Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: اینکه چه طور بتوانیم اوقات روزه داری خود را مدیریت کنیم، بسیار اهمیت دارد، بسیاری از افراد بعد از افطار سرشان در گوشی است، در حالی که به مراسم های افطاری می توان به دید صله رحم نگریسته و این فضا را به گپ و گفت خانوادگی تبدیل کرد.

سید علیرضا آل داوود، پژوهشگر رسانه و فضای مجازی در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصتی برای تجدید نظر و بازبینی در استفاده بهینه از فضای مجازی است، اظهار کرد: در این ایام انواع و اقسام شبکه های ارتباطی این قدرت را دارند که بستر مناسبی برای تبلیغ روزه داری باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: می دانیم که فضای مجازی همان قدر که می تواند فرصت ساز باشد، تهدیدساز هم است و اکنون کانال های مختلفی درصدد هستند تا برای روزه خواری و شکستن قبح روزه خواری تبلیغ کنند، این یک تهدید در این فضا است که با برنامه ریزی دقیق و بهره مندی از روش های تبلیغی صحیح می توان با آن مقابله کرد.

 

آل داوود در ادامه به راهکارهای عملی برای روزه داری در سطح فضای مجازی در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: این یک هدف است که در صورت رعایت نکاتی که در دین ما به عنوان منکرات از آنها یاد می شود می توانیم به آن برسیم، برای مثال دروغ گفتن، شایعه پراکنی و تهمت زدن، غیبت کردن و ... از مواردی است که خود از منکرات روزه هستند. اگر کسی غیبت کند روزه اش باطل می شود هرچند که در ظاهر از خوردن و آشامیدن امساک ورزد. حال تصور کنید در فضای مجازی که قرار است خوراک ذهنی و فکری فراهم شود، در انواع و اقسام کانال ها یک خبر به دروغ منتشر شود، یا حین صحبت و گفت وگو در فضای پیام رسان ها دروغ گفته شود، همه این موارد از منکراتی به حساب می آیند که یک فرد در شرایط عادی باید از آنها دوری کند چه رسد به فرد روزه دار که به هرحال شرایط ویژه تری را در این یک ماه برای خود تعریف کرده است. بنابر این، اعضا و جوارح در سطح فضای مجازی نیز باید روزه دار باشند.

 

این پژوهشگر تاکید کرد: دیدن تصاویر نامحرم، تصاویر تهییج کننده شهوات و امثال آن، تقوای چشم را از بین می برد، می توانیم با ندیدن این محتوا تقوای چشم را حفظ کنیم. این می طلبد که در ماه مبارک رمضان و در فضای مجازی نیز این موضوعات مرتبط با تقوا را رعایت کنیم، برای مثال گفت وگو با نامحرم در این فضا در حد ضرورت باشد.

 

وی ادامه داد: نکته دیگر استفاده از فضای مجازی بومی است، البته نمی گویم که در پیام رسان های داخلی هیچ منکراتی نیست، به هر صورت فضای مجازی به خودی خود آلوده نیست بلکه این برخی از کاربران هستند که این فضا را آلوده می کنند، با این وجود فضای پیام رسان های داخلی به نسبت نمونه های مشابه، به حد پایین تری از این منکرات آلوده است که آن را نیز می توان با حضور در این فضا و تبلیغات درست از میان برد و با شبهات مقابله کرد.

 

آل داوود با اشاره به نامگذاری سال ۹۷ با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، اظهار کرد: حمایت از پیام رسان های داخلی لبیک به این خواسته بحق مقام معظم رهبری است، از سوی دیگر حضور در این فضا می تواند به روزه داری ما عمق ببخشد چرا که از یک تولید بومی و اسلامی حمایت کرده و در آن محیط حضور یافته ایم، ضمن اینکه دستاورد جوان ایرانی را حمایت کرده ایم.

 

این پژوهشگر فضای مجازی در ادامه ابراز کرد: استفاده از فضای مجازی می تواند ابعاد گسترده ای داشته باشد و صرفاً محدود به انواع و اقسام پیام رسان ها نیست، برای مثال اکنون و در ایام ماه مبارک رمضان در بسیاری از کشورهای اسلامی صفحات فضای مجازی محتوای مرتبط با ماه مبارک رمضان را ارائه می کنند و محیط سایت ها و وبلاگ ها رنگ و بوی رمضانی به خود گرفته اند؛ البته ما نیز چند سالی است که به این سو حرکت کرده ایم ولی چه قدر خوب است که بتوان به گونه ای کار کرد که هر کاربر که در ماه رضمان به صفحات مختلف وب مراجعه می کند، این حال و هوای رمضانی را درک کند.

 

وی گفت: استفاده از فضای مجازی برای شکل گیری پویش های مردمی مرتبط با افطاری های ساده، حمایت از نیازمندان و تقویت رویکرد ساده زیستی و افطاری های ساده از دیگر راهکارهایی است که می توان در ماه مبارک رمضان ویژه حضور در فضای مجازی اتخاذ کرد و روزه داری را در این فضا نیز به منصه ظهور رساند.

 

محقق عرصه فضای مجازی و رسانه تاکید کرد: اینکه چه طور بتوانیم اوقات روزه داری خود را مدیریت کنیم، بسیار اهمیت دارد، بسیاری از افراد بعد از افطار سرشان در گوشی است، در حالی که به مراسم های افطاری می توان به دید صله رحم نگریسته و این فضا را به گپ و گفت خانوادگی تبدیل کرد، نه اینکه بعد از ساعت ها تحمل گرسنگی و تشنگی و در حالی که بدن تحلیل رفته، بعد از افطاری سریعا سراغ استفاده از فضای مجازی برویم، چراکه این رویکرد روزه دار را با مشکلاتی مواجه می کند؛ برای مثال تشعشعات تلفن همراه سبب ضعف بیشتر جسمانی می شود.

 

آل داوود در پایان خاطرنشان کرد: اساساً هرچه قدر که فرد در این فضا بیشتر حضور داشته باشد آثار منفی افزایش می یابد، همان طور که افراد روزه دار تقوا پیشه می کند و روزه می گیرد، باید بتوانند ممارست ورزد و تمرین کند تا در ماه ضیافت الهی بیش از پیش در کنار خانواده باشد نه آنکه اوقات عزیز این ماه را با وقت گذرانی در کانال های مختلف مجازی از دست بدهد.

پایان پیام/248

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان دولت برجام مجلس خبرگزاری شبستان انتقال سفارت آمریکا به قدس فلسطین قرآن کریم آمریکا ماه مبارک رمضان روزه داری شبهات فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۸۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش: چگونه مانع افزایش حافظه مصرفی پیام‌رسان‌ها شویم؟

ایتنا - اگر مراقب نباشید، برنامه‌های پیام‌رسان می‌توانند به سرعت فضای ذخیره سازی گوشی شما را پر کنند و عملکرد آن را کند کنند زیرا برنامه‌های پیام‌رسان معمولا داده‌های زیادی از جمله پیام‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و سایر فایل‌های رسانه‌ای را در گوشی شما ذخیره می‌کنند.
اپلیکیشن‌های پیام‌رسان بخش مهمی از زندگی ما هستند و از آنها برای حفظ ارتباط با دوستان و خانواده، ارتباط با همکاران و کسب و کارها استفاده می‌کنیم اما برنامه‌های پیام‌رسان هم می‌توانند باعث کاهش حافظه گوشی اندرویدی شوند.

به گزارش ایتنا از ایسنا، با این حال، اگر مراقب نباشید، برنامه‌های پیام‌رسان می‌توانند به سرعت فضای ذخیره سازی گوشی شما را پر کنند و عملکرد آن را کند کنند زیرا برنامه‌های پیام‌رسان معمولا داده‌های زیادی از جمله پیام‌ها، عکس‌ها، ویدیوها و سایر فایل‌های رسانه‌ای را در گوشی شما ذخیره می‌کنند.

وب سایت گیزچاینا در گزارشی، راه‌کارهایی را مرور کرده که به کمک آنها می‌توانید مانع پر شدن حافظه گوشی اندرویدی توسط برنامه‌های پیام‌رسان شوید.

با مشکلات ذخیره سازی خداحافظی کنید: نکاتی برای بهینه سازی برنامه‌های پیام‌رسان در گوشی اندرویدی

۱- دانلود خودکار رسانه را غیرفعال کنید
یکی از بزرگ‌ترین راه‌هایی که اپلیکیشن‌های پیام‌رسان می‌توانند فضای گوشی شما را اشغال کنند، دانلود خودکار رسانه‌هاست. وقتی این ویژگی فعال باشد، برنامه‌های پیام‌رسان به‌طور خودکار تمام عکس‌ها، ویدیوها و سایر فایل‌های رسانه‌ای را که برای شما ارسال می‌شوند، دانلود می‌کنند. این وضعیت می‌تواند باعث شود به سرعت فضای ذخیره سازی گوشی پر شود، به خصوص اگر در چت‌های گروهی زیادی حضور دارید.

برای غیرفعال کردن دانلود خودکار رسانه، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- برنامه پیام‌رسان را باز کنید.

۲- روی سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.

۳- روی «تنظیمات» (Setting) ضربه بزنید.

۴- روی «دیتا و مصرف حافظه» (Data and Storage Usage) ضربه بزنید.

۵- دانلود خودکار رسانه را غیرفعال کنید.

۲- تاریخچه چت خود را پاک کنید

 راه دیگر برای آزاد کردن فضای گوشی، پاک کردن تاریخچه چت است. با این کار همه پیام‌های شما، از جمله عکس‌ها، ویدیوها و سایر فایل‌های رسانه‌ای که به آنها ضمیمه شده‌اند، حذف می‌شوند.

برای پاک کردن سابقه چت خود، این مراحل را دنبال کنید:
۱- برنامه پیام‌رسان را باز کنید.

۲- روی سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.

۳- روی «تنظیمات» ضربه بزنید.

۴- روی« چت» ضربه بزنید.

۵- روی »تاریخچه چت»  (Chat History) ضربه بزنید.

۶- روی«پاک کردن تاریخچه چت» (Clear Chat History)  ضربه بزنید.
  فشرده سازی فایل‌های رسانه‌ای
اگر می‌خواهید سابقه چت خود را حفظ کنید، اما همچنان نگران فضا هستید، می‌توانید فایل‌های رسانه‌ای خود را فشرده سازی کنید. این کار، حجم فایل‌ها را بدون کاهش کیفیت زیاد، کاهش می‌دهد. برای فشرده سازی فایل‌های رسانه‌ای، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- برنامه پیام‌رسان را باز کنید.

۲- روی سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.

۳-روی «تنظیمات» ضربه بزنید.

۴- روی «دیتا و مصرف حافظه»  ضربه بزنید.

۵- روی «کیفیت رسانه» ضربه بزنید.

۶- فشرده شده را انتخاب کنید.
  از سرویس ذخیره سازی ابری استفاده کنید
اگر هنوز در مدیریت فضای ذخیره‌سازی برنامه پیام‌رسان خود مشکل دارید، می‌توانید از یک سرویس ذخیره‌سازی ابری مانند گوگل درایو یا دراپ باکس استفاده کنید. این کار به شما امکان می‌دهد پیام‌ها و فایل‌های رسانه‌ای خود را در فضای ابری ذخیره کنید که فضای گوشی شما را آزاد می‌کند. برای استفاده از سرویس ذخیره سازی ابری، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱- یک حساب کاربری با یک سرویس ذخیره سازی ابری ایجاد کنید.

۲- برنامه پیام‌رسان را باز کنید.

۳- روی سه نقطه در گوشه سمت راست بالای صفحه ضربه بزنید.

۴- روی «تنظیمات» ضربه بزنید.

۵- روی «دیتا و مصرف حافظه»  ضربه بزنید.

۶- روی «پشتیبان گیری و بازیابی» ضربه بزنید.

۷- سرویس ذخیره سازی ابری را که می‌خواهید استفاده کنید، انتخاب کنید.

۸- روی «اکنون پشتیبان گیری کنید» (Back Up Now) ضربه بزنید.
  توصیه‌های بیشتر
در اینجا چند نکته اضافی برای جلوگیری از اشغال حافظه گوشی اندرویدی توسط برنامه‌های پیام‌رسان آورده شده است:

۱- تعداد برنامه‌های پیام‌رسانی که استفاده می‌کنید را محدود کنید. هرچه برنامه‌های پیام‌رسان بیشتری روی گوشی خود نصب کرده باشید، فضای ذخیره‌سازی بیشتری را اشغال می‌کنند.

۲- پیام‌ها و فایل‌های رسانه‌ای استفاده نشده را حذف کنید. اگر پیام‌های قدیمی یا فایل‌های رسانه‌ای دارید که به آنها نیاز ندارید، آنها را حذف کنید.

۳- از یک فایل منیجر برای مدیریت فایل‌های برنامه‌ پیام‌رسان خود استفاده کنید. این کار به شما امکان می‌دهد ببینید کدام فایل‌ها، بیشترین فضا را اشغال می‌کنند و در صورت لزوم، آنها را حذف کنید.

۴- از یک برنامه پیام‌رسان سبک استفاده کنید. تعدادی برنامه پیام‌رسان سبک در دسترس هستند که برای استفاده از فضای ذخیره سازی و حافظه کمتر طراحی شده اند.

با رعایت نکات بالا، می‌توانید از پر شدن حافظه گوشی اندرویدی توسط برنامه‌های پیام‌رسان جلوگیری کنید. این به بهبود عملکرد گوشی و افزایش طول عمر آن کمک می‌کند.
  چند نکته اضافی دیگر هم وجود دارد که ممکن است برای شما مفید باشد
۱- از یک برنامه پیام‌رسان استفاده کنید که از پیام‌های موقتی پشتیبانی می‌کند. پیام‌های موقتی، پیام‌هایی هستند که پس از مدت زمان مشخصی ناپدید می‌شوند. این شیوه، می‌تواند راهی عالی برای صرفه جویی در فضا و جلوگیری از بهم ریختگی برنامه پیام‌رسان شما باشد.

۲- از یک برنامه پیام‌رسان استفاده کنید که فضای ذخیره سازی آفلاین را ارائه می‌دهد. استفاده از چنین برنامه‌ای، به شما امکان می‌دهد حتی زمانی که اتصال اینترنت ندارید به پیام‌های خود دسترسی داشته باشید. با این حال، توجه به این نکته مهم است که فضای ذخیره‌سازی آفلاین، مقداری از فضای گوشی شما را اشغال می‌کند.

۳- از یک برنامه پیام‌رسان استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد تنظیمات ذخیره سازی خود را سفارشی کنید. این کار، به شما کنترل بیشتری بر نحوه ذخیره پیام‌ها و فایل‌های رسانه‌ای در گوشی‌تان می‌دهد. برای مثال، ممکن است بتوانید نوع فایل‌های رسانه‌ای را انتخاب کنید که به‌طور خودکار دانلود شوند یا مشخص کنید پیام‌ها، قبل از حذف خودکار چه مدت ذخیره شوند.

دیگر خبرها

  • همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است
  • مدیر عامل تلگرام : اپل با حذف تلگرام از اپ استور، گل به‌خودی زد
  • پاول دورف: اپل با حذف تلگرام از اپ استور، گل به‌خودی زد
  • اپل مجبور به حذف اپلیکیشن‌های محبوب در چین شد
  • آموزش: چگونه مانع افزایش حافظه مصرفی پیام‌رسان‌ها شویم؟
  • دنیای کوچک ایتا
  • حتی برای دفتر رهبری هم در پیام رسان ایتا جا تنگ شد
  • واکنش کاربران فضای مجازی به حضور ریز پرنده‌ها در اصفهان + فیلم
  • واکنش کاربران فضای مجازی به حضور ریز پرنده‌ها در اصفهان