Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران از انهدام 44 باند قاچاق اشیای تاریخی در استان خبر داد و گفت: این اشیا در مدت 8 ماه گذشته با تیزبینی و ورود به‌موقع مأموران یگان حفاظت در محل خرید و فروش و وقوع جرم، به‌دست آمده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، ناصر علی‌نژاد در حاشیه افتتاح نمایشگاه کشفیات یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران که در موزه کلبادی ساری برگزار شد، اظهار کرد: این کشفیات مربوط به هشت ماه اخیر و شامل 2 هزار و 400 قطعه شیء تاریخی به همراه ادوات و تجهیزات حفاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه تمامی کشفیات در محل خرید و فروش و وقوع جرم در محدوده مازندران اتفاق افتاده است، تصریح کرد: در بین آثار قیمتی، اشیایی از استان گلستان نیز به‌چشم می‌خورد، عاملان خرید و فروش این اشیاء با تیزبینی و ورود به‌موقع یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: در هشت ماه گذشته 42 هزار بازدید از آثار ثبتی و حفاظتی مربوط به حوزه استحفاظی استان انجام شده است که منجر به انهدام 44 باند قاچاق اشیاء و دستگیری 187 متخلف شده است.

علی‌نژاد خاطرنشان کرد: کارکنان یگان حفاظت در تمامی شهرستان‌های مازندران حضور دارند و این استان به‌واسطه قدمتی که دارد، تاکنون 2 هزار و 300 اثر حفاظتی و 750 اثر ثبتی را زیر پوشش دارد.

وی ادامه داد: با مشارکت مردمی در حفظ و حراست از آثار تاریخی، ورود انجمن‌ها و دوستداران میراث و پایگاه‌های مقاومت بسیج و مسؤولان محلی شامل دهیاران و شوراهای محلات، اطلاع‌رسانی به‌موقع صورت پذیرفت و مانع از سودجویی افراد مترصد فرصت شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران از مردم و آنهایی که دغدغه میراث کهن ایران‌زمین را دارند طلب یاری کرد و در گفت‌وگو با فارس گفت: از شهروندان می‌خواهیم تا هرگونه جرائم و حفاری‌های غیرمجاز، تخریب آثار باستانی و میراثی در مازندران را از طریق تماس با شماره‌ 33391007 در هر ساعت از شبانه‌روز به یگان حفاظت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اطلاع دهند.

علی‌نژاد در پایان از مسؤولان دستگاه‌های قضایی و قضات استان به‌دلیل حمایت‌های همه‌جانبه از یگان حفاظت میراث فرهنگی مازندران قدردانی و اظهار کرد: به‌طور قطع همکاری‌های تنگاتنگ کارکنان انتظامی و قضایی مازندران کمک‌کار مجموعه یگان حفاظت استان است و تلاش‌های بی‌وقفه آنها را ارج می‌نهیم.

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۸۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری

به گزارش خبرنگار مهر، علی صالحی صبح پنج شنبه به خبرنگاران بیان کرد: جمعی از طلاب خواهر حوزه‌های علمیه بیرجند و خوسف از ظرفیت‌های گردشگری خوسف بازدید کردند.

رئیس میراث فرهنگی خوسف گفت: این کاروان ۷۵ نفره در سفر یک روزه به این شهرستان از منظر و بافت ۵۰۰ هکتاری فرهنگی تاریخی خوسف، آرامگاه ابن حسام، مزارع کشاورزی، خانه‌های تاریخی دکتر شکوهی و میرزا جعفر، مسجد جامع و دریاچه طبیعی گواب این شهر دیدن کردند.

مسئول میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوسف افزود: تبیین شاخص‌های مختلف معماری اسلامی، انتقال فرهنگ و هنر منطقه، اهمیت میراث تاریخی و کهن و حفظ و نگهداشت آن از جمله اهداف تورهای گردشگری یک روزه است.

وی گفت: شهر خوسف در ۳۶ کیلومتری غرب بیرجند و در حاشیه کویر لوت قرار گرفته است و به دلیل وجود کتیبه‌های تاریخی کال جنگال در نزدیکی خوسف و وجود محوطه‌های قبل از اسلامی، نشان از قدمت این شهرستان در این دوران دارد.

صالحی افزود: در دوران اسلامی، اوّل بار جیهَانی در اَشکال العالم از خوسف نام برده و می‌نویسد: «شهری خُرد است و در آن بُستان‌های بسیار و زراعت همراه است و عمارت فراوان و آب‌های بسیار.»

وی گفت: حمدالله مستوفی اولین کسی است که در سال ۷۴۰ ه. ق در نُزهه القلوب نام کنونی خوسف را آورده و درباره آن چنین می‌گوید: «خوسف شهر کوچکی است و چند موضع توابع دارد و آب آن از رودخانه باشد و دیه‌ها را آب از کاریز باشد و در آنجا همه نوع محصولی حاصل آید.»

مسئول میراث فرهنگی خوسف گفت: حافظ اَبرو در مورد تعداد دهات، مزارع و موقعیت شهر خوسف چنین نوشته: «بیست قریه و صد مزرعه از توابع خوسف است که بر کنار بیابان است و بر آن طرف بیابان، حدود کرمان است. خَبیص از نواحی آن است و آن را بیابان لوت خوانند و در تابستان از آن موضع نمی‌توان گذشت.

صالحی یادآور شد: بافت تاریخی خوسف که از دوران صفویه به بعد شکل گرفته، نشان از پیشینه عظیم معماری در این شهر دارد. بیشتر آثار معماری فعلی شهر متعلق به دوره صفوی تا قاجار است.

کد خبر 6094885

دیگر خبرها

  • توقیف خودروی تخلیه نخاله در عرصه تاریخی
  • تعطیلی تمام اماکن تاریخی و فرهنگی فارس در روز شهادت امام جعفر صادق (ع)
  • سفر یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • سفره یک روزه طلاب خراسان جنوبی به بافت تاریخی خوسف/شکوه معماری
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • وجود بیش از یکهزار و 800 اثر تاریخی ثبت ملی شده در آذربایجا‌ن‌غربی
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم