Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@12:34:09 GMT

تصویب رشته مطالعات ارتباطی در شورای تحول علوم‌انسانی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۲۸۲۴

تصویب رشته مطالعات ارتباطی در شورای تحول علوم‌انسانی

در جلسه اخیر شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی سرفصل درسی و برنامه آموزشی "رشته مطالعات ارتباطی" در مقطع کارشناسی تصویب شد. ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵ سیاسی دانشگاه نظرات

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورایعالی انقلاب فرهنگی، صد و پنجاه و سومین جلسه شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این جلسه که به بررسی سرفصل درسی و برنامه‌ آموزشی رشته مطالعات ارتباطی در مقطع کارشناسی اختصاص داشت، مفاد این سرفصل‌ها و برنامه‌ها توسط فرقانی‌نژاد، رئیس کارگروه علوم ارتباطات، ارائه شد.

وی در تشریح جزئیات برنامه درسی این رشته گفت: با لحاظ کردن نظرات ارائه شده در دو جلسه قبل و با اولویت انطباق محتوا و شکل دروس با تحولات جدید علمی و نیازهای ملی این سرفصل‌ها و برنامه‌ها تدوین شده است.

بیشتر بخوانید

انتقاد "حدادعادل" از مطالب منتشر شده درباره بودجه شورای تحول

سرفصل درسی"رشته مطالعات ارتباطات" در شورای تحول علوم انسانی بررسی شد

وی افزود: موارد دیگری مانند سازگار کردن برنامه آموزشی با بازار کار و متمایز کردن این رشته از سایر رشته‌های مشابه نیز مدنظر بوده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: درمورد ساختار آموزشی هم باید گفت این رشته کاربردی و مسئله محور است.

رئیس کارگروه ارتباطات شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: تربیت کارشناسان توانمند در بعد اجتماعی – ارتباطی برای استفاده از فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی توانمندسازی جامعه از طریق دانشگاه برای مواجهه با تحولات ارتباطی هم از سایر اهداف این برنامه درسی است.

فرقانی در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به توجه خاص به موضوع کودک و رسانه گفت: سیاست‌گذاری و ایجاد نظام درجه‌بندی محتوایی برای دستیابی کودکان به رسانه‌ها، محدودیت تبلیغات در برنامه‌های کودک و برنامه‌سازی کودک از مواردی است که در این راستا مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعد از سخنان فرقانی اعضاء به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند،که معطوف بودن برنامه درسی به نیازهای ملی و بومی، توجه بیشتر به منابع بومی در زمینه تاریخ تفکر اجتماعی مسلمین، در نظر گرفتن مباحث فقهی و حقوقی در ارتباط با رسانه، تدوین مبانی اخلاق رسانه‌ای، توجه به مطالعات تطبیقی در حوزه رسانه، تغییر شکل ارتباطات با توجه به فضای مجازی و در نظر گرفتن سرفصل خاص برای مباحث متن شناسی و هرمنوتیک از جمله این مباحث بود.

بعد از سخنان وی حداد عادل طی سخنانی گفت: در جهان امروز رسانه به ابزار تولید قدرت تبدیل شده است.

وی افزود: با توجه به تحولات شگفت‌انگیز فناوری‌های ارتباطی امروز موضوع رسانه، موضوع روز کشور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: امروز تلفن همراه هوشمند که به سهولت در دسترس همه قرار دارد می‌تواند با استفاده از پیام‌رسان‌ها جامعه را به شدت متحول کند.

** در حوزه رسانه ‌صدای واحد از نظام شنیده نمی‌شود

حداد عادل گفت: متأسفانه در حوزه رسانه یک ‌صدای واحد از نظام شنیده نمی‌شود و تشتت در این زمینه کاملاً مشهود است.

وی افزود: خطرات دسترسی بدون ضابطه کودکان و نوجوانان به رسانه‌های مجازی به شدت جامعه ما را تهدید می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: مواردی مانند تطهیر خاندان پهلوی، سخن‌پراکنی علیه ارزش‌های انقلاب، نادیده گرفتن حق نشر، استفاده گروهک‌های تروریستی از فضای مجازی، اختلاف‌افکنی‌های مذهبی و نژادی از اهم تهدیداتی است که امروز ما را تهدید می‌کند که باید با آسیب‌شناسی این تهدیدات در جهت رفع آنها تلاش شود.

 حداد عادل گفت: البته نباید محاسن فضای مجازی مورد بی‌توجهی قرار گیرد.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از سخنان دکتر حداد عادل، فرقانی نیز طی سخنانی گفت: آسیب‌شناسی مباحث رسانه در صدر دغدغه‌های کارگروه مدنظر بوده است.

رئیس کارگروه ارتباطات شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: اهمیت ارتباطات انسانی تا آنجاست که به نظر ما این درس باید به‌عنوان یک سرفصل در دروس عمومی همه رشته‌ها در نظر گرفته شود.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از سخنان فرقانی و با رأی مثبت اعضاء سرفصل‌ درسی و برنامه آموزشی این رشته به تصویب رسید.

انتهای پیام/

R1011173/P1360/S1,14/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۲۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشته‌های پزشکی براساس نیاز کشور و تعداد داوطلبین ساماندهی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت آموزشی وزارت بهداشت، دکتر مهدی رضایت، رییس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، با اشاره به پانل ساماندهی برنامه های آموزشی گفت: در هیات رییسه پانل دبیر شورای عالی برنامه ریزی و دبیر دبیرخانه علوم پایه پزشکی و رییس کارگروه کار افرینی معاونت حضور داشتند. در این نشست بر اهمیت ساماندهی رشته محل ها و برنامه عملیاتی آن تاکید شد. در این برنامه عملیاتی، سامانه فعال آماری مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی و اجرا می شود که در آن تمامی رشته محل ها و تعداد دانشجویان، فارغ التحصیلان درج می شود تا پروفایلی از وضعیت هر کدام از رشته مقاطع در اختیار قرار گیرد.

وی وضعیت نمودار و شیب رشته ها را در طراحی نقشه راه آن موثر خواند و تصریح کرد: پس از بررسی رشته مقاطع و رشته محل ها، بر اساس همفکری دبیرخانه ها و نخبگان آن رشته، برای تقویت و ظرفیت سازی در برخی از رشته ها تصمیم گیری می شود. به عنوان مثال ممکن است در برخی از رشته ها که نیاز کشور هستند اما متقاضی ندارند، راه حل هایی برای تشویق متقاضی ایجاد کنیم.

رضایت بر تناسب میان رشته ها، نیاز کشور و تعداد داوطلبین تاکید کرد و افزود: پس از تعیین وضعیت موجود، ممکن است که برای هر کدام از رشته ها اقداماتی از جنس تقویت، محدودیت و یا از جنس تعلیق و توقف داشته باشیم.

رییس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، سپس به مباحث مطرح شده در پانل در خصوص اهمیت ساماندهی و مامور محور کردن دانشگاه ها اشاره کرد و گفت: همکاران از دانشگاه های مختلفی همچون، همدان، البرز، مشهد، شاهرود، زاهدان، اصفهان و بجنورد و شهید بهشتی و ایران در این نشست مشارکت فعال داشتند و مطالعاتی در زمینه شاخص های مربوط به ساماندهی رشته های آموزشی را مطرح کردند.

وی با بیان اینکه در ساماندهی رشته ها، نیاز کشور در اولویت قرار دارد، خاطر نشان کرد: مواردی همچون نگاه بخشی و منطقه ای در اولویت های بعدی قرار می گیرد چرا که کشور منابع محدودی دارد و باید بر اساس شاخص های انسانی سلامت حرکت کنیم.

دکتر رضایت ساماندهی رشته ها را اقدامی کارشناسی شده خواند و افزود: هدف از این کار، محدود سازی و حصر رشته ها نیست بلکه با کمک دبیرخانه ها برای بهبود شرایط اقدام خواهیم کرد. همچنین نگاه ما در بازنگری کاریکولوم های درسی به صورت مهارت محوری و نیاز محوری و ماموریت محوری است.

رییس کمیسیون رهیافت همگرایی در علوم پزشکی، بر ضرورت دستیابی به الگوی متوازن رشته مناطق و رشته محل ها، از طریق کار کارشناسی تاکید کرد و افزود: با تاکید معاون آموزشی مقرر شده است سامانه ساماندهی بعنوان ابزاری مدیریتی اجرایی شود که بر اساس نیاز در قالب داده ها و آمارهای دقیق در اختیار قرار می گیرد.

کد خبر 6098029

دیگر خبرها

  • مجلات مطالعات اسلامی وپژوهش‌نامه تبلیغ و ارتباطات دینی رونمایی شد
  • «برمودا» به اعتبار سیما و شبکه نسیم تبدیل شد/ ظرفیت ادامه فصل بعد
  • تدوین نقشه راه اجرای سند تحول بنیادین
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • رشته‌های پزشکی براساس نیاز کشور و تعداد داوطلبین ساماندهی می‌شود
  • تبدیل برمودا به یکی از ویژندهای شبکه نسیم/ برنامه‌ای که قابلیت تولید در فصل‌های متعدد دارد
  • تبدیل «برمودا» به یکی از نماد‌های شبکه نسیم/ برنامه‌ای که قابلیت تولید در فصل‌های متعدد را دارد
  • «درآمدی بر علوم انسانی اسلامی در اندیشه رهبر انقلاب» منتشر می‌شود
  • ضرورت مشارکت ذینفعان حوزه علوم انسانی در تدوین سیاست‌ها
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی