Web Analytics Made Easy - Statcounter

 سیدحسن حسینی شاهرودی، دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری برنا، با بیان اینکه در حال حاضر یک بازار رسمی ارز وجود دارد که بر اساس آن دولت اعلام کرده عرضه و تقاضا را مدیریت می کند و اقشاری را زیر پوشش خود قرار داده و قیمت ارز را هم با نرخ 4200 تک نرخی اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه اما در حال حاضر ارز سرگردانی نیز در بازار موجود است که افرادی اینها را با هر هدف و مقصودی، مانند سرمایه‌گذاری، کار اقتصادی و تولیدی و واردات کالا و یا حتی تبدیل پول ملی به ارز، خریداری کرده اند، ادامه داد: همچنین متقاضیانی هستند که در فهرست ارزی مشخص شده توسط دولت قرار نمی گیرند، مانند افرادی که دانشجویانی در خارج از کشور دارند و حتی مسافرانی که سفر ضروری برایشان پیش می آید که رقم اعلامی نیز برای آنها کافی نبوده و به این جهت وارد بازار ارز شده و از مسیری که از نظر ستاد ارز، قاچاق محسوب می شود، ارز تامین می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ملاک ما برای تک نرخی شدن ارز، کف بازار است نه فضای دستوری و دولتی، تصریح کرد:  با توجه به شرایط موجود نمی توان ادعا کرد که ارز تک نرخی شده است. درست است که دولت آن را تک نرخی اعلام کرده اما اتفاقی دیگر در بازار در حال رقم خوردن بوده و نرخ دومی وجود دارد که با نرخ اعلامی دولت نیز بسیار تفاوت دارد.

وی با بیان اینکه تک نرخی واقعی آن است که نرخ اعلام شده توسط دولت در بازار، بانک ها و صرافی ها با اندکی تفاوت قابل نقد و وصول باشد، تصریح کرد:  بازار بورس ارز، بازاری است که تحت نظارت بانک مرکزی اداره شده و تمام فعالان اقتصادی و حوزه‌هایی که به نوعی در مبادلات ارزی حضور دارند مانند صرافی‌ها و بانک‌ها، برای عرضه ارزشان در این بازار حضور پیدا کرده و متقاضیان از این بازار ارز تهیه می کنند.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه در این بورس، ارز در بانک مرکزی قرار می‌گیرد و ضمانت آن در اختیار بانک مرکزی است، توضیح داد: این برنامه طرح جامعی است که در قالب طرح دو فوریتی قرار بود تقدیم مجلس شود اما باتوجه به تشکیل ستاد ارز و برای جلوگیری از مداخله در تصمیمات آن و ایجاد هماهنگی و قابلیت اجرا داشتن این طرح، قرار شد ابتدا هماهنگی های لازم با دولت و ستاد ارز صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه چندی پیش جلساتی با آقای جهانگیری داشته و وی گزارشی در مجلس ارائه کرد، ادامه داد: اگر دولت هماهنگ بوده و زیر بار آن برود نیازی به طرح دو فوریتی نیست اما اگر نپذیرد احساس می‌کنیم مردم را در یک فضای غیررسمی قرار می‌دهیم؛ برخی از متقاضیان ارز و یا کسانی که دنبال این هستند که ارزشان را عرضه کنند و یا از بازار خریدی داشته باشند، وارد مسیر قاچاق شده و بدین صورت شاهد قاچاق پنهان و زیرپوستی داخل کشور خواهیم بود که البته این تبادل در حال حاضر در حال انجام است.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تبادلات ارزی باید شفاف، رسمی و قابل رصد باشد، ادامه داد: شاید بتوان گفت در حال حاضر بیش از یک سوم ارز در خارج از مبادی رسمی در حال نقل و انتقال است و هیچ رصدی ازسوی هیچ دستگاهی صورت نمی‌گیرد.

حسینی شاهرودی با بیان اینکه با ایجاد بورس ارز، بازار ارز قابلیلت رصد و شفاف سازی پیدا کرده و از پولشویی و انتقال غیرمجاز ارز توسط برخی از گروه‌های معاند نظام، همچون داعش جلوگیری خواهد شد، تصریح کرد: در حال حاضر عدم وجود شفافیت محملی برای انتقال پول به جاهای دیگر از سوی کشورهای معاند ایجاد کرده است. در حقیقت خودمان به محملی برای کشورهای معاند با خود برای تامین مالی تروریسم شده ایم که با ایجاد این بورس از سوء استفاده هم کشورهای معاند و هم گروه‌های تروریست و هم سواستفاده‌گران و سودجویان اقصادی را جلوگیری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت نسبت به بورس ارز مثبت است اما زمان انجام آن را مناسب نمی‌داند، افزود:  با این رویکرد زمان ورود این طرح به صحن مشخص نیست چون مشغول رایزنی با دولت و تلاش برای حصول نتیجه هستیم.

خبرنگار: زهره خواجوی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: ارز تروریسم سرمایه کمیسیون اقتصادی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۳۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح نظارت بر بازار لاستیک خودرو در مازندران

مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران از نظارت بر مراکز عمده توزیع لاستیک خودرو در استان خبر داد . - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، یدالله ملکی با تاکید بر نظارت مستمر بازار لاستیک خودرو، گفت: در راستای صیانت از حقوق مصرف کنندگان و جلوگیری از سودجویی منفعت‌طلبان و با توجه به تداوم التهاب بازار تایر سواری در سطح عرضه، تعزیرات حکومتی با متخلفان برخورد قانونی می‌کند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی مازندران افزود: بازرسی از مراکز توزیع عمده لاستیک و خرده فروشان با استفاده از همه ظرفیت‌ها به‌منظور برخورد ایجاد ثبات در بازار با حضور رئیس شعبه تعزیرات حکومتی و بازرسان صمت و اصناف برای جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت لاستیک خودرو اجرا می‌شود.

 ملکی گفت: کنترل و نظارت بر وضعیت بازار کالا و پایش وضعیت تامین و توزیع لاستیک خودرو، جلوگیری از تخلفات احتمالی و رسیدگی به موقع به شکایات و گزارش‌های مردمی از جمله اهداف طرح نظارتی خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تصمیم جنجالی خاویر تباس؛ مسابقات لالیگا را در آمریکا برگزار می‌کنیم!
  • ضربه ۳ هزار میلیاردی پلیس به قاچاقچیان سوخت
  • اجرای طرح نظارت بر بازار لاستیک خودرو در مازندران
  • پیش‌بینی بورس چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳
  • افزایش ۱۰ درصدی تردد در محور‌های مواصلاتی استان اردبیل
  • کمبود نقدینگی از مهم‌ترین مسائل توزیع برق مرکزی
  • چقدر می توان به صورت های مالی شرکت ها اعتماد کرد؟
  • سقف معافیت مالی؛ داغ همیشگی بر پیشانی بورس!
  • دولت سرخابی‌ها را به صورت قطعی واگذار کرد؛ پرسپولیسِ بانکی، استقلال پتروشیمی
  • جلوگیری از خروج گندم تولیدی استان و انتقال آن به سایر استان‌ها