Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-09@00:25:49 GMT

ثبت پنج اثر تاریخی از بندر آستارا در فهرست آثار ملی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۸۹۲۶

ثبت پنج اثر تاریخی از بندر آستارا در فهرست آثار ملی

خبرگزاری شبستان: معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان شناسایی ۸۰ اثر تاریخی در بندر آستارا خبر داد و گفت: پنج اثر تاریخی از بندر آستارا در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندر آستارا، ولی جهانی، معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان عصر دیروز( ۲۹ اردیبهشت) در حاشیه برگزاری همایش تخصصی واکاوی فرهنگ دریایی کرانه های جنوبی دریای کاسپین در جمع خبرنگاران خبرگزاری های این شهرستان به اهداف برگزاری این نشست اشاره کرد وافزود: ارتقاء دادن آگاهی های مردم در حوزه های گردشگری دریایی، باستان‌ شناسی دریایی و طبیعت در دریا از اهداف مهم برگزاری این همایش یکروزه در بندر آستارا بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: در این همایش سخنرانانی از استان های مازندران، تهران، اصفهان و مناطق خلیج فارس حضور داشتند که به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از شناسایی ۸۰ اثر تاریخی در بندر آستارا خبر داد و تصریح کرد: قدیمی ترین اثری که در بندر آستارا شناسایی شده است قدمت آن سه هزار و ۵۰۰ سال است.

 

جهانی با اشاره به اینکه این اثر تاریخی شناسایی شده در روستای آق‌ مسجد بخش مرکزی شهرستان آستارا قرار گرفته است، اظهارکرد:  قدمت محوطه باستانی ونه ‌بین در بخش مرکزی این شهرستان مربوط به دوره اشکانیان و ساسانیان است.

 

وی به ثبت پنج اثر تاریخی از بندر آستارا در فهرست آثار ملی اشاره کرد و افزود: مدرسه حکیم نظامی، بقعه شیخ محمود خیوی، مدرسه داریوش، خانه بلژیکی ها و غار کهیل در روستای آق مسجد بخش مرکزی آستارا پنج اثر تاریخی هستند که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده اند.

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از اختصاص یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای تبدیل بقعه شیخ محمود خیوی بندر آستارا به سایت موزه سنگ قبور خبر داد.

 

جهانی تصریح کرد: تبدیل مدرسه تاریخی داریوش بندر آستارا به موزه مردم شناسی و اسناد تاریخی در دستور کار این اداره کل است.

 

وی با اشاره به اینکه موزه فرهنگ و هنر حکیم نظامی بندر آستارا در سال ۹۱ راه اندازی و ایجاد شده است، اظهارکرد: این موزه کیفیت مناسبی ندارد و امیدوارم این مشکل حل شود.

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با بیان اینکه سه کشتی در سواحل جنوبی دریای کاسپین به دست آمده است، خاطرنشان کرد: کشتی های به دست آمده در سواحل شهرستان‌های تالش، لاهیجان و رودسر قرار دارند.

 

جهانی با اشاره به اینکه قدمت تاریخی این کشتی‌ها بین دوره صفویه تا دوره قاجار است، افزود: این کشتی ها با توجه به مطالعات انجام شده روی آنها متعلق به کشور روسیه است.

 

وی ادامه داد: کشتی های به دست آمده نشان دهنده آن است بین استان گیلان و کشور روسیه در دوره صفویه و قاجار داد وستد و فعالیت اقتصادی رواج داشته است.

 

معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان ابراز امیدواری کرد در صورت احیای این کشتی‌ها می‌توان در جذب گردشگر نقش مهمی را ایفاء کرد.

 

جهانی به روز موزه و هفته میراث فرهنگی اشاره کرد و گفت: برای این هفته در سال جاری در استان گیلان حدود ۵۰ برنامه تدارک دیده شده است که برگزاری همایش تخصصی واکاوی فرهنگ دریایی کرانه های جنوبی دریای کاسپین یکی از این برنامه ها بود.

 

 

پایان پیام/163

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان دولت مجلس خبرگزاری شبستان انتقال سفارت آمریکا به قدس برجام فلسطین قرآن کریم مساجد رژیم صهیونیستی اثر تاریخی فهرست آثار ملی بندر آستارا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۸۹۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر بدون ویزای ۱۱ کشور به چین تمدید شد/ ایران در این فهرست قرار دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، چین سفر بدون روادید را برای ۱۱ کشور اروپایی و مالزی تا پایان سال ۲۰۲۵ تمدید کرد.

ایسنا در خبری نوشت: طرح سفر بدون ویزا به چین از ابتدای سال ۲۰۲۴ به صورت مرحله‌ای اعلام شد و قرار بود در ابتدا به مدت یک سال ادامه یابد و هدف آن تشویق افراد بیشتری برای بازدید از چین برای تجارت و گردشگری و ترویج مبادلات بین شهروندان چینی و اتباع خارجی است.

اتباع اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، مجارستان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، هلند، اسپانیا و سوئیس از این پس تا پایان سال آینده (۲۰۲۵) اجازه ورود بدون ویزا به این کشور را خواهند داشت.

اقدامات سختگیرانه چین در طول دوران همه‌گیری که شامل قرنطینه‌های ضروری برای همه مسافران ورودی می‌شد، بسیاری از مردم را برای نزدیک به سه سال از بازدید از این کشور آسیایی منصرف کرد. محدودیت‌ها در اوایل سال گذشته برداشته شد، اما سفرهای بین‌المللی به چین هنوز به سطح قبل از همه‌گیری بازنگشته است.

به گزارش یورونیوز، چین قبلاً به شهروندان برونئی، ژاپن و سنگاپور اجازه ورود بدون ویزا را می داد اما پس از شیوع کووید-۱۹ آن را به حالت تعلیق درآورد. این کشور ورود بدون ویزا را برای برونئی و سنگاپور در ماه جولای از سر گرفت، اما این کار را برای ژاپن انجام نداده است.

بر اساس آمار و ارقام رسمی، چین در سال ۲۰۲۳ میلادی ۳۵.۵ میلیون ورود و خروج از سوی مسافران خارجی‌ها را ثبت کرده است، این در حالی است که در سال ۲۰۱۹ و آخرین سال قبل از همه گیری این رقم ۹۷.۷ میلیون نفر بود.

سال گذشته شاهد افزایش علاقه به چین به عنوان یک مقصد گردشگری در میان اروپایی ها بودیم. داده‌های آژانس مسافرتی آنلاین «Trip.com» نشان می‌دهد که رزرو کلی از اروپا به چین در مقایسه با سال ۲۰۲۲، ۶۶۳ درصد و نسبت به سال ۲۰۱۹ تقریباً ۲۹ درصد افزایش داشته است.

این داده ها نشان می دهد که بریتانیا و آلمان جزو ۱۰ منبع اصلی مسافران ورودی به چین در سطح جهان هستند.

شانگهای با ترکیب جذاب مدرنیته و سنت محبوب ترین مقصد در بین اروپایی ها باقی مانده است و پس از آن پکن، گوانگژو و شنژن قرار دارند. سانیا، یک شهر ساحلی در انتهای جنوبی جزیره هاینان چین، و چنگدو - مرکز استان سیچوان در جنوب غربی چین- نیز از مقصدهای نوظهور گردشگری محسوب می‌شوند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904312

دیگر خبرها

  • ظرفیت هتل‌ها و مراکز اقامتی استان فارس تکمیل شد
  • سفر بدون ویزای ۱۱ کشور به چین تمدید شد/ ایران در این فهرست نیست؟
  • انتقال آثار تاریخی با ارزش از موزه ملی به کرمان
  • سفر بدون ویزای ۱۱ کشور به چین تمدید شد/ ایران در این فهرست قرار دارد؟
  • آغاز مرمت و بازسازی مسجد تاریخی یوردشاهی ارومیه
  • جمع آوری گنجینه‌های تاریخی گیلان توسط حوزه هنری
  • توقف پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر همدان در پی کشف آثار تاریخی
  • ضرورت برگزاری تورهای گردشگری مذهبی در آذربایجان شرقی
  • تعلیق و لغو مجوز فعالیت ۲ دفتر خدمات مسافرتی در گیلان
  • کشف اثر تاریخی، پیاده راه سازی در بافت مرکزی همدان را متوقف کرد