Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-05@04:48:21 GMT

مردم قارچ فله ای و غیر پرورشی نخورند/۹ فوتی داشته ایم

تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۰۷۱۸

مردم قارچ فله ای و غیر پرورشی نخورند/۹ فوتی داشته ایم

به گزارش خبرگزاری مهر، مجتبی خالدی، گفت: افرادی که به طبیعت می روند و یا به تجربه سال های گذشته، قارچ هایی را از کوهستان ها و کوهپایه ها جمع آوری می کردند، امسال به دلیل بارش های بهاری مراقب باشند که قارچ های سمی را نچینند.

وی تصریح کرد: مصرف و حتی لمس قارچ های سمی کوهپایه ای یا کوهستانی ممکن است مسمومیت ایجاد کند اما تمام افرادی که دچار مسمومیت گوارشی شدند، سابقه مصرف این گونه قارچ ها در سالهای گذشته را داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: برخی افراد قارچ های کوهی و طبیعی را جمع آوری و برای فروش و امرار معاش به مغازه ها ارائه می دادند و مردم هم به ویژه در استانهای غربی کشور با این تصور که قارچ های فله در مغازه ها، سالم هستند، اقدام به مصرف قارچ می کردند.

وی تاکید کرد: مردم در مصرف قارچ هایی که غیر از بسته بندی و پرورشی در بازار وجود دارند، دقت و توجه ویژه ای داشته باشند چون تا کنون ۹ نفر بر اثر مصرف قارچ های سمی در کشور فوت کرده اند که ۷ نفر از آنها در استان کرمانشاه، یک نفر در لرستان و یک نفر نیز در کردستان جان خود را از دست داده است.

خالدی در خصوص علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی، گفت: اگر مردم پس از مصرف قارچ دچار تهوع، استفراغ، سرگیجه دل درد، کاهش هشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی شدند سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند تا دچار نارسایی کبد نشوند.

سخنگوی اورژانس کشور یادآور شد: اگر افراد مسموم شده با قارچ های سمی با تاخیر به مراکز درمانی مراجعه کنند، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشند و در حال حاضر برای سه نفر از این مسمومین در شیراز پیوند کبد انجام شده است.

وی با بیان اینکه شناخت قارچ های سمی و سالم در ظاهر بسیار دشوار است، افزود: تشخیص قارچ سالم از طریق آزمایش در آزمایشگاه مسیر است و به مردم توصیه می کنیم که از مصرف قارچ های فله غیر بسته بندی شده و غیر پرورشی که به صورت کوهی و طبیعی به فروش می رسد، خودداری کنند.

خالدی در پایان یادآور شد: درمان مسمومیت های گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی، به زمان مراجعه فرد مسموم شده به مراکز درمانی بستگی دارد و در صورتی که مراجعه به موقع باشد، بیماری به سرعت کنترل و درمان می شود اما در صورتی که فرد دیر مراجعه کندخطرناک است که ممکن است فرد دچار نارسایی کبد و یا حتی مرگ شود. 

کد خبر 4300936 حبیب احسنی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: اورژانس قارچ مجتبی خالدی وزارت بهداشت سازمان غذا و دارو دارو سرطان ژنتیک سازمان نظام پزشکی دیابت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران بیماری های قلبی و عروقی پزشکان علی اصغر پیوندی سازمان نظام پرستاری پرستار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۰۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاربردی کردن میز خدمت برای عموم مردم

نماینده ولی فقیه در مازندران با بیان اینکه هر چه میز خدمت مسئولان خلوت‌تر باشد نمره آن‌ها بالاتر خواهد بود، گفت: کاربردی کردن میز خدمت برای عموم باید مورد توجه قرار گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری،  آیت‌الله محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در مازندران امروز در دیدار قاضی‌زاده هاشمیف رئیس بنیاد شهید کشور با بیان اینکه دیدار با خانواده‌های شهدا توفیق است، اظهار داشت: باید به خانواده‌های شهدا سرکشی کرد و در این سرکشی‌ها مشکلات آن‌ها شنیده می‌شود و این دیدن و تفقد از این خانواده‌ها برکات معنوی دارد.

وی با اشاره به استقرار میز خدمت‌ برای خدمات‌رسانی تصریح کرد: اگر در میز خدمت جواب مثبت ارائه می‌شود، باید دید چرا مراجعین در ادارات پاسخ مثبت نمی‌گیرند؟ و باید آمار درستی از میز خدمت‌ها داشته باشیم و میز خدمت برای بهره عموم مردم کاربردی شود.

نماینده ولی فقیه در مازندران در ادامه تصریح کرد: باید ببینیم چند مراجعه کننده در میز خدمت، خدمت دریافت می‌کنند و چند نفر برای بار اول و چند نفر برای بار چندم مراجعه می‌کنند.

محمدی لائینی افزود: اگر فردی  مشکلش با مراجعه در ادارات برطرف نشد و در میز خدمت مصلی حل شود، پس میزخدمت می‌تواند در ایجاد انگیزه در مسئولان موثر باشد.

وی گفت: میزهای خدمت باید در ملاعام گذاشته شود و میز خدمت‌هایی که در ادارات وجود دارد فعال و کارآمد شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • انواع قارچ‌های خطرناک را بشناسید
  • هشدار اورژانس ؛ این قارچ‌های خطرناک را مصرف نکنید
  • جزئیات جدید از مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز
  • جزئیات جدید از حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز
  • خودداری از مصرف خودسرانه هرگونه قارچ خود رو در طبیعت
  • جزییات حادثه مسمومیت پزشکان در مهمانی شیراز/ یک پزشک: مسمومیت با «متانول» نبوده/ هیچ‌کس به کما نرفته؛ خبر نارسایی کلیوی چند تن دیگر کذب است؛ این اشخاص به درخواست خودشان دیالیز شدند
  • جزئیات جدید از حادثه مرگبار مسمومیت الکلی پزشکان در مهمانی | پای ماده‌ی دیگر وسط آمد!
  • جزئیات جدید از حادثه مسمومیت الکلی پزشکان در مهمانی شیراز/ هیچ‌کس به کما نرفته/ مسمومیت با «متانول» نبوده است
  • مردم پول ندارند سمند ۲۰ سال پیش را عوض کنند؛ می‌خواهند خودروی برقی وارد کنند؟
  • کاربردی کردن میز خدمت برای عموم مردم