Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از چاپ و نشر ۳۸ هزار عنوان کتاب در حوزه نشر قرآن کریم خبرداد. ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در افتتاحیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم که در سالن همایش یاس برگزار شد با اشاره به اینکه جریان احیا، پاسداری و بازسازی تمدن اسلامی و نگرش های اجتماعی، دینی و سیاسی با قرآن آغاز شد گفت: جمهوری اسلامی ایران مفتخر است که رهبران آن انقلاب خود را با قرآن آغاز کردند و ریشه های این حرکت انقلابی با قرآن شروع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: کسانی‌که در شکل گیری این انقلاب تاثیرگذار بودند به نحوی مبانی خود را با مفاهیم قرآن آغاز کردند و این بزرگان سهم مهمی در انقلاب اسلامی داشتند، ما در طول این چهل سال مسیر های مهمی در اتفاقات قرآنی طی کردیم که بسیار موثر بوده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شعار امسال نمایشگاه قرآن تاکید کرد: شعار «چهل چراغ هدایت» ایهامی به چهل سال انقلاب اسلامی دارد و نشان می دهد این انقلاب در طول این چهل سال چه خدماتی در عرصه حیات قرآنی داشته و دارد، سهم ایران در حیطه قرآنی در این‌ چهل سال در مقایسه با پیش از آن قابل مقایسه نیست، در طول این چهل سال اتفاقات مهمی در حوزه های مختلف قرآنی رخ داده است. 

صالحی یادآور شد: برای نمونه ما در حوزه نشر قرآن در ‌طول این چهل سال 38هزار عنوان کتاب در حوزه نشر قرآن چاپ کرده ایم که 16هزار عنوان آن در حوزه علوم قرآنی و نه هزار در حیطه تفسیر قرآنی بوده است.

وی افزود: اگر بخواهیم این حجم از فعالیت های قرآنی را در طول این چهل سال با پیش از آن مقایسه کنیم قطعا با پژوهش های منتشر شده در مباحث قرآنی پیش از انقلاب غیرقابل مقایسه است، در حوزه های دیگر هم این اتفاقات همچنان با این شتاب دیده می شود، ما اکنون چندین هزار موسسه قرآنی داریم ‌که در این میان برخی حوزه های قرآنی فعال تر و برخی نیمه فعال تر هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش موسسات قرآنی را از دیگر اقدامات 40 سال انقلاب برشمرد و گفت: حضور چندین موسسه بزرگ قرآنی در کشور نشان می دهد که جریان مردمی قرآن گرایی یک جریان قابل توجه و عمومی است، این جریان مشهود و غیرقابل انکار است.

صالحی اضافه کرد: علاوه بر نمایشگاه قرآن مجموعه های مختلف از طریق رویدادهای مختلف چون مسابقات قرآنی اتفاقات سالانه ای را در کشور رقم می زنند که در داخل کشور قابل توجه است، امروز در بیش از ده رشته ما متسابقین قرآنی داریم و این نشان می دهد که جامعه ایرانی با فضای قرآنی ارتباط برقرار می کند و این شرایط قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

وی در این باره افزود: مسابقات قرآنی به عنوان یک اتفاق مهم در ماه رجب و شعبان فرصت بزرگی برای ایران در خصوص‌ فضای قرآنی با داخل و خارج از کشور است زیرا این مسابقات می تواند پل ارتباطی بین ایران و جهان اسلام باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما شاهد سایت ها و مجموعه های قرآنی در فضای دیجیتال نیز هستیم، خاطرنشان کرد: امروز 400سایت و 500نرم افزار در توسعه خدمات قرآنی کمک می کنند، همچنین مساجد ما که به نحوی گفته می شد فاصله های زیادی با مناسک قرآنی دارند امروز نسبت به قرآن بیش از گذشته وسعت پیدا کرده اند، در واقع ما در حال حاضر در شش هزار مسجد طرح تلاوت و تفسیر  را داریم.

صالحی اضافه کرد: ترجمه قرآن کریم هم به زبان فارسی و هم زبان های دیگر موجی از اقدامات قرآنی ما است، امروزه ده ها ترجمه خوب به زبان فارسی در خصوص قرآن موجود است، اکنون ما ترجمه های خوبی که در زبان فارسی داریم این فرصت را ایجاد کرده است تا کسانی که می خواهند نقدی بزنند و یا آشنایی با زبان عربی ندارند فاصله برای آنها کم شود.

وی با اشاره به پایان نامه ها و نشریات قرآنی نیز تصریح کرد: این نشریه ها و پایان نامه ها مجموعه خوبی از ذخایر قرآنی برای ما ایجاد کرده است که پشتوانه تحرکاتی در فضای توسعه و تعمیق قرآن خواهد بود، به طور کلی حرکت های قرآنی جامعه ایرانی در این چهل سال نه تنها با صدسال قبل حتی در مقایسه با چند صده قبل هم قابل مقایسه نیست، حجم کار ما امروز حجمی سنگین است ولی این فرصت برای جامعه ما ایجاد شده است که خادم قرآن کریم باشیم که یکی از این اتفاقات چهل سال انقلاب نمایشگاه قرآن کریم است که ربع قرن آن تمام شد و وارد مرحله بیست و ششم برگزاری آن شدیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این نمایشگاه فرصت های زیادی را برای اتفاقات قرآنی فراهم می کند، از یک سو این نمایشگاه منحصرا مربوط به ایران نیست و جرقه این‌ نمایشگاه در تهران سایر نمایشگاه های استانی را هم آغاز می کند، در اصل در ماه رمضان کل ایران نمایشگاه قرآن می شود، ممکن است برخی نمایشگاه هایی که در کشور داریم‌ مرکزیتش به استانی خاص برگردد اما این نمایشگاه کل ایران را پوشش می دهد، بنابراین این یک نوع فرصت سازی برای جامعه ایرانی در قرآن را ایجاد می کند.

صالحی افزود: فرصت سازی این نمایشگاه تازه های قرآنی را نشان می دهد و جامعه قرآنی می توان در طول سال به انتظار بنشیند تا تحولات قرآنی جدید را در این نمایشگاه ببیند، نمایشگاه قرآن کریم به علت گستره تنوعی موضوعی فرصت های زیادی برای بازدیدگنندکان خواهد داشت، نمایشگاه قرآن کریم از لحاظ مخاطب و موضوع به یک قشر خاص مر‌بوط نیست، عملا نمایشگاه قرآن گستره ای به پهنای کل ایران است.

وی یادآور شد: به نظر می رسد همه ی این خوبی ها کافی نیست و ما نیازمند اتفاقات بهتر و بیشتر در عرصه قرآن هستیم، ایران که پرچم قرآن را در بین جوامع اسلامی بالا برده است طبیعتا تعهدات بیشتری را نسبت به جوامع مسلمانان خواهد داشت، ما هنوز باید گام هایی را طی یا گام های خود را باشتاب بیشتر برداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: ما نیاز به نظریه پردازی های بیشتر در حوزه معارف قرآنی هستیم، شتاب ما در استفاده از گوهرهای قرآنی چه در حوزه معارف و چه تفسیر قرآن کافی نیست، فرصت هایی که باید برای انس لفظی و مفهومی قرآن گذاشته شود طبعا فضای زندگی فردی و اجتماعی ما را معطر می کند، بنابراین اگر ما بخواهیم بر فضای معرفتی داخلی خود و مجموعه های بیرونی تاثیر بگذاریم نیاز داریم حوزه های معرفتی قرآن ما عمق بیشتری پیدا کند و این عمق با تضارب فکری و گفتگویی بیشتر ایجاد می شود.

صالحی گفت: همه ما به خاطر داریم که المیزان چگونه متولد شد، علامه طباطبایی دو حرکت شگفت در فرازمانه خود انجام داد، یکی در مباحث فلسفه تطبیقی و دیگری با تفسیر قرآنی المیزان بود، اینکه ما گفتگو کنیم تا از قرآن بیشتر بیاموزیم باعث می شود با این کار عمق بخشیدن به معادلات نظری معارف قرآن برای خودمان وسیع تری شود.

وی ادامه داد: جایگاه ما در امور قرآنی خوب است اما در مسابقات تلاوت و حفظ باید پیشتاز باشیم، حرف های تازه قرآنی ما در جهان اسلام باید مکرر خوانده شود و به این امر نیازمندیم، جهان اسلام باید بفهمد مفهوم قرآنی با یک احساس عمیق از سوی ایران می تواند درک بهتری شود و جامعه اسلامی باید به این درک برسد که قرآنی که از ایران می رسد سرشار از مفاهیم خوب است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: موضوعی که امروز باید به آن توجه کرد این است که چگونه می توان نسبت خود را با قرآن کریم به مناسبات وجودی نزدیک تر کنیم، سطح اول ارتباط ما با الفاظ قرآن است که در فضای قرائت، صوت و  هنرهای لفظی رخ می دهد، سطح بعدی ارتباط با مفاهیم و معارف قرآنی است که این نسبت عقل انسان با قرآن است، همچنین سطح سوم ارتباط انسان با قرآن سطح ارتباط وجودی با قرآن است که در این سطح ما باید ببینیم قرآن و‌ تلاوت قرآن تا چه اندازه بر ایمان ما می افزاید.

صالحی ابراز داشت: باید در سطح سوم دید که شنیدن و خواندن قرآن تا چه اندازه ایمان ما را افزایش می دهد و این بخش مهمی از ارتباط وجوی با قرآن است، اینکه قرآن تا چه اندزه جوهره وجودی ما را افزایش می دهد امری مهم است، اینکه قرآن تا چه اندازه بروی رفتار ما تاثیر می‌گذارد و حفظ و هنرهای ما را در جامعه به رفتارهای قرآنی تبدیل می کند امری ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: محوری که ما باید طی کنیم این است که قرآن الگویی برای سطح لفظی ما تا چه اندازه بروی رفتار ما تاثیر گذاشته است، همچنین در حوزه هنر و قرآن است نیز ما ردپاهایی از هنرهای قرآنی چون خوش نویسی، آرایه های قرآنی را داشتیم اما این امر کافی نیست زیرا جای کار بیشتری دارد، این حوزه در بخش هنر جای بیشتری نیاز دارد، جهان اسلام‌ منتظر هنرهای قرآنی متناسب با قرآن از سوی ایران است، ما در تئاتر، سینما و سایر هنرها نیازمند اتفاقات جدید هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ما نیاز داریم که در ارتباط وجودی با قرآن در حوزه های فرهنگی و هنری قرآنی سرمایه بیشتر ایجاد کنیم زیرا این امر می تواند سه رویکرد مهم در دهه پنجم انقلاب اسلامی باشد.

صالحی در پایان گفت: امید است نمایشگاه قرآن بتواند یک پایگاه قلبی برای خدمت به قرآن به ویژه در این سه موضوع ذکر شده باشد، اگر حرکت ما با شتاب بیشتر در این سه حوزه طی شود می توانیم خدمات قرآنی بیشتر و بهتری را داشته باشیم.

انتهای پیام/

R1444/P1011199/S4,37/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۰۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد

نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» با حضور طلاب و علاقمندان به این حوزه به همت مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید رسول موسوی عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) در این نشست، اظهار داشت: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد، رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است و طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: مسئولین و پژوهشگران، کتاب‌های متعددی درخصوص اسلامی‌سازی علوم انسانی نوشته‌اند و دیدگاه‌ها و نظریات بسیاری در این رابطه وجود دارد که می‌توان به آن‌ها مراجعه کرد، بحث روش‌شناسی نیز در این خصوص مهم است.

وجود دو دیدگاه در اسلامی‌سازی علوم انسانی

این پژوهشگر علوم دینی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی، تصریح کرد: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود و فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود، پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است و پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا و فارابی نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی یادآور شد: استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، پیشینه‌ این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث، مطالبی را بیان کردند.

طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی اظهار کرد: تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند، تفاسیر عصری(زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند و دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود که کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی(ره) یادآور شد: در جلد چهارم از تفسیر المیزان و ذیل آیه ۲۰۰ سوره آل عمران «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ»، کلمه «رابِطُوا» مباحث اجتماعی را از منظر قرآن بیان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به حمدلله در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

حجت‌الاسلام موسوی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی، ابراز کرد: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

ساختارگرایی و کارکردگرایی

وی درباره کارکردهای خانواده، گفت: اصل پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند، به طور کلی دو شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

این پژوهشگر علوم دینی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی می‌بایست به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست ولی به فواید و منافع کمتر توجه داشته‌اند، کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

وی یادآور شد: خانواده از مباحث بین رشته‌ای استف به این معنا که هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی مورد بحث قرار می‌گیرد، اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند، جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند که برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

حجت‌الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: آیات قرآن به گونه‌ای است که هم به بحث ساختار خانواده و هم کارکرد خانواده نظر دارد، در گام اول می‌بایست با استفاده از روش «معادل‌یابی واژگانی»، آیات مربوط به خانواده همچون ولد، ابن و بنت را از قرآن استخراج کنیم، سپس در گام بعدی آن‌ها را مرور کرده و هر کدام با بحث کارکردها متناسب است را مورد توجه بیشتری قرار دهیم.

انتهای پیام. /

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • تقدیر از مفاخر قرآنی و مفسر کتاب وحی در اردبیل
  • افزایش ظرفیت تولید کاغذ تحریر/ ناشران و مخاطبان کودک و نوجوان حمایت می‌شوند
  • تحقق عدالت فرهنگی با فروش هم‌زمان حضوری و مجازی در نمایشگاه کتاب
  • حضور وزیر فرهنگ در جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب
  • افزایش اعتبار بن دانشجویی در نمایشگاه کتاب
  • غوغای «فرشته‌های کابلی» در «قصر دارالامان»
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • مرتضوی: عمل به قرآن در جوامع اسلامی سبب اتحاد بیشتر می‌شود
  • حکیم در دیدار معاون وزیر ارشاد: تبادل تجارب فرهنگی، هنری و آرشیوی میان ایران و عراق ضروری است