Web Analytics Made Easy - Statcounter

‌از قرن‌ها پیش تاکنون، مجاورت با دریاها و رودخانه‌های بزرگ به دلیل وجود آب برای زندگی و کشاورزی و همچنین ایجاد امکان تجارت و تأمین مایحتاج یکی از نکات برتری سرزمین‌ها بر هم بوده است. ایران نیز با سواحل طولانی در جوار دریاهای بزرگ در شمال و جنوب، از لحاظ جغرافیایی دارای یک موقعیت ویژه تجاری است.

معاون اولین مرکز نوآوری و فناوری مهندسی دریایی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، ‌در خصوص مزیت‌ها و فرصت‌های کشور در حوزه دریا، گفت: مزیت‌های کشور در حوزه دریا بی‌شمارند که شاید به توان مهم‌ترین آن‌ها را شامل موارد: وجود میادین عظیم نفت و گاز در دریاهای شمالی و جنوبی، ظرفیت‌های بسیار بزرگ در حوزه صنایع شیلات، سواحلی زیبا در شمال و جنوب کشور با قابلیت فوق‌العاده برای ایجاد و رونق صنعت سودآور توریسم دریایی، تولید برق و آب شیرین از انرژِی‌های تجدید پذیر دریایی (محدود به برخی نقاط خاص)، وجود قشر تحصیل‌کرده و نیروی کار ارزان برای توسعه صنایع کشتی‌سازی، همجواری با کشورهای مختلف دریاهای کشور به‌منظور تأمین نیازهای این کشورها، حمل‌ونقل کالا و مسافر به کشورهای حاشیه آب‌های شمالی و جنوبی دانست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجتبی برجسته با بیان این‌که در مورد مزایای صنایع دریایی در ایران مطالب بسیاری مطرح‌شده است و تقریباً همه فعالان در این عرصه با این موارد آشنا هستند، در مورد چالش‌های پیش روی این صنعت، اظهار کرد: هر چند مزایای صنایع دریایی در ایران فراوان است، اما باید در نظر داشت که اقتصاد دریایی یک تجارت بین‌المللی است. عدم تعامل مناسب با کشورهای دیگر به معنای اثرات منفی جدی در این تجارت جهانی پرسود و دیرینه خواهد شد کما اینکه کشورهای فقیر دیگری هستند که موقعیت دریاهای اطراف آن‌ها از لحاظ جغرافیایی، نسبت به ایران برتری به‌مراتب بالاتری دارد.

این فعال حوزه دانش‌بنیان در مورد اهمیت و ضرورت توسعه فناوری‌های دریایی عنوان کرد: قاعدتاً توسعه فناوری‌های مختلف، معطوف به تولید بازارهای مرتبط با آن فناوری‌ها و ایجاد گردش مالی در کشور است. این مطلب حتی در مورد صنایع پیشرفته نظامی نیز صادق است.

وی اضافه کرد: شرایطی را فرض کنید که توسعه فناوری متناسب با پشتوانه‌های اقتصادی موردنیاز آن نیست. این شرایطی است که کشور در صنایع دریایی با آن روبرو است.

معاون اولین مرکز نوآوری و فناوری مهندسی دریایی با اشاره به شاخص‌های فناوری صنایع دریایی بیان کرد: در مورد تحصیلات آکادمیک که یکی از الزامات توسعه هر فناوری است، ایران دارای دانشگاه‌های متعدد دریایی با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان فراوان در این زمینه و حجم تولید مقالات بسیار بالا است به‌گونه‌ای که توانسته است ایران را به یکی از کشورهای برتر در این زمینه تبدیل کند اما متأسفانه تولید مقالاتی بدون کاربرد صنعتی در داخل کشور و حتی بعضاً در خارج کشور، هدفمند نبودن تولید مقالات و تحقیقات انجام‌گرفته، وجود ضعف جدی در تعریف پایان‌نامه‌ها در تمامی مقاطع تحصیلی، همگی باعث شده است که توسعه فناوری در این عرصه بدون پشتوانه صنعتی لازم و عملاً بیهوده باشد.

وی عنوان کرد: این مطلب در مورد صنایع دریایی داخلی نیز صادق است. تقریباً هر زیرساختی که برای ساخت انواع شناورهای سبک و سنگین از هر جنس و هر کاربردی در کشور وجود دارد. جالب است که بسیاری از این تجهیزات نیز از به‌روزترین تجهیزات بین‌المللی در این صنعت هستند. اما توسعه این صنایع نیز از عدم توجه به زیرساخت‌های نرم‌افزاری لازم رنج می‌برد. این مطلب را می‌توان به‌راحتی از مقایسه ظرفیت کاری واقعی کارخانه‌ها کشتی‌سازی با ظرفیت اسمی آن‌ها پی برد.

برجسته خاطرنشان کرد: فناوری صنایع دریایی در کشور به‌اندازه رفع نیازهای داخلی کشور و حتی فراتر از آن، توسعه پیداکرده است. ولی هیچ‌گاه توسعه فناوری بدون ایجاد پشتوانه‌های اقتصادی مناسب، نخواهد توانست تأثیر به‌خصوصی در اقتصاد کشور داشته باشد.

این فعال حوزه دانش‌بنیان در خصوص رشد شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه دریا و تأثیر آن بر توسعه اقتصادی کشور، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نیز یکی از شاخص‌های توسعه فناوری‌های مشتری محور در هر کشوری هستند اما آسیب بزرگی نیز گریبان گیر این شرکت‌ها در ایران شده است.

وی اظهار کرد: نوپا بودن این شرکت‌ها و عدم آشنایی آن‌ها با بازار واقعی صنایع دریایی و همچنین عدم ارائه خدمات آنالیز بازار مناسب از سوی نهادهای علمی دولتی به این شرکت‌ها باعث شده است که شرکت‌های دانش‌بنیان دریایی، همانند گستره وسیعی از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در عرصه‌های دیگر، فقط مشغول تولید کالاها و خدماتی باشند که بازار هدف آن دست‌نیافتنی است. این مشکل در مورد استارت آپ های دریایی در حوزه‌های مختلف کاربردی نیز صادق است.

معاون مرکز نوآوری و فناوری مهندسی دریایی در مورد تدوین نقشه راه فناوری‌های دریایی کشور و تأثیر این سند بر توسعه صنعت دریایی کشور خاطرنشان کرد: نقشه راه فناوری دریایی کشور به همت ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش‌بنیان دریایی و با همکاری و مشارکت اغلب نهادهای علمی و صنعتی و دانشگاهی کشور که در حوزه صنایع دریایی فعال هستند، تدوین‌ شده ‌که این‌ یک فعالیت ارزشمند و قابل‌ تحسین است.

برجسته ادامه داد: عموماً نقشه راه در هر حوزه‌ای یکی از گران‌قیمت‌ترین  و مهم‌ترین  اسنادی است که یک کشور یا یک‌نهاد برای توسعه فعالیت خود در عرصه‌های مختلف تدوین می‌نماید.

وی اضافه کرد: متأسفانه در ایران تمامی اسناد بالادستی از جمله همین نقشه راه دارای ضمانت اجرایی مناسبی نیستند. مثال‌هایی از این اسناد بالادستی بدون ضمانت اجرایی را هر فرد مطلعی می‌تواند به‌راحتی نام ببرد.

برجسته بیان کرد: نظر به این امر معتقدم که این سند نیز یک فعالیت توسعه‌ای بدون پشتوانه اجرایی مناسب است. تصور نمی‌کنم وجود این سند بتواند در توسعه فناوری‌های دریایی نقش خاصی ایفا نماید.

این فعال حوزه دانش‌بنیان در مورد نقش دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی در توسعه علوم و فناوری‌های مرتبط با دریا افزود: در هیچ کشور پیشرفته‌ای دانشگاه مشغول انجام فعالیتی نیستند که کاربردی اقتصادی به‌خصوص در کشور خودشان نداشته باشد.

وی با اشاره به دو دانشگاه برتر دریایی جهان ادامه داد: دانشگاه‌های  Delft و NTNU که از دانشگاه‌های برتر دریایی هستند شعار application oriented را به‌طور رسمی و صریح مبنای عملکرد خود قرار داده‌اند. در این دانشگاه‌ها حتی دروس مقاطع تحصیلات تکمیلی هم متناسب با نیازهای صنعتی ممکن است تغییر یابد.

برجسته تصریح کرد: معتقد هستم نظام آموزش عالی حاضر یک نظام آموزشی کاذب است که پرورش استاد و دانشجو بر اساس معیارهای کاذبی همچون تولید مقاله و پایان‌نامه‌های بدون کاربرد، ثبت اختراعات بدون نیاز صنعتی، تألیف کتب بدون خواننده، پذیرش بی‌رویه و بدون خواستگاه دانشجویان دکتری و … استوار است. لذا تا هنگامی‌که خروجی دانشگاه به‌طور مستقیم متناسب با نیازهای صنایع داخلی نباشد، به‌طورقطع عدم وجود دانشگاه به‌مراتب از حضور آن مؤثرتر است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در یک دانشگاه دریایی باید به دانشجویان آموخت که صنعت چه چیزی از دانشجویان مطالبه می‌کند و برای برآورده کردن این مطالبه به چه مهارت‌های علمی و صنعتی نیاز دارند.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام اقتصاد دریایی منطقه هرمزگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۲۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: توسعه حوزه ICT در کردستان به نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی تحمیل شده و شتاب‌دهی اقتصاد استان کمک خواهد کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، میثم عابدی ظهر امروز در نشست هم‌اندیشی با فعالان حوزه ICT که در پارک علم و فناوری کردستان برگزار شد، اظهار داشت: استان کردستان به‌واسطه داشتن نیرو‌های جوان و متخصص در حوزه مهارت‌های مرتبط با ICT و اقتصاد دیجیتال، می‌تواند سهم قابل توجهی از اقتصاد دیجیتال کشور داشته باشد.

وی افزود: توسعه حوزه ICT در کردستان به نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی تحمیل شده و شتاب‌دهی اقتصاد استان کمک خواهد کرد.

 معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات حوزه ICT را مردمی خواند و تصریح کرد: برای ایجاد تغییرات در استان می‌بایست مشکلات موجود احصا و با برنامه‌ریزی‌های مناسب موانع و مشکلات برطرف شود.

وی تصریح کرد: طی جلسات با فعالان راهکارهایی برای توسعه و گسترش فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان استان در حوزه مهارت‌های مرتبط با ICT و اقتصاد دیجیتال مطرح و پیگیری خواهد شد. 

عابدی همسایگی کردستان با کشور عراق و اقلیم را مزیت مناسبی دانست و عنوان کرد: با توجه به عقب‌ماندگی و تقاضای بازار عراق در حوزه اقتصاد دیجیتال و ICT، فرصت مناسبی برای حضور و توسعه خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان استان کردستان در این فضا وجود دارد.

وی به حوزه آموزش‌ دیجیتال اشاره و اضافه کرد: وزارت ارتباطات با همکاری آموزش و پرورش در حال اجرای برنامه ملی "ایران دیجیتال" است که سال گذشته به صورت آزمایشی در 10 استان اجرا شد و امسال در کل کشور انجام می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اذعان کرد: کردستان نیز با توجه به ظرفیت دانش‌آموزشی مناسب استان، 10هزار نفر از دانش‌آموزان دوره متوسطه با همکاری بخش خصوصی و آموزش و پرورش اجرا خواهد شد.

وی؛ هدف از سفر به استان کردستان را احصا‌ء‌ مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه صنعت، چاره‌اندیشی برای رفع آن‌ها و پیگیری مسائل وزارت‌خانه در استان کردستان عنوان کرد.

گفتنی است که در این جلسه واحد‌های دانش‌بنیان به طرح مسائل و موانع پیش‌روی شرکت‌ها پرداختند و خواستار حمایت‌های ویژه از سوی وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیران استانی شدند.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • توجه جدی به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • توسعه همکاریهای دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزشی- تحقیقاتی صنایع دفاعی
  • توجه جدی معاونت اقتصادی استاندار یزد بر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در استان یزد
  • طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد
  • اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد
  • ترویج فرهنگ کارآفرینی در دانشگاه آزاد با ایجاد محیط‌های حمایتی
  • توسعه حوزه ICT راه نجات عقب‌ماندگی‌های اقتصادی کردستان
  • رونمایی از شش محصول صنایع خلاق و فرهنگی در رویداد «مانوین»
  • دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
  • تعامل با کشورهای آفریقایی اقتصاد استان یزد را تقویت می کند