Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@20:39:32 GMT

سحرخیزی با شوخوانی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۹۴۹۰

سحرخیزی با شوخوانی

بیرجند - ایرنا - شوخوانی یا همان شب خوانی آیین ویژه ماه رمضان در خراسان جنوبی است که به گفته بزرگان قدمتی چند صد ساله دارد.

به گزارش ایرنا شاید علت وجودی شوخوانی ذهن هر شنونده غیر خراسانی را مجذوب کند اما خراسانی ها از سالیان دور ارتباط نزدیک و حتی قلبی با این آیین معنوی برقرار کرده اند.
آیینی که آمدن ماه مبارک رمضان را به میهمانان خدا نوید می داد و زمانی که هنوز وسائل ارتباط جمعی این گونه پیشرفته و فراگیر نبود، آنها را با صدای یا الله و یا الله از خواب بیدار می کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فردی خوش صدا که هنر شوخوانی را از پدران خود آموخته بود، با نواختن صدای طبل و ندای آهنگ بهشتی گونه خبر از وقت سحر و کامروایی می داد و تا پایان سحری خوردن مردم آنها را با صدای الهی العفو و متوسل شدن به چهارده معصوم (ع) همراهی می کرد.
سحری خوردن در خانه های نزدیک پشت بام شوخوان محله صفایی دیگر دارد زیرا گاهی با شنیدن ابیات او سیری در عالم معنا و با هم نواشدن با او ذکر الهی العفو را زمزمه می کنیم.
ابوالفضل کماچی اسفدن شوخوان جوانی که 2 سالی است هنر پدر را زنده نگه داشته است، می گوید: پدرم در 73 سالگی از دنیا رفت و طبق گفته خودش از 15 سالگی شوخوانی را از پدرش آموخته بود و پدربزرگم هم از پدرانش، تا امروز این وظیفه بر گردن من و برادرم احمد گذاشته شده است.
وی ادامه داد: از کوچکی ارتباط خوبی با نحوه اجرای پدرم در آیین شوخوانی برقرار کردم و همیشه از خدا می خواستم که روزی من هم بتوانم شوخوانی کنم.
از او علت شوخوانی را خواستم که گفت: قدیم بلندگوهای امروزی که وجود نداشته و فردی که از صدای بهتری برخوردار بوده برای ثوابش هم که شده بقیه را از رسیدن وقت سحر باخبر می کرده است.
وی بهترین مکان برای شوخوانی را روی پشت بام خانه یا مسجد محله ذکر کرد و افزود: این آیین امروز هم که بلندگوها هستند باز هم بیشتر اوقات روی پشت بام ها انجام می شود.
'ابتدا می کنم زبسم الله- بعد از او لا اله الا الله' از محمد همی مدد طلبم- کرمی از علی ولی الله' نقطه آغاز شوخوانی در 30 شب ماه مبارک است و این ابیات تا ذکر نام 14 معصوم 'یارب برسان تو مهدی غایب را- فرزند علی بن ابی طالب را' ادامه خواهد داشت.
شوخوان جوان با بیان اینکه این آیین روزگاری در سراسر خراسان جنوبی مرسوم بود گفت: متاسفانه به دلیل رغبت نداشتن جوانان به شوخوانی این آیین در حال منسوخ شدن است که امیدوارم وارثین شوخوانان این ارث معنوی را به یادگار زنده نگه دارند.
مدیر حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی هم به خبرنگار ایرنا گفت: شوخوانی از آیین های مذهبی قدیمی است و زمان دقیقی را نمی توان برای آن متصور شد.
سید احمد برآبادی اظهار کرد: این آیین در تمامی مناطق جنوب خراسان قدیم (قبل از تفکیک خراسان رضوی، خراسان جنوبی و خراسان شمالی) و خراسان جنوبی امروز مرسوم بوده است.
وی افزود: این آیین در سه مرحله برگزار می شد که در مرحله اول شوخوان مردم را برای پخت و پز و در مرحله دوم برای صرف سحری بیدار می کرده است.
مدیر حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: شوخوان در مرحله سوم با بیان ابیاتی خاص، روزه داران را به نزدیکی اذان صبح، خبر می داد و مردم از این طریق ماه رمضان را روزه می گرفتند.
وی تصریح کرد: آیین شوخوانی هم اکنون در برخی مناطق استان به چشم می خورد و به قوت خود باقی است.
استان مرزی خراسان جنوبی 11 شهرستان دارد و بیرجند مرکز آن است.
3215*3028

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ماه رمضان خراسان جنوبي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۹۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گندم و جو‌های خراسان جنوبی در حال درو هستند

جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی خراسان جنوبی در برنامه پرسمان صدا و سیمای استان گفت: ۷ روز ملی در حوزه مواد غذایی در کشور وجود دارد که اکثر این محصولات در استان نیز کاشت می‌شود و روز ملی گندم و نان مهم‌ترین روز است که همزمان با فصل برداشت گندم و جو در استان است.

او افزود: در این زمینه چه تولید کننده، چه کارخانجات و چه نانوایی‌ها نقش مهمی در تضمین سلامت و امنیت غذایی نان مصرفی مردم دارند و نظارت بر این حوزه‌ها باید بیشتر شود.

جعفری بیان کرد: در استان ۱۷ هزار و ۱۸۱ هکتار زیر کشت گندم، ۲۱ هزار و ۴۰۸ هکتار زیر کشت جو، هزار و ۸۰۸ هکتار زیر کشت گندم آبی و هزار و ۵۰۵ هکتار زیر کشت گندم و جو دیم داریم که باید برداشت‌ها مدیریت شده باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: ۹۸ کمباین داخلی داریم که تعدادی از آنها پارسال خریداری شد و ۳۲ کمباین مهاجر و ۱۲۸ دروگر نیز به عملیات برداشت گندم و جو در استان کمک می‌کنند و ۲۲ عامل نظارتی نیز بر برداشت درست این محصولات نظارت دارند.

بیشتر بخوانید

کشت قراردادی گندم و جو در خراسان جنوبی گسترش می‌یابد

او عنوان کرد: برداشت‌ها باید به صورتی باشد که ریزش گندم به کمترین حالت خود برسد، زیرا یک درصد ریزش در کلان، ۴ همت به اقتصاد کشور صدمه می‌زند و به همین دلیل چه در صورت برداشت دستی که بسیار کم صورت می‌گیرد و چه برداشت با کمباین باید دقت زیادی شود و کمباین‌ها قبل از استفاده و بعد از برداشت اول می‌بایست تنظیم شوند تا حداقل ضایعات گندم را داشته باشیم.

جعفری تصریح کرد: ۱۷ مرکز خرید در استان وجود دارد که ۱۵ مرکز دولتی هستند و قیمتی که دولت برای خرید هر کیلوگرم گندم تعیین کرده ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که اگر گندم در تمیزترین نوع خود باشد تا کیلویی ۱۸ هزار و ۹۰۰ تومان هم امکان خرید وجود دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • آیین افتتاح مرکز خدمات جامع سلامت زنده یاد «نعمت الله سلطانی» در همدان 
  • تقویت ناپایداری‌ های جوی در خراسان جنوبی
  • تقویت ناپایداری‌های جوی در خراسان جنوبی
  • برگزاری اختتامیه هفته هنر انقلاب اسلامی خراسان‌ شمالی+فیلم
  • ۲۰۰ میلیارد تومان برای رفع تنش آبی در طبس ابلاغ شد
  • هوا گرمتر می‌شود
  • گندم و جو‌های خراسان جنوبی در حال درو هستند
  • بازنگری ۲۱۰ استاندارد ملی در خراسان جنوبی
  • تلاش با صلابت و بصیرت سپاه در پاسداری از کیان نظام