Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش مهر، مجتبی خالدی، گفت: افرادی که به طبیعت می روند و یا به تجربه سال های گذشته، قارچ هایی را از کوهستان ها و کوهپایه ها جمع آوری می کردند، امسال به دلیل بارش های بهاری مراقب باشند که قارچ های سمی را نچینند.

وی تصریح کرد: مصرف و حتی لمس قارچ های سمی کوهپایه ای یا کوهستانی ممکن است مسمومیت ایجاد کند اما تمام افرادی که دچار مسمومیت گوارشی شدند، سابقه مصرف این گونه قارچ ها در سالهای گذشته را داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سخنگوی سازمان اورژانس کشور اضافه کرد: برخی افراد قارچ های کوهی و طبیعی را جمع آوری و برای فروش و امرار معاش به مغازه ها ارائه می دادند و مردم هم به ویژه در استانهای غربی کشور با این تصور که قارچ های فله در مغازه ها، سالم هستند، اقدام به مصرف قارچ می کردند.

وی تاکید کرد: مردم در مصرف قارچ هایی که غیر از بسته بندی و پرورشی در بازار وجود دارند، دقت و توجه ویژه ای داشته باشند چون تا کنون ۹ نفر بر اثر مصرف قارچ های سمی در کشور فوت کرده اند که ۷ نفر از آنها در استان کرمانشاه، یک نفر در لرستان و یک نفر نیز در کردستان جان خود را از دست داده است.

خالدی در خصوص علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی، گفت: اگر مردم پس از مصرف قارچ دچار تهوع، استفراغ، سرگیجه دل درد، کاهش هشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی شدند سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند تا دچار نارسایی کبد نشوند.

سخنگوی اورژانس کشور یادآور شد: اگر افراد مسموم شده با قارچ های سمی با تاخیر به مراکز درمانی مراجعه کنند، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشند و در حال حاضر برای سه نفر از این مسمومین در شیراز پیوند کبد انجام شده است.

وی با بیان اینکه شناخت قارچ های سمی و سالم در ظاهر بسیار دشوار است، افزود: تشخیص قارچ سالم از طریق آزمایش در آزمایشگاه مسیر است و به مردم توصیه می کنیم که از مصرف قارچ های فله غیر بسته بندی شده و غیر پرورشی که به صورت کوهی و طبیعی به فروش می رسد، خودداری کنند.

خالدی در پایان یادآور شد: درمان مسمومیت های گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی، به زمان مراجعه فرد مسموم شده به مراکز درمانی بستگی دارد و در صورتی که مراجعه به موقع باشد، بیماری به سرعت کنترل و درمان می شود اما در صورتی که فرد دیر مراجعه کندخطرناک است که ممکن است فرد دچار نارسایی کبد و یا حتی مرگ شود.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۱۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

این افراد ریواس نخورند

مهناز مردانی در خصوص مصرف غذایی گیاهان خوراکی و دارویی طبیعی گفت: یکی از نعمت‌های بی‌شمار خداوندی، وجود گیاهان خوراکی و گاها داروئی است.

وی با بیان اینکه استفاده درست و منطقی از این گیاهان  منجر به حفظ و ارتقاء سلامت خواهد شد، ادامه داد: از جمله این گیاهان می‌توان به ریواس، کنگر، قارچ کوهی، شنگ یا ریش بز، پای غازان یا در گویش محلی پاغزو، زرشک، موسیر، بن سرخ اشاره کرد.

مردانی اضافه کرد: این گیاهان خودرو و ارگانیک سرشار از فیبر، مواد معدنی، ویتامین C ویتامین‌های گروه B و بعضا پیش ساز ویتامین D هستند.

این متخصص تغذیه یادآور شد: فیبر بسیار خوب این گیاهان موجب ایجاد لینت مزاج در افراد و پیشگیری از یبوست‌های مزمن شده و به سلامت سیستم گوارش کمک شایانی خواهد کرد.

مردانی افزود: مصرف مناسب انواع این گیاهان منجر به کاهش چربی‌های خون در افراد مبتلا به دیس لیپیدمی و تعدیل قند خون در افراد دیابتی می‌شود.

او گفت: از طرفی آنتی اکسیدان‌های موجود در آن‌ها به سلامت قلب و عروق و کبد کمک می‌کنند و نقش ضد سرطانی دارند.

مردانی اظهار کرد: همچنین وجود ویتامین‌های مختلف همچون ویتامین سی و ویتامین آ و برخی مواد معدنی در ساختار این گیاهان، باعث افزایش سیستم ایمنی و در نتیجه افزایش مقاومت بدن در مقابل بیماری‌های مختلف خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: البته در هنگام مصرف این گیاهان می‌بایست احتیاط لازم به عمل آید. به طور نمونه در مصرف قارچ‌های کوهی باید دقت کافی به عمل آید چرا که برخی از این قارچ‌ها سمی بوده و حتی منجر به فوت مصرف کننده خواهد شد و ضرورت دارد قارچ‌ها از افرادی که قابل اعتماد هستند خریداری شوند.

این متخصص تغذیه گفت: برخی از این گیاهان، مانند ریواس حاوی مقدار زیادی اگزالات بوده و در نتیجه در افرادی که سنگ کلیه از جنس اگزالات دارند، نباید مصرف شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی
  • این افراد ریواس نخورند
  • در چه صورت با مصرف قهوه مسموم می‌شویم؟
  • ۶ نهاوندی با مصرف قارچ سمّی مسموم شدند
  • یک فوتی و چهارمصدوم درپی سانحه رانندگی در خواف
  • قارچ سمی ۶ عضو خانواده نهاوندی را راهی بیمارستان کرد
  • کمبود نیروی پرستاری در شبکه بهداشت و درمان هشترود
  • از برداشت قارچ‌های خودرو جدا خودداری کنید
  • چطور با مصرف کافئین دچار مسمومیت می‌شویم؟
  • خطر مسمومیت مرگبار با برداشت و مصرف قارچ‌های سمی