Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-19@00:04:49 GMT

تولید محصولات تراریخته راهی به سوی تامین امنیت غذایی کشور

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۶۷۰۴

تولید محصولات تراریخته راهی به سوی تامین امنیت غذایی کشور

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی انجمن ایمنی زیستی، محمود تولایی با بیان اینکه اصلاح نژاد گیاهان و انتخاب بذر بهتر، سابقه‌ای به طول زندگی اجتماعی بشر دارد، گفت: اساسا توسعه علوم و فناوری برای پاسخ به نیاز بشر بوده و کشاورزان هزاران سال است که همواره دنبال دستیابی به بذر مناسب‌تر بوده‌اند و از روش‌های مختلف استفاده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس انجمن ژنتیک کشور با اشاره به اینکه زندگی صنعتی، منابع طبیعی را با آلاینده‌های صنعتی تحت مخاطره قرار داده است، افزود: قابلیت‌های خاک با مصرف سموم شیمیایی در معرض خطر بوده و از طرف دیگر، جمعیت بشر رو به گسترش است. به همین دلیل روش‌های سنتی کشاورزی دیگر پاسخگوی نیاز جمعیت رو به رشد بشری نیست.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی علوم و فناوری‌های زیستی گسترش یافته‌اند تا با استفاده از بیوتکنولوژی برای تسویه پسماندهای شیمیایی و صنعتی به خدمت گرفته شود، ادامه داد: فناوری زیستی توسعه یافته تا برای دستیابی به گونه‌های گیاهی مقاوم به آفات و بیماری‌ها به خدمت گرفته شود و مصرف سموم شیمیایی مهار و کنترل شود. در همین حال این فناوری و روشهای اصلاح ژنتیکی برای درمان بیماری‌های پیچیده و نادر و یا تولد نوزادان ناقص‌الخلقه و یا معلول و بیمار، به خدمت گرفته می شود.

تولایی افزایش ایمنی نسبت به بیماری‌ها، واکسن‌های نوترکیب و تولید نسل جدید آن را از دیگر مزایای زیست فناوری عنوان کرد و گفت: برای مواجهه با کمبود مواد ضروری در تغذیه که عامل انواع کم‌خونی، بیماری‌های تیروئیدی و ... است و نیز برای تولید گیاهان اصلاح شده ژنتیکی با ضریب بالاتر جذب مواد ضروری از خاک و تولید گیاهان غنی شده، از مهندسی ژنتیک استفاده می شود.

وی با تاکید براینکه چنین فناوری شایسته هراس و محکومیت نیست، ادامه داد: در کشوری مثل ایران که در سه استان پهناور بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از دریا و منابع آبی فراوان ولی شور برخوردار است و در همین استان‌ها پهنه‌های خاکی بسیار گسترده دارد، این فناوری باید به خدمت گرفته شود.

رئیس انجمن ژنتیک با اشاره به تولید گیاهان شورپسند و انتقال ژن مقاوم به شوری از گیاهان حاشیه دریا، گفت: دانشمندان فناوری زیستی می توانند گیاهان اصلاح شده ژنتیکی (تراریخته) مقاوم به تنش شوری و خشکی تولید کرده و حیات و زندگی و کار و اشتغال را به جامعه تقدیم کنند.

تولایی با تاکید براینکه فناوری زیستی سال‌هاست که در ایران بومی شده است، اضافه کرد: تولید محصولات این فناوری باید تحت نظارت وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست صورت پذیرد و در سایه مراعات قانون ملی ایمنی زیستی ما را از بحران تهدید در امنیت غذایی خارج سازد. از سوی دیگر نباید ما روز به روز به واردات همین محصولات از خارج کشور، وابسته‌تر شویم.

کد خبر 4301464 معصومه بخشی پور

منبع: مهر

کلیدواژه: محصولات تراریخته مهندسی ژنتیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی محمد جواد آذری جهرمی امنیت اطلاعات نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گوگل تلفن همراه اینترنت سلول بنیادی روباتیک موبایل ایالات متحده آمریکا فناوری فضایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۶۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی استان البرزگفت: در استان البرز بخش مهمی از تولیدات در بخش باغی، زراعی و دامی توسط کشاورز، دامدار و تولید کننده، انجام می‌شود و این بیانگر مردمی بودن اقتصاد در حوزه تولیدات کشاورزی و دامی در استان البرز است.

وی افزود: در این میان جهاد کشاورزی نقش هدایت، راهبردی، تسهیلگری، کمک به صدور مجوزها و حل و فصل مشکلات در حوزه تولید را بر عهده دارد و تولید توسط بهره‌بردار، کشاورز، تولیدکننده، دامدار و مرغدار در حال انجام است. به این شکل حجم تولیدات برای مصرف وارد بازار استان شده و مازاد آن هم به استان‌های هم مرز و مجاور فرستاده می‌شود و متقابلا از استان‌های دیگر هم به استان البرز وارد می‌شود.

حسنی مقدم بیان کرد: طبق سند ابلاغی مقام معظم رهبری وظیفه اصلی و اساسی جهاد کشاورزی امنیت غذایی است. امنیت غذایی یعنی تولید غذا و بعد فراهم کردن دسترسی آحاد مردم به غذای کافی است. خوشبختانه بالای ۸۵ درصد نیاز غذایی کشور در داخل در حال تولید بوده و در استان البرز هم به همین شکل است. چون استان البرز جزو استان‌هایی است که تراکم جمعیتی دارد، یعنی قریب ۳.۵ میلیون نفر جمعیت در این استان زندگی می‌کنند و قریب ۳.۷  درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند.

معاون توسعه بازرگانی جهاد کشاورزی گفت: خوشبختانه کمبودی در زمینه کمبود کالاهای اساسی در استان البرز وجود ندارد، چون از محل تولیدات استان تامین شده و یا اینکه از استان‌های همجوار وارد بازار می‌شود. بنابراین با توجه به توانمندی‌های تولید وفور کالاها و مواد غذایی را در استان داریم که اعم از میوه‌ها، مواد پروتئینی، شکر و مرغ و.. است.

حسنی مقدم در ادامه اظهار کرد: در بعضی از محصولات هم مثل تخم مرغ، شیر در استان مازاد تولید داریم و بعضی محصولات دیگر هم با کمبود تولید مواجه هستیم که در این زمینه برنامه‌های بلند مدتی برای افزایش حجم تولیدات در سازمان جهاد وجود دارد.

وی درخصوص وضعیت بازار گفت: هیچکدام از اقلام اساسی دولتی شامل برنج، شکر و گوشت منجمد و گوشت مرغ که توسط جهاد کشاورزی توزیع می‌شود، افزایش قیمت نداشته است و اگر موردی از افزایش قیمت مشاهده می‌شود، این گران فروشی است و گرانی نیست.

حسنی مقدم ادامه داد: در خصوص گران فروشی هم باید با آن برخورد شود. بازرسی از خرده فروشی‌ها برعهده وزارت صمت و اتاق اصناف است. البته این نظارت و بازرسی به جدیت در حال انجام بوده و روزانه از واحدهای صنفی بازدید و بازرسی می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی درخصوص عملکرد جهاد کشاورزی بر نظارت بر تامین و توزیع اقلام خوراکی گفت: جهاد کشاورزی در راستای وظایف و تعهدات خود در سال گذشته بالغ بر ۱۰۰۰پرونده تعزیراتی تشکیل داده که در این زمینه بالغ بر۱۸ میلیارد تومان جریمه صورت گرفته است. اما وظیفه ما در جهاد کشاورزی تامین و تولید مواد غذایی بوده لذا در این حوزه جهاد نظارت و بازرسی مراکز عمده تولید، انبارها و سردخانه‌ها را بر عهده دارد. البته جهاد کشاورزی در کنار ارگان‌های دیگر ایستاده و در کار کارگروه‌های که تشکیل می‌شود مشترکا در بازرسی‌ها شرکت می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان البرز کرج

دیگر خبرها

  • ۸۰ درصد مواد غذایی کشور در داخل تولید می‌شود
  • تولید سالانه ۱۶ هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • خودکفایی تولید مواداولیه مکمل‌ها در ۱۴۰۳/رشد ۲۵ درصدی صادرات
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • گوشت، شکر و برنج دولتی افزایش قیمت نداشته است
  • پروتزهای بومی مفصل زانو و لگن نیاز مراکز درمانی را تامین می‌کنند
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد
  • دلایل عدم‌تجاری‌سازی کیت‌های‌تشخیص‌دهنده برپایه DNA مطرح شد
  • برگ برنده ایران در تامین امنیت غذایی/انبارها پُر از کالاست
  • تولید و تجاری‌سازی ۱۷ محصول از گیاهان دارویی توسط یک شرکت فناور