باید نشاط حلال را در جامعه ایران ایجاد کرد
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۳۳۶۰
شیراز- ایرنا- معاون حقوقی و امور مجلس استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اگر نشاط در جامعه نباشد، منفجر میشود و این مستلزم آن است که بتوان نشاط حلال را در جامعه ایرانی مسلمان ایجاد کرد.
به گزارش ایرنا، سیدهادی حسینی شامگاه شنبه 29اردیبهشت 97 در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اظهارداشت: اگر ساختار درستی در عرصه فرهنگی داشته باشیم بخش خصوصی وارد عمل میشود و راه برای اشاعه فرهنگی غنی ایرانی اسلامی باز میشود و از مشکلات جامعه نیز کاسته خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
حسینی عنوان کرد: یک سیزدهم حوزه اعتبارات فرهنگ کشور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعلق دارد اما این وزارتخانه باید در مقام پاسخگویی همه حوزههای فرهنگی برآید یعنی همه منابع در دست ما نیست اما در همه زمینهها از ما مطالبه میشود.
وی با بیان اینکه انقلاب ما انقلابی فرهنگی بود افزود: در دورههای آغازین انقلاب گمان میبردیم نیاز به سرمایهگذاری در حوزه فرهنگ نداریم و در سایر زمینهها سرمایهگذاری کردیم و به هیچ کجا نرسیدیم اما امروز دریافتهایم که اگر بخواهیم در همه زمینهها پیشرفت کنیم باید فرهنگی قوی داشته باشیم.
معاون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:حوزه فرهنگ در زمینه ساختاری با مشکل مواجه است باید ساختار نهادها و تشکلها در کشور تغییر کند و نباید با ارائه مجوز برنامهای در یک استان، مدیر کل به زندان برود هرکس را باید مطابق جرم مجازات کرد.
حسینی ضمن ابراز امیدواری برای رسیدن شیراز به جایگاه واقعی خود در عرصه فرهنگی بیان داشت:یک چشم عرصه فرهنگی در کشور به فرهنگ شیراز است و در این مسیر به مدیر کل جدید دستور میدهم با تلاش مضاعف از اندیشهها و نظرات صاحب فکران استان بهره گیرد و گروههای مختلف را سامان دهد تا شیراز تلألو فرهنگی خود را حفظ کند.
معاون حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ به شیراز جایگاه ویژهای در کشور بخشیده است، ابراز داشت: باید در این مسیر از ظرفیت هنرمندان بهمثابه ظرفیتها و سرمایههای کشور استفاده شود.
حسینی با اشاره فقر فضاهای فرهنگی در کشور و همچنین شهر شیراز، بیان داشت: نباید شیراز را با جمعیت شیراز و حتی ایران دید، بلکه باید این شهر را با توجه به میزان علاقهمندی مردم به فرهنگ و هنر دید؛ زیرا شیراز میتواند همواره پایتخت ادب و هنر در عرصه جهانی و بینالمللی باشد.
وی خطاب به نمایندگان مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی و نیز شورای شهر بر ضرورت پیشروی و حرکت برمبنای نگاه فرهنگی تأکید کرد.
حسینی بیان داشت: مدیر کل جدید ارشاد فارس با توجه به تنوع جمعیتی و قومی این استان میتواند بین همه اقوام و عشایر وحدت و یکپارچگی ایجاد کند و با حمایت از آیینهای سنتی، برنامههای مختلف را اجرا کند.
در این آیین رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هنرمند باید با رعایت مقتضیات سخن بگوید گفت: هنرمند باید بتواند مردم را چند گام به جلو ببرد.
جمشید جعفرپورافزود:هنرمندان موظف هستند حقیقت ناب را از بازار مکاره افکار انحرافی مشخص کنند و در این میان اندیشههای ناب باید تشویق شوند.
وی با بیان اینکه در جای جای استان فارس نیاز به کسب بودجه، برنامهریزی، کار و فعالیت داریم، عنوان کرد: این فعالیتها باید در حدی باشد که بتواند استان فرهنگ خیز فارس را سیراب کند.
نماینده مردم لارستان، خنج و گراش فارس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأخیر و توقف در ساخت تالار مرکزی شیراز بیان داشت: ساخت این تالار را در سازمان برنامه و بودجه با کمک مسئولان استانداری دنبال میکنیم و در این زمینه گامهای خوبی برداشته شده است.
** فعالیت فرهنگی نیازمند سند توسعه فرهنگی است
همچنین نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در این آیین گفت: فعالیت در عرصه فرهنگ فارس نیازمند سند توسعه فرهنگی است و در غیر این صورت همه زحماتی که در این حوزه کشیده می شود ممکن است به ایجاد تصویری روشن از فضای فرهنگ استان نینجامد.
فرج الله رجبی افزود: دورانی که چشم امید به ظهور رستمها و اسفندیارها داشتیم گذشته است و امیدوارم وارد زمانی شویم که شاهد برنامه نویسی و تهیه سند توسعه فرهنگی در استان فارس باشیم و باید اصلیترین قابلیتهای توسعه را بشناسیم و محدودیتها، تنگناها، مسائل اساسی استان، اهداف بلندمدت، سیاستهای اجرایی، اولویتها و اقدام های کلیدی را نشان دهیم.
وی بیان داشت: کارکردن در حوزه فرهنگی در فارس دشوار است و نیاز به ابراز ظرفیتهای فرهنگی دارد زیرا مردم فارس نگاه فرهنگی جدی دارند و از این منظر مردم به فرهنگ وزن میدهند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: باید با اهالی فرهنگ مدارا کنیم زیرا آنها به دست مدیران سیاسی و نمایندگان گیر افتادهاند. آنها وظیفه دشواری بر عهده دارند. اهالی فرهنگ انسانهای لطیفی هستند و نباید با آنها تند و تیز رفتار کرد.
وی افزود: نگران تکثر اندیشهها نباشیم، باید فضا را باید باز کنیم و اجازه نفس کشیدن دهیم. حرف باید زده شود تا حق از ناحق مشخص شود.
در این آیین از زحمات بهزاد مریدی مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس تقدیر و صابر سهرابی به عنوان مدیرکل جدید معرفی شد.
7375 / 1876
منبع: ایرنا
کلیدواژه: فرهنگي توديع و معارفه ارشاد فارس حسيني
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۳۳۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حجاب استایلها، اغتشاشاگران فرهنگی!
مدتی است که فعالیت حجاب استایلها جنجالبرانگیز شده است؛ چند روز پیش نیز مؤسس یکی از برندهای مشهور حجاب که تابهحال در همه تبلیغها و عکسها محجبه بود در شب عروسیاش ظاهر دیگری از خود نشان داد و عکسهای بیحجابی از خود به اشتراک گذاشت؛ این مسئله واکنشهای زیادی را در پی داشت. اگرچه این اولین مورد از تبلیغ بیحجابی توسط حجاب استایلها نیست؛ اما این مورد بهوضوح ثابت کرد که نقدهایی که در خصوص ظاهری و غیرقابل اعتماد بودن حجاب این مدلهای بهظاهر حجاب دوست گفته میشد، پر بیراه نیستند.
ایجاد اسکیزوفرنی فرهنگی توسط حجاب استایلها
دکتر محمدعلی الستی، جامعهشناس و استاد دانشگاه با بیان اینکه حجاب استایلها اسکیزوفرنی فرهنگی ایجاد میکنند، گفت: «حجاب استایلها برای اینکه حساسیتی ایجاد نکرده و موجبات تحریک هیچ شخص حقیقی یا حقوقی را فراهم نکنند، خود را ارائهدهنده نمونههای متنوع حجاب، مدلهای محجبه یا حجاب استایل معرفی میکنند در حالی که غالبا به صورت همزمان عادات و فرهنگهای خاصی مانند سبکهای زندگی اشرافی یا لاکچری، استفاده از زینتآلات بسیار گرانبها، ترجیح زرقوبرقها، استفاده از برندهای خاص و... را تبلیغ و ترویج مینمایند و کمکم با ایجاد شکلهای خاص در ارائه الگوی حجاب، به طور نامحسوس فرهنگ دیگری با نام حجاب را جایگزین میکنند.»
او با اشاره به دامنه گسترده حجاب افزود: «حجاب استایلها به نام حجاب، طرز فکر و شیوه اصالت دادن به مصرفگرایی و هزینهسازی برای ظاهرسازی هرچه بیشتر و جلب توجه با نتیجه تحتالشعاع قرار دادن ارزشهای معنوی را تبلیغ میکنند. درحالیکه اصلیترین هدف فرهنگی حجاب، پررنگ ساختن اهمیت سرمایههای معنوی انسانی است. حجاب دامنهای گسترده و عمقی ژرف دارد که از نوع پوشش تا نوع رفتار را شامل میشود. حجاب استایلها خیلی از استاندارهای واقعی حجاب را زیر پا میگذارند و تنها با پوشاندن فیزیکی نقاطی از بدن مجوز فعالیت میگیرند.»
این جامعهشناس حجاب استایلها را ضربهای برای مخاطبان دانست و گفت: «قطعاً حجاب استایلها مرزها و معیارهای حجاب را مخدوش میکنند و این باعث میشود که گاهی محجبههای واقعی نیز نتوانند حجاب و مزایای آن را بهدرستی انتقال دهند؛ چراکه اینگونه رفتار حجاب استایلها بهنوعی اغتشاش فرهنگی ایجاد میکند.»
حجاب استایلها ناقضان مفهوم حجاب
الستی تأثیرپذیری جامعه بهخصوص قشر نوجوان و جوان را ناشی از ضعف معرفی فرهنگ حجاب دانست و افزود: «اگر اطلاعات مذهبی مثل فلسفه داشتن حجاب بهدرستی به نسل جوان منتقل نشود و یک الگوی منجمد و انعطافناپذیر از حجاب در جامعه ما مطرح شود، ما شاهد تأثیرگذاری عمیق حجاب استایلها خواهیم بود.»
او تأکید کرد: «حجاب استایلها اغلب با الگوی انعطافپذیری حجاب وارد میشوند و با این دستاویز، در نوع پوشش خود تنوع ایجاد میکنند. این افراد در حالی که ظاهرا موازین حجاب را نقض نکردهاند، اما با گسترش فرهنگ ظاهرپسندی و ترجیح مادیات بر معنویات، فلسفه و روح و درونمایه حجاب را نقض میکنند؛ لذا اگر رهبران فکری جامعه نتوانند حجاب را با استاندارهای واقعی به مردم معرفی کنند، ما شاهد ترویج پوشش حجاب استایلها و بالطبع تغییر ذائقه مخاطبان نسبت به حجاب خواهیم بود.»
این جامعهشناس با اشاره به نقض حجاب توسط حجاب استایلها گفت: «خیلی از نسل جوان و خانمهای مخالف حجاب از حجاب بهعنوان پدیده محدودکننده یاد میکنند، اما این واقعیت را کمتر مورد توجه قرار میدهند که بیحجابی غالبا اجازه ظهور معنویات را در بانوان نمیدهد و توانمندیها، استعدادهای فکری، علمی، اجتماعی، سیاسی و سایر ارزشهای معنوی با غلبه جذابیتهای جسمی آنان را تحت الشعاع قرار میدهد. طبیعتاً حجاب استایلها از این زاویه وارد میشوند و با معرفی اشتباه حجاب به زعم خود برای رفع محدودیتهای منسوب به حجاب، در کنار رعایت پوشش ظاهری، از مانتوها و سایر لباسها و کفشهای گرانقیمت، زینتآلات اشرافی، لاکهای ناخن، آرایشهای غلیظ و... استفاده میکنند. درحالیکه اگر کسی حجاب را بهخوبی بشناسد متوجه نقض حجاب توسط این گروه از افراد میشود.»
معرفی مفهوم حجاب، راهی برای مقابله با آسیب حجاب استایلها
الستی گفت اشکال اصلی ما معرفی ابعاد و عمق حجاب است: «متأسفانه ضابطین حجاب، آمرین به معروف و ناهیان از منکر، آنقدر بر روی ضوابط ظاهری حجاب متمرکز شدهاند که اهمیت جنبههای معنوی حجاب پوشیده مانده است و این امر باعث شده تا ما امروز شاهد سوءاستفاده حجاب استایلها از این خلأ باشیم.»
او ادامه داد: «حجاب استایلها با رعایت ضوابط ظاهری حجاب که مدنظر ضابطین حجاب است مجوز گرفته و به بهانه زیبادوستی و تنوع در پوشش، بیحجابی پیچیدهای را در جامعه تبلیغ میکنند.»
این جامعهشناس راه مقابله با حجاب استایلها را معرفی اساسی مفهوم حجاب به نسل جوان دانست و گفت: «تا زمانی که ما در معرفی مفهوم حجاب مباحث اصلی و اساسی را رعایت نکنیم و فرع را بر اصل ارجح بدانیم، قطعاً حجاب استایلها میتوانند از این مسئله سوءاستفاده کنند. در واقع، حجاب استایلها با برچسب حجاب و پوشش سر حساسیتها را کمتر کرده و با خلق معیارهای زیبایی، خودنمایی را تبلیغ میکنند.»
او در پایان تأکید کرد: «حجاب استایلها عملاً به طور نامحسوسی حجاب را نقض میکنند تا کسی نتواند مانع فعالیت آنها شود، لذا ما باید با معرفی فلسفه حجاب جوانانمان را نسبت به این مسائل آگاه کنیم و با این تفکر حجاب استایلها که "دیدن مهم نیست، دیدهشدن مهم است" مقابله نماییم.»
منبع: ایرنا
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی