Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-03@17:29:32 GMT

لحظه به لحظه با جشنواره جهانی کن

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۲۸۱۲۶

لحظه به لحظه با جشنواره جهانی کن

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ امسال در جشنواره فیلم کن 21 اثر برای بخش اصلی رقابت کردند، در بین کارگردانان شرکت کننده در این بخش نام کارگردانان بزرگی به چشم می خورد. «ژان لوک گدار» با فیلم «کتاب تصویر»، «جیا ژانگ‌که» با فیلم «خاکستری ناب‌ترین سفید است»، «اسپایک لی» با فیلم «بلک‌کلنزمن» ساخته «نوری بیلگه جیلان» با فیلم «درخت گلابی وحشی» و «پاول پاولیکوفسکی» با فیلم «جنگ سرد» در بخش رقابتی جشنواره حضور دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امسال همچنین 8 ایرانی در بخش های مختلف این جشنواره حضور داشتند. اصغر فرهادی با فیلم «همه میدانند» محصول اسپانیا و فرانسه فیلم افتتاحیه بخش مسابقه جشنواره کن امسال بود. در کنار فرهادی، جعفر پناهی با فیلم «سه رخ» در بخش مسابقه حضور داشت و گلشیفته فراهانی هم با فیلم «دختران آفتاب» ساخته اوا هوسان به عنوان بازیگر در این بخش حضور داشت. فیلم «مرز» ساخته علی عباسی و محصول سوئد هم در بخش «نوعی نگاه» این جشنواره حضور داشت که جایزه بهترین فیلم این بخش را از آن خود کرد. سعید جعفریان با فیلم «تاریکی» در بخش مسابقه فیلم های کوتاه حضور داشت که نتایج این بخش روز یک شنبه اعلام خواهد شد. آرین وزیر دفتری با فیلم «مثل بچه آدم» در بخش سینه فونداسیون که از طرف دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به این جشنواره راه پیدا کرده بود هم در این بخش ناکام ماند. رامین بحرانی با فیلم «فارنهایت ۴۵١» در بخش نمایش های نیمه شب حضور داشت و پوریا حیدری اوره هم به عنوان تهیه کننده با فیلم «محموله» در بخش دو هفته کارگردانان این جشنواره حاضر بود.

جشنواره کن امسال مانند هر سال حاشیه های فراوانی دات، یکی از مهمتری مسائل حاشیه ای این جشنواره راه پیمایی اعتراضی زنان حاضر در این جشنواره روی فرش قرمز آن بود که به حضور کمرنگ زنان در تاریخ این جشنواره اعتراض داشتند و آن را نشانه نگاه مرد سالارانه جشنواره می دانستند، حال با توجه به اینکه زمان اعلام برگزیدگان این جشنواره نزدیک است با توجه به نقدهایی که برای فیلم های حاضر در این جشنواره منتشر شد و همچنین دیگر مسائلی که ممکن است بر رای داوران برای اهدای جوایز تاثیر بگذارد به پیش بینی فیلم هایی که احتمال برگزیده شدن دارند می پردازیم.

نخل طلای جشنواره کن یکی از مهمترین جایزه های سینمایی هر سال است که بسیاری از فیلمسازان جهان برای دریافت آن تلاش می کنند امسال با توجه به مسائلی که در جشنواره مطرح شد، مانند راهپیمایی زنان، حضور «کیت بلانشت» به عنوان رئیس داوران و همچنین تعداد بالای داوران زن در هیئت داوری این جشنواره احتمالا نخل طلای امسال را «نادین لبکی» کارگردان زن لبنانی که با فیلم «کفرناحوم» در جشنواره حضور دارد می گیرد، به خصوص که فیلم این کارگردان واکنش های مثبتی هم از سوی منتقدان گرفته است و این کار را برای هیئت داوران جشنواره و کیت بلانشت راحت تر می کند.

از طرف دیگر اگر بخواهیم با توجه به نگاه منتقدان به فیلم های این دوره و نظر آن ها توجه کنیم فیلم «سوختن» ساخته «لی چانگ-دونگ» کارگردان اهل کره جنوبی یکی از شگفتی های این جشنواره بود و برای مثال از منتقدان اسکرین دیلی نمره بالای 3.8 را گرفته است، که تا امروز بالاترین امتیازی است که یک فیلم گرفته است و مستحق دریافت نخل طلای این دوره است.

اهمیت جایزه های این جشنواره آنجاست که جشنواره کن همواره به نوعی به جشنواره طلایی تهیه کنندگان برای فروش فیلم هایشان معروف است. جایزه بزرگ جشنواره هیأت داوران جشنواره هم که یکی دیگر از جایزه های مهم این جشنواره است، مورد توجه فیلمسازان قرار دارد. برای جایزه بزرگ جشنواره هیأت داوران امسال از آنجا که ممکن است فیلم «سوختن» نخل طلا را به «کفرناحوم» ببازد، شاید جایزه این بخش به «سوختن» برسد، اما اگر «سوختن» بتواند نخل طلای کن را بگیرد، احتمالا فیلم های «خاکستر سفیدترین رنگ است» و «جنگ سرد» شانس مشترکی برای دریافت جایزه این بخش دارند، چرا که هر دو فیلم با استقبال مشابهی روبرو شدند.

هیأت داوران جشنواره کن هم هر سال جایزه ای را به یکی از فیلم های حاضر در این جشنواره می دهند. امسال احتمالا جایزه این بخش را جعفر پناهی برای فیلم «3 رخ» دریافت می کند. بعد از صحبت هایی که اصغر فرهادی در نشست خبری خود درباره جعفر پناهی گفت و درخواست هایی که از طرف جشنواره برای رفع مشکل ممنوع الخروجی پناهی شد، همچنین اکران فیلمش با صندلی خالی او در جشنواره و روی نسبتا خوش برخی از منتقدان به فیلم او، احتمال گرفتن جایزه ویژه هیأت داوران برای پناهی بالا می رود. اما باز هم اگر بخواهیم نظر کلی منتقدان را به فیلم ها ملاک قرار دهیم، باز هم این جایزه باید به یکی از فیلم های «خاکستر سفیدترین رنگ است» و «جنگ سرد» تعلق بگیرد.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: اصغر فرهادی جعفر پناهی فیلم جشنواره کن فستیوال کن گلشیفته فراهانی فستیوال بین المللی همه می دانند سه رخ دختران آفتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۲۸۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه

مستند ایساتیس به کارگردانی علیرضا دهقان و تهیه‌کنندگی راحیل صحرایی و علیرضا دهقان بعد از موفقیت در جشنواره‌های داخلی و خارجی از زمستان ۱۴۰۲ در سینما‌های منتخب گروه سینمایی هنر و تجربه در تهران و شهرستان‌ها به اکران عمومی درآمد و بر اساس آمار سامانه فروش فیلم‌های سینمای ایران عنوان پرمخاطب‌ترین فیلم این گروه را از آن خود کرده و رضایت مخاطبان و منتقدان را همراه دارد.

«ایساتیس» پیش از این در جشنواره سینماحقیقت و جشنواره بین‌المللی فیلم شهر، جشنواره جهانی فیلم فجر و جشن مستقل سینمای مستند ایران به نمایش درآمده و موفق به کسب جایزه ویژه دبیر جشنواره سینماحقیقت، تندیس بهترین مستند بلند در بخش بین‌الملل جشنواره شهر و تندیس موسیقی از جشن مستقل سینمای مستند شد.

این فیلم همچنین در جشنواره‌های خارجی از جمله جشنواره فیلم مستند مسکو، جشنواره اوشن سیتی امریکا، کازان روسیه، جشنواره سبز مونتنگرو، جشنواره مستند ازمیر و... شرکت کرده و جوایزی از جمله جایزه بهترین فیلم جشنواره اوشن سیتی، جایزه بهترین فیلم جشنواره مونته نگرو را کسب کرده است.

داستان فیلم مستند «ایساتیس» به معرفی قنات‌ها و تاریخچه آن در استان یزد است و به این بهانه قسمت مهمی از تاریخ این استان کهن ایران را بازگو می‌کند و صدایی است شاعرانه و قصه‌گو که تا به حال ناشنیده مانده است.

تدوین این فیلم توسط بهمن کیارستمی و پویا پارسامقام صورت گرفته و فیلمبرداری آن به عهده مهدی آزادی است. داستان فیلم با صدای ابوالحسن تهامی‌نژاد، نصرالله مدقالچی، زهره شکوفنده و مریم شیرزاد روایت می‌شود.

علاقه‌مندان برای تماشای این مستند سینمایی می‌توانند به سایت https://gisheh۷.ir/event/۴۵۶۶۶/ مراجعه کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • جایزه سال آزادی مطبوعات یونسکو به همه روزنامه‌نگاران فلسطینی رسید
  • یونسکو جایزه «آزادی مطبوعات» را به خبرنگاران غزه تقدیم کرد
  • جشنواره ملی روستایی ـ عشایری در ۸ روستا برگزار می‌شود
  • زنانی که در کن رئیس شدند
  • جایزه سالانه یونسکو به خبرنگاران غزه اعطا شد
  • مریل استریپ نخل طلای افتخاری جشنواره کن را دریافت می‌کند
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • حضور ۳۰ هزار دانش‌آموز کرجی در کنکور امسال
  • حضور بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز در «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه
  • جشنواره طنز و رسانه برگزیدگانش را شناخت