Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@23:54:15 GMT

فرصت ها و تهدیدهای تغییر اقلیم مدیریت شود

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۷۴۴۷

فرصت ها و تهدیدهای تغییر اقلیم مدیریت شود

سمنان- ایرنا- تغییر اقلیم پدیده ای است که در سال‌های اخیر اثر خود را در بخش‌های مختلف نشان داده است که ضروری است برای جلوگیری از چالشهای بیشتر، فرصت ها و تهدیدهای ناشی از این پدیده امروز مدیریت شود.

به گزارش ایرنا، کارشناسان با بادآوری اثرات منفی تفییر اقلیم در بخش‌های مختلف، این پدیده را عامل برخی شرایط جغرافیایی عنوان می‌کنند که با مدیریت مناسب امکان بهره‌برداری بهینه به ویژه در تولید انرژی را فراهم می‌کند و حتی با برنامه ریزی می توان با تهدیدهای آن اصولی مقابله کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رویدادهای طبیعی در دهه های گذشته روند خود را داشتند تا انسان با زیاده‌روی در مصرف سوخت‌های فسیلی و افراط در تولید گازهای مضر برای جو زمین، گازهای گلخانه‌ای را تولید کرد و بشر آن چنان پیش رفت که نباید می‌رفت.
تولید بیش از حد گازهای گلخانه‌ای در ورای جو زمین سطحی ایجاد کرد که تبادل گرمای خورشید و گرمای ناشی از مصرف گازهای گلخانه‌ای را با مشکل مواجه کرد و به رخداد پدیده تغییر اقلیم انجامید.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که خشکسالی های شدید و سیلاب‌های متوالی از اثرات تغییر اقلیم است، افزود: در گذشته خشکسالی‌ها به صورت دوره‌ای بود و بین آن ترسالی رخ می داد که اثرات خشکسالی را خنثی می کرد ولی در سال‌های اخیر تغییر اقلیم به خشکسالی‌های متوالی و بلندمدت انجامیده است.
غلامرضا حسنی غربا ، سیلاب های متوالی را دیگر اثر تغییر اقلیم در این سال ها ذکر و خاطرنشان کرد: تواتر سیلابها، خشکسالی های توامان، افزایش سرعت باد و طوفان، افزایش پدیده های جدی با گرما و سرمای شدید، دیگر اثرات مهم تغییر اقلیم است.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: تمام این اثرات شرایطی را در حوزه های مختلف ایجاد می کند که در مدیریت کلان باید به آن توجه شود.
وی با بیان این که شدیدترین گرمای تابستان و سردترین زمستان در دهه های گذشته در همین سال ها رخ داده است، خاطرنشان کرد: تغییر اقلیم البته در کنار تمام اثرات منفی می تواند اثرات مثبتی به همراه داشته باشد که مدیریت کلان باید به آن توجه کند.
حسنی غربا تصریح کرد: افزایش روزهای آفتابی یکی از اثرات تغییر اقلیم است که می توان با مدیریت صحیح استفاده مناسبی از آن در تولید انرژی پاک کرد.
وی اضافه کرد: به عنوان نمونه در سمنان 320 روز از 365 روز سال هوا آفتابی و بدون غبار است که بهترین شرایط را برای تولید انرژی از خورشید را فراهم می کند.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به این که کشورهای پیشرفته از این ظرفیتها به خوبی استفاده می کنند، گفت : در آلمان که یک سوم روزهای آفتابی ایران را دارد 26 درصد انرژی مصرفی‌اش از انرژی خورشیدی است، در حالی که ایران با داشتن چنین ظرفیتی، کمتر از یک‌درصد از انرژی از خورشید تولید می شود.
وی بیان کرد: افزایش سرعت باد دیگر اثر پدیده تغییر اقلیم است که می تواند منبع مناسب انرژی از باد باشد که نیاز به مدیریت برای آسان‌سازی روند به منظور سرمایه‌گذاری دارد.
مدیرکل هواشناسی استان سمنان یادآور شد: مطالعه و ملاحظه کلان پدیده تغییر اقلیم این امکان را به وجود می‌آورد که در صورت برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند امکان استفاده مناسب را از آن فراهم کند.
متوسط بارندگی سالانه در کشور 250 و در استان سمنان 107 میلی‌متر است، دمای هوای تابستان هر ساله در این استان بین یک تا یک‌ونیم درجه سانتی گراد افزایش می‌یاید که هر دو مساله کاهش بارش و افزایش دما را از اثرات پدیده تغییر اقلیم عنوان می‌کنند.
6103 /6026

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد تغيير اقليم مديريت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۷۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، نخستین نشاء ارگانیک برنج، امروز در ایستگاه مرکز تحقیقات برنج نکا انجام شد. در این روش از هیچ گونه سم و نهاده‌های شیمیایی استفاده نمی‌شود.


رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مازندران در حاشیه این مراسم گفت: نشا ارگانیک در مرکز تحقیقات کشاورزی مازندران در ایستگاه تحقیقات زراعی بایع کلا نکا در سطح ۱۰ هکتار صبح امروز برای هفتمین سال متوالی انجام شد.


دکتر محمودی افزود: در راستای سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تولید محصول سالم و ارگانیک، طرح ملی تولید برنج ارگانیک از سال ۱۳۹۵ تا ۱۳۹۹ در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و به فاصله حداقل ۱۰۰۰ متر از سایر مزارع شالیزاری در ایستگاه تحقیقات زراعی بایع کلا، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندان، با کشت برنج طارم هاشمی اجرا شد.


وی خاطر نشان کرد: مهمترین وجه تمایز سیستم کشاورزی تولید برنج ارگانیک با سیستم شالیکاری مرسوم در نحوه مدیریت تغذیه و مدیریت کنترل عوامل خسارتزای زنده گیاهی است. کنترل عوامل بیماریزا با تولید نشا‌های سالم) روش‌های زراعی، ضدعفونی بذر و محلولپاشی خزانه با قارچ‌های کنترلگر زیستی و استفاده از عامل کنترلگر زیستی باکتریایی در زمین اصلی انجام شد.


رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان مازندران افزود: برای کنترل آفات، مدیریت تلفیقی شامل شخم عمیق مزرعه بعد از برداشت محصول، حذف علف‌های هرز اطراف مزرعه، نشا به موقع در نیمه اردیبهشت، نصب تله فرمونی در طول دوره رشدی برنج، رهاسازی زنبور تریکوگراما و محلول پاشی با کنترلگر لازم است.

دیگر خبرها

  • مقاومت اسلامی لبنان از تهدیدهای دشمنان هراسی ندارد
  • آغاز نشاء ارگانیک برنج در مازندران
  • بازپیرایی و مرمت محله تاریخی حسینیه اعظم سمنان
  • همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان برگزار می‌شود
  • میامی برای توسعه به راه اندازی کارخانه های فرآوری نیاز دارد
  • فرصت‌ صادرات برق به اروپا در شرکت‌های دانش‌بنیان‌
  • جهش تولید با کارگران بدون دغدغه معیشتی محقق می‌شود
  • تمام محورهای مواصلاتی استان یزد باز است/ تغییر الگوهای بارشی در استان یزد
  • جهش تولید با رفع دغدغه معیشت کارگران محقق می‌شود
  • تأثیرات گوناگون تغییرات اقلیمی بر زندگی انسان