Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@07:35:26 GMT

نخست وزیر هند با پوتین در باره برجام مذاکره می کند

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۵۹۰۱

نخست وزیر هند با پوتین در باره برجام مذاکره می کند

دهلی نو - ایرنا - 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند در دیدار با 'ولادیمیر پوتین' رییس جمهوری روسیه درباره تحولات مربوط به قرارداد هسته ای ایران و تروریسم گفت و گو می کند.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه 'ایندین اکسپرس' نخست وزیر هند در نظر دارد روز دوشنبه با حضور در نشست غیر رسمی سران در شهر ' سوچی 'در خصوص قرارداد هسته ای ایران و تروریسم تبادل نظر کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


'پانکاج ساران' سفیر هند در روسیه، این دیدار را بسیار مهم و متفاوت توصیف کرد و افزود:دعوت پوتین از مودی تنها دو هفته پس از آنکه وی برای بار چهارم به ریاست جمهوری روسیه انتخاب شد،انجام شده است.
وی گفت: قرار است پوتین نیز تا چند ماه دیگر برای شرکت در یک نشست سران دیگر به هند سفر کند.
سفیر هند در روسیه اظهار کرد دیدار بین عالیرتبه ترین مقامات هند و روسیه نشان دهنده ابعاد گسترده و مهم روابط دو کشوراست.
وی خاطرنشان کرد مقامات مسکو علاقمندند با مودی درباره آینده سیاست خارجی روسیه، روش های ارتقای همکاری های اقتصادی و همچنین تعاملات بین المللی گفت و گو کنند.
'ساران'گفت که در دیدار سران روسیه و هند که بعد ازظهر دوشنبه انجام می شود موضوعات مختلفی بحث و تبادل نظر می شود.
وی با اشاره به روابط گسترده هند و روسیه با ایران تصریح کرد رهبران دو کشور تحولات هسته ای ایران را با توجه به تحولات اخیر بررسی می کنند.
سفیر هند در روسیه با بیان اینکه دو کشور از قربانیان تروریسم هستند تصریح کرد تهدیدهای مستمر داعش نیر در گفت وگو رهبران دو کشور بررسی می شود.
وی همکاری هسته ای هند و روسیه و تعهد مسکو به ساخت چندین نیروگاه هسته ای از دیگر محورهای گفت وگویی سران هند و روسیه خواهد بود.
هند و روسیه از زمان اتحاد جماهیر شوروی، همواره روابط راهبری نزدیکی با هم داشتند که بیشتر در عرصه نظامی و خرید تسلیحات متمرکز بوده است.
مودی نخست وزیر هند پس از به قدرت رسیدن در سال 2014 نه تنها گام های بلندی برای توسعه روابط با روسیه بلکه با اتحادیه اروپا و آمریکا برداشته است.
هر چند توافقنامه های نظامی و دفاعی متعددی که دولت مودی با آمریکا امضا کرده ،باعث نگرانی روسیه از افزایش نفوذ واشنگتن در منطقه و همچنین کاهش حضور دو قدرت منطقه ای یعنی روسیه و چین شده است ، اما با توجه به اینکه روسیه به طور سنتی شریک بزرگ هند در تامین تسلیحات و صنایع نظامی است، مسکو همچنان حرف اول را در روابط هند دارد.
این دو کشور به دلیل اینکه در یک منطقه قرار دارند در بسیاری موارد با تهدیدات و مسایل منطقه ای و بین المللی مشابهی روبرو هستند و لازم است برای یافتن راه حال های مشترک با هم هماهنگ باشند.
هند و روسیه به عنوان اعضای پیمان های اقتصادی متعدد نیز در موارد بسیاری از منافع ملی مشترک سود می برند.
'مودی' در طول سالهای گذشته سعی کرده است نوع روابط هند با روسیه را از خریدار سلاح به تولید مشترک سلاح و نیز همکاری های اقتصادی بیشتر سوق دهد. با توجه به تحریم روسیه از سوی غرب، و رشد اقتصادی بی مانند هند که نزدیک به 8 درصد است ، دولت دهلی نو به بازار عظیم روسیه و کشورهای دوست آن به عنوان فرصتی مناسب برای فروش کالاها و خدمات هندی می نگرد.
درهرحال، تحریم های روسیه از سوی غرب از یکسو و نیاز امریکا به هند در ارتباط با فشار بر چین، فرصت مناسبی را برای هند فراهم کرده است تا روابط خود را با مسکو بیش از پیش توسعه دهد.
در همین حال، نماینده تجاری روسیه در هند نیز چندی پیش در گفت وگو با یک خبرگزاری روسی اعلام کرد:مسکو و دهلی نو آماده کمک با ایران در توسعه زیرساخت های لازم برای مسیر بین المللی شمال -جنوب هستند.
یاروسلاو تاراسیوک» گفت: روسیه و هند در شرایط کنونی در مسیر توسعه همکاری های اقتصادی دوجانبه با مشکل حمل و نقل مواجه هستند و بیش از 80 درصد محموله های دو طرف از طریق بندر سن پترزبورگ انجام می شود.
وی افزود:حداقل زمان برای انتقال محموله بین دو کشور (روسیه و هند) 40 روز است اما شرکت های صادرکننده روسی زمان بیشتری را برای ارسال محموله های خود به هند صرف می کنند، این مساله به نوبه خود امکان رقابت صادرکنندگان روسی را در بازار هند از بین می برد.
تاراسیوک گفت:با توجه به این مساله مسیر بین المللی شمال -جنوب مسیر کوتاه تری برای حمل و انتقال کالاها محسوب می شود که از ایران می گذرد.
وی افزود:ایران، روسیه و هند به عنوان کشورهای دخیل در این مسیر، علاقه زیادی به آغاز هر چه سریعتر پروژه راهگذر شمال - جنوب دارند.
طرح راهگذر شمال-جنوب در راستای تکمیل راهگذر هلسینکی پایتخت فنلاند و بمبئی در هندوستان مطرح است که ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند.
در صورت اجرای راهگذر شمال-جنوب، سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه افزون بر بهره برداری های اقتصادی سه جانبه و همچنین منطقه‌ای در مبادلات می‌توانند از مزیت‌های آن به عنوان پیوند دهنده دو قاره آسیا و اروپا بهره ببرند.
آساق**1424*1600

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي برجام 97 روسيه هند مودي پوتين

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۵۹۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پوتین در گفت و گو با رئیسی: پاسخ ایران بهترین روش برای تنبیه متجاوز بود

به گزارش جماران؛ رئیس جمهور با بیان اینکه عملیات "وعده صادق" با هدف تنبیه متجاوز با موفقیت انجام شده است، تاکید کرد: قاطعانه اعلام می‌کنیم هر گونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر، گسترده و دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد.

سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز سه‌شنبه در گفتگوی تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه ضمن قدردانی از موضع اصولی و سازنده دولت روسیه در قبال دفاع مشروع جمهوری اسلامی ایران، در پاسخ به اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری ایران در سوریه، این اقدام تروریستی را نقض صریح قوانین بین‌المللی از جمله کنوانسیون وین و تهدیدی جدی علیه صلح‌ بین‌المللی دانست و تصریح کرد: نقش مخرب آمریکا و برخی کشورهای غربی و بی‌عملی و ناکارآمدی نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت در برخورد با اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه موجب شد، جمهوری اسلامی ایران در راستای اعمال حق دفاع مشروع خود بر اساس ماده 51 منشور ملل متحد، عملیاتی را علیه همان مراکزی که علیه ما شرارت کرده بودند، طراحی و اجرا کند.

رئیس جمهور با بیان اینکه عملیات "وعده صادق" با هدف تنبیه متجاوز با موفقیت انجام شده است، تاکید کرد: قاطعانه اعلام می‌کنیم هر گونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین‌تر، گسترده و دردناک‌تر از قبل پاسخ خواهیم داد.

رئیسی ضمن قدردانی از تلاش‌های دیپلماتیک دولت روسیه برای خنثی کردن توطئه‌های آمریکا و برخی کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل، تصریح کرد: به آن دسته از کشورهایی که با رویکردی دوگانه در مواجهه با جنایات رژیم صهیونیستی، از افزایش تنش‌ها در منطقه ابراز نگرانی می‌کنند، توصیه می‌کنیم برای حفظ ثبات و امنیت منطقه، از حمایت خود از نسل‌کشی و جنایت‌گری صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم فلسطین دست بردارند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز در این مکالمه تلفنی ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را خلاف همه موازین و مقررات بین‌المللی دانست و تصریح کرد: آنچه از سوی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام جنایتکارانه و در سایه انفعال شورای امنیت اتفاق افتاد، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه‌ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود.

رئیس جمهور روسیه با انتقاد شدید از رفتار آمریکا و برخی کشورهای غربی در تنش‌زایی در منطقه، ‌تصریح کرد: ما اطمینان داریم جمهوری اسلامی ایران از جمله پایه‌های اصلی ثبات و امنیت در منطقه است.

روسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه در این مکالمه تلفنی همچنین ضمن مرور آخرین وضعیت همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف تجاری، امنیتی، انرژی، حمل و نقل و علم و فناوری بر ضرورت تسریع در اجرای توافقات و تفاهمات صورت گرفته میان دو کشور و توسعه همکاری‌ها تاکید کردند.

دیگر خبرها

  • زیباکلام : با توجه به اختلاف نظر بایدن و نتانیاهو در باره جنگ ایران و اسرائیل، باید تهران و واشنگتن مستقیم مذاکره کنند
  • تاکید سئول و توکیو بر گسترش روابط با واشنگتن
  • در گفتگوی تلفنی رئیسی و پوتین بعد از حمله سپاه چه گذشت؟
  • پوتین: پاسخ ایران به اسرائیل، بهترین تنبیه متجاوز بود
  • پایگاه استراتژیک «میرون» زیر حملات موشکی حزب‌الله +فیلم
  • اولین گفتگوی رئیسی و پوتین بعد از عملیات سپاه
  • رییسی و پوتین درباره حمله سپاه به اسرائیل چه گفتند؟
  • پوتین در گفت و گو با رئیسی: پاسخ ایران بهترین روش برای تنبیه متجاوز بود
  • گفت‌وگوی تلفنی پوتین و رئیسی اقدام تلافی ‎جویانه ایران علیه اسرائیل
  • السودانی: داشتن روابط همزمان با ایران و آمریکا امتیازی برای عراق است