Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مديرکل امور گلخانه ها، گياهان دارويي و قارچ معاونت امور باغباني وزارت جهاد کشاورزي از مردم خواست قارچ خوراکي را از فروشگاه ها و مراکز معتبر و در قالب بسته بندي هاي برچسب دار خريداري کنند.

به گزارش ايرنا، در روزهاي اخير، گزارش هاي مختلفي از مسموميت و جان باختن شماري از مردم در مناطق مختلف کشور به دليل مصرف قارچاق سمي منتشر شد که براساس آخرين آمارها تاکنون 449 نفر در پنج استان‌ غربي مسموم و راهي بيمارستان شده و هشت نفر نيز جان باخته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به بارش هاي خوب ارديبهشت ماه امسال، رويش گياهان خودرو همچون قارچ در بيشتر مناطق غربي کشورسبب شده تا شماري از هم وطنان، با بي‌احتياطي و سهل انگاري، اقدام به مصرف آنها کرده و راهي بيمارستان شوند؛ با اين حال امسال آمار مسموميت و قربانيان افزايش يافته و سبب شده تا دستگاه هاي متولي، پيوسته نسبت به اين مساله هشدار دهند.
به گزارش شنبه ايرنا از وزارت جهاد کشاورزي «غلامرضا تقوي» با تاکيد بر سالم بودن قارچ هاي خوراکي واحدهاي توليدي مجوزدار کشور گفت: بتازگي مسموميت هاي انساني با مصرف قارچ در برخي از استان هاي کشور رخ داده که دليل آن مصرف قارچ هايي خودرو در اين فصل است که افراد بومي از منابع طبيعي و عرصه هاي جنگلي برداشت مي کنند.
وي اظهارداشت: تشخيص سمي يا غير سمي بودن قارچ هاي خودرو در عرصه هاي منابع طبيعي کار مشکلي است و نياز به آزمايشگاه دارد؛ بنابراين توصيه مي شود مصرف کنندگان از خريد قارچ هاي فله اي بي نام و نشان و از دست فروشان خودداري کنند.
مديرکل امور گلخانه ها، گياهان دارويي معاونت باغباني با تاکيد بر اينکه ساليانه 150 هزار تن نياز قارچ خوراکي کشور در واحدهاي مجاز توليد مي شود، افزود: اکنون 900 واحد توليد قارچ خوراکي داراي مجوز با ايجاد هزاران اشتغالزايي در کشور فعال است که با چنين ظرفيت توليدي، مصرف کنندگان نبايد ريسک خريد قارچ هاي برداشت شده از عرصه هاي جنگلي و منابع طبيعي را بپذيرند، زيرا احتمال سمي بودن آنها بالاست.
به گفته وي، اين حجم توليد نشان مي دهد کمبودي در زمينه توليد و عرضه قارچ خوراکي نداريم به طوري که اکنون سرانه مصرف قارچ براي هر ايراني حدود يک کيلوگرم است.
وي جمع آوري قارچ از عرصه هاي منابع طبيعي را نادرست دانست و اضافه کرد: براي جلوگيري از برداشت هاي غيرمجاز قارچ از عرصه هاي منابع طبيعي که به طور معمول براي امرار معاش صورت مي گيرد، تسهيلاتي براي توليد قارچ خوراکي در چارچوب توليدات گلخانه اي در طرح توسعه اشتغال روستايي در نظر گرفته ايم که اين افراد مي توانند با رعايت شرايط و در قالب تشکل ها از آن بهره مند شوند.
تقوي، شناسايي و آموزش واحدهاي توليدي بدون مجوز را از ديگر اقدامات براي کاهش برداشت قارچ از عرصه هاي منابع طبيعي عنوان کرد.
به گزارش در جهان بيش از 20 گونه قارچ به روش تجاري پرورش داده مي‌شود که کشورهاي چين، آمريکا، هلند، فرانسه و لهستان پنج کشور برتر توليدکنندهٔ قارچ خوراکي هستند.
اقتصام**9186** 2023
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۲۴۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت

به گزارش خبرنگار مهر، حامد صادقی، صبح شنبه در گفتگو با خبرنگاران گفت: به همت نیروهای پاسگاه ویژه حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان جیرفت در راستای صیانت و حراست از حقوق بیت‌المال ۲۸۰۰ متر مربع از اراضی ملی آباد بخش مرکزی که چندی پیش توسط افراد سودجو مورد تصرف قرار گرفته بود از ید سودجویان خارج شد.

وی افزود: مردم طبیعت دوست می‌توانند در تماس با شماره ۱۳۹ و ۱۵۰۴ کد امداد جنگل و مرتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گزارش‌ها و اخبار خود را در زمینه آتش‌سوزی عرصه‌های منابع طبیعی، تخریب و تصرف اراضی ملی، قاچاق گیاهان دارویی، حفر چاه غیر مجاز در اراضی ملی و … اطلاع‌رسانی کنند تا از ورود خسارت‌های جبران‌ناپذیر به عرصه‌های مرتعی و جنگلی جلوگیری شود.

کد خبر 6089926

دیگر خبرها

  • مردم از مصرف قارچ خودرو در طبیعت خودداری کنند
  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • نجات زاگرس با الگوی ۳ کشور اروپایی | مرگ یک پنجم مساحت جنگل‌های زاگرس | جنگلداری اجتماعی چگونه زاگرس را احیا می کند؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی فصلی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری