Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:56:39 GMT

روزانه 58 هزار تن زباله در کشور تولید می شود

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۷۴۹۱

روزانه 58 هزار تن زباله در کشور تولید می شود

تهران - ایرنا - معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: روزانه 58 هزار تن زباله در شهرها و روستاهای کشور تولید می شود که 75 درصد از آن دفن می شود.

هیربد معصومی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه فقط 5 درصد این زباله ها بطور بهداشتی دفن می شود، افزود: دفن معمولی زباله به لحاظ شیرابه ای که تولید می کند به محیط زیست به ویژه آب های زیر زمینی خسارت فراوانی وارد می کند و بر این اساس حدود 50 هزار میلیارد تومان به محیط زیست خسارت می زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: در دولت یازدهم توجه ویژه ای به موضوع مدیریت پسماند شد و این امر در دولت دوازدهم نیز به عنوان یکی از اولویت ها ادامه دارد و بر اساس برنامه ششم توسعه دولت موظف است که اقدامات مهمی را با کمک دستگاه های ذیربط انجام دهد.
معصومی تصریح کرد: بر اساس تبصره 2 ماده 20 قانون هوای پاک، شهرداری موظف است ظرف 3 سال زمینه تبدیل پسماند به کود و انرژی را فراهم کند.
به گزارش ایرنا، در اجرای اصل 123 قانون اساسی، قانون هوای پاک که با عنوان لایحه اصلاح قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی 25 تیر ماه سال گذشته و تایید شورای نگهبان، برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ شد.
در قانون هوای پاک آمده است، انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان های تعیین شده توسط شهرداری ها و دهیاری ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (19) قانون مجازات اسلامی محکوم می شود.
همچنین در تبصره 2 ماده 20 قانون هوای پاک تاکید شده است، دولت و شهرداری ها موظفند ظرف مدت سه سال پس از ابلاغ این قانون برای شهرهای مختلف زمینه های تبدیل این پسماندها به انرژی یا کود را با کمک بخش خصوصی فراهم کنند.
معصومی با بیان اینکه وزارت کشور متولی پسماند عادی است، خاطرنشان کرد: پسماندهای خطرناک و صنعتی متولیان به خود را دارد، اما با سازمان شهرداری ها و دهیاری ها همکاری های لازم برای بی خطر سازی این نوع زباله ها انجام می شود و سپس زباله برای جمع آوری و دفن به شهرداری ها تحویل داده می شود.
وی با اشاره به اینکه بیمارستان ها و مراکز درمانی خود برای بی خطر سازی زباله های پزشکی اقدام می کنند، گفت: نگرانی ما از مطب ها و مراکز جراحی محدود است به دلیل اینکه این مراکز دستگاه بسته بندی زباله‬‎ (اتو کلاب) را ندارند و با روش های ممعولی این نوع زباله را بسته بندی می کنند.

*کشور در مدیریت پسماند به 259 منطقه تقسیم شده است ‬‎
معاون امور شهرداری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: برای تک تک، هزار و 250 شهر و 33 هزار و 800 روستای کشور در مدیریت پسماند برنامه ریزی شده است و برای این منظور کشور به 259 منطقه تقسیم شده است.
وی اضافه کرد: حداکثر شعاع مدیریت پسماند در این مناطق 40 کیلومتر برای شهر و روستاست. ‬‎
معصومی گفت: تا قبل از سال 95 میزان تخصیص اعتبار در بخش مدیری پسماند اندک و تا 6 میلیارد تومان بود تا اینکه در سال 96 و 95 این اعتبار به 50 میلیارد تومان اعتبار افزایش یافت.
اجتمام*2181 *1569

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي پسماند عادي دفن زباله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۷۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت در نفت و گاز گچساران

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران گفت: هم‌اکنون نسبت به پارسال روزانه بیش از ۸۰ هزار بشکه افزایش تولید نفت داریم، همچنین خوراک شماری از پالایشگاه‌های کشور را نیز تأمین می‌کنیم.

به گزارش شانا به‌نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، غلامرضا کمالی در آیین روز کارگر گفت: اگر پایداری تولید داشته‌ایم به همت کارگران است و هرچه به کارگران خدمت کنیم بازهم کم است.

وی با قدردانی از همه افرادی که در تحقق حداکثری تولید نفت تلاش کرده‌اند، افزود: گستره جغرافیایی شرکت نفت و گاز گچساران در چهار استان است که افزایش تولید با همت دولت سیزدهم و تلاش در مجموعه نفت کشور رقم خورده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران تصریح کرد: هم‌اکنون نسبت به پارسال روزانه بیش از ۸۰ هزار بشکه افزایش تولید نفت داریم، همچنین خوراک بیشتر پالایشگاه‌های کشور را نیز تأمین می‌کنیم.

کمالی با بیان اینکه امروز جشن تولید ۶۳۰ هزار بشکه نفت در روز را می‌گیریم، افزود: کارگران رزمندگان جبهه اقتصاد هستند، اما دنیا ما را تحریم کرده است و نمی‌خواهد روی پای خودمان بایستیم.

وی با اشاره به اینکه ۲۰درصد نفت کشور در این منطقه تولید می‌شود، بیان کرد: در همه کتاب‌های مدیریتی از نیروی انسانی به‌عنوان بزرگ‌ترین سرمایه یاد می‌شود. نقش نفتی‌ها در اقتصاد کشور بیش از هزار و ۴۰۰ همت در سال است که انتظار می‌رود مشکل‌های کارکنان صنعت نفت رفع شود.

علی احمدزاده، استاندار کهگیلویه و بویراحمد، در ادامه گفت: متخصص‌ترین و کارآمدترین نیروهای حوزه کار کشور در اینجا هستند. گچساران نه‌تنها بزرگ‌ترین سرمایه ملی، بلکه پنجمین ابرمخزن نفت جهان است. اینجا بزرگ‌ترین سرمایه نیروی انسانی بی‌مانند را دارد و شهدای نفت گواه این مهم هستند.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس تأسیسات نفت و گاز گچساران بارها بمباران شد، اما تولید متوقف نشد. حیف است کشورهای منطقه به‌دلیل مسائل مالی، جوانان ما را جذب خود کنند. دولت باید تدبیری در این زمینه بیندیشد.

دیگر خبرها

  • کاهش ۵ تنی پسماند روزانه اسالم با تفکیک از مبدا
  • سند جامع مدیریت پسماند ایلام تهیه می‌شود
  • بررسی روند امحا و دفن زباله در ۴ شهر فارس
  • برنامه ریزی برای تولید سوخت حاصل از زباله در شهر تبریز
  • افزایش تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت در نفت و گاز گچساران
  • هر ثانیه ۲۰ کیلو گرم پسماند در مشهد تولید می‌شود
  • به کارگیری اتباع مجاز منع قانونی ندارد
  • موضوع شیرابه در مجموعه آرادکوه واقعیت ندارد/ حقوق پاکبانان افزایش یافته است
  • توضیح مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران درباره قیمت خرید زباله در «نوماند»
  • واکنش شهرداری تهران به ارقام خرید پسماند خشک در قالب نوماند