Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-04-19@00:28:23 GMT

فوت 9 نفر در 3 استان به دلیل مصرف قارچ غیر پرورشی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۳۹۹۱۰

به گزارش ایلنا، مجتبی خالدی با اعلام این خبر اظهار داشت: افرادی که به طبیعت می‌روند و یا به تجربه سال‌های گذشته، قارچ‌هایی را از کوهستان‌ها و کوهپایه‌ها جمع آوری می‌کردند، امسال به دلیل بارش‌های بهاری مراقب باشند که قارچ‌های سمی را نچینند.
 
خالدی افزود: مصرف و حتی لمس قارچ‌های سمی کوهپایه‌ای یا کوهستانی ممکن است مسمومیت ایجاد کند، اما تمام افرادی که دچار مسمومیت گوارشی شدند، سابقه مصرف این گونه قارچ‌ها در سال‌های گذشته را داشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی عنوان کرد: برخی افراد قارچ‌های کوهی و طبیعی را جمع آوری و برای فروش و امرار معاش به مغازه‌ها ارائه می‌دادند و مردم هم به ویژه در استان‌های غربی کشور با این تصور که قارچ‌های فله در مغازه‌ها، سالم هستند، اقدام به مصرف قارچ می‌کردند.
 
خالدی تاکید کرد: مردم در مصرف قارچ‌هایی که غیر از بسته بندی و پرورشی در بازار وجود دارند، دقت و توجه ویژه‌ای داشته باشند، چون تاکنون ۹ نفر بر اثر مصرف قارچ‌های سمی در کشور فوت کرده‌اند که ۷ نفر از آنها در استان کرمانشاه، یک نفر در لرستان و یک نفر نیز در کردستان جان خود را از دست داده است.
 
خالدی در خصوص علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، گفت: اگر مردم پس از مصرف قارچ دچار تهوع، استفراغ، سرگیجه دل درد، کاهش هشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی شدند سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنند تا دچار نارسایی کبد نشوند.
 
سخنگوی اورژانس کشور یادآور شد: اگر افراد مسموم شده با قارچ‌های سمی با تاخیر به مراکز درمانی مراجعه کنند، ممکن است به پیوند کبد نیاز داشته باشند و در حال حاضر برای سه نفر از این مسمومین در شیراز پیوند کبد انجام شده است.
 
وی با بیان اینکه شناخت قارچ‌های سمی و سالم در ظاهر بسیار دشوار است، افزود: تشخیص قارچ سالم از طریق آزمایش در آزمایشگاه مسیر است و به مردم توصیه می‌کنیم که از مصرف قارچ‌های فله غیر بسته‌بندی شده و غیر پرورشی که به صورت کوهی و طبیعی به فروش می‌رسد، خودداری کنند.
 
خالدی در پایان یادآور شد: درمان مسمومیت‌های گوارشی ناشی از مصرف قارچ‌های سمی، به زمان مراجعه فرد مسموم شده به مراکز درمانی بستگی دارد و در صورتی که مراجعه به موقع باشد، بیماری به سرعت کنترل و درمان می‌شود، اما در صورتی که فرد دیر مراجعه کندخطرناک است که ممکن است فرد دچار نارسایی کبد و یا حتی مرگ شود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: درمان طبیعت مراکز درمانی مرگ اورژانس کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۳۹۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز مهاباد؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سالانه به ‌طور متوسط سه‌ هزار و ۳۰۰ تا سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

علی دیانتی افزود: بیشترین قارچ خوراکی استان در شهرستان ارومیه و به مقدار ۹۰۰ تن تولید می شود و عمده قارچ خوراکی تولیدی در استان از نوع دکمه ای است.

دیانتی اظهارکرد: ۶۸ واحد تولیدی قارچ در استان وجود دارد که بیش از ۲۰۰ نفر در این واحدها اشتغال دارند.

وی گفت: سرانه مصرف قارچ خوراکی در کشور حدود ۱.۵ تا ۲ کیلوگرم است که این مصرف سرانه برای استان حدود یک تا ۱.۵ کیلوگرم برآورد می شود.

دیانتی افزود: امسال یک واحد تولیدی قارچ دکمه ای به ظرفیت ۵۰۰ تن در سال در شهرستان ارومیه در دست ساخت است که پیش بینی می شود تا پایان شهریور ماه به بهره برداری برسد.

وی، با بیان اینکه تولید و پرورش این محصول بیشتر در سالنهای سرپوشیده است، گفت: سازمان جهاد کشاورزی با معرفی جهت دریافت تسهیلات بانکی احداث و یا سرمایه در گردش برای واحدهای تولیدی قارچ خوراکی از این واحدها برای توسعه و تداوم تولید حمایت می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: اغلب بذر مورد نیاز برای این اقدام تولیدی در واحدهای دانش بنیان تولید، آماده سازی و در اختیار پرورش دهندگان قرار داده می شود.

دیگر خبرها

  • تولید سالانه سه هزار و 500 تن قارچ خوراکی در آذربایجان‌غربی
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید
  • خطر مرگ؛ این گیاهان را دیگر نخورید
  • مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟
  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی در کرمانشاه
  • قارچ چاگا ؛ برای افرادی که به سیستم ایمنی خود اهمیت می دهند(+عکس)
  • هشدار اورژانس پیش بیمارستانی مشهد درباره مسمومیت با قارچ‌های سمی
  • این خوراکی‌ها را برای افزایش طول عمر بخورید
  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی
  • این افراد ریواس نخورند