Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@21:18:00 GMT

رنج‌ نام‌آوران ‌فراموش‌ شده!

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۸۹۲۳

رنج‌ نام‌آوران ‌فراموش‌ شده!

روزنامه 'نقد حال' چاپ کرمانشاه در شماره 583 روز شنبه 29 اردیبهشت 97 مطلبی را با عنوان 'رنج‌ نام‌آوران ‌فراموش‌ شده!' به قلم محمدحسین شیریان منتشر کرده است.

در این یادداشت آمده است: گر چه می‌شد؛ قصه آن مشعل و قطاری که قرار بود به فروریختن سنگ‌ها بر ریلی در کوهستان‌های برف ‌گیر و دره‌های عمیق 'محال هشترود' در محدوده ایستگاه راه‌آهن 'قرنقوه- شیخ صفی' آذربایجان‌ و تبدیل ‌شدن آن به‌ حادثه‌ای دردناک‌ منجر شود، جز‌ اسطوره و ‌رویا؛ حقیقتی نداشت! کاش تنها بُرشی بود از یک تکه خیالی از تصور قصه‌نویس کتاب‌ها.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حالا هم که آمده بود و راست، راست نشسته بود توی چشم ما کودکان دبستانی، که از او یک قهرمانی بسازیم و آن‌ قدر دقیق و لذت‌ بخش، ایثار و جانفشانی‌اش در آن سرمای جانسوز بر تن و جان ما دانش‌آموزان بنشیند که فکر کنیم ممکن نیست این قصه حقیقت داشته باشد، و ما آن‌ را پذیرفتیم.
بارها نوشته بودم کاش هرگز عکس و قصه زندگی بعدهای ازبرعلی را نمی‌دیدم و نمی‌خواندم تا تمامی ذهن پر شده از آن اسطوره ملی کتاب دبستانی، ویران نشود. اما شد! نه اینکه چون حقیقت داشت. از آن زاویه که قهرمان ذهن کودکانه ما باور نمی‌کرد بعد از سال‌ها گذر از دانستن عینی‌بودن قصه و وقوع آن حقیقت انکار‌نشدنی؛ ریزعلی در موقعیت و وضعیت مالی دردناکی زندگی می‌کند.
اوضاع وقتی جگر‌سوز می‌شود که بدانیم از نخستین سال‌هایی که این رخداد برجسته در صفحات کتاب‌ درسی، جا خوش کرد، مسئولان از حال و روزش مطلع بودند و به قدر ارزنی برایش تره خرد نکردند، گذاشتند تا در فقر و ناکامی، زندگی بگذراند و چشم از دنیا فرو بندد.
از سال 1343 تا 1378 با نام قهرمان بی‌مثال تاریخ راه‌آهن کشور، 6.5 میلیون نسخه کتاب با داستان دهقان فداکار و مشعل معروفش چاپ شده و هیچی نصیب آن مرد بزرگ نشده است. مثل تصمیم کبری رهایش کردند. هرچند دهقان فداکار تنها چهره ماندگار سرزمین من نیست که در هنگامه حیاتش از دایره توجه بیرون است.
یک فهرست بلند‌بالا با نام‌های بزرگ در لیست فراموش‌ شدگی حضور دارد که انگار نه انگار وجود خارجی داشته‌اند! کاش قهرمان ملی صفحات کاغذی کتاب درسی دانش‌‌آموزان، '‌ازبرعلی حاجوی معروف به ریزعلی خواجوی' یک قصه خیالی، افسانه‌ای و ملی بود؛ مثل داستان‌های قهرمان‌ زای شاهنامه. می‌آمد و بی دردسر می‌نشست روی سطور شعر و ترانه و نثر ایران‌زمین.
گاه رنج زندگی آن ‌چنان هیمنه و استواری حیات آدمی‌ را می‌شکند که مجال برخاستن نمی‌دهد. یونس خواجوی پسر کوچک ریزعلی در گفت و گویی پرغصه گفته است پدرش از اینکه کسی از او تجلیل نکرده در رنج زندگی کرده است. دهقان فداکار پیش از بدورد زندگی‌اش، از بانک کشاورزی‌ 20 میلیون تومان وام می‌گیرد. حالا اقساط وام‌ افتاده روی دوش فرزندان، آنها هم پولی در بساط ندارند. خشکسالی آن منطقه دامان زمین کشاورزی خانواده را گرفته و توانایی آنها را برای بازپرداخت وام کاهش داده است. آنها مجبورند اقساط را پرداخت کنند در غیر این صورت یا زمین کشاورزی‌شان را می‌گیرند؛ یا تنها خانه روستایی آنها را! سرنوشت مشابه همه دردمندان سرزمین ما، قصه پر غصه دارا و ندار را برجسته می‌کند. هر روز هزاران هزار برنامه بی‌کیفیت و بدون نتیجه در کشور برگزار می‌شود. هزینه هر مراسم بی در و پیکر، می‌تواند زندگی خانوادگی چند نام‌آور مثل ریزعلی خواجوی را نجات دهد. گوشی برای شنیدن نیست اما باید نوشت.
8066

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي نقد حال ريزعلي خواجوي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۸۹۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدرقه خاطرات قهرمانی را فراموش کرد (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، آلومینیوم اراک پنج روز پس از جدال 120 دقیقه‌ای مقابل پرسپولیس که برد ارزشمندی به دست آورد، با شرایط سختی به مصاف فولاد رفت، اما با این وجود بازنده نشد و توانست یک امتیاز از حریف خوزستانی بگیرد که عملکرد خط دفاعی اراکی‌ها در کسب یک امتیاز برای این تیم و کسب روحیه برای ادامه فصل قابل توجه بود و میلاد بدرقه هم در این بین موثر کار کرد.

میلاد بدرقه که شرایط خوبی در این فصل داشته و 23 بازی برای آلومینیوم در لیگ برتر و دو بازی در جام حذفی انجام داده و به اجبار در دو مسابقه غایب بوده، جدال احساسی را این هفته برابر فولاد خوزستان پشت سر گذاشت، اما تلاش زیادی برای بسته ماندن دروازه ایرالکو کرد.

این مدافع خوزستانی که محصول آکادمی باشگاه فولاد است و 6 فصل در لیگ برتر برای این تیم به میدان رفته و قهرمانی را همراه با آن به دست آورده، طی دو فصل اخیر دور از فولاد و زیر نظر سیدمجتبی حسینی بوده که این هفته هم قبل از گل فولاد توپ را دفع کرد، اما در ریباند ساسان انصاری موفق به گلزنی شد.

بدرقه پس از سپری کردن دیدار مقابل فولاد خوزستان و تیم سابق خود که دوران موفقی را در آنجا سپری کرده بود، حالا باید خود را آماده بازی هفته آینده برابر پیکان و باشگاه فصل گذشته‌اش کند تا در دو هفته، به مصاف تیم‌های قبلی خود رفته باشد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) فراموش نکنیم که نمی‌توانیم هم اشغالگر باشیم و هم اخلاق مدار
  • بدرقه خاطرات قهرمانی را فراموش کرد (عکس)
  • بیماری مخفی هیتلر / لحظه انفجار تنها نبردناو انگلیسی در جنگ جهانی / خاکسپاری امیلیانو زاپاتا قهرمان مکزیک / تصاویری از زندگی و اعدام موسولینی
  • رونمایی از کتاب هزار و چهارصد و خیلی زود در شیراز
  • کتاب «معجزه شکرگزاری» کلید رضایت خاطر درونی را بیان می‌کند
  • سرقت های سریالی قهرمان کشتی در تهران| نیما می گوید شکست عشقی خورد و ...
  • قرآن؛ کتاب زندگی/ قرآن، نور و رحمت و هدایت به سوی خیر و سعادت است
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان