشکلات روانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی که در نشستی در ویانا اتریش سخن‌می‌گفت افزود این حالت بر بهره‌وری و کیفیت زندگی افغانستانی ها تاثیر می‌گذارد.

حنان بلخی گفت: «۵۰ درصد از جمعیت افغانستان با ناراحتی روانی دست و پنجه نرم می‌کنند که بر بهره وری و کیفیت زندگی آنان تاثیر می‌گذارد.»

یک نشست تحت عنوان «تعمیق بحران: سلامت روان و اختلالات مصرف مواد که جامعه‌ی افغانستان را فلج می‌کند»، در حاشیه‌ی شصت‌وهفتمین نشست کمیسیون مواد مخدر از سوی سازمان جهانی بهداشت، دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و جاپان در ۲۱ مارچ (۲ حمل) سال روان برگزار شده است.

سازمان جهانی بهداشت در خبرنامه‌ای افزود در این نشست ۱۴۰ نفر به‌گونه‌ حضوری و مجازی حضور داشتند.

به گفته‌ این سازمان، این نشست بر نیاز فوری به اقدام هماهنگ برای مقابله با انگ و تبعیض درباره افراد دچار به اعتیاد به مواد مخدر و مشکلات سلامت روان تاکید کرده است.

ژان لوک لماهیو مدیر بخش تحلیل سیاست و امور عمومی دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در این نشت پشتیبانی از کشاورزان تریاک با گزینه‌های معیشت جایگزین، در کنار اقدام‌های بهداشتی برای درمان افراد دچار به اختلال مصرف مواد مخدر، برای دست‌یابی به راه‌حل‌های پایدار در افغانستان ضروری دانسته است.

رافایلا آیودیس کاردار اتحادیه اروپا برای افغانستان که به نمایندگی از این اتحادیه در این نشست حضور داشت اولویت دادن به سرمایه‌گذاری در زمینه‌ سلامت روان و اختلالات مصرف مواد مخدر در سطح جهان و افغانستان را یک مسوولیت مشترک خوانده است.

سازمان بهداشت جهانی بیان کرد که نشست ویانا با فراخوانی برای اقدام به پایان رسید و از ذی‌نفعان در این نشست خواسته شد تا به هدف پشتیبانی از خدمات سلامت روان و اختلال مصرف مواد در افغانستان هم‌کاری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • سلامت روان سالمندان به اندازه هر زمان دیگری از زندگی مهمتر است
  • واکنش فرزند علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ
  • شما هم در تعطیلات خواب بی‌نظمی دارید؟ | خواب زیاد این بلاها را سر ما می‌آورد
  • سوال روز شانزدهم طرح «زندگی با آیه‌ها» در فارس مطرح شد
  • درخواست سازمان نظام پزشکی از سازمان جهانی بهداشت برای لغو عضویت رژیم صهیونیستی
  • سازمان بهداشت جهانی خواستار حمایت از بیماران روانی در افغانستان شد.
  • چاپ سه‌کتاب روانشناسی رسانه اجتماعی، هنر و شطرنج توسط دو ناشر
  • کمک ۴۰ میلیارد تومانی خیران برای تهیه غذای گرم در فارس
  • توزیع بیش ۲۰۰ هزار پرس غذای گرم و بسته معیشتی در فارس
  • توزیع بیش ۲۰۰ هزار پرس غذای گرم و بسته معیشتی