Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@06:00:19 GMT

ناامني در افغانستان با منافع ايران در تضاد است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۷۰۳۷

ناامني در افغانستان با منافع ايران در تضاد است

خبرگزاري آريا - کابل -ايرنا - سفير ايران در کابل که شامگاه شنبه با يک رسانه تصويري کشور افغانستان سخن مي گفت به منظور تبيين سطح روابط دو کشور و اصول حاکم بر آن اين مناسبات را بدور از اثرپذيري از هرعامل سومي خواند و افزود : نا امني در افغانستان با منافع ايران در تضاد است و منطقي براي رد اين نيست.

به گزارش ايرنا، «محمد رضا بهرامي » در اين مصاحبه که با شبکه خبري «آريانا» انجام شد، پيرامون خروج آمريکا از برجام ، تاثير اين رخداد بر مناسبات دو کشور ايران و افغانستان، اتهام دخالت ايران در ناامني ها استان فراه ، حضور نيروهاي آمريکايي در افغانستان ، نقش ايران در ساماندهي لشگر فاطميون ، تماس با طالبان و مباني حاکم بر سياست هاي ايران در قبال افغانستان با اين شبکه سخن گفت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


** تاثير خروج امريکا از برجام
سفير ايران در افغانستان پيرامون ارتباط خروج يک جانبه آمريکا از برجام و تاثير آن بر مناسبات ايران و افغانستان گفت: مناسبات اين دو کشور در ابعاد مردمي به بلنداي تاريخ و مناسبات دولتي هم مشخص است ، ما منافع و تهديد مشترک داريم و ايران اصولا مناسبات خود را در افغانستان به هيچ عامل سومي پيوند نزده و نمي زند.
بهرامي ادامه داد ، ما دنبال مناسبات پايدار و همه جانبه با افغانستان هستيم، مناسباتي که به هيچ وجه تحت تاثير تحولات مقطعي قرار نگيرد و مناسبات دو کشور بر اساس توافق مقامات عالي فارغ از تاثيرگذاري عنصر سوم بوده و در آينده نيز هم چنين خواهد بود.
سفير ايران در کابل در توضيح برخي همراهي ها ايران با آمريکا در افغانستان گفت که ما هيچ وقت در افغانستان در صدد مساعدت در تامين منافع امريکا نبوده ايم، آن چه براي ما کليدي و راهبردي است تامين منافع ملت و دولت افغانستان است.
بهرامي تصريح کرد : ما در مسيرمنافع ملي مردم افغانستان حرکت کرده ايم و ممکن است در اين مسير مواضع شما با خيلي از کشورها همسان باشد و مفهومش اين نيست که شما منافع آن کشور را در نظر گرفته ايد ؛ ممکن است با برخي بر سر تهديدها و فرصت ها مواضع مشترک داشته باشيد اما موضوع ما در افغانستان همکاري براي بهبود وضعيت اين کشور است.
وي در مورد حضور نظامي آمريکا درافغانستان نيز گفت: موضع کلي ايران مخالفت با حضور آمريکا در تمام کشورهاي اسلامي است اما ما به تصميم دولت افغانستان احترام گذاشتيم و به توافق رسيديم که اجازه ندهيم عناصر سومي از خاک ما بر عليه همسايه استفاده کند و اميدواريم شرايط به سرعت به سمتي حرکت کند که ظرفيت هاي موجود در اين کشور به سطحي برسد که توان دفاع و تامين منافع خود را در حوزه هاي مختلف داشته باشد و نيازي به حضور عنصر خارجي نباشد.
وي به ابعاد خروج يک جانبه آمريکا از توافق برجام اشاره کرد و گفت: اهميت اين توافق را نبايد تنها به بعد حقوقي آن خلاصه کرد، برجام يک مو فقيت بين المللي است که نشان داد سخت ترين و دشوارترين پديده هاي موجود در مناسبات بين المللي را از طريق مذاکره و نه لزوما با توسل به خشونت مي توان به شکلي حل کرد که هم حقوق ملت ها و دولت ها را تامين و دغدغه هاي جامعه جهاني را نسبت به يک پديده مرتفع کرد.
بهرامي افزود: به همين دليل ، وقتي يک کشور بدون ارايه هيچ ادله حقوقي براي اقدام خود يک جانبه از اين توافق خارج شد ، ساير اعضاي راي امنيت سازمان ملل ، پايبندي خود را به اين توافق نامه اعلام کردند و بيانيه بروکسل بيانگر اين رويکرد است.
او در مورد تاثير اقدام آمريکا بر دامنه تحرکات ايران با توجه به تهديد به تحريم هاي جديد گفت: ما از بدو تاسيس جمهوري اسلامي در طول چهل سال گذشته ، تحت تحريم مختلف بوديم و تحريم پديده تازه اي نيست و ما با آن آشنا هستيم و اين هزينه اي است که ايران بابت پايداري بر سر مواضع خود پرداخت مي کند.
بهرامي گفت که در حال حاضر بناي اتحاديه اروپا بر حفظ برجام است و البته ما اين فضا را به عنوان شکاف بين آمريکا و اتحاديه اروپا تعريف نمي کنيم و ابراز خوش بيني هم نمي کنيم اما بنا داريم تا زماني که اروپا و ساير اعضا دائمي سازمان ملل به برجام پايبند هستند به آن ادامه دهيم زيرا معتقد هستيم کشورها و دولت ها بايد رفتارهاي خود را در يک چارچوب و نظم بين المللي سامان دهند.
او نظر خود را در توضيح دليل اين که چرا اروپا ريسک ماندن در برجام را بر همراهي آمريکا ترجيح داد ، گفت : مهمترين موضوع ، اعتبار جهاني کشورهاست ، اتحاديه اروپا به عنوان نماينده 28 کشور اروپايي بايد ضامن اين اعتبار باشد و نکته دوم بحث منافع است، وجود برجام منافع بيشتري را براي همه طرف ها تامين مي کند.
وي در مورد توانايي اروپا براي حفظ برجام، ابراز اميدواري کرد و افزود: ما خيلي روشن با طرف هاي ديگر در توافق برجام در حال مذاکره هستيم تا به اخذ تعهداتي که طرف مقابل بر ادامه همکاري با جمهوي اسلامي ايران مي تواند بدهد در يک سقف زماني مشخص برسيم و طبيعي است در غير اين صورت همه چيز به قبل از برجام باز خواهد گشت.
او حرکت به سمت سلاح هسته اي را به عنوان گزينه بعد از خروج از برجام با شدت رد کرد و ادامه داد که هرگز ايران به دنبال سلاح هسته اي نبوده و نيست و حتي در مورد سلاح هاي کشتار جمعي نيز در دکترين دفاعي ايران نبوده و همواره خواهان نابودي آنها در جهان هستيم.
بهرامي احتمال مذاکره دوباره با آمريکا را برسر برجام ناممکن خواند و گفت : برجام غير قابل گفت و گو است ، اين سندي امضا شده است و ما ديگر در مورد برجام مذاکره نمي کنيم.
**جريان سازي دخالت در ناامني فراه
سفير تهران در کابل در مورد تهاجم هفته گذشته گروه هاي طالبان به استان فراه واقع در غرب افغانستان نزديک مرز با ايران و واهي خواند ادعاي برخي مقامات محلي مبني بر دخالت کشور مان در اين حوادث اظهار کرد : بايد مقامات و مسوولان از جريان سازي رسانه اي پرهيز و جلوگيري کنند و ضروروي است مسوولان پرسش ها و ابهامات را بطور مستقيم ، روشن و صريح پاسخ دهند.
اواسط هفته گذشته گروه هايي از طالبان به شهر فراه حمله کردند و موفق شدند از کمربندهاي امنيتي عبور کنند و بخش هايي از اين شهر را به تصرف در آوردند هر چند اين استقرار کوتاه بود اما با رسيدن نيروهاي کمکي دولت و پشتيباني هوايي نيروي هاي خارجي مستقر در افغانستان مهاجمان مجبور به عقب نشيني شدند.
بهرامي براي تبيين غيرمنطقي بودن اتهام دخالت ايران در ناامني هاي فراه افزود: فراه و استان خراسان جنوبي در ايران هم مرز و هر دو در توليد ثروت دچار مشکلات خاص خودشان هستند و ما مرز رسمي «ماهي رود» را بين اين دو استان باز کرديم تا از اين طريق به مردم کمک شود تا بتوانند توليد ثروت کنند و به کمک بازارچه هاي مرزي بدنبال تامين حداقل درآمد براي مرزنشينان هستيم تا آنها به سمت قاچاق يا گروه هاي افراطي نروند و اين مهم نيست اين مرز نشين در کدام سوي اين مرز قرار دارد.
وي به عنوان بيان دليل ديگر براي غير واقعي بودن اين اتهامات به نيروهاي خارجي اشاره کرد و گفت که الان اين نيروها در فراه نيستند و طبيعي است بعد از بروز درگيري ، خارجي ها به فراه باز گردند ، بنابراين چرا بايد ايران زمينه ساز چنين اتفاقي باشد که با فلسفه مخالفتش با حضور نيروهاي خارجي مغاير است.
او تاکيد کرد که منطقي نيست ايران دغدغه هايي براي خود در جايي ايجاد کند که هزار کيلومترمرز مشترک دارد و سه ميليون تبعه آن در کشورش هستند و به همين دليل اين اتهامات برداشت، ذهنيت و غير مستند است و ما استقبال مي کنيم که هر مقامي مستندي دارد ارايه کند و از طريق رسانه ها صحبت نشود.
** نقش ساماندهي فاطميون
در اين مصاحبه مجري در مورد لشگر فاطميون و ادعاي نقش ايران در هدايت اتباع افغانستان پرسيد و سفير با شاره به اين که بارها اين مساله را روشن و شفاف توضييح داده است ، فت: نکته نخست در اين بحث آن است که اين رخداد با رضايت خود فرد انجام شده و با هدايت ما نبوده است.
بهرامي افزود: خود فرد تصميم گرفته بنا به مباحث اعتقادي به جايي برود و جنگ کند و ما براي اين اقدام هيچ وقت فردي را تشويق به اين کار نکرده يا به اين سو هدايتش نکرده ايم.
او گفت ، ايران در سوريه بنا به دعوت دولت سوريه حضور دارد و نقش مستشاري داشتيم و افغان ها در قالب جنگجويان ايراني در افغانستان حضور ندارند بلکه به شکلي خود جوش رفتند در سوريه و آنجا حضور يافتند به دليل علاقه مندي به دفاع از اماکن متبرکه اي که آنجا وجود داشته و ما به عنوان مستشار دولت سوريه ناگزير به ساماندهي آنها بوديم و نمي توانستيم فضا را رها کنيم.
سفير ايران در کابل در پاسخ به اين ادعاي مجري که گفت فکر نمي کنيد با اين اقدام قواعد بين المللي را نقض کرده ايد ، تصريح کرد : حضور ايران در سوريه بر اساس توافق با دولت سوريه بوده و همکاري مستشاري در چارچوب توافق دو کشور است حال بايد بگوييد کدام قاعده بين المللي نقض شده است؟
بهرامي در تشريح چگونگي حضور اتباع افغانستان در سوريه توضييح داد، اين افراد از طريق مرزهاي زميني رفته اند چون راه ديگري نبوده است و در آن مقطع زماني موجي از مهاجران به سمت اروپا در حرکت بودند و حتي ايران مجبور شد که افراد فاقد مدارک معتبر را در مرزهاي غربي خود متوقف و برخي را نيز به افغانستان باز گرداند.
وي در برابر اين انتقاد مجري که آيا توضيح ايران براي رسيدن اتباع افغانستان به سوريه قانع کننده هست، گفت که اقناع مخاطب به اين پاسخ به ارزيابي خود مخاطب باز مي گردد و مخاطب آزاد است و همه ارزيابي ها قابل احترام، اما در برابر اين سوال آن چه بيان مي شود، واقعيتي است که وجود دارد.
** سناريو ايران هراسي
سفير ايران در کابل در پاسخ به اين سوال که ايران مي تواند بدون دغدغه هاي انتراعي مانند رقابت هاي منطقه اي روابط خود را با افغانستان تعميق کند، گفت: ما يک نگاه کلي داريم و از سال 2002 به بعد هم آن را اعمال کرده ايم و به آن پايبنديم.
بهرامي افزود: ما معتقديم ، افغانستان يک حوزه براي مشارکت است و حوزه اي براي رقابت نيست ما به صراحت اين را مطرح کرده ايم که ما اختلافات مان را با هيچ کشوري به حوزه افغانستان نمي آوريم، چرا بايد اين کار را بکنيم ؟
او تاکيد کرد چه دليل منطقي وجود دارد که کشوري مثل ايران که يک هزار کيلومتر مرز مشترک دارد و سه ميليون تبعه افغانستان را در خود جاي داده است ، اين کشور را ناامن بخواهد ، هيچ عقلي اين را نمي پذيرد و هيچ منطقي نمي تواند اين را قبول کند ، مهم نيست طرف کيست يا کدام کشور مي باشد، مهم آن است که بازنده اين رويکرد ايران است و بنابراين ما پرهيز داريم از اين که اين اتفاقات بيفتد.
وي ادامه داد ، اما فضايي در بعضي اوقات در افغانستان ايجاد مي شود که صد در صد دولتي نيست و توليد کنندگان آن عوامل ديگري هستند و اسم اين فضا ، «ايران هراسي» است يک روزي به عنوان دين و مذهب ، يک روز به بهانه منافع ژئوپلتيک ،يکباراختلاف با آمريکا و يک روز به اختلاف با عربستان را مطرح مي کنند و مدام به اين فضا دامن زده مي شود.
بهرامي تاکيد کرد با توجه به همين دليل، منطقي که وجود دارد از نظر منافع کلان جمهوري اسلامي ايران بي ثباتي در افغانستان به نفع ايران نيست.
افراط گرايي در افغانستان به هيچ وجه به نفع ايران نيست و ما به هيچ وجه قائل به اين نيستيم که گروه هاي تندرو در افغانستان به قدرت برسند و اين را ما به زيان منافع خود مي دانيم.
بهرامي براي تبيين رويکرد هاي ايجابي تهران به منظور برقراري صلح در افغانستان گفت که ما بايد کمک کنيم تا ظرفيت هاي اين کشور از قوه به فعل برسد و ايران در اين راه گام هاي عملي برداشته است و به چابهار به عنوان يک توافق سه جانبه ميان ايران ، هند و افغانستان مي توان اشاره کرد.
وي در مورد سطح تعامل دو کشور گفت که ايران به دنبال رسيدن به سطحي از مناسبات است که هيچ عامل فرعي نتواند تاثيري بر مناسبات دو کشور داشته باشد ضمن آن که منافع متقابل را رعايت و تامين مي کند.
**تماس با طالبان
سفير ايران در کابل در مورد نقش ايران پيرامون روند مذاکرات صلح افغانستان گفت: همه کشورهاي منطقه با طالبان در تماس هستند چه کشوري که آن جا دفتر دارند و چه کشورهايي که گفت و گو مي کنند و همه مي خواهند نقشي مثبت و سازنده در اين روند که بحث امنيت يک ملت مطرح است، داشته باشند، زيرا مي دانند که افراطي گري مي تواند آسيب هاي جدي به تمام نيروها وارد کند و رها کردن گفت و گوها تخريب کننده است.
بهرامي افزود : بايد در روند کمک به مذاکرات صلح افغانستان به چند نکته توجه داشت نخست محور اين مذاکرات دولت مرکزي افغانستان است و بعد رابطه دولت به دولت نبايد به هيچ وجه متاثر شود و در آخر اين که گفت و گوها بايد بين دولت با ديگران اتفاق بيفتد و ايران اين روند را دنبال مي کند بر آن تاکيد دارد.
بهرامي به حادثه 17 مرداد 1377 و کشته شدن هشت ديپلمات ايراني و خبرنگار ايرنا در مزار شريف اشاره کرد و گفت که اين پرونده هنوز باز است و عاملان ان مشخص اما ما در طول سال هاي گذشتهکتمان نکرده ايم که در اين زمنيه با طالبان تماس داريم اما با آن ها ارتباط نداريم.
او گفت: وقتي سخن از ارتباط مي شود بحث توليد مشروعيت هم به ميان مي آيد و ايران حتي اين ملاحظه را نيز در نظر دارد و همه ظرفيت هايش را در اين مورد در اختيار مقامات ارشد دولت افغانستان قرار داده است.
وي براي تبيين دور نماي رابطه دو کشور ايران و افغانستان گفت: ما به همه کشورهاي منطقه و خارج از منطقه مي گوييم که افغانستان مي تواند يک الگو باشد و با توجه به منافع و تهديدهاي مشترک موجود در افغانستان اختلافات را به اين کشور نياوريد بلکه همکاري هاي خود را بياوريد و نشان دهيم که در فضاي پيچيده و پرتنش مي توان نمونه اي از همکاري مسئولانه که تامين کنند منافع همه کشورها باشد، ارايه کنيم.
شبس **آساق*1104*1917
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۷۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است؛ افغانستان به دنبال استفاده از کریدور لاجورد

تین نیوز

معاون کنسرسیوم توسعه ریلی با بیان اینکه راه آهن لکوموتیو کنسرسیوم ریلی را از یکم اردیبهشت توقیف کرده است، گفت: مسؤولان هیأت حاکمه افغانستان گفتند اگر راه آهن جمهوری اسلامی ایران نمی خواهد بگذارد کریدور شرق به غرب به بهره برداری برسد، از مسیر کریدور لاجورد (یعنی ترکمنستان - دریای خزر - آذربایجان - ترکیه) اقدام به انتقال محموله های خودمان به ترکیه خواهند کرد.

مزایای راه‌اندازی مسیر ریلی افغانستان- قزاقستان و امکان اتصال آن به ایران کنسرسیوم هنوز تشریفات گمرکی قطار ترانزیتی افغانستان - ترکیه از خاک ایران را انجام نداده است

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، جواد طاهرافشار  بیان کرد: اظهارات راه آهن درباره بی اطلاعی از وارد شدن قطار ترانزیتی به خاک ایران، بیشتر شبیه شوخی است؛ مثل اینکه یک هواپیما وارد کشور شود و سازمان هواپیمایی کشور بگوید من خبر نداشتم و وقتی از یک ایرلاین پرسیدم گفته که هواپیمایی نیامده است. شبکه ریلی کشور ایستگاه دارد و مرز ما مرزبان دارد؛ وقتی قطاری وارد می شود صورت جلسه شده و بر اساس اعلام سلسله مراتب مسئولان کشور این اقدامات انجام شده است.

وی ادامه داد: اگر کنسرسیوم به این شکل که راه آهن می گوید قطاری وارد کشور کرده بودیم، تا کنون چند بار ما را محاکمه کرده بودند. اما اکنون سرمان را بالا گرفتیم و می گوییم که راه آهن کشور در بهره برداری از کریدورها مقاومت دارد. نقصی متوجه کار ما نیست. نامه ها هم موجود است و ما آمادگی کامل برای انتشار مستندات را داریم؛ اینکه حتی شورای تامین به راه آهن نامه زده که یک قطار تجاری دارد وارد کشور می شود. در عین حال باید توجه داشت که این اولین قطار نبوده که وارد کشور می شود و پیش از این ۲۰ قطار وارد کشور شده است. این قطارها با لکوموتیو و واگن کنسرسیوم بوده است.

معاون حمل ونقل کنسرسیوم توسعه ریلی در پاسخ به اظهارات راه آهن مبنی بر اینکه خطوط ریلی اصلاح نشده اند، توضیح داد: متولی احداث خطوط ریلی همین خط برون مرزی خواف - هرات، راه آهن ایران نبوده بلکه معاونت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در وزارت راه بوده است. معاونت ساخت ۱۴ ماه پیش تاییده فنی خط را صادر کرده، یعنی ۱۴ ماه پیش رفع نواقص اولویت دار به پایان رسیده است و پس از آن هم از این خطوط بازدید کردند و به آن تاییدیه دادند.

طاهرافشار با بیان اینکه در این ۱۴ ماه هم مدام استاندارد خط در حال بهبود است، افزود: هر ماه قطار از روی این خط اعزام می شود؛ ۱۴ ماه پیش اولین قطار از ترکیه روی این خط عبور کرده و به روزنک رفته است؛ زمانی که بهره برداری از یک خط ریلی به این صورت باشد، نمی توان گفت که استاندارد ندارد یا رفع نواقص از آن انجام نشده است. متولی رفع نواقص هم شرکت ساخت است و ما ذیل شرکت ساخت این کار را انجام دادیم و هنوز هم در حال انجام است.

افغانستان خطوط ریلی خود را به کنسرسیوم ریلی ایران واگذار کرده است

وی خاطرنشان کرد: ما با ترکمنستان و ترکیه هم خط مشترک داریم. آیا راه آهن ایران به خطوط این کشورها هم تاییدیه فنی داده است؟ وضعیت خطوط ریلی کشور افغانستان به راه آهن ایران ارتباطی ندارد و از نقطه صفر مرزی به افغانستان مربوط است. افغانستان هم این خطوط را به کنسرسیوم ریلی ایران واگذار کرده است؛ کنسرسیوم توسعه ریلی تا پنج سال بهره بردار خطوط ریلی در افغانستان است و انتقال بار و ناوگان از هر کشوری باید با ما هماهنگ شود، چون مسئولیت کامل خطوط ریلی در افغانستان به ما سپرده شده است.

معاون حمل ونقل کنسرسیوم توسعه ریلی بیان کرد: اگر راه آهن نگران است که خط ایمنی نداشته باشد، باید از آنها پرسید که آیا لکوموتیو، واگن و پرسنل از راه آهن ایران است که نگران ایمنی آن باشند؟ به فرض اگر خط ناامن باشد و امنیت در افغانستان وجود نداشته باشد، خود کنسرسیوم ریلی لکوموتیو و واگن گذاشته است و از خدمات و تعمیرات راه آهن استفاده نمی کند؛ تمام هزینه های این اتفاق را بخش خصوصی می دهد، با دستور نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و دستور مستقیم وزیر راه و شهرسازی و با حمایت شورای عالی امنیت ملی این اتفاق افتاده است.

طاهرافشار درباره اظهارات راه آهن مبنی بر اینکه کنسرسیوم توسعه ریلی هنوز تشریفات گمرکی را برای ترانزیت کالا صورت نداده است، گفت: ناظر کل گمرکات استان خراسان هفته گذشته در مصاحبه ای عنوان کرد که تا الان تمامی قطارها با انجام تشریفات گمرکی و هماهنگی قبلی بوده و از الان به بعد هم با هماهنگی انجام می شود و توسط استاندار خراسان رضوی هم از قبل ورود این قطار را اطلاع داده بود. بنابراین ما تشریفات گمرکی را انجام داده و می دهیم.

راه آهن لکوموتیو کنسرسیوم ریلی را توقیف کرد

وی در پاسخ به اینکه در حال حاضر موانع عبور بار افغانستان از خاک ایران در شرایطی که راه آهن ابراز موافقت کرده، چیست؟ گفت: راه آهن لکوموتیو کنسرسیوم را بدون دلیل و بدون اینکه بدهی و نقصی داشته باشد، از یک اردیبهشت توقیف کردند، یعنی آن را متوقف کردند، آن هم در حالی که این توقیف نه حکم قضایی و نه حکم راه آهن را دارد، آن هم در شرایطی که ما کار برون مرزی می کنیم.

معاون حمل ونقل کنسرسیوم توسعه ریلی بیان کرد: این لکوموتیو هم وظیفه رفع نواقص برون از کشور را داشته و هم وظیفه ادامه احداث این خط ریلی (قطعه چهار خطر ریلی ایران - افغانستان) را بر عهده داشته است. راه آهن با این کار، پروژه تکمیل خطوط برون مرزی را هم متوقف کرده و منافع ملی کشور را به بازی کرده است. راه آهن مدام مصاحبه می کند که با عبور بار افغانستان موافقت کرده است، اما لکوموتیو را به ما برنمی گرداند.

طاهرافشار با بیان اینکه ما آماده ارائه تمام مستندات به رسانه ها هستیم، گفت: راه آهن در کشور حکومت نظامی راه انداخته و هیچ کدام از شرکت ها جرات اظهار نظر ندارند. اینکه صدای کنسرسیوم هم درآمده به این خاطر است که حوزه فعالیت ما از نقطه صفر مرزی به خارج کشور است. همان بلایی که سر راه آهن برون مرزی شلمچه - بصره آمد و با حذف بخش خصوصی، کشور را از بهره برداری از آن کریدور محروم کرد، اکنون در راه آهن خواف - هرات هم در حال رخ دادن است.

وی بیان کرد: ما آخرین تاییدیه خود را از وزارت راه، دو هفته پیش گرفتیم و معاونت حمل ونقل وزارت راه دستور دادند که به دلیل منافع ملی، این قطار تجاری را به داخل منتقل کنید و به همین دلیل هم ما اقدام به این کار کردیم. اما بعد از تکذیب راه آهن ایران که قطاری وارد کشور نشده، راه آهن افغانستان اعتراض کردند و تجار این کشور هم نگران شدند که این قطار کجاست.

کریدور لاجورد باعث حذف جمهوری اسلامی از معادلات ترانزیتی منطقه می شود

معاون حمل ونقل کنسرسیوم توسعه ریلی ادامه داد: بعد از آن هم مسئولان هیئت حاکمه افغانستان خیلی واضع و بدون تعارف گفتند اگر راه آهن جمهوری اسلامی ایران نمی خواهد بگذارد کریدور شرق به غرب یا جاده ابریشم به بهره برداری برسد، ما از مسیر کریدور لاجورد (یعنی ترکمنستان - دریای خزر- آذربایجان - ترکیه) اقدام به انتقال محموله های خودمان به ترکیه می کنیم؛ در حالی که این کریدور باعث حذف جمهوری اسلامی از معادلات ترانزیتی در منطقه خواهد شد.

طاهرافشار با بیان اینکه وزارت راه قبلا طی یک نامه کتبی مسئولیت ترانزیت با افغانستان را به کنسرسیوم ریلی واگذار کرده بود، گفت: راهبری کنسرسیوم ریلی با وزارت راه است و ذیل سیاست های وزارت راه و نظارت نماینده ویژه رئیس جمهور در افغانستان کار می کند و خودش سیاست گذار نیست. ما با هماهنگی کامل شورای عالی امنیت ملی برای بهره براری از کریدورها فعالیت می کنیم.

وی در پاسخ به اینکه چرا با گذشت یک هفته، مشکل عبور کالای افغانستان به ترکیه حل نشده است، بیان کرد: متاسفانه این اتفاقات زمانی افتاد که وزیر راه، آقای کاظمی قمی (نماینده ویژه رئیس جمهور در افغانستان) و رئیس جمهور خارج از کشور بودند و پیگیری ها طول کشید؛ اما ما در حال پیگیری هستیم و طی امروز و فردا این موضوع حل خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • راه درازی تا فعلیت رساندن کامل ظرفیت‌های تجاری ایران و افغانستان داریم
  • جعل نام خلیج‌فارس کار انگلیسی‌هاست
  • ایران به توسعه اقتصادی مبتنی بر منافع کشورهای منطقه اهتمام دارد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • مخبر: ایران به دنبال روابط برد برد با کشورهاست
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • راه آهن، لکوموتیو کنسرسیوم را توقیف کرده است؛ افغانستان به دنبال استفاده از کریدور لاجورد
  • امیرعبدالهیان: روابط ایران با قاره آفریقا مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک است
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟