Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@20:02:52 GMT

خواص و عوارض هندوانه ابوجهل

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۴۵۲۲

خواص و عوارض هندوانه ابوجهل

خبرگزاري آريا -
هنداونه ابوجهل شبيه به هنداونه هست
شايد تاکنون نام هندوانه ابوجهل را شنيده باشيد؛ ميوه‌اي شبيه هندوانه، ولي در اندازه بسيار کوچک‌تر و با طعم تلخ .از خواص هندوانه ابوجهل مي‌توان به کاهش قندخون اشاره کرد.
درباره هندوانه ابوجهل:
هندوانه ابوجهل ميوه‌اي تلخ‌مزه است که در فارسي با نام‌هاي خربزه روباه، کدوي تلخ و سيب تلخ و در عربي با نام‌هاي حنظل، مراره الصحاري و علقم و در فرهنگ اچمي‌زبان‌هاي جنوب ايران به نام خزَرَ (تلفظ: Khazara) نام برده شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هندوانه ابوجهل از راسته کدوئي‌ها (Cucurbitales) از تيره کدو (Cucurbitaceae)، از سرده سيترولوس (Citrullus) بوده و نام علمي آن Citrullus colocynthis است. مصرف آن باعث کوليت شديد شده و به علت مواد سمي خطرناک است.
نام نوعي گياه بالارونده بومي حوضه مديترانه به ويژه ازمير ترکيه، نوبه آفريقا و تريسته ايتاليا است. اين گياه از خانوادهٔ هندوانه است اما با هندوانه معمولي تفاوت‌هايي دارد شامل اندازهٔ کوچک‌تر، جسم سفت‌تر و مزهٔ تلخ.
ترکيبات شيميايي هنداونه ابوجهل:
در گياه وجود يک ماده تلخ به نام کولوسنتين و کولوسنتتين گزارش شده است.
مضرات هنداونه ابوجهل:
مدتي است اين هندوانه مورد توجه مبتلايان به ديابت قرار گرفته و از سوي بسياري از عطاري‌ها براي کمک به کاهش قند خون به اين بيماران عرضه مي‌شود و جالب آن که اين ميوه در برخي نقاط شهر به صورت تازه به فروش مي‌رسد و جالب‌تر، ترشي هنداونه ابوجهل ميان ديگر ترشيجات به چشم مي‌خورد و خريداران خاص خود را دارد؛ اما آيا واقعا هندوانه ابوجهل پايين‌ آورنده قند خون است؟
با آن که هنوز اطلاعات علمي کامل و معتبري درباره اثرات ضد ديابتي اين گياه وجود ندارد، اما براساس تحقيقات و آزمايشاتي که در برخي دانشگاه‌هاي کشور صورت گرفته مشخص شده است هندوانه ابوجهل در مقدار معين و تجويز‌شده‌اي مي‌تواند به ترشح انسولين کمک کند و سبب کاهش قند خون شود؛
اما براساس نتايج اوليه يک طرح تحقيقاتي ديگر، با وجود تأثير مثبت هندوانه ابوجهل در کاهش ميزان قند و چربي خون، اثرات سمي مصرف اين گياه روي قلب، کبد و دستگاه گوارش نيز مشاهده شده است.
بر اثر مصرف زياد و خودسرانه اين ميوه، علائمي چون درد معده، مدفوع آبکي يا خوني، استفراغ و نبض ضعيف گزارش شده و با مصرف مقادير بيشتر ضعف، غش، اختلالات حسي، گيجي، هذيان و اختلالات گردش خون مشاهده شده است. در حيوانات آزمايشگاهي نيز سمي شدن سلولي به شکل اثرات جهش‌زايي ديده شده و بروز ديگر عوارضي چون اگزماي پوستي، التهاب حاد کولون و سميت کبدي و کليوي نيز احتمال دارد.
همچنين مصرف اين ميوه به دليل احتمال سقط جنين در زنان باردار و به دليل ورود ترکيبات سمي گياه به شير در دوران شيردهي توصيه نشده است.
در مورد تداخلات دارويي گياه هنداونه ابوجهل، مستندات علمي کافي وجود ندارد، اما در برخي منابع آمده است اين احتمال وجود دارد بر اثر مصرف همزمان پودر، عصاره يا خود هندوانه ابوجهل با ديگر داروهاي ضد ديابت، قند خون بيش از اندازه کاهش يابد. در ضمن از عوارض مصرف خودسرانه‌ آن چون بشدت محرک مخاط است خونريزي شديد گوارشي است.
البته لازم است بدانيد مصرف هندوانه ابوجهل در حد کم و درست يا تحت نظر پزشک توصيه شده است، اما مصرف خودسرانه آن ممکن است بي‌عوارض نباشد. ميزان معين اين ميوه داروي بسيار خوبي براي رفع يبوست است و چون خاصيت مسهلي آن بسيار قوي است، براي کساني که ورم روده دارند و خانم‌هاي باردار مناسب نيست.
مصرف هنداونه ابوجهل در خانم هاي باردار اصلا توصيه نميشود
خواص و فوايد هندوانه ابوجهل:
1. طبع آن خيلي گرم و خشک است.
2. يک مسهل خيلي قوي است براي کساني که ورم روده دارند و خانم‌هاي حامله مناسب نمي‌باشد.
3. براي بيماران بلغمي مفيد مي‌باشد زيرا مسهل بسيار قوي بلغم است و اخلاط بلغمي را از اعماق بدن خارج مي‌کند.
4. سعي شود جهت مسهل از ميوه اين گياه استفاده نگردد مگر در موارد ضروري باشد حتماً زير نظر پزشک استفاده گردد.
5. جهت دندان درد ريشه آن را که در سرکه پخته‌شده باشد مزمزه‌کنند.
6. براي درمان آب‌آوردن انساج مفيد است.
7. جهت بيماري‌هاي کبدي از ميوه اين گياه استفاده مي‌گردد.
8. گرد ميوه اين گياه را با گرد پيرتر مخلوط کرده جهت از بين بردن حشرات در کشاورزي استفاده مي‌گردد.
9. هندوانه ابوجهل يک آنتي‌بيوتيک قوي است.
10. جهت درد سياتيک از روغن اين گياه به محل عصب بمالند.
11. جهت درد مفاصل و نقرس با روغن ميوه هندوانه ابوجهل ماساژ دهند.
12. براي درمان جذام از روغن آن بر پوست بمالند و حدود نيم گرم از گرد کاملاً ساييده شده آن همراه نشاسته يا صمغ‌ عربي ميل‌ کنند.
13. جهت واريس از روغن آن بر قسمت‌هاي واريس بمالند.
14. جهت استفاده خوراکي بايد خوب ساييده و پودر گردد و با صمغ عربي يا نشاسته يا کتيرا خورده شود.
15. ريشه هندوانه ابوجهل پادزهر سم مار و عقرب است بصورت دمکرده حدود 4 گرم الي 8 گرم ميل کنند.
16. جهت بيماري‌هاي سردرد و درد شقيقه و فلج و لقوه و صرع نيز مفيد مي‌باشد.
17. براي درمان صدا در گوش 1 يا 2 قطره از روغن اين گياه را در گوش بچکانند.
18. جهت مصرف داخلي مي‌توان پودر گياه هنداونه ابوجهل را همراه با ادويه استفاده کرد.
19. براي جلوگيري از ريزش مو حدود نيم گرم از پودر کاملاً سائيده اين گياه همراه کمي ادويه با غذا ميل شود.
20. افراد سردمزاج از خوردن حنظل خودداري کنند.
21. جهت جلوگيري از سفيدشدن مو ميوه هندوانه ابوجهل را سوراخ کرده دانه‌هاي آن را بيرون آورده سپس با روغن زنبق داخل آن را پر کنند و سوراخ را با قطعه‌اي از ميوه مسدود کنند آن‌را داخل خمير گذاشته در آب‌جوش بگذارند بپزد سپس از روغن آن بصورت خضاب استفاده کنند.
22. جهت توجه جريان خون از مغز به ساير اندام‌ها حدود نيم گرم از پودر کاملاً سائيده شده اين گياه همراه با کمي نشاسته ميل شود.
23. براي از بين بردن کک در اتاق برگ تازه هندوانه ابوجهل را مي‌پاشند.
24. جهت خارش پوست پودر هندوانه ابوجهل را با ماست مخلوط کرده بمالند.
25. کساني که سکته مغزي کرده‌اند نيم گرم همراه نشاسته با غذا 4 روز در ماه ميل کنند.
26. براي بيماري قند نيم گرم همراه نشاسته با غذا 7 روز در ماه ميل کنند.
جهت واريس از روغن هنداونه ابوجهل بر قسمت‌هاي واريس بمالند
طرز تهيه روغن هندوانه ابوجهل:
200 گرم آب هندوانه ابوجهل، 1000 گرم روغن کنجد يا زيتون را با حرارت غير مستقيم يا با حرارت ملايم مي‌جوشانيم تا آب تبخير شود.
نکاتي در رابطه با مصرف اين گياه:
- جهت دندان درد ريشه آن را که در سرکه پخته‌شده باشد مزمزه‌ کنند.
- جهت استفاده خوراکي بايد خوب ساييده و پودر گردد و با صمغ عربي يا نشاسته يا کتيرا خورده شود.
- براي درمان صدا در گوش 1 يا 2 قطره از روغن اين گياه را در گوش بچکانند.
- براي جلوگيري از ريزش مو حدود نيم گرم از پودر کاملاً سائيده اين گياه همراه کمي ادويه با غذا ميل شود.
- براي از بين بردن کک در اتاق برگ تازه هندوانه ابوجهل را مي‌پاشند.
- جهت خارش پوست پودر هندوانه ابوجهل را با ماست مخلوط کرده و بمالند.
- کساني که سکته مغزي کرده‌اند نيم گرم همراه نشاسته با غذا 4 روز در ماه ميل کنند.
- براي بيماري قند نيم گرم همراه نشاسته با غذا 7 روز در ماه ميل کنند.
نکته بسيار مهم درباره مصرف هنداونه ابوجهل:
اين ميوه به دليل سمي بودن و مسهلي بالا بهتر است در قالب ترشي يا به صورت تازه و خودسرانه مصرف نشود و عطاري ها هم در زمان عرضه آن جانب احتياط را رعايت کرده و بدون نسخه اي که مربوط به متخصص مربوط باشد، اين گياه را به دست مشتري ندهند.
گردآوري: بخش سلامت بيتوته
منبع:salamati.ir

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۴۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: به گفته متخصصان، پوست موز بسیار مغذی و سرشار از فواید است. در این مطلب به برخی از فواید پوست موز نگاهی انداخته‌ایم.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد: مشخص شده که پوست موز سرشار از پلی فنول‌ها، کاروتنوئیدها و سایر آنتی اکسیدان‌ها است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد سرطان زا محافظت می‌کند. مصرف بیشتر پوست موز می تواند سطح آنتی اکسیدان را افزایش داده و احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

افسردگی را کاهش می‌دهد: ویتامین B۶ و محتوای بالای تریپتوفان موز می‌تواند به بهبود برخی از علائم افسردگی و سایر اختلالات خلقی کمک کند.

کلسترول را کاهش می‌دهد: پوست موز دارای فیبرهای محلول و نامحلول است که باعث کاهش کلسترول و جلوگیری از چسبیدن کلسترول به دیواره رگ ها می‌شود. این خاصیت پوست موز به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند.

برای چشمان خوب است: پوست موز برای چشم مفید است و احتمال ابتلا به آب مروارید را کاهش می‌دهد. گفته می‌شود قرار دادن آن روی چشم به کاهش پف کردگی کمک می‌کند. همچنین، لایه برداری با موز به روشن شدن حلقه‌های تیره زیر چشم و کاهش ظاهر خطوط ریز کمک می‌کند.

یبوست را برطرف می‌کند: موز سرشار از فیبر است و به حرکات منظم روده کمک می‌کند. فیبر به رشد باکتری‌های خوب در روده کمک کرده که باعث تقویت هضم می‌شود و روده را سالم نگه می دارد.

دندان‌ها را درخشان می‌کند: به گفته متخصصان، مالیدن پوست موز به دندان‌ها یک دقیقه در روز به مدت یک هفته می‌تواند به درخشندگی دندان کمک کند. موز سرشار از پتاسیم و منیزیم است و در صورت تماس با دندان مواد معدنی آن جذب مینا شده و دندان‌ها را سفید می‌کند.

جوش‌ها را درمان می‌کند: اگر از جوش‌های روی صورت‌تان خسته شده‌اید و این جوش‌ها شما را اذیت می‌کنند، به سادگی شروع به مالیدن پوست موز روی صورت خود کنید و در عرض یک هفته تفاوت را مشاهده کنید. پوست موزبه کاهش التهاب در پوست کمک می‌کنند و همچنین سرشار از فنولیک است که مملو مواد ضد میکروبی برای درمان جوش و آکنه است.

درد را کاهش می‌دهد: بر اساس نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ انجام شد، پوست موز سرشار از ترکیبات فعال زیستی مانند کاروتنوئیدها و پلی فنول‌ها است. پوست موز همچنین سرشار از خواص ضد التهابی است و به کاهش درد بدن کمک می‌کند.

از پوست در برابر اشعه فرا بنفش محافظت می‌کند: پوست موز سرشار از ترکیبات زیست فعال مانند فنولیک‌ها، فلاونوئیدها، تانن‌ها، کاروتنوئیدها و آلکالوئیدها است که به جلوگیری از رادیکال‌های آزاد و همچنین محافظت از پوست در برابر اشعه ماوراء بنفش کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

با خواص بی نظیر و جادویی موز آشنا شوید | موز چاق کننده است؟ خواص ویژه موز سیاه شده که نمی دانستید | چرا موزهای ظاهرا خراب خاصیت بیشتری دارند؟!

کد خبر 847529 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خواص مواد غذایی مواد غذایی خبر مهم رژیم غذایی موز

دیگر خبرها

  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • قیمت انواع میوه یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • خواص شگفت‌انگیز پوست موز | چیزهایی که درباره این میوه پرخاصیت نمی‌دانید
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • خواص یخ هندوانه برای پوست چیست؟