Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@10:15:05 GMT

برگزاری کارگاه «روانشناسی اجتماعی در آموزش زبان دوم»

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۲۴۵۹۵

برگزاری کارگاه «روانشناسی اجتماعی در آموزش زبان دوم»

کارگاه روانشناسی اجتماعی در آموزش زبان دوم ویژه مدرسان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان در بنیاد سعدی برگزار شد.

به گزارش ایسنا بر اساس خبر رسیده از روابط عمومی بنیاد سعدی، کارگاه روانشناسی اجتماعی در یادگیری زبان دوم به همت بنیاد سعدی و با تدریس دکتر رضا پیشقدم استاد گروه زبان انگلیسی و گروه علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد برای 30 نفر از استادان آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دوره تلاش شد  تا مدرسان زبان دوم ‌بیشتر با ‌برخی مفاهیم روان‌شناسی اجتماعی در یادگیری زبان دوم آشنایی پیدا کنند و آنها را بیشتر و موثرتر در کلاس خود به کار گیرند. مباحث این کارگاه شش‌ساعته شامل نگاهی به مفهوم و کاربرد نوازه‎گری و ‌نوازه‌گیری در کلاس درس، چگونه «هوش هیجان-حسی» به تدریس کمک می کند؟ و نسبیت حسی (هیجامد) و زباهنگ در آموزش‌ زبان دوم بودند.

بر اساس این خبر، علاوه بر «فرضیه نسبیت حسی»، چهار واژه تخصصی «نوازه»، «هیجامد»، «زباهنگ» و «هوش هیجان-حسی» از ابداعات واژگانی دکتر پیشقدم در بحث روانشناسی هستند.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، «نوازه» به معنی لمس کردن معنوی افراد از طریق ارتباط چشمی و کلامی است. این استاد علوم تربیتی تاکید دارد که میان کلمه نوازش و نوازه باید فرق قائل شد و در کلاس درس شاگردان نیاز به نوازه‎گری معلم، یعنی برقراری ارتباط کلامی و چشمی مناسب دارند و هرچه نوازه‌گری مناسب‌تر و بیشتر باشد در یادگیری و آموزش رشد بسزایی خواهد داشت.

بر اساس آنچه در این کارگاه آموزشی تدریس شد، لبخند زدن، دانستن نام شاگردان، ستایش کردن شاگردان و پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی آنان از جمله رفتارهایی است که به ارتباط موثر یا نوازه‎گری میان معلم و شاگرد منجر می‎شود.

«زباهنگ» (زبان و فرهنگ) نیز به ساختارها و عباراتی از زبان اشاره دارد که نما و شمای فرهنگی یک قوم را نشان می‌دهد. یافتن این زباهنگ‌ها نیاز به بررسی دقیق قطعات زبانی در بستر جامعه وگاهی تاریخ دارند. برای تدریس زبان فارسی، نیاز به دانستن فرهنگی است که این ساختارها و عبارات از آن منتج شده‎اند. مفهوم «هیجامد» تلفیقی از دو واژه هیجان و بسامد است که به تأثیر هیجانات ناشی از استفاده حواس در یادگیری مفاهیم گوناگون اشاره می‌کند. بر اساس نظریه هیجامد، زبان‌آموزان هیجانات متفاوتی را در حین یادگیری مهارت‌های زبانی تجربه می‌کنند که در یادگیری آنان تاثیر دارد. هر قدر زبان‎آموزان هیجامد بیشتری نسبت به موضوع داشته باشند به همان اندازه تمایل آنان نسبت به خواندن متن بالاتر است.

پیشقدم  پس از عنوان شش حس حرکتی، بویایی، چشایی، لامسه، دیداری و شنیداری، از احساساتی مانند شاد شدن، متعجب شدن، از کوره در رفتن،  غمگین شدن، منزجر شدن و ترس نیز نام برد که آنها را از جمله احساسات اصلی بشر دانست و گفت مؤلفان کتاب‌های درسی باید از تأثیر رنگ‌ها و طرح‎ها و متن‌هایی که انتخاب می‌کنند در ایجاد هیجانات در مخاطبان آگاه باشند؛ زیرا هر شکل یا رنگ از فرهنگی به فرهنگ دیگر مفاهیم متنوعی را دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام آموزش زبان دوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۲۴۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کارگاه آموزشی سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی

به گزارش خبرنگار مهر، کارگاه آموزشی سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به صورت رایگان برگزار می‌شود.

مدرس این دوره آموزشی علی احمد پناهی؛ عضو هیأت علمی گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

زمان برگزاری سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در محل تهران، خیابان انقلاب، بین وصال و قدس، کوی اسکو، پلاک ۶، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

علاقمندان می‌توانند از طریق اینجا اقدام به ثبت نام کنند.

کد خبر 6086101 فاطمه علی آبادی

دیگر خبرها

  • ارائه آموزش‌های حقوقی به ۷۸۹۵ مشاور املاک و خودرو در البرز
  • عصر نوین آموزش زبان انگلیسی: نقش موثر آموزشگاه های زبان انگلیسی در تهران
  • یاد گرفتن زبان انگلیسی باید در چه سنی انجام شود؟
  • برگزاری کارگاه آموزشی سبک فرزندپروری با رویکرد اسلامی
  • ارتقای سطح کیفی آموزش به دانشجویان با تبیین اهمیت یادگیری عمیق
  • استقرارتیم روانشناسی در محل برگزاری کنکور در گلبهار
  • هرآنچه لازم است درباره «تاب آوری» بدانیم
  • نهادینه‌سازی جایگاه مشاوره و روانشناسی در جامعه ضروری است
  • تدوین آیین‌نامه ملی اوقات فراغت در دستور‌کار وزارت آموزش‌وپرورش
  • ارائه مشاوره رایگان روانشناسی در مراکز سراج/ فعالیت ۸۳ مرکز