Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@03:51:12 GMT

کيفيت نان در کانون توجه مردم و مسئولان قم

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۷۹۱۴

کيفيت نان در کانون توجه مردم و مسئولان قم

خبرگزاري آريا - قم - ايرنا - مدت زماني است که کيفيت نان به عنوان مهمترين و پرمصرف ترين ماده غذايي مردم قم، زير ذره بين مردم و مسئولان استان قرار گرفته و صحبت هاي مختلفي درخصوص وضعيت آن به گوش مي رسد که لازم است به دليل اهميت موضوع، مورد توجه بيشتري قرار گيرد.

به گزارش ايرنا، نان خوب، حاصل وجود گندم مرغوب، آرد مناسب و نانواي ماهر است و اگر هر کدام از اين عناصر کيفيت لازم را نداشته باشد نمي توان انتظار نان درجه يک را داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سال هاي گذشته کشورمان در توليد گندم به خودکفايي رسيده است و آرد مورد نياز نانوايي ها از گندم داخلي تهيه مي شود؛ اين محصول در برخي از نقاط کشور مانند استان خوزستان، به مقدار زياد توليد و به ساير استان ها مانند قم که توان کمتري براي کاشت گندم دارند، صادر مي شود.
گندم مرغوب، مهمترين رکن پخت يک نان خوب مي باشد، در همين رابطه گندمي که در استان هاي حاصلخيز کشور همچون خوزستان کاشت مي شود از کيفيت بالايي برخوردار است و به همين دليل استان قم نيز حجم بالايي از گندم مورد نياز خود را از اين مناطق تهيه مي کند.
رکن ديگر موثر در توليد نان خوب، آردي است که در کارخانه هاي آرد سازي استاندارد و داراي گواهينامه هاي لازم توليد مي شود؛ اين موضوع نيز از گذشته در استان قم مورد توجه بوده و به گفته مسئولان آرد توليد شده در قم کيفيت لازم براي پخت نان مطلوب را دارد.
عنصر مهم ديگر در توليد نان مرغوب، نانواي داراي مهارت است که قم در اين مورد نيز سابقه درخشاني دارد و بسياري از نانوايان قم بيش از نيم قرن است که در اين حرفه فعاليت مي کنند و به تمامي ابعاد آن آشنايي دارند.
براساس آنچه گفته شد، انتظار مي رود نان قم، همان طور که شماري از مسئولان استان تاکيد دارند جزو بهترين نان هاي کشور باشد، اما در اين ميان عده ديگري از مردم و بخشي از نانوايان، نظر ديگري دارند و معتقدند کيفيت نان قم بايد ارتقا پيدا کند.
در اين ميان، پرداختن به مسائل ديگري همچون لزوم تغيير قيمت نان و بالا رفتن سطح آموزش نانوايان تازه کار براي ارتقاي کيفيت کار نانوايي ها که در نهايت منجر به پخت نان مرغوب خواهد شد نيز حائز اهميت است.
** بررسي وضعيت نان قم در آزمايشگاه هاي مختلف
مديرکل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري قم به ايرنا، گفت: بر اساس نظر اداره کل استاندارد و معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکي قم، آردي که براي استفاده نانوايان و پخت نان در سطح استان توزيع مي شود، استانداردهاي لازم را دارد.
مجيد آوري فرد افزود: گندمي که براي کارخانه هاي آردسازي قم ارسال مي شود از مرغوب ترين نوع گندم کشور است و به همين دليل آرد توليد شده در اين کارخانه ها نيز از کيفيت لازم براي پخت مناسب نان برخوردار مي باشد.
وي بيان کرد: اين مساله به صورت مستمر از طريق مرکز پژوهش هاي سازمان غله کشور که داراي بهترين آزمايشگاه هاي بررسي کيفيت نان است، مورد ارزيابي و تاييد قرار گرفته است.
وي ادامه داد: در چرخه توليد نان مرغوب، گندم خوب، آرد مناسب و نانواي ماهر از جمله ارکان اصلي هستند که اگر هر کدام از آن ها داراي مشکل باشند، نان با کيفيت مناسب در اختيار مردم قرار نمي گيرد.
آوري فرد گفت: بنابراين در بررسي وضعيت نان بايد همه شاخص ها به صورت فني مورد توجه قرار گيرد و بعد نظر کارشناسي ارائه شود.
وي افزود: آمادگي داريم آرد توليد شده در استان قم را در اختيار آزمايشگاه هاي مختلف قرار دهيم تا سطح کيفيت آن به صورت علمي مورد بررسي قرار گيرد و اطمينان بخشي لازم در اين مساله انجام شود.
وي با اشاره به غني سازي آرد توزيع شده در قم به وسيله کاهش سبوس گيري، ادامه داد: سبوس ماده اي ارزشمند براي حفظ سلامتي مردم است و برهمين اساس ميزان سبوس گيري نان درقم از 21 درصد به تدريج به 12درصد کاهش پيدا کرد و اکنون ناني که در دسترس شهروندان قرار مي گيرد، داراي ارزش غذايي مناسبي است.
** آرد توزيع شده در قم از بهترين نوع گندم است
مديرکل شرکت غله و خدمات بازرگاني قم نيز در اين رابطه به ايرنا، گفت: رسالت اين شرکت براي تامين نان باکيفيت مورد نياز مردم قم، بسيار سنگين است و به همين دليل خريد تضميني گندم از کشاورزان قمي و گندم کاران سيار مناطق کشور را به طور مستمر در دستور کار دارد.
بهزاد رادمنش افزود: توان استان براي توليد گندم در هر سال 20 هزار تن مي باشد، درحالي که در هر ماه بيش از 11 هزار تن گندم در قم مورد نياز است و در طول سال اين ميزان با درنظر گرفتن ميزان ذخيره تکميلي به 150 هزار تن مي رسد.
وي با اشاره به اجرايي شدن سياست خودکفايي کشور در توليد محصول راهبردي گندم در دولت تدبير واميد، ادامه داد: براي جبران اين کسري، سال گذشته 120 هزار تن گندم مرغوب از سه استان خوزستان، گلستان و فارس که توليدکنندگان اصلي اين محصول در داخل کشور هستند، وارد قم شد.
رادمنش گفت: گندم هاي وارد شده به اين استان، قبل از قرار گرفتن در سيلوهاي ذخيره سازي آزمايش شده و سپس بر اساس سهميه بندي به کارخانه هاي آرد وارد مي شود.
** قم درپخت نان سنگک رتبه نخست را کسب کرد
وي همچنين گفت: بر اساس اعلام مرکز پژوهش هاي غلات کشور، اين استان طي سال گذشته در پخت نان سنگک رتبه نخست و در برخي ماه ها جايگاه دوم را در ميان تمامي استان ها داشته است.
رادمنش افزود: از مجموع 603 واحد نانوايي دولتي فعال در قم،220 نانوايي به پخت نان سنگک مشغول هستند و اين نشان دهنده علاقه بسيار زياد مردم قم به اين نان است.
وي ادامه داد: آرد نان سنگک و همچنين روش پخت آن در قم بسيارمناسب است و مردم آن را به عنوان نان اصلي مصرفي خود انتخاب کرده اند.
رادمنش گفت: وضعيت پخت و کيفيت ساير نان هاي استان نيز مناسب است و قم در نان لواش، تافتون و بربري نيز رتبه هاي اول تا چهارم کشور را در اختيار دارد.
** ترويج استفاده از نان سبوس دار در قم
مديرکل شرکت غله و خدمات بازرگاني قم بيان کرد: از آنجا که فرهنگ مصرفي مردم قم، استفاده از نان سفيد بود، در گذشته بسياري از نانوايي هاي استان سبوس آرد را از آن جدا مي کردند و اين مساله باعث مي شد خاصيت غذايي نان بسيار کاهش يابد.
وي ادامه داد: نان سبوس دار سرشار از آهن، کلسيم و بسياري ديگر از مواد معدني مورد نياز بدن انسان است و از بروز بيماري هاي قلبي و عروقي، سرطان، ريزش مو و بسياري ديگر از بيماري ها جلوگيري و سلامتي را تقويت مي کند.
رادمنش افزود: در همين رابطه با نظر شوراي سياست گذاري گندم، آرد و نان استان، قرار شد ميزان سبوس گيري در نانوايي هاي قم به تدريج کاهش يابد و نهادهاي متولي نظارت مستمر بر اجراي اين تصميم داشته باشند.
وي با اشاره به فعاليت هاي تبليغي صورت گرفته در اين زمينه براي ترويج استفاده از نان سبوس دار در ميان مردم، ادامه داد: بر اين اساس ميزان سبوس گيري نان درقم از 21 درصد به تدريج به 12 درصد کاهش پيدا کرد و اکنون ناني که در دسترس شهروندان قرار مي گيرد، داراي ارزش غذايي بالا و غني شده است.
وي همچنين در خصوص لزوم حفظ کيفيت نان، بيان کرد: استفاده از جوش شيرين و ساير افزودني هاي غير مجاز در نانوايي هاي استان ممنوع است و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان برخورد قانوني لازم صورت مي گيرد.
مديرکل شرکت غله و خدمات بازرگاني استان قم با اشاره به اين که فعاليت در نانوايي بسيار دشوار است و نانوايان از زحمتکش ترين قشرهاي جامعه هستند، گفت: در طول سال هاي گذشته قيمت نان افزايش نيافته و اين درحالي است که نانوايي ها براي ارتقاي کمي و کيفي سطح فعاليت هاي خود نيازمند سرمايه هستند، بنابراين در اين شرايط نياز است حمايت هاي بيشتري از سوي مسئولان براي کمک به اين صنف صورت گيرد.
** نانوايان در شرايط سختي به سر مي برند
همچنين رئيس اتحاديه نانوايان استان قم به ايرنا، گفت: صنف نانوايان به دليل اهميتي که نان در سفره هاي مردم دارد مداوم مورد قضاوت قرار مي گيرند.
علي اکبر زارعي با اشاره به اين که صنف نانوايان با مشکل هاي متعددي رو به رو هستند افزود: تنها محصولي که در يک واحد نانوايي عرضه مي شود، نان است و به همين دليل قدرت رقابت بسيار کمي دارد.
وي ادامه داد: در اين شرايط سخت کاري، چشم نانوايان به حمايت هاي دولت است تا با تغيير قيمت نان، دست کم بتوانند مخارج خود را با يک سود کمي که در اين شغل به دست مي آورند تامين کنند.
زارعي با اشاره به اين که گندم کاشته شده در قم به دليل موقعيت جغرافيايي اين منطقه خاصيت استفاده در نانوايي را ندارد، گفت: در اين شرايط نياز است که شرکت غله، گندم مورد نياز قم را از ساير استان هاي کشور تامين و سپس آن ها را به روش مناسبي ترکيب کند و در نهايت گندم هاي مخلوط شده را براي تبديل شدن به آرد تحويل کارخانه هاي آرد سازي استان دهد، کارخانه ها نيز آرد توليد شده را به دست نانوايي ها برسانند، که اين سازوکار در استان جريان دارد.
وي بيان کرد: اگر آرد تحويل داده شده به نانوايي هاي استان، کيفيت لازم را نداشته باشد، نمي توان از نانوايان انتظار پخت نان مرغوب را داشت.
وي افزود: زماني که کيفيت آرد تحويل داده شده به نانوايي ها در بهترين حالت نباشد، کيفيت ناني که در اختيار مردم قرار مي گيرد نيز کاهش پيدا مي کند و اين مساله اي است که نانوايان استان با آن مواجه هستند.
وي ادامه داد: مشکل مهم ديگر نانوايان افزايش نيافتن قيمت نان طي چهار سال گذشته است، درصورتي که همه کالاها در هر سال، دست کم 10 درصد افزايش قيمت داشته اند.
رئيس اتحاديه نانوايان استان قم گفت: نانوايي ها در اين شرايط به بنگاه هاي اقتصادي بيمار تبديل شده اند و ديگر قدرت رقابت و توليد ندارند.
وي افزود: برداشته شدن حدود صنفي و اضافه شدن نانوايي هاي آزاد پز به مجموعه نانوايي ها مشکل اين بخش را افزايش داد، در اين شرايط نانوايي هاي دولتي قديمي توان رقابتي خود را از دست دادند.
وي ادامه داد: شرايط کار براي نانوايان دولتي و آزاد پز يکسان نيست و همين مساله منجر به اين شده است که نانوايان دولتي نتوانند در چرخه رقابت پيروز باشند، در حالي که رقابت در شرايط مساوي مي تواند مفيد باشد.
زارعي گفت: نانوايان دولتي علاوه بر الزامي که نسبت به رعايت کامل قوانين دارند، مکلف به استفاده از آردي هستند که به آنان تحويل داده مي شود، اما نانوايان آزاد پز مي توانند آرد با کيفيت و مورد نظر خود را از هر منطقه اي تهيه و نان مرغوب تري پخت کنند و به همين دليل مشتري بيشتري داشته باشند.
** نانوايان دولتي بايد بتوانند آرد مورد نظر خود را انتخاب کنند
مجتبي قاسمي يکي از نانوايان فعال در قم به ايرنا، گفت: به نظر من نانوايان بايد بتوانند آرد مورد نظر خود را از هر منطقه اي که خواستند تهيه کنند.
وي بيان کرد: محدود کردن نانوايي هاي دولتي به استفاده از آرد توزيع شده در استان، توان رقابتي نانوايان را کاهش مي دهد، چراکه ممکن است آرد ساير مناطق براي توليد نان مورد نظر آنان، کيفيت بهتري داشته باشد.
وي ادامه داد: به نظر بنده آردي که از گندم استان آذربايجان غربي توليد مي شود مي تواند کيفيت نان را افزايش دهد اما متاسفانه اين نوع آرد در استان قم توزيع نمي شود.
قاسمي گفت: گران نشدن قيمت نان در سال هاي اخير موضوع مهم ديگري است که تواني براي ادامه کار در نانوايي باقي نمي گذارد.
وي افزود: همه چيز گران شد به جز نان، مگر نانوايان چه پشتوانه اقتصادي دارند که بتوانند در اين بازار رقابت کنند.
وي ادامه داد: از صبح زود تا پايان شب در نانوايي با آن شرايط سخت و گرماي تنور مشغول به کار هستيم اما در نهايت نمي توانيم از عهده مخارج زندگي برآييم، به عنوان يک نانوا که بيش از 15 سال است در اين حرفه مشغول هستم از مسئولان مي خواهم، قيمت نان را مانند ساير کالاها تغيير دهند.
** نانوايي هاي آزادپز، کار را براي نانوايي هاي دولتي سخت کردند
مهدي صالحي يکي ديگر از نانوايان قمي نيز در گفت و گو با ايرنا، افزود: با راه اندازي نانوايي هاي آزادپز آنقدر دست در اين کار زياد شده است که به سختي مي توان فعاليت کرد.
وي بيان داشت: نانوايي هاي آزادپز مي توانند آرد را از هر جايي که دوست دارند تهيه کنند و به همين دليل آرد مورد استفاده آنان بهتر از آرد نانوايي هاي دولتي است، همچنين آنان سرمايه لازم براي زيبا سازي محيط کار و ارائه نان در بسته بندي هاي مختلف را دارند و همين عوامل باعث مي شود، مشتري ها از نانوايي هاي آزادپز استقبال کنند.
وي ادامه داد: لازم است تسهيلات ارزان قيمت در اختيار نانوايي هاي دولتي قرار گيرد تا آن ها نيز ماشين آلات و تجهيزات خود را به روز کنند و نان را با کيفيت بهتري در اختيار مردم قرار دهند.
صالحي با اشاره به اين که تا نانوا مهارت لازم را نداشته باشد، نمي توان انتظار نان خوب را داشت، گفت: مساله ديگري که بايد در نانوايي هاي قم مورد توجه قرار گيرد، آموزش نانوايان تازه کار است تا کيفيت نان بهتر شود.
**ماندگاري نان نشانه کيفيت آن است
همچنين جواد حسيني يکي از شهروندان قمي در رابطه با کيفيت نان در اين شهر به ايرنا، گفت: احساس شخصي من اين است که نان هاي امروزي ديگر کيفيت سابق را ندارند و در مدت کوتاهي از زمان پخت آنقدر سفت مي شوند که نمي توان آن را مورد استفاده قرار داد.
وي بيان کرد: مساله ديگر اين است که نان يک نانوايي در زمان هاي مختلف، کيفيت متفاوت دارد، براي مثال ناني که صبح تهيه مي شود خوب است اما نان همان نانوايي در عصر، مرغوبيت لازم را ندارد.
وي ادامه داد: به نظر مي رسد وضعيت فرآوري آرد در نانوايي ها و مهارت نانوا در اين مساله بسيار حايز اهميت باشد.
حسيني گفت: با اضافه شدن نانوايي هاي مکانيزه و صنعتي، بسياري از مردم نياز خود به نان را از اين طريق تامين مي کنند، در اين شرايط لازم است که نانوايي هاي سنتي براي باقي ماندن در صحنه رقابت و جذب مشتري، کيفيت محصول خود را با استفاده از نانوايان ماهر و آشنا به فرآيند تهيه خمير مرغوب، افزايش دهند.
**نظارت ها بر روند توليد نان بيشتر شود
مرتضي محسني نيز يک ديگر از شهروندان قمي بود که در گفت و گو با ايرنا، افزود: نان سنگک و بربري پخته شده در قم در بيشتر نانوايي ها از کيفيت بسيار بالايي برخوردار است و به راحتي مي توان آن را در يخچال نگهداري کرد.
وي بيان کرد: اما کيفيت نان لواش و تافتون بستگي دارد به اين که آن را از کدام نانوايي تهيه مي کني، نان برخي از نانوايي ها خوب و قابل ماندگاري است و نان برخي ديگر حتي در کوتاه ترين زمان پس از پخت هم مناسب نيست.
وي ادامه داد: افزايش نظارت بر فرآيند توليد نان در نانوايي ها و تذکر به نانواياني که براي فرآوري سريع تر خمير خود از مواد غير مجاز استفاده مي کنند، مي تواند بر کيفيت نان توليد شده در قم بيفزايد.
محسني گفت: نان، غذايي است که دست کم سه مرتبه در روز بر سر سفره مردم قرار مي گيرد، بنابراين کيفيت آن اثر مستقيمي بر روي سلامت شهروندان مي گذارد و به همين دليل است که نهادهاي نظارتي بايد استانداردهاي مشخصي را براي طرز تهيه آن مشخص کنند و نانوايان ملزم به رعايت آن باشند.
در نهايت بايد گفت استفاده از گندم مرغوب، توليد آرد مناسب با بالاترين استاندارد و بهره گيري از نانوايان باتجربه و ماهر رمز ماندگاري صنعت نان استان است و در همين راستا مي توان با همفکري و همکاري تمام دستگاه ها و نهادهاي مسئول، به دور از هرگونه حاشيه سازي و دور شدن از تکاليف قانوني مشخص شده براي هر شخص حقيقي و حقوقي متولي در اين موضوع، کيفيت توليد نان را در سطح شهر قم و مناطق پيرامون آن ارتقا بخشيد و با استمرار نظارت ها، امکان هرگونه تخلف در اين صنعت راهبردي که ارتباط مستقيم با وضعيت تغذيه و سلامت مردم دارد را مسدود ساخت.
در حال حاضر 900 نانوايي در سطح استان فعاليت مي کنند که 603 نانوايي دولتي بوده و از آرد يارانه اي استفاده مي کنند و بقيه نانوايي هاي آزادپز هستند که تعداد کمي از آن ها بدون مجوز فعاليت دارند.
همچنين در هر ماه 9 هزار تن آرد توسط پنج کارخانه آردسازي در سطح استان توزيع مي شود که هفت هزار تن آن به صورت يارانه اي در اختيار نانوايي هاي دولتي و 2 هزار تن آن به صورت غير يارانه اي در اختيار نانوايي هاي آزادپز قرار مي گيرد.
7405/ 1175
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۷۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع نان کامل در ۲۵ نانوایی شیراز

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس،دکتر عباس رضاییان زاده با بیان تعریف نان کامل، گفت: نان کامل یا نان سبوس دار، به دلیل وجود پوسته و جوانه، منبع غنی فیبر، ویتامین E، ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدان، یکی از بهترین گزینه‌ ها برای امنیت غذایی و ارتقای سلامت جامعه محسوب می‌شود.
او افزود: نان تهیه شده از آرد سفید، به دلیل درصد سبوس گیری بالا و حذف سهم زیادی از فیبر و املاح حیاتی گندم مانند آهن، کلسیم، روی، منیزیم و فسفر در جریان آسیاب کردن، ارزش چندانی ندارد و نان هایی که از آرد کامل تهیه می شود، از کامل ترین نان ها به شمار می رود.
معاون بهداشت دانشگاه با بیان اینکه نان کامل در دمای کمتر و زمان طولانی‌تری نسبت به نان سفید پخت می‌شود، ادامه داد: وجود فیبر بیشتر در نان کامل باعث ایجاد سیری زودرس و کاهش جذب قند و کلسترول در دستگاه گوارش و پیشگیری از چاقی می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌های گوارش به‌ویژه سرطان کولون پیشگیری می‌کند.
این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به افزایش کیفیت و توسعه دسترسی به نان کامل و ارتقای آگاهی جامعه در این خصوص گفت: با توجه به افزایش نانوایی های عرضه کننده نان کامل در شهر شیراز، شهروندان با توجه به فراهم شدن این ظرفیت تلاش کنند نان سفره خود را از نان های کامل تهیه کنند.
اطلاعات و آدرس نانوایی های عرضه کننده نان کامل در صفحه گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت، به نشانی اینترنتی https://fhc.sums.ac.ir/uploads/118/Nutrition/public%20education/34.pdf جهت دسترسی عموم قرار گرفته است.

دیگر خبرها

  • برخورد قاطع با کم فروشی نانوایان در مشهد
  • به برکت نگاه اسلام، شاهد ارتقای جایگاه کار و کارگر پس از انقلاب هستیم
  • امام جمعه اهواز به مسئولان: تنها تا مهر و آبان ماه جاری برای کار کردن وقت دارید
  • مسئولان نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند
  • رعایت نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد
  • نظم درساعت فعالیت نانوایی ها‌ی بهاباد رعایت شود
  • ضرورت افزایش سهمیه آرد در فصل گردشگری سراب
  • مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان
  • ۲۵ نانوایی در شیراز نان کامل توزیع می‌کنند
  • توزیع نان کامل در ۲۵ نانوایی شیراز