Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@22:27:19 GMT

باید و نبایدهای روزه داری بیماران دیابتی

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۲۷۹۸۴

باید و نبایدهای روزه داری بیماران دیابتی

زنجان - ایرنا - دیابت یا بیماری قند جزو موارد ممنوعیت کامل روزه داری نیست بلکه بسته به حالات مختلف و وضعیت بیمار و صلاحدید پزشک، فرد می تواند برای روزه گرفتن یا نگرفتن تصمیم بگیرد.

به گزارش ایرنا، مطالعات متعددی بر نقش موثر روزه داری را در سلامتی بویژه بر روی گلوکز خون، فشارخون و سطوح چرب های خون، کنترل وزن و بهبود بیماری های مختلف انجام گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در طول روزه داری دستگاه گوارش برای حدود چندین ساعت خالی می ماند و در واقع این دستگاه و سیستم اعصاب مرکزی که در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند استراحت می کنند و بعد از روزه داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام رسانده و به عبارتی متابولیسم بدن نرمال می شود.
بطور کلی پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه ای دارد تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح و هم از برکات معنوی این ماه بیش از گذشته استفاده کرد.
بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حدود پنج میلیون نفر در کشور به بیماری دیابت مبتلا هستند و گروههای هدف می توانند با توجه به وضعت خود به روزه گرفتن یا نگرفتن خود اقدام کنند.
مسئول واحد بهبود، تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: بیماران دیابتی که قند خون آنها به خوبی تحت کنترل بوده، به بیماری های دیگری مبتلا نیستند و به عبارت دیگر دیابت موجب صدمه به کلیه ها، چشم ها ، قلب و دیگر اعضایشان نشده و بیمارانی که انسولین مصرف نمی کنند، روزه داری مشکلی ندارد.
عصمت عباسی افزود: روزه داری برای بیماران دیابتی نوع 2 که بیماری آنها به وسیله رژیم غذایی کنترل شده (حتی دیابتی های دارای اضافه وزن) می تواند به بهبود و درمان بیماری انها بسیار کمک کننده باشد.
وی بیان کرد: بیماران دیابتی که روزه می گیرند، به وسلیه گلوکومتر قند خون خود را پیش از افطار، 2 ساعت پس از افطار و نیز پیش از سحری اندازه بگیرند و در مورد مصرف قرص های پایین آورنده قندخون نیز توصیه میشود که قرص های مصرفی صبح و ظهر همزمان هنگام افطار و قرصهای مصرف شبانه پیش از سحر با هماهنگی پزشک و متخصص مصرف شود.
عباسی افزود: بیماران دیابتی در هر حال باید رژیمی را که پیش از ماه رمضان رعایت می کردند را مورد توجه قرار دهند و نباید انرژی دریافتی خود را در این ماه افزایش دهند.
وی اظهار کرد: دیابتی ها در مصرف غذاهای شیرین که در ماه مبارک رمضان در وعده افطار استفاده می شود( به خصوص آنهایی که از قند و شکر تهیه شده )، زیاده روی نکنند و میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه رعایت شود.
عباسی خاطر نشان کرد: افزایش دریافت مواد غذایی پرچرب و پرکربوهیدرات و بطور کلی پرخوری در افراد دیابتی، منجر به افزایش قندخون و افزایش وزن منجر خواهد شد.
وی بیان کرد: برای کنترل بهتر قند خون توصیه می شود که افراد دیابتی قند خون، را قبل از سحر و بعد از افطار (با گلوکومتر) چک کنند، در صورتی که قندخون 2 ساعت پس از افطار بالای 250 بود شب بعد باید 20 درصد از میزان کالری دریافتی خود در زمان افطار کاهش دهند.
مسئول واحد بهبود، تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: اگر قند خون پیش از سحر بیش از 200میلی گرم در دسی لیتر بود 20 درصد از میزان کالری دریافتی در زمان سحر نیز باید کم شود.
وی ادامه داد: افرادی که برای کنترل دیابت خود از قرص استفاده می کنند، اگر علایم افت قندخون مانند ضعف و بیحالی شدید، عرق سرد فراوان تپش قلب، سرگیجه، تاری دید، گرسنگی شدید و لرزش بدن و در نهایت بیهوش شدن را در طول روز داشتند. بلافاصله روزه خود را افطار کنند.
عباسی افزود: در صورت احساس هرگونه علایم ناشی از کاهش یا افزایش شدید قندخون، باید روزه را باز کنند و علاوه بر آن انجام فعالیت بدنی سبک یا متوسط در افراد مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین، عارضه ای ندارد.

** روزه داری برای دیابتی های نوع 2 مضر نیست
وی بیان کرد: مبتلایان به دیابت غیر وابسته به انسولین ' دیابت نوع 2' که دارای اضافه وزن بالایی هستند، با دریافت منظم دارو ( به صورت 2 بار در شبانه روز) قند خون خود را کنترل می کنند، نه تنها روزه داری مضر نیست بلکه می تواند مفید نیز باشد.
مسئول واحد بهبود، تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: بیماران دیابتی که به نحوی دچار عوارض مزمن دیابت بر کلیه ها ، مغز، قلب، چشم ها، دست ها و پاها و سایر ارگان های بدن شده اند، برای پیشگیری از پیشرفت عوارض مزمن بهتر است پس از مشورت با پزشک متخصص روزه بگیرند.
وی بیان کرد: بیماران دیابتی که قصد روزه گرفتن دارند، باید نام دارو هایی را که مصرف می کنند را بخاطر داشته باشند و وزن فرد باید در طول ماه رمضان ،روزانه کنترل شده که در صورت هرگونه کاهش وزن شدید یا افزایش وزن بیشتر از 2 کلیوگرم، با پزشک مشورت کند.
عباسی افزود: بعد از پایان ماه مبارک رمضان میزان و نوع داروی مصرفی و همچنین رژیم غذایی به حالت قبل از ماه رمضان باید باز گردد و در صورت دریافت رژیم غذایی مناسب می توان منتظر کاهش کلسترول و تری گلیسرید خون بود که این مساله در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی به فرد دیابتی کمک می کند.

**بیمارانی که انسولین مصرف می کنند، روزه نگیرند
وی بیان کرد: بیماران دیابتی که در طول روز نیز باید انسولین تزریق کنند، بهتر است روزه نگیرند به جز افرادی که میزان انسولین مصرفی آنها زیاد نبوده و طی روز دچار افت قند خون نمی شوند.
عباسی افزود: افراد مبتلا به دیابت (چه از نوع وابسته به انسولین و چه غیر وابسته به انسولین) که هنوز بیماری خود را کنترل نکرده اند ( از طریق رژیم غذایی، فعالیت بدنی و مصرف دارو) و قند خون آنها هنوز به حداقل قبولی نرسیده (مثلا قند خون قبل از سحری بالاتر از 350 میلی گرم بر دسی لیتر) بهتر است، روزه نگیرند.
وی اظهار کرد: در صورتی که بیماران دیابتی قند بالایی داشته و مصرف قرص را فراموش کرده اند، بهتر است روزه، نگیرند و دیابتی های مبتلا به بیماری های دیگر (مانند عفونت، پرفشاری خون کنترل نشده، آنژین، بیماری کلیوی و ...) که طبق تشخیص پزشک روزه برای آنها نیز ضرر دارد.

*** روزه به کاهش پرفشاری خون کمک می کند
وی ادامه داد: افراد مبتلا به پرفشاری خون، باید در طول روز، فشارخون خود را چک کنند و اگر بیمار فشار خون شدیدی دارد یا در طول روز، دچار تغییر و بالا رفتن ناگهانی فشار خون می شود، نباید روزه بگیرد و اگر در طول روز فشارخون فرد تغییری نکرد، روزه گرفتن موردی ندارد.
عباسی افزود: مبتلایان به پرفشاری خون خفیف تا متوسط می توانند روزه بگیرند چرا که روزه داری به کاهش فشار خون آنان کمک میکند، اما باید با پزشک معالج خود در مورد داروهای مصرفی خود مشورت کنند.
و ی بیان کرد: به عنوان مثال ،مقدار داروهای مدر ( ادرار آور) برای جلوگیری از کم آبی باید کاهش یابد و داروهای بلند اثر نیز مانند ایندرال باید یک بار در روز قبل از سحر استفاده شود.
این مسئول واحد بهبود، تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان خاطر نشان کرد: افراد مبتلا به فشارخون بالا باید رژیم غذایی ( دریافت نمک، چربی) خود را کنترل کرده و از کشیدن سیگار اجتناب کنند.
7320/8068

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي بيماران ديابتي روزه داري علوم پزشكي زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۲۷۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استمرار طرح صدور گواهینامه یک روزه موتورسیکلت

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا اعلام کرد که طرح صدور یک روزه گواهینامه رانندگی برای موتورسیکلت‌سواران فاقد گواهینامه همچنان درحال اجراست. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سرهنگ احمد کرمی اسد با اشاره به روند صدور یک روزه گواهینامه از سوی پلیس راهور گفت: بر اساس شرایط موجود در کشور، ما تصمیم گرفتیم فرایند صدور گواهینامه موتورسیکلت را تسهیل ببخشیم و در واقع مقرر شد گواهینامه‌های موتورسیکلت طی مدت یک روزه صادر شود. این گواهینامه بر اساس مصوبه هیئت وزیران صادر می‌شود و فرآیند خاصی دارد، از جمله اینکه فرد باید در دوره‌های آموزشی ثبت نام و شرکت کند. پس از گذراندن دوره، افراد باید در آزمون شرکت کنند، در واقع اینطور نیست که برخی تصور کنند حتما در عرض یک روز گواهینامه دریافت می‌کنند، بلکه افراد باید آموزش‌ها را به درستی فرا گرفته و در آزمون‌ها نیز نمره لازم را اخذ کنند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا ادامه داد: در بررسی‌های پلیس مشخص شد که بالغ بر شش و نیم میلیون موتورسیکلت سوار در کشور ما، فاقد گواهینامه هستند و هنگامی که از سوی پلیس مورد سوال قرار می‌گیرند؛ مدرکی برای ارائه پلیس ندارند. به همین دلیل نیز از تیرماه سال گذشته طرح صدور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت به صورت آزمایشی اجرا شد و مشکلات آن به مرور زمان رفع شد و در حال حاضر نیز درحال اجراست.

وی با اشاره به اینکه این طرح مختص افرادی است که موتورسیکلت دارند اما گواهینامه ندارند، افزود: سایر افراد بدون موتورسیکلت نمی‌توانند در این طرح شرکت کنند و باید در 210 مرکز آموزشی سراسر کشور ثبت نام کنند، اما اگر موتورسیکلت به نام پدر خانواده باشد؛ فرزند می‌تواند در این طرح شرکت کند.

رئیس مرکز صدور گواهینامه ادامه داد: متقاضیان دارای شرایط می‌توانند با مراجعه به سایت «آموزشگاه موتورسیکلت ایرانیان» به صورت خود معرف در این سامانه آن ثبت نام کنند و احراز هویت به صورت سیستمی انجام می شود. سپس افراد باید مدارک و مشخصات موتورسیکلت را وارد کنند. پس از انجام تمام مراحل، پیامکی برای متقاضی ارسال می‌شود مبنی بر اینکه تا 24 ساعت آینده پلیس، به آنها شرایط را اطلاع خواهد داد. 

کرمی گفت: همکاران ما اصالت موتورسیکلت را می‌سنجند و پس از تائید این مدارک، به متاقضی مجددا پیامک برایش ارسال می‌شود که شما مراحل را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اید و اکنون باید هزینه این گواهینامه را پرداخت کنید.

وی با اشاره به هزینه‌های دریافت گواهینامه افزود: هزینه‌های آموزش، آزمون و صدور گواهینامه نزدیک به دو میلیون تومان بود اما این رقم به صورت استانی اعلام می‌شد و هر استان با سایر استان‌ها متفاوت است اما در این طرح ما تنها 570 هزار تومان دریافت می‌کنیم و این رقم متغییر نیست.

چگونه یک‌روزه "گواهینامه موتورسیکلت" دریافت کنیم؟

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور فراجا ادامه داد: پس از پرداخت هزینه، فرد نسبت به موقعیت مکانی خود، در یک آموزشگاه برای شرکت در دوره آموزشی شرکت می‌کند. ما در کشور 210 آموزشگاه آموزش موتورسیکلت داریم که از این تعداد بالغ بر 180 مرکز در این طرح شرکت کرده‌اند. 

وی افزود: زمانی که فرد برای شرکت در دوره آموزشی به آموزشگاه مراجعه می‌کند؛ پزشک نیز در محل حضور دارد و اگر سلامتی فرد تائید شود؛ در آموزش‌ها شرکت می‌کند، در واقع ما تمام مراحلی را که در گذشته طی چندین روز به طول می‌انجامید در یک روز و در یک مجموعه جمع‌آوری کرده‌ایم.

رئیس مرکز صدور گواهینامه با بیان اینکه افرادی که در این طرح شرکت می کند مهارت کافی درباره راندن موتورسیکلت را دارند؛ ادامه داد: آموزش‌ها نیز بر اساس توانایی‌های فردی است؛ اگر فرد توانایی کامل داشته باشد؛ کفایت آموزشی صادر می شود و فرد برای آزمون به افسر آزمون معرفی می‌شود. اگر فرد نیاز به آموزش بیشتر داشته باشد باید در دوره‌های آموزشی شرکت کند.

کرمی با اشاره به نوع آزمون‌ها ادامه داد: آزمون آئین نامه در این طرح شفاهی است تا سرعت بالاتری داشته باشد. همچنین در صورت قبولی در آزمون آئین نامه، فرد برای آزمون عملی اقدام می‌کند و در نهایت می‌تواند یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیرد. در نهایت نیز 24 ساعت بعد از قبولی در آزمون اطلاعات برای پلیس ارسال شده و در کمترین زمان گواهینامه برای فرد متقاضی چاپ و ارسال می شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا میدهد
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • استمرار طرح صدور گواهینامه یک روزه موتورسیکلت
  • ببینید | با چالش ٢١ روزه حذف قند، می‌توان لاغر شد؟
  • ویکند ۲ روزه در دو مرحله؟
  • تعطیلات آخر هفته و تاریخچه آن
  • هفته کاری پنج روزه از کی شروع شد؟
  • دیابتی‌ها از ته دل بخندید تا معجزه آن را ببینید
  • بایدها و نبایدهای مسافران در قطارهای سفیر ریل
  • ضرورت ایجاد بانک سلولی برای درمان بیماران دیابتی