Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@21:15:49 GMT

ادغام جشنواره ملی و بین الملل فیلم فجر غیر منطقی است

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۲۷۴۵۴

ادغام جشنواره ملی و بین الملل فیلم فجر غیر منطقی است

تهران - ایرنا - معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، گفت: برای جداسازی جشنواره ملی از بین الملل دلایل بسیاری مدنظر قرار گرفته است که ترکیب دوباره آن بعید و غیر منظقی به نظر می رسد.

محمود اربابی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره تازه ترین تصمیمات سازمان سینمایی درباره درخواست کانون کارگردانان برای تجمیع دوباره جشنواره جهانی و ملی فیلم فجر، گفت: جشنواره فیلم فجر از زمان تاسیس تاکنون همواره سیر تکاملی را طی کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از زمانی که جشنواره کودک، فیلم کوتاه، مستند و بین الملل با هم برگزار می شد تا الان که هر کدام از این بخش ها جشنواره مستقلی برای خود دارند.
وی افزود: روند شکل گیری سینمای ایران بعد از انقلاب الزامش به این صورت بوده است که دستخوش تغییرات مثبت و رو به جلویی باشد. بنابراین وقتی در یک مسیر تکاملی قرار می گیرید این تغییرات طبیعی است.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، با اشاره به اینکه چهار سال است که جشنواره بین الملل فیلم فجر مستقل از بخش ملی برگزار می شود، ادامه داد: برای این جدایی دلایل بسیاری با نظر کارشناسان گرفته شده است و در حال حاضر نیز کانون کارگردانان اعتراض هایی به این جدایی داشته اند که بنا داریم طی جلساتی با آنها دلایل را بررسی کنیم و در نهایت نتیجه درستی در این باره گرفته شود.
اربابی با اشاره به اینکه «نخستین جلسه شورای مرکزی کانون کارگردانان با بنده فردا قرار است برگزار شود»، خاطرنشان کرد: اگر این دوستان به نحوه برگزاری جشنواره و یا حتی ترکیب دوباره بخش ملی و جهانی نظر داشته باشند حتما این نظرات را خواهیم شنید و با یک خرد جمعی تصمیم نهایی را خواهیم گرفت.
وی با تاکید بر اینکه به جشنواره ممکن است از نظر سیاستگذاری، اهداف و حتی نحوه برگزاری انتقاد وارد شود، گفت: این سخنان نیز با کارشناسان بررسی و درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.
این مدیر سینمایی افزود: رویکرد کلی ما این است که در محورهای مشخص دیدگاه ها را بگیریم و بر اساس آن تصمیم گیری نهایی را داشته باشیم.
اربابی با تاکید بر اینکه ما برای جداسازی دلایل محکمی داشته ایم، گفت: جشنواره فیلم فجر در واقع یک جشن ملی است که نزدیکی زمان آن به جشنواره برلین آن را به شدت تحت تاثیر قرار می داد. این دلیل و بسیاری از دلایل دیگر که بارها درباره آنها صحبت شده است دلیل جداسازی جشنواره بوده است.
معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، خاطرنشان کرد: البته نقدهایی هم بوده که به تیم برگزاری کننده شده است و آن نیز باید در یک فرایند درست و منطقی نقد شود تا اگر خللی در این باره وجود دارد اصلاح شود.
به گزارش ایرنا، جمعه هفته گذشته 21 اردیبهشت ماه کانون کارگردانان سینمای ایران طی نامه‌ای به رئیس سازمان سینمایی خواستار بازگشت بخش بین‌المللی به جشنواره فیلم فجر و ادغام این دو جشنواره همچون گذشته شد.
در بخشی از متن نامه شورای مرکزی کانون کارگردانان سینما خطاب به رئیس سازمان سینمایی آمده است: با گذشت چهار دوره از جدایی بخش بین‌المللی از بخش ملی جشنواره فیلم فجر، حالا با قاطعیت می‌توان گفت جشنواره جهانی فجر نتوانسته نقش هنری و تاریخی خود را جهت معرفی و یا ارتقاء جایگاه سینمای ایران در سطح جهانی به خوبی ایفا کند و تاثیر خروجی آن بر جریان تولید و پخش و نمایش آثار سینمای ایران چندان محسوس نیست.
فراهنگ**9246** 1418

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي اربابي جشنواره ملي و جهاني فيلم فجر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۲۷۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، فیلم کوتاه «آپولو» به‌ نویسندگی و کارگردانی فرزاد رنجبر و تهیه‌کنندگی انجمن سینمای جوانان ایران-دفتر سمنان و امیر طالب بیدختی در پنجمین حضور بین‌المللی خود در پنجاه و هفتمین جشنواره فیلم «ورلد فست هیوستون» در کشور آمریکا، در بخش دارک کمدی، موفق به دریافت جایزه رِمی شد.

جشنواره «هیوستون» از جمله مهم‌ترین و قدیمی‌ترین جشنواره‌های فیلم مستقل در آمریکای شمالی است که که در سال ۱۹۶۱ و درست پس از نیویورک و سانفرانسیسکو آغاز شد. بسیاری از بزرگان سینما اولین جوایز خود را از این جشنواره دریافت کرده‌اند. این جشنواره با شعار «ما برای داستان خوب و خوب روایت شده، ارزش قائل هستیم» و با هدف شناسایی و ارج‌نهادن به برتری خلاقانه برجسته در فیلم، اعتبار بخشیدن به توانایی‌های درخشان، ترویج گردشگری فرهنگی برای هیوستون، آموزش جوانان در هنرهای سینمایی، توسعه تولید فیلم در منطقه و افزودن به بافت فرهنگی غنی، هر سال برگزار می‌شود.

«آپولو» که درباره مصایب فیلم‌سازی آماتور است، پیش از این در جشنواره‌های بیگ واتر و جکسون ویل آمریکا، باکو، گلدن افرودیت قبرس و چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشته است.

فرزام رنجبر، صفورا خوش‌طینت، مجید چنگیزیان، صمد آذرخش، محمد کاشیان، محمدرضا کاظمی، صحراالسادات میرعمادی، داوودرضا داش‌محمدی، ساجده رجبی، قاسم عابدی، محمدحسین ابراهیمی و محمد خورشیدی، بازیگران این فیلم هستند.

فهرست عوامل «آپولو» عبارتند از: نویسنده و کارگردان: فرزاد رنجبر، مدیر فیلم‌برداری: مجید یزدانی، تدوین: شاهین حق‌شعار، مدیر تولید: صمد آذرخش، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: امیرحسین دیابی، طراح صحنه و لباس: هما ترابیان، صدابردار: سیدرضا حسینی‌نیا، صداگذار: حامد حسین‌زاده، طراح لوگو و پوستر: محمد پهلوان، طراح چهره‌پردازی: عبدالله صفدری، گروه کارگردانی: الهه برهانی، منشی صحنه: فروغ لسانی، عکاس: حمید خدایی، گروه فیلم‌برداری: بهنام قاسمی، غزل اسدزاده، علی ترابی، حسین ملک‌محمدی و علی رضایی‌راد، گروه تولید: حمید خلفی، فیاض صادقی، مهدی کوکبی و داوودرضا داش‌محمدی، گروه صحنه و لباس: مجید بهرامی‌نسب و یلداسادات وزیری، گروه صدا: علی امینی.

نسخه ویژه نابینایان «همسر» با صدای مسعود فروتن منتشر می‌شود

گروه سوینا، نسخه ویژه نابینایان فیلم سینمایی «همسر» ساخته مهدی فخیم‌زاده را پنجشنبه ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ در چارچوب برنامه فیلمخانه منتشر می‌کند.

این فیلم روز پنجشنبه ساعت ۱۹ از طریق سایت این گروه در دسترس مخاطبان قرار می‌گیرد. نظارت متن و ضبط این برنامه به عهده کیوان کثیریان بوده و متن روایت آن را محدثه واعظی‌پور نوشته است. این برنامه در استودیو شهر صدای پارسیان با صدابرداری رامتین ناهید ضبط شده و مرجان طبسی آن را میکس و تدوین کرده است.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی سوینا به فایل صوتی فیلم‌های سینمایی توضیح‌دار دسترسی داشته باشند.

کد خبر 6087316

دیگر خبرها

  • این خبرها را از دست ندهید
  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد
  • اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در برخوار
  • «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت/ مسعود فروتن «همسر» را شنیدنی کرد
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری/ تجلیل از ۲ چهره سینمایی
  • شش فیلم داریوش مهرجویی در جشنواره مسکو‌ نمایش داده می‌شود
  • تقدیر رسمی از سازنده فیلم بدون حجاب
  • ارسال ۱۰۰۰ اثر به نخستین جشنواره فیلم اقوام ایرانی
  • شروع به کار یک جشنواره سینمایی بدون دبیر!
  • فیلم سینمایی آپاراتچی ،روایتی از سینما برای سینما