Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@21:02:00 GMT

توصیه امیرمومنان(ع) در اجرای قانون به مساوات برای همگان

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۳۰۶۵

توصیه امیرمومنان(ع) در اجرای قانون به مساوات برای همگان

خبرگزاری شبستان: حق را درباره هر كس از كسان دور و نزديك كه بايد اجرا شود به اجرا درآور، و در آن كار پايدار باش، و اين پايدارى را به حساب خدا بگذار. در اجراى حق به نزديكان و ويژگانت هر چه مى‌خواهد برسد. و ... .

به گزارش خبرنگار سرویس اندیشه خبرگزاری شبستان، در کانال تلگرامی مصطفی دلشاد تهرانی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه قرآن و حدیث آمده است:

 

پاسداشت حقوق مردمان در حكومت با برابر گرفتن همه آنان مقابل قانون جلوه مى ‌يابد، و هر گونه نابرابرى و تبعيض در آن‌ چه حقّ همگان يكسان است، بى ‌حرمتى به آنان و زير پا گذاشتن كرامت ايشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امام على(ع) اصرار مى ‌ورزيد و سخت مراقبت مى‌كرد تا برابرى همگان، مقابل قانون به هيچ روى آسيب نبيند. آن حضرت در فرمان‌ هاى حكومتى خود به كارگزاران خويش چنين مى‌آموخت: «فَلْيَكُنْ أَمْرُ النَّاسِ عِنْدِکَ فِي الْحَقِّ سَوَاءً، فَإِنَّهُ لَيْسَ فِي الْجَوْرِ عِوَضٌ مِنَ الْعَدْلِ.»/ نهج البلاغه ، نامۀ ۵۹

 پس بايد كار مردمان در آن ‌چه حق است، نزد تو برابر باشد، كه از ستم نتوان به عدالت راه برد.

برابرى مقابل قانون درباره همگان است و در آن استثنائى راه ندارد،  و حكومت ‌ها نمى‌توانند ميان خويش و بيگانه، نزديك و دور، و موافق و مخالف، فرق بگذارند و به حريم آنان تجاوز كنند. اميرمؤمنان على(ع) در عهدنامه مالك‌اشتر در اين باره چنين فرموده است :

«أَلْزِمِ الْحَقَّ مَنْ لَزِمَهُ مِنَ الْقَرِيبِ وَ الْبَعِيدِ، وَ كُنْ فِي ذلِکَ صَابِرًا مُحْتَسِبًا، وَاقِعًا ذلِکَ مِنْ قَرَابَتِکَ وَخَاصَّتِکَ حَيْثُ وَقَعِ. وَ ابْتَغِ عَاقِبَتَهُ بِمَا يَثْقُلُ عَلَيْکَ مِنْهُ، فَإِنَّ مَغَبَّةَ ذلِکَ مَحْمُودَةٌ.»/ همان ، نامۀ ۵۳ (عهدنامۀ مالک اشتر ) 

 حق را درباره هر كس از كسان دور و نزديك كه بايد اجرا شود به اجرا درآور، و در آن كار پايدار باش، و اين پايدارى را به حساب خدا بگذار. در اجراى حق به نزديكان و ويژگانت هر چه مى‌خواهد برسد. و در برابر پيامدهاى سنگينى كه دچار مى‌ شوى، خواستار سرانجام آن شو؛ زير سرانجام آن ستوده است.

در هر حكومتى اين زمينه وجود دارد كه زمامداران، خود را در برابر قانون چون ديگران ندانند و براى خويش جايگاه ويژه و فراتر از قانون قائل باشند، يا ويژگان و نزديكان آنان بخواهند از موقعيت خود، بهره‌ هاى خلاف قانون ببرند و ويژه‌ خوارى نمايند. امام على(ع) در هر دو مورد به تمام معنا پاسدار برابرى مقابل قانون بود، و به هيچ روى براى زمامداران، و ويژگان و نزديكان آنان شأنى بيرون از قانون قائل نبود، و در برابر هرگونه خلاف قانون سخت مى‌ايستاد و اجازه قانون ‌شكنى به هيچ‌كس نمى ‌داد كه چنين امرى، زشت ‌ترين بى‌ حرمتى و كرامت‌ شكنى درباره مردمان است. امام(ع) در عهدنامه مالك‌اشتر چنين فرموده است :

 «إِيَّاکَ وَ الاِسْتِئْثَارَ بِمَا النَّاسُ فِيهِ أُسْوَةٌ.»/ همان 

بپرهيز از خودگزينى و امتيازجويى در امورى كه مردمان در آن حقّى يكسان دارند.

همچنين وى درباره ويژگان و نزديكانِ زمامداران فرموده است :

 «ثُمَّ إِنَّ لِلْوَالِي خَاصَّةً وَ بِطَانَةً، فِيهِمُ اسْتِئْثَارٌ وَ تَطَاوَلٌ، وَ قِلَّةُ إِنْصَافٍ فِي مُعَامَلَةٍ؛ فَاحْسِمْ مَادَّةَ أُولئِکَ بِقَطْعِ أَسْبَابِ تِلْکَ الاَحْوَالِ. وَ لاَ تُقطِعَنَّ لاَحَدٍ مِنْ حَاشِيَتِکَ وَ حَامَّتِکَ قَطِيعَةً، وَ لاَ يَطْمَعَنَّ مِنْکَ فِي اعْتِقَادِ عُقْدَةٍ، تَضُرُّ بِمَنْ يَلِيهَا مِنَ النَّاسِ، فِي شِرْبٍ أَوْ عَمَلٍ مُشْتَرَکٍ، يَحْمِلُونَ مَؤُونَتَهُ عَلَى غَيْرِهِمْ، فَيَكُونَ مَهْنَأُ ذلِکَ لَهُمْ دُونَکَ، وَعَيْبُهُ عَلَيْکَ فِي الدُّنْيَا وَ الاْخِرَةِ.»/ همان 

آن‌گاه [بدان كه] سرپرست، ويژگان و نزديكانى دارد كه خوى برترى جستن و خودگزينى دارند و [به حق ديگران] دست دراز كردن و در معاملت انصاف و داددهى را كم‌تر به كار بستن. پس ريشه ستم اينان را با بريدن اسباب آن بر آر، و به هيچ‌يك از اطرافيان و خويشاوندانت زمينى را به بخشش وامگذار. و نبايد از تو چشم داشته باشند كه [با استفاده از نفوذ وابستگى خويش به تو] پيمانى ببندند كه در زمينه آبيارى يا كار مشتركى كه دارند، به مردم همسايه با زمين خود زيان برسانند، يعنى هزينه آن را بر دوش ديگران بار كنند، و در نتيجه گوارايى و شيرينى سود آن به ايشان رسد نه تو، و ننگ آن در اين جهان و آن جهان بر تو ماند.

پایان پیام/376

منبع: شبستان

کلیدواژه: ماه رمضان دولت برجام مجلس خبرگزاری شبستان فلسطین انتقال سفارت آمریکا به قدس قرآن کریم آمریکا ماه مبارک رمضان کلام امیرالمومنین ع اجرای عدالت سبک زندگی اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۳۰۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایندگان قزوین پیگیر افزایش حقوق کارگران باشند

رئیس کانون بازنشستگان قزوین گفت: کارگران خواهان افزایش حقوق و اجرای ماده ۹۶ قانون کار هستند و آقایان نمایندگان قزوین باید پیگیر اجرای قانون و افزایش حقوق جامعه کارگری باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، عزیزالله اسدی امروز -سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت- در گردهمایی کارگران استان قزوین به مناسبت روز جهانی کارگر اظهار کرد: در روز کارگر در حالی که باید جشن بگیریم و با آرامش در جلسات شرکت کنیم، اما این‌گونه نیست و مشکلات جامعه کارگری نگران‌کننده شده است.

وی با بیان اینکه مصوبه شورای عالی کار که تصویب شد، قانونی نبود، تصریح کرد: کارگران خواهان افزایش حقوق و اجرای ماده ۹۶ قانون کار هستند و آقایان نمایندگان استان قزوین در مجلس به جای سخنرانی درباره کارگران باید پیگیر اجرای قانون و افزایش حقوق کارگران باشند.

رئیس کانون بازنشستگان قزوین با بیان اینکه امروز همه دم از قانون می‌زنیم، ولی مجلس باید خودش قانون را درست اجرا کند، اضافه کرد: چرا نمایندگان نظارت نکردند که قانون ماده ۹۶ اجرا شود و به همین خاطر از نمایندگان مجلس، دولت و سازمان تأمین‌اجتماعی انتظار داریم ماده ۹۶ را اجرا کند، زیرا باور داریم مدیرانی که ۱۰۰ میلیون دریافتی دارند، مشکل کارگر را درک نمی‌کنند.

اسدی افرود: در حق و حقوق کارگران کسی حق مماشات ندارد و با جدیت پیگیر مشکلات و مطالبات کارگران هستیم. تصمیمات حوزه کارگری باید به صورت سه‌جانبه و با حضور نمایندگان کارفرمایی، دولت و کارگران باشد و قرار نیست فقط دولت تصمیم بگیرد.

رئیس کانون بازنشستگان قزوین با ذکر اینکه استرس و اضطراب کارگران تمامی ندارد، تصریح کرد: اگر نمایندگان مردم در مجلس صدای کارگر نباشند، به رأی مردم خیانت کرده‌اند.

اسدی یادآور شد: در حالی که بازنشستگان جامعه کار و کارگری در استان قزوین ماهانه ۲۴ میلیارد تومان حق بیمه می‌دهند، چرا حق آنها پرداخت نمی‌شود و چرا باید بعد از ۳۵ سال تلاش و کارهمچنان نگران درمان و معیشت خود باشیم؟

کد خبر 749534

دیگر خبرها

  • نمایندگان قزوین پیگیر افزایش حقوق کارگران باشند
  • شهرداری سنندج برابر قانون با تخلفات ساختمانی برخورد کند
  • امروز با صائب تبریزی: شرم یوسف مانع رسوایی یعقوب ماست
  • یک بار دیگر پادشاهی ایران در فوتسال آسیا به همگان اثبات شد
  • مردم از جرائم و قانون‌شکنی‌ها فیلمبرداری کنند
  • میزان بهره مندی از تسهیلات تبصره ۱۰۰ سه برابر شد
  • چه کسانی از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف شدند؟
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • مجلس وارد بررسی جزئیات لایحه ارتقای امنیت زنان شد
  • اشخاص غیرتجاری مشمول معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه شدند