Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@07:12:31 GMT

ایجاد بارش با تغییرسرعت باد، پایه علمی ندارد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۱۰۸۴

ایجاد بارش با تغییرسرعت باد، پایه علمی ندارد

شیراز - ایرنا -استاد دانشگاه شیراز گفت:ادعای مطرح شده در فضای مجازی مبنی بر ایجاد بارش با تغییر سرعت باد، فرا زمینی است و بنیان و اساس علمی ندارد.

دکتر سید محمد جعفر ناظم السادات که رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز است یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این ادعاهای فرازمینی را هیچ مرجع علمی و دانشگاهی تایید نمی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در روزهای گذشته، فیلمی در فضای مجازی پخش شد و فردی در آن مدعی شده که بارش های اوایل سال 1397 در جنوب ایران ناشی از کارهای علمی او بوده و با تغییر در سرعت باد توانسته است این بارش ها را پدید آورد.
این فرد مدعی است که در مراکز پژوهشی آلمان اشتغال دارد و تغییر در بارش ها با کار عملیاتی که او بر روی باد و ابرها انجام داده پدید آمده است.
استاد دانشگاه شیراز اظهار داشت: این فرد مدعی نگفته است که دقیقا درکدام موسسه علمی آلمان کار می کند و ادعای وی از سوی کدام موسسه علمی در آلمان تایید می شود.
این استاد و پژوهشگر دانشگاه شیراز اضافه کرد : آلمان افزون بر دانشگاه های با درجه علمی بالا، دارای کانون های بزرگ علمی هواشناسی، اقلیم شناسی و اقیانوس شناسی مانند موسسه ماکس پلانگ است، همه این کانون های علمی به دنبال درک پدیده های اتمسفری - اقیانوسی هستند ، قطعا اگر ادعاهای این فرد درست بود، نیازی به ساخت این فیلم ها نبود و دانشگاه های آلمان در ابتدا از وی استقبال می کردند تا آب و هوای این کشور را درست کند و بیلان انرژی در زمین را دگرگون سازد.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز ادامه داد: همه کانون های پژوهشی هواشناسی و اقلیم شناسی و اقیانوس شناسی در پی درک حرکت اتمسفر زمین و پیامدهای آن هستند و می دانند که حرکت جو و اقیانوس در پیوند تنگاتنگی با یکدیگرند، هر دگرگونی در حرکت جو در پیوند با دگرگونی در پدیده های اقیانوسی است، آن پدیده اقیانوسی- جوی که بارش قزاقستان را پدید می آورد با سامانه جوی و اقیانوسی که بارش در جنوب ایران را رقم می زند ناهمسازی های فراوان دارند.
این پژوهشگر دانشگاه شیراز اضافه کرد: این فرد مدعی چگونه جو و اقیانوس را در هم می آمیزد و دگرگون می کند؟ در حالی که همه کوشش دانشمندان آن بوده که مدلهایی را درست کنند که تا اندازه ای با الگوی غالب جو و اقیانوس در پیوند باشد و بتوانند با ریزبینی بیشتری آب و هوا را پیش بینی کنند.
ناظم السادات گفت: با همه کوشش ها، خطا در درک پدیده ها بسیار گسترده است ، همه دانشمندان گفته اند که تنها بخش کوچکی از نادانسته ها را یافته اند، کسی که می تواند جهت باد را تغییر دهد و ابرهای بارش زا را جابه جا کند باید بتواند بیش از چند بمب اتمی انرژی را جابه جا کند.
وی اضافه کرد:خوب است از این فرد مدعی خواسته شود که مقالات و انتشارات علمی خود را در دسترس دانشگاه ها قرار دهد، نمی شود کسی بدون دانستن مبانی حرکت اتمسفرو چگونگی رخداد بارش و برهم کنش نم هوا وریزگردها و آگاهی ازرفتار انرژی خورشیدی در زمین، ادعاهای این چنینی داشته باشد.
رئیس مرکز پژوهش های علوم جوی و اقیانوسی دانشگاه شیراز اضافه کرد: آنهایی که مقاله های سطح بالای علمی ارائه می دهند معمولا در گام نخست بر روی یک کار علمی متمرکز می شوند ، مثلا فیزیک حرکت ریزگردها ، دیگر ادعای توانایی برای آرام کردن باد یا چرخش مسیر باد را ندارند، ندیدم دانشمندی بگوید که می توانم بیلان انرژی در گستره شهر و یا استان اصفهان را دگرگون کنم و یا باد را بحرکت درآورم یا از حرکت بیندازم ، این فرد اگر در آلمان چنین کاری را انجام داده بهتراست دستاوردهای خود را در مجلات علمی آنجا چاپ کند.
6113 /1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اقليم و بارش خشكسالي دانشگاه شيراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۱۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمی‌رود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه می‌دانیم و از چه سطحی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاع‌ها و اختلافات مستمر در جریان‌های مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشه‌ها بوده است.

حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل می‌دهد، علم چیست؟ تقسیم‌بندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکده‌های ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد می‌شود، اینها تأملات جدی است.

وی گفت: این چهل سال تجربه‌ای از غفلت‌ها و تلاش‌ها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیادهای معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.

کد خبر 6091165

دیگر خبرها

  • خلاقیت معلم مراغه‌ای در ایجاد نگرش مصرف بهینه آب
  • صعود دانشگاه جهرم به رتبه ۲۳ فهرست نیچر ایندکس در بین دانشگاه‌های کشور
  • پیگیری مسائل اساسی لرستان با مشارکت اساتید حوزه و دانشگاه
  • دستکاری بارشها فاقد مستندات علمی است
  • شیراز قهرمان مسابقات والیبال اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد منطقه یک کشور
  • مشکلات اقتصادی با استحکام پایه‌های علمی حل می شود
  • حمایت از طرح‌های نوآورانه و ایجاد اشتغال نخبگان در دانشگاه
  • پیشرفت علمی بدون داشتن علوم پایه قوی امکان پذیر نیست
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور