Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-08@23:41:01 GMT

کشف نیمه پنهان ماه به دست چینی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۲۴۹۹۷

چین قصد دارد با پرتاب یک ماهواره برای نخستین بار سمت پنهان ماه را مطالعه کند. سمت پنهان ماه نیم‌کره‌ای ازکره‌ی ماه است که به‌طور دائمی از کره‌ی زمین روی‌گردان است.

در مرحله دوم این ماموریت، چین یک "ماه‌نورد" (rover) را به سمت پنهان ماه خواهد فرستاد. ماه‌نورد به وسیله کاوشگر یا وسیله نقلیه‌ای گویند که برای حرکت در سطح کره ماه طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ماموریت سبب می‌شود که چین نخستین کشوری باشد که یک ماه‌نورد را در این سمت ماه ارسال می‌کند.

ماهواره در سمت پنهان ماه

در ماموریت Chang'e ۴ که یک ماموریت طراحی شده برای اکتشاف ماه است، چین یک ماهواره را در حدود ۶۰ هزار کیلومتری سمت پنهان ماه خواهد فرستاد.

هدف این ماموریت آن است که این ماهواره به عنوان یک پل ارتباطاتی بین زمین و ماه‌نورد که در مرحله دوم این ماموریت فرستاده خواهد شد، عمل کند.

نام این ماهواره "Queqiao" به معنی "پل زاغی" (Magpie Bridge) است که از باور عامیانه چینی‌ها گرفته شده است.

برقراری ارتباط میان سمت پنهان ماه و زمین غیرممکن است، زیرا ماه دارای قفل گرانشی است و آن طرف همیشه از زمین دور خواهد شد.

قفل جزر و مدی یا قفل گرانشی (gravitational locking) زمانی پیش می‌آید که در اثر شیب نیروی کشندی، یک کره یا جرم آسمانی همیشه به سوی کره یا جرم آسمانی دیگری رو کرده باشد. آشناترین نمونه این پدیده همبستگی جزر و مدی کنونی ماه نسبت به زمین است.

ماهواره Queqiao برای ارتباط با ماه‌نورد، سیگنال‌های بین ماه‌نورد و زمین را تقویت می‌کند. این ماهواره در "نقطه لاگرانژ ۲ " (Lagrange Point ۲) قرار خواهد گرفت در این موقعیت، گرانش خورشید و زمین، حرکت مداری ماهواره را متعادل می‌کند.

پرتاب این ماهواره همچنین شامل پرتاب یک تلسکوپ رادیویی هلندی خواهد شد که این تلسکوپ اشکالات سیگنال‌ها را تشخیص خواهد داد.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: کشف ماه چینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۲۴۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری تخلیه شد

دریافت 18 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، انبارهای پنهان ضایعات در حاشیه شهر با تماس شهروندان، پیگیری شهرداری، حکم دادستانی شناسایی و تخلیه می‌شود.

ملک مسکونی کوچه شهید قدرتی در نیروگاه _ که محل انباشت زباله و ضایعات بود، صبح امروز با حضور عوامل اجرایی شهرداری تخلیه شد.

کشمیری شهردار بجنورد گفت: با پدیده ایجاد انبارهای پنهان ضایعات مقابله می‌کنیم.

کد خبر 6098000

دیگر خبرها

  • پرتاب ۴ ماهواره با یک موشک به مدار زمین
  • امشب: ماموریت دشوار شهرداری گرگان در خانه الریاضی
  • تازه‌ترین نظریه توطئه: ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده!
  • گوشته زمین آنقدر داغ است که صفحات پوسته زمین بر آن شناورند!
  • ۲۸ پروژه نیمه‌کاره حوزه کتابخانه‌های عمومی در مازندران
  • این مواد غذایی قند پنهان دارند
  • آغاز فعالیت نخستین ماهواره اندازه‌گیری باران
  • ماموریت در نیمکره جنوب زمین
  • دومین ملک مسکونی محل انباشت ضایعات و زباله توسط شهرداری تخلیه شد
  • آغاز عملیات آسفالت معابر کوی نورد اهواز