Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@21:45:08 GMT

پرداخت مالیات فقط با داشتن کد اقتصادی ممکن است

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۷۵۲۱

پرداخت مالیات فقط با داشتن کد اقتصادی ممکن است

زنجان - ایرنا - مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: در نظام جدید مالیاتی پرداخت مالیات از طریق قبوض مالیاتی، فقط با داشتن کد اقتصادی و شناسه مربوطه امکان پذیر است.

میرحیدر رضوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص کد اقتصادی و الزام مشاغل برای دریافت آن افزود: طرح جامع مالیاتی نقشه راه سازمان امور مالیاتی است تا شرایط کنونی به وضعیت ایده‌آل تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی یادآورشد: در طرح جامع مالیاتی برای پیگیری امور مالیاتی مودی، باید یک کلید واژه وجود داشته باشد و کد اقتصادی چنین کلید‌واژه ای محسوب می‌شود.
رضوی با بیان اینکه دریافت کد اقتصادی جدید و منحصر به فرد، یکی از راه های جلوگیری از فرار مالیاتی است، اظهار کرد: شماره های اقتصادی که پیش از این مودیان دریافت می کردند، قابل خرید و فروش بود که خود یکی از معضلات پیش روی نظام اقتصادی و مالیاتی و همچنین فعالان اقتصادی به شمار می آمد و ضرر و زیان های جبران ناپذیری را به پیکر اقتصاد وارد می کرد.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: بر همین اساس سازمان امور مالیاتی کشور با اجرای طرح جامع مالیاتی و الزام مودیان به پیش ثبت نام، ثبت نام کد اقتصادی و دریافت شماره اقتصادی جدید که فقط برای مودی خاص و با رمز عبور اختصاصی قابل انجام است، با دریافت کد اقتصادی جدید امکان سوء استفاده را به حداقل و یا صفر رساند.
وی با بیان اینکه ثبت نام کد اقتصادی برای ارائه اظهارنامه عملکرد از سال 91 الزامی شده است، خاطرنشان کرد: در مرحله نخست این طرح ثبت نام الکترونیکی مختص اشخاص حقوقی بود اما در مراحل بعدی اصناف و بازاریان هم باید برای دریافت کد اقتصادی به سایت سازمان مراجعه و مراحل پیش ثبت نام و ثبت نام کد اقتصادی را تکمیل کنند.
رضوی ادامه داد: صاحبان املاک اجاری و وسائط نقلیه عمومی موظف به پیش ثبت نام و ثبت نام برای دریافت کد اقتصادی نیستند.
مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: عدم صدور صورتحساب یا عدم درج شماره اقتصادی خود و طرف معامله یا استفاده از شماره اقتصادی شخصی برای دیگران و یا استفاده از شماره اقتصادی سایر افراد برای معاملات شخصی، حسب مورد مشمول جریمه ای معادل 2 درصد مبلغ مورد معامله می شود.
وی اضافه کرد: در نظام جدید مالیاتی پرداخت مالیات از طریق قبوض مالیاتی فقط با داشتن کد اقتصادی و شناسه مربوطه امکان پذیر است و این باعث شده از جعل و فرار مالیاتی جلوگیری شود.
رضوی افزود: از همان ابتدای اجرای طرح پیش ثبت نام کد اقتصادی، همه اصناف و مودیان مالیاتی در سطح استان اقدام به ثبت نام کرده و تا کنون هم در این زمینه همکاری های لازم را با اداره کل داشته اند.
در رابطه با کد اقتصادی در ماده 169 قانون معافیت مالیاتی آمده است که اشخاص حقوقی و صاحبان مشاغل موضوع این قانون که حسب اعلام سازمان امور مالیاتی کشور موظف به ثبت نام در نظام مالیاتی می شوند، مکلفند برای انجام معاملات خود صورتحساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورتحساب ها، قراردادها و سایر اسناد مشابه درج و فهرست معاملات خود را به سازمان مذکور ارائه کنند.
همچنین عدم ارائه فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی کشور از طریق روش هایی که تعیین می شود مشمول جریمه ای معادل یک درصد معاملاتی که فهرست آنها ارائه نشده است، می شود.
3001/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد ماليات كد اقتصادي شناسه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۷۵۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد، کاهش معافیتهای مالیاتی بر مبنای سیاستهای اعلامی رهبری بود که در برنامه هفتم توسعه نیز گنجاده شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1403 با اشاره به ابهامات در خصوص لغو معافیتهای مالیاتی و اختلاف 100 هزار میلیارد تومانی در بخش اول و دوم بودجه امسال گفت:‌ دولت در ابتدا 122 همت مالیات پیش بینی کرده بود و ما وقتی بررسی کردیم دیدیم  65 هزار میلیارد تومان  بیشتر است.

رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفت: براین اساس نوع محاسبه را درست کردیم و موضوع به این شکل بود که دولت 6 واحد در واقع مالیات بر ارزش افزوده دارد هر کدامش 75 همت است ؛ 6 در 75 می‌شود 450 هزار میلیارد تومان اما  دولت 385 هزار میلیارد تومان حساب کرده بود. بر این اساس  65 هزار میلیارد تومان از افزایش مجموع درامد مالیاتها برای اصلاح شیوه محاسبه این قسمت است، پس مالیات افزایش پیدا نکرد و موضوع مرتبط با نوع و شیوه محاسبه بود.

کاهش معافیتهای مالیاتی برمبنای برنامه هفتم توسعه بود

وی در بخش دیگری از توضیحات خود در خصوص بودجه 1403 گفت: از دیگر سو دربودجه 1403 معافیت‌های مالیاتی را کم کردیم، بر این اساس اعلام کردیم شرکت‌هایی که تا حالا معافیت مالیاتی می‌گرفتند خواهش می‌کنیم که از امسال به بعد تا 500 میلیارد تومان معافیت مالیات بگیرند، یعنی یک میزان مشخص  معافیت داشته باشند.

وی افزود،کاهش معافیتهای مالیاتی در بودجه 1403 اقدام خیلی خوبی بود.  بر اساس  سیاست‌های رهبری که اعلام کردند در برنامه هفتم مصوب کردیم که معافیت‌های مالیاتی را کاهش دهیم.

بایستی به سمت اینکه معافیت‌ها کاهش پیدا کنند، همچنین فرار مالیاتی درست شود و پایه‌های مالیاتی اصلاح شود، حرکت کنیم تا یک درامد مالیات خیلی خوبی داشته باشیم و فشار به مردم نیاید؛ پس ما یک ریال مالیاتها را افزایش ندادیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بیش از ۳۰ درصد کل مالیات کشور در سال گذشته توسط شرکت‌های خصولتی پرداخت شده است
  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد
  • تمدید مهلت تکمیل اظهار نامه مالیاتی
  • جزئیات سقف ۱۸ میلیارد تومانی معافیت‌های مالیاتی برای صاحبان مشاغل
  • کاهش معافیت‌های مالیاتی بودجه برمبنای احکام برنامه هفتم بود
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از دلال پتروشیمی در استان فارس
  • مبارزه با فرار مالیاتی به دلالان پتروشیمی رسید
  • مآخذ مالیات برعایدی سرمایه در ایران برعکس دنیاست
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • شناسایی فرار مالیاتی ۸۶۰ میلیارد تومانی از یک دلال پتروشیمی در فارس