وجود افراد با سلایق متفاوت در دانشگاه هنر، کار در این دانشگاه را دشوار میکند
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۲۹۵۸
پس از کش و قوسهای ماههای اخیر در دانشگاه هنر و نارضایتی و به دنبال آن اعتراضات دانشجویان این دانشگاه در خصوص مسائل مختلف، سرانجام با حکم وزیر علوم، دکتر حسن سلطانی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه هنر تهران انتخاب و مراسم معارفه وی چهارشنبه هفته گذشته برگزار شد.
به گزارش ایسنا، از زمستان 96، برخی مسائل و حواشی ایجاد شده در دانشگاه هنر در رسانهها بازتابهایی داشت که نارضایتی برخی دانشجویان و اساتید از نحوه مدیریت دانشگاه، محور اصلی این حواشی بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
یک روز پس از این اتفاق، رئیس دانشگاه هنر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اقدام دانشجویان معترض را عجولانه خواند و گفت: این موضوع به دلیل اختلاف بین دانشجویان با مدیر گروه رخ داد زیرا قرار بوده که کارگاهی که دانشجویان مجسمه سازی در آن کار می کردند را بین دانشجویان رشتههای تجسمی و تئاتر تقسیم کنند که این کار با مخالفت دانشجویان روبرو شد و آنها روز گذشته و همزمان با ارسال نامه اعتراضی به دفتر اینجانب، دست به اقدامی عجولانه ( مسدود کردن درِ اتاق مدیر گروه) زدند.
11 بهمن ماه نیز تعدادی از اعضای هیئت علمی این دانشگاه طی تماسی با ایسنا، با اشاره بر مسائلی همچون وجود فضای نقد ناپذیری و غیر منصفانه، 53 استخدام غیرقانونی در دانشگاه، وجود ابهامات مالی و مدیریتی در دانشگاه هنر و استخدام پسر رئیس دانشگاه هنر به عنوان عضو هیئت علمی بدون داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با مدرک کارشناسی ارشد، از فضای حاکم بر دانشگاه هنر ابراز نارضایتی کردند.
البته در همان روز رئیس دانشگاه هنر انتقادات و مسائل مطرح شده از سوی برخی اساتید را سیاهنمایی و تخریب دانست و با بیان اینکه دانشگاه هنر برای پاسخگویی و نظارت آمادگی کامل دارد، گفت: این انتقادات به دلیل تغییراتی که اخیرا در حوزه معاونت دانشجویی دانشگاه هنر به وجود آمده است، مطرح میشود.
اکرمی درباره عضویت فرزندش در هئیت علمی این دانشگاه بدون داشتن مدرک کارشناسی مرتبط با مدرک کارشناسی ارشد نیز توضیح داد: رشته انیمیشن مقطع کارشناسی ندارد و اگر مقصود این است که رشتههای مرتبط با هنر باشد، این هم موضوعیت ندارد؛ چرا که ما در هیئت جذب این مسئله را در مورد همه داوطلبان نادیده گرفتیم و حتی در خصوص شرط سن که وزارت علوم مطرح میکند ما این شرط را نیز نادیده گرفتهایم؛ چرا که برای ما موضوع شایستگی مطرح است و به طور مثال افرادی در سنین بالا هستند که شایسته هستند و میتوانند تدریس کنند و همچنین افرادی هستند که از رشتههای دیگر آمدهاند و شایستگی لازم را دارند و میتوانند از این امکان استفاده کنند.
بهمن و اسفندماه سال 96 نیز دانشگاه هنر شاهد چندین تجمع دانشجویی در اعتراض به سیاستهای دانشگاه، مشکلات آموزشی و رفاهی و مسائلی از این دست بود. از جمله این اعتراضات که در رسانهها و شبکههای اجتماعی بازتاب گستردهای داشت میتوان به تجمع دانشجویان دانشگاه هنر در روز 9 اسفندماه اشاره کرد که در اعتراض به برخی از سیاستهای دانشگاه، مشکلات آموزشی، رفاهی و صنفی در دانشکده کاربردی دانشگاه هنر برگزار شد و به نردههای درب ورودی دانشکده روبان سیاه رنگ بستند.
با توجه به سخنان سرپرست جدید دانشگاه هنر مبنی بر گام برداشتن در راستای تعالی اهداف دانشگاه هنر و رفع مشکلات آن، امید آن میرود دانشگاه هنر به آرامش برسد و در آینده این دانشگاه کمتر با حواشی ناشی از نارضایتی اساتید و دانشجویان در خصوص مسائل صنفی و آموزشی مواجه باشد.
به گزارش ایسنا، پس از گذراندن این شرایط و وجود اعتراضات دانشگاهیان دانشگاه هنر، بالاخره روز چهارشنبه 26 اردیبهشت ماه، سالن فارابی دانشگاه هنر میزبان مراسم تودیع دکتر غلامرضا اکرمی رئیس سابق دانشگاه هنر و معارفه دکتر حسن سلطانی سرپرست جدید این دانشگاه در حضور "دکتر غلامرضا غفاری" معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، دکتر شهرستانی از روسای اسبق دانشگاه هنر، هنرمندان، استادان و دانشجویان این دانشگاه بود.
در این مراسم دکتر اکرمی رئیس سابق دانشگاه هنر طی سخنانی با ابراز ناخرسندی از نحوه اطلاع رسانی در خصوص تغییر مدیران در سیستمهای اداری، بیان کرد: من فکر میکردم دوران دولت های نهم و دهم سپری شده؛ انتظار داشتم نحوه خبر دادن به مدیران به شکل مطلوب و با اعلام زمانی جلوتر، انجام شود نه همان روزی که حکم اعلام میشود، بالاخره یک سری کارها و طرحهای بر زمین مانده وجود دارد که باید تعیین تکلیف شوند.
وی تصریح کرد: فکر نکنید که ازبرکناری خود ناراحتم، نه، حرف من این است این رویه اطلاع رسانی باید اصلاح شود. اگر قرار باشد چهار مورد از این اتفاقها تکرار شود، بدون شک نظام آموزشی زیر سوال میرود و دیگر کسی مسئولیت نمیپذیرد.
اکرمی در ادامه افزود: پذیرش مسئولیت در جمهوری اسلامی ایران کار ساده ای نیست و ریاست این دانشگاه هم اولین مسئولیت من نبوده، بنده بچه انقلابم و در تمامی صحنههای این نظام حضور داشتهام.
رئیس سابق دانشگاه هنر بیان کرد: کار کردن در دانشگاه هنر، سخت و انرژیبر است، امیدوارم افرادی که در این عرصه خطیر، مسئولیت تقبل میکنند با تمام توان و اهتمام خود افقهای روشنی را برای دانشگاه هنر تهران و دانشجویان این دانشگاه که سرمایههای عظیم کشور محسوب میشوند، رقم بزنند.
اکرمی در پایان سخنانش درخصوص اهمیت هنر و کارایی آن در جامعه تصریح کرد: هنر انقلاب را میسازد و با هنر میتوانیم انقلاب را صادر کنیم.
در ادامه مراسم دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در سخنانی اظهار کرد: در محیط دانشگاهها افراد، دارای سلایق و آراء متنوعی هستند و دانشگاه هنر هم از این امر مستثنی نیست، طبعا کار در این فضای علمی- دانشگاهی با خصوصیات ذکر شده کمی دشوار است، بنابراین برای مدیریت و جمع کردن این مجوعهها باید با همدلی و مشارکت، دانشگاه را برای رسیدن به جایگاهی مطلوب در تمامی ابعاد مدیریت کرد.
دکتر غلامرضا غفاری تصریح کرد: مسئولیت اجتماعی که فعالیتی توام با تعهد تعریف می شود یکی از مقوله های مهم است که باید در دانشگاه ها با جدیت دنبال شود، زیرا این مسئولیت امانتی است که به افراد واگذار می شود و هرکسی که به این مجموعه ورود پیدا کند نهایت تلاش خود را در راه ساختن دانشگاهی تاثیر گذار، به کار خواهد بست.
در ادامه مراسم دکتر حسن شهرستانی، رئیس اسبق دانشگاه هنر تهران که یکی دیگر از مهمانان این مراسم بود،در سخنانی تصریح کرد: کار کردن در دانشگاه هنر مقداری با کار کردن در دیگر دانشگاهها متفاوت است و دلیل آن این است که این دانشگاه از روحیه و ظرافتهای خاصی برخوردار است که این ظرافتها، طبعا عاطفهها را تحریک میکند و از طرفی وجود افرادی با سلایق و ذائقههای متفاوت در دانشگاه هنر، کار کردن را معمولا در این دانشگاه تا حدودی دشوار میکند، اما صبوری کردن و مشارکت در جهت رفع مشکلات دانشگاه، فضای دوستی و همدلی ایجاد میکند.
در پایان مراسم نیز دکتر سید حسن سلطانی رییس جدید دانشگاه هنر تهران ضمن قدردانی از زحمات دکتر غلامرضا اکرمی، خاطر نشان کرد: در راستای تعالی اهداف ارزشمند دانشگاه هنر و رفع مشکلات آن با تمام توان در مسیر ترسیم افق های روشن برای دانشگاه هنر گام برخواهم داشت.
به گزارش ایسنا، دکتر غلامرضا اکرمی که 29 اردیبهشت ماه سال 93 با حکم دکتر رضا فرجی دانا وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری وقت، به سمت سرپرستی دانشگاه هنر منصوب شده بود، روز 24 اردیبهشت ماه امسال با حکم دکتر غلامی، وزیر علوم، جای خود را به دکتر سیدحسن سلطانی به عنوان یازدهمین رئیس دانشگاه هنر از بدو تاسیس داد. از جمله سوابق اجرایی سلطانی در دانشگاه هنر میتوان به دو دوره معاونت دانشجویی، مدیریت گروه نقاشی، مدیریت گروه انیمیشن و ریاست دانشکده هنرهای تجسمی و همچنین عضویت در هیئت ممیزه مشترک دانشگاههای هنر اشاره کرد.
سلطانی فارغالتحصیل رشته هنرهای تصویری، دارای نشان درجه یک هنری در رشته نقاشی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشیار پایه 25 دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه تهران است.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استخدام دانشگاه هنر رییس دانشگاه هنر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۲۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
دکتر ساکت به دور از مواضع سیاسی دنبال کار فرهنگی بود
ایسنا/خراسان رضوی استاد گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی گفت: با وجود پیشنهاد چندین سمت به دکتر ساکت در سالهای کاریشان اما ایشان به این دلیل که به دنبال کار فرهنگی بودند سمتها را نپذیرفتند.
محمدرضا هاشمی امروز ۵ اردیبهشت ماه، در آیین تقدیر از استاد سلمان ساکت، رئیس پیشین مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد که در محل باشگاه مفاخر و پیشکسوتان دانشگاه فردوسی برگزار شد، اظهار کرد: پیشینه این مرکز را خیلی از افراد چه اساتید و چه دانشجویان ممکن است ندانند و شایسته است نامی از ایشان برده شود؛ در واقع این ۲ مرکز وامدار آیندهاندیشی و نیکاندیشی دکتر باقری است که نسبت به ثبت پیشینه تاریخی این دانشگاه همت گماردند.
وی اضافه کرد: اهمیت این مرکز بر کسی پوشیده نیست و از سرمایههای نمادین و معنوی دانشگاه محسوب میشود؛ تلاش برای ماندگاری این مرکز بسیار حائز اهمیت بوده و باید گفت که این مرکز حلقه رابطی برای نسلهای دانشگاه است.
استاد گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی گفت: استاد ساکت از ورودیهای استعداد درخشان و از استعدادهای برتر دانشگاه بودند، این در پشتکار ایشان نمود دارد و تلاش و پشتکار دکتر ساکت مثال زدنی است .
هاشمی اضافه کرد: توان علمی و مدیریتی ایشان دقیق بوده و من به توان علمی و اجرایی ایشان غبطه میخورم. ویژگی دوم ایشان گریز از جاهطلبی و بلندپروازی بوده که در جوانی به افراد دست میدهد و این خصلت گریبان برخی جوانان را گرفته است و نمونههای آن را میبینیم.
وی گفت: پستهای متفاوتی به دکتر ساکت پیشنهاد شده است اما ایشان نپذیرفتهاند، چراکه به دنبال کار فرهنگی هستند و مواضع سیاسی ندارند.
استاد گروه زبان انگلیسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی بیان کرد: ایشان به بالندگی موزه به عنوان ۲ سازه فرهنگی دانشگاه کهنسال فردوسی توفیق یافتند و مهمترین ویژگی ایشان عدم دخالت سلایق شخصی در اداره این مرکز بوده است .
هاشمی تصریح کرد: ضمن تبریک به مدیرت جدید توصیه میکنم ایشان از تجربیات پیشکسوتان استفاده کند و حرمت گذاری برای پیشکسوتان را در نظر داشته باشد؛ ضمن اینکه نسبت به تغییر رویکرد علمی و تخصصی این مرکز حساس باشند، چراکه چشمهایی به دنبال این تغییر است.
«ساکت» تکرار اندیشمندان فعال عرصه فرهنگ و تمدن است
سیدرحمتالله فتاحی، دانشیارگروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد در ادامه گفت: آشنایی من با خانواده ساکت به ۴۰ سال پیش بازمیگردد. خانواده دکتر ساکت خانواده فرهیخته و تاثیرگذاری هستند.
وی افزود: هر چه تلاش کنیم این رخدادها تقویت و پشتیبانی شود باعث میشود کفه ترازو به نفع سوداگران و اختلاسگران سبک نشود، جمع امروز فرهیختگان دانشگاه هستند و کمتر اتفاق میفتد در چنین مراسمی شرکت کنند لذا باید قدر این رخدادها را بدانیم.
فتاحی با بیان اینکه اگر ساکتها نبودند و نباشند چه میشود ادامه داد: تاریخ ایران پر از فراز و نشیب بوده است، یک دوران در شکوه و دورانی دستخوش حملات بیگانه و حتی تا صفر نابود شده و بار دیگر افرادی آمدند و این سرزمین بزرگ را زنده کردند.
وی بیان کرد: این افراد در طول تاریخ تکرار شدند، لذا در طول تاریخ اگر ساکتها نبودند و نباشند تمدن و فرهنگ شکل نمیگرفت و شکل نخواهد گرفت. چنین افرادی چه میکنند که تاثیرگذار بوده و کار خود را با موفقیت پیش میبرند.
فتاحی ادامه داد: دکتر ساکت انسانی استثنایی بوده و در ایجاد تعاملات بسیار موفق عمل کرده است. من از سال ۴۹ دانشجو فردوسی بودم و هر چه خودم، همسرم و دوستان قدیمی داشتیم به موزه مفاخر اهدا کردیم.
وی تصریح کرد: اگر دکتر ساکت نبود، اگر این مرکز نبود بخشی از هویت دانشگاه فردوسی فراموش میشد و بسیاری از دانشجویان از تاثیرگذاران و افراد برجسته این دانشگاه بیخبر بودند. گردآوری اسناد، تصاویر و اشیاء مرتبط با دانشگاه و قراردادن آن در موزه بسیار برای حفظ هویت دانشگاه اثرگذار بوده است.
فتاحی ابراز کرد: برگزاری مراسم بزرگداشت اساتید برجسته و پیشکسوتان باعث ایجاد روحیه در اعضای هیأت علمی دانشگاه میشود و کمتر اتفاق میفتد که سخنرانی تخصصی و فیلمهای تخصصی درباره فرهنگ و تمدن ایران پخش شود که در اینجا این اتفاق افتاد و با اندیشه اداره شد و به همین دلیل هم موفق بوده است.
وی افزود: اگر این راه ادامه پیدا نکند در واقع به نوعی به دانشگاه فردوسی و فرهنگ و تمدن ایران خیانت شده است. دکتر ساکت انسانی، فاخر، خوش فکر، با برنامه اهل تعامل و مثبتاندیش است که این موارد موجب موفقیت ایشان بوده و تاثیر سپهری نیز بر دانشگاه فردوسی گذاشته است؛ دانشگاهی که این مرکز را راهاندازی کرده، برای سایر دانشگاهها به یک الگو تبدیل شده است.
فتاحی با اشاره به بازدیدهای افراد خارجی از موزه بیان کرد: این باعث افتخار و امید است. مدیریت جدید با راهنماییهای دکتر ساکت به ادامه کار بپردازند، چراکه دکتر ساکت یک فرد نیست بلکه تکرار اندیشمندانی است که فرهنگ و تمدن این مملکت مرهون تلاشها و برنامههای آنان است.
احیای گفتمان قدردانی از اساتید برجسته از دستاوردهای افتتاح مرکز آثار مفاخر است
در ادامه سلمان ساکت، رئیس پیشین مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: ۱۰ سال پیش مدیریت این مرکز را عهدهدار شدم، در آن دوران این مرکز ویرانهای بود در خاک فرو رفته که گرد فراموشی بر آن نشسته بود.
وی افزود: آن زمان با الهام از یک جمله قاب گرفته شده در مرکز که نوشته بود «یک درخت هرچه بزرگتر باشد یک نهال بوده و ما با یک نهال آغاز کردهایم» انگیزه یافتم. در آغاز با برگزاری بزرگداشتهای فاخر، نوید تاسیس مرکز را که به ۱۲ سال پیش بازمیگشت در اذهان خانواده بزرگ دانشگاه و اعضای دانشگاه زنده کردم؛ هر چند اغلب با بیانگیزگی افرادی مواجه میشدم اما باز از زیر صفر شروع کردم .
ساکت بیان کرد: جمعآوری اسناد و برگزاری نمایشگاه از مراحل ابتدایی کار بود، ضمن اینکه برای بسیاری از اقدامات از جمله معماری مرکز با مشکلات اقتصادی مواجه بودیم اما علیرغم تمام موانع این پروژه به ثمر رسید و در سال ۹۷ با حضور اعضای بزرگ دانشگاه در پنجم اردیبهشت ماه موزه دانشگاه افتتاح شد.
رئیس پیشین مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد ابراز کرد: اکنون ۶ سال است که از تاسیس موزه دانشگاه میگذرد و در ۱۰ سال گذشته هر چقدر از دستم برمیآمد برای شکوفایی و بالندگی این مرکز انجام داده و در این راه مقابل هیچ فشار و تهدیدی سر خم نکردم.
ساکت ادامه داد: به جز تاسیس ۲ فضای کالبدی موزه و باشگاه و فعالیتهای گسترده صورت گرفته چند دستاورد را مهم و اساسی میدانم که یکی ایجاد گفتمان و توجه به تاریخ پیشینه دانشگاه و احیای گفتمان قدردانی از اساتید برجسته و تاثیرگذار است.
وی ایجاد حس اعتماد به خانواده بزرگ دانشگاه را برای در اختیار قراردادن گنجینههای خود برای حفظ و نگهداری در موزه از دیگر دستاوردها برشمرد و گفت: خوشبختانه این اعتماد به خارج از دانشگاه نیز سرایت کرده است و چند نفر از خاندان بزرگ مشهدی بدون وابستگی به دانشگاه فردوسی گنجینههای خود را به مرکز اهدا کردند.
ساکت افزود: جمعآوری گنجینه گرانبها از اسناد، مدارک، اشیا، تصاویر و ... از نمودار تاریخ و پیشینه دانشگاه و کسب مرجعیت از سوی مرکز آثار مفاخر دانشگاه فردوسی و توجه به آموزش و پژوهش در موزه دانشگاه همراستا با سایر موزههای جهان از دیگر دستاوردهای این مرکز است.
انتهای پیام