Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، عربستان سعودی شنبه اعلام کرد که شماری از شهروندان این کشور را  به جرم جاسوسی بازداشت کرده است.

رسانه‌های سعودی گزارش کردند که وزارت کشور سعودی طی عملیاتی موفق شده است «عزیزة الیوسف»، «لجین الهذلول»، «ابراهیم المدیمیغ»، «إیمان النفجان»، «عبد العزیز المشعل» و «محمد الربیعة» را به اتهام جاسوسی برای سرویس‌های اطلاعاتی مشکوک دستگیر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


لجین الهذلول؛ فعال حقوق زنان

 دولت سعودی گفته این افراد با هدف «ضربه زدن به دین و عقیده و کشور» جاسوسی می‌کرده‌اند و مزدور عوامل بیگانه بوده‌اند.

گفته می‌شود عملیات برای بازداشت این افراد از ابتدای ماه مبارک رمضان شروع شده است.

سازمان دیدبان حقوق بشر در واکنش به این بازداشت‌ها، اعلام کرد که این افراد فعالان حقوق بشری بوده و در حمایت و دفاع از حقوق زن فعالیت داشته‌اند.

به گزارش شبکه بی‌بی‌سی عربی، این سازمان در بیانیه‌ای که به دنبال بازداشت این افراد صادر کرده، تأکید می‌کند که دیوان پادشاهی سعودی دقیقا همان روزی که فرمان آزادی رانندگی زنان صادر شده، با فعالان برجسته حقوق بشری به آن‌ها درباره پیامد اظهاراتشان در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ای هشدار داده است.

خبرگزاری رسمی سعودی (واس) درباره بازداشت این افراد نوشت، «این افراد اقدام به جذب اشخاصی کرده‌اند که در مکان‌های حساس دولتی مشغول به فعالیت بودند و به عناصر مخالف [عربستان سعودی] در خارج با هدف ضربه زدن به امنیت، ثبات و امنیت اجتماعی کشور کمک مالی کرده‌اند».

این سومین موج بازداشتی‌ها در عربستان سعودی به شمار می‌رود که بعد از بازداشت مبلغان مذهبی و شاهزادگان و وزرا به اتهام فساد مالی و رشوه، گریبان فعالان حقوق بشری و مخالفان عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس گرفته است.

شبکه الجزیره قطر با اشاره بازداشت‌های اخیر در عربستان سعودی، با تکذیب روایت رسمی سعودی اعلام کرد که این افراد به این دلیل بازداشت شده‌اند که در شبکه‌های مجازی به شدت مخالف عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل هستند.

 الجزیره نوشت: «محمد بن سلمان» ولی‌عهد فعلا مفقود سعودی از زمان به قدرت رسیدن، در هر محفل و بزمی و در هر مصاحبه با رسانه‌ای چه داخلی چه خارجی، داعیه اصطلاح و تغییر در این کشور محافظه‌کار و سلفی را داشته است ولی بازداشت این افراد نشان داد که به سمت استبداد در حال حرکت است تا ایجاد اصلاحات.

عربستان سعودی طی یک سال گذشته آماده سازی افکار عمومی در این کشور برای برقراری روابط علنی با رژیم صهیونیستی را در دستور کار خود قرار داده و از رسانه‌ها و شخصیت‌های سابق دولتی خواسته در حمایت ار عادی‌سازی روابط با تل‌آویو ورود کنند.

«انور عشقی»، افسر سابق سعودی و رئیس مرکز پژوهش‌های استراتژیک خاورمیانه ریاض بارها با مقامات سابق و فعلی اسرائیل دیدار کرده و حتی به دستور شخص ولی‌عهد سعودی به فلسطین اشغالی سفر کرده است. (جزئیات بیشتر)

تلاش برای عادی‌سازی روابط با تل آویو به عربستان سعودی محدود نمی‌شود، بلکه بقیه کشورهای عربی خلیج فارس در این راستا حرکت می‌کنند.

اخیرا «میثاء العرفی»، نماینده رسمی امارات متحده با «عوفرا إبراموفیتش»، نماینده رژیم صهیونیستی در کنفرانس «بتسوانا» که با هدف ارتقاء جایگاه زن برگزار شد، دیدار کرده است.

دو هفته پیش در جریان تجاوز نظامی رژیم اشغال‌گر قدس به سوریه که واکنش و پاسخ موشکی دمشق را در پی داشت، خالد بن احمد، وزیر خارجه بحرین در توییتی ضمن محکوم کردن سوریه به دلیل این پاسخ، دفاع از خود را حق مشروع تل‌آویو دانسته بود. (جزئیات بیشتر)

موضع‌گیری‌های ولی‌عهد سعودی طی ماه‌های گذشته در مورد فلسطین و قدس به همراه اظهارات مقامات عربی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، نشان می‌دهد که حکام عرب به اسرائیل به چشم یک تهدید نگاه نمی‌کنند و اظهارت  «موشه یعلون»، وزیر جنگ رژیم اسرائیل چند ماه پیش که گفته بود: «آنچه را ما به عبری می‌گوییم، عربستان آن را به عربی بازگو می‌کند» این مسئله را تأیید می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۶۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پیتر استانو روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق) تاکید کرد: اتحادیه اروپا به حفاظت از استقلال دیوان بین المللی کیفری و یکپارچگی اساسنامه رم متعهد است.

وی ضمن بازنشر بیانیه دیوان بین‌المللی کیفری درباره «استقلال و بی‌طرفی» این مرجع قضایی افزود: تهدید دادگاه یا مقامات آن غیرقابل قبول است.

دیوان بین‌المللی کیفری دیروز (جمعه) با انتشار بیانیه‌ای، به کسانی که این نهاد قضایی بین‌المللی و کارکنان آن را تهدید می‌کنند هشدار داد که چنین اقداماتی ممکن است «حمله به اجرای عدالت» تلقی شود. در این بیانیه با اشاره به اینکه دادگاه در چارچوب وظایفی دارد، تلاش می‌کند تا با همه طرف‌های ذی‌نفع تعاملی سازنده برقرار کند تصریح کرد که استقلال دادگاه نباید تضعیف شود. دیوان بین‌المللی کیفری بر همین اساس خواستار پایان فوری اقداماتی شد که مانع فعالیت دادگاه و باعث ارعاب کارکنان آن می‌شود.

در این بیانیه اشاره‌ای به منبع تهدیدها و ارتباط آن با پرونده خاصی نشده است؛ اما چندی پیش پایگاه خبری آکسیوس به نقل از منابع مطلع گزارش داد که اعضای کنگره ایالات متحده، دیوان بین‌المللی کیفری را تهدید کرده‌اند که از صدور قرار بازداشت برای مقام‌های (رژیم) اسرائیل خودداری کند.

به گفته این منابع مطلع که نخواستند نام‌ آنها فاش شود، اعضای کنگره آمریکا به دیوان بین‌المللی کیفری هشدار داده‌اند که در صورت صدور حکم بازداشت علیه مقام‌های اسرائیلی با واکنش آمریکا مواجه خواهد شد.

به نوشته آکسیوس، اعضای کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که در حال کار روی قوانینی هستند که در صورت صدور حکم بازداشت از سوی دیوان بین‌المللی کیفری علیه مقام‌های رژیم صهیونیستی، آن قوانین را اجرا کنند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش دادند که احتمال دارد حکم بازداشت مقامات این رژیم از سوی دیوان بین المللی کیفری مخفیانه صادر شود.

از سویی روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارنوت به نقل از یک مقام صهیونیستی گزارش داد که احتمال دارد حکم بازداشت مقامات این رژیم توسط دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه مخفیانه صادر شود و آنها تنها پس از سفر به خارج از اراضی اشغالی از آن مطلع شوند.

بر اساس گزارش رسانه‌های صهیونیستی، دولت آمریکا در تلاش است تا از صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی توسط دیوان لاهه جلوگیری کند.

با وجود اینکه رژیم اسرائیل اتهام نسل‌کشی در غزه را رد می‌کند، اما دیوان بین‌المللی دادگستری با بررسی شکایت دولت آفریقای جنوبی مبنی بر نسل‌کشی این رژیم در غزه موافقت کرده و در حال بررسی این پرونده است؛ مساله‌ای که باعث انزوای بی‌سابقه صهیونیست‌ها در مجامع بین‌المللی شده است.

دیگر خبرها

  • حمایت مغربی‌ها از تجمعات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های غربی
  • فشار وزیرجنگ اسرائیل بر نتانیاهو برای پذیرش آتش‌بس
  • فشار وزیرجنگ اسرائیل بر نتانیاهو برای پذیرش آتش بس در غزه
  • ماجرای یک مناسبت جدید و مهم در تقویم عربستان
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • عادی سازی روابط با اسرائیل، شرط امضای توافقنامه دفاعی آمریکا و عربستان
  • سرطان اسرائیل در روزهای پایانی
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • اتحادیه اروپا: تهدید دیوان بین‌المللی کیفری غیرقابل قبول است