Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@09:57:42 GMT

جراحي ديسک درمان يا آسيب بيشتر؟

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۷۷۳۲

جراحي ديسک درمان يا آسيب بيشتر؟

خبرگزاري آريا - بيرون‌زدگي ديسک، بيماري بسيار شايعي ميان جوانان و ميانسالان است که معمولا به دليل بد نشستن و بي‌توجهي به انجام فعاليت‌هاي سنگين به وجود مي‌آيد.
به دليل گستردگي اين بيماري ميان درصد زيادي از جمعيت، در دو دهه اخير درمان‌هاي ديسک ستون فقرات بيشتر مورد توجه قرار گرفته است البته نيازي نيست همه افراد براي درمان اين اختلال به جراحي روي آورند، بسياري از روش‌هاي فيزيوتراپي مي‌تواند فشار روي ستون فقرات را تا حدود زيادي کم کنند يا به طور کامل ديسک را برطرف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در فرآيند جراحي قسمتي از ديسک که از محل اصلي خود فاصله گرفته و روي ديگر قسمت‌ها فشار وارد مي‌کند، از بدن خارج مي‌شود اما در روش درماني جديدي مثل ليزر بدون نياز به برش و جراحي، ديسک برداشته مي‌شود.
به گفته دکتر مهدي شيروي، دکتراي حرفه‌اي فيزيوتراپي و مدير گروه فيزيوتراپي بيمارستان نيکان، درمان ليزر يکي از روش‌هاي جراحي و روشي مداخله‌گر محسوب مي‌شود و از جمله درمان‌هاي فيزيوتراپي نيست.
با اين حال درمان‌هاي محافظه‌کارانه مثل فيزيوتراپي تقريبا حدود 85 تا90 درصد اختلالات ديسک را درمان مي‌کند و نسبت به جراحي براي درصد زيادي از بيماران راه حلي مناسب‌تر در نظر گرفته مي‌شود.
چه کساني نياز به جراحي ديسک دارند؟
بيماراني که نياز به جراحي دارند، داراي مشخصاتي هستند که در آن صورت پزشک توصيه به جراحي مي‌کند، اما در غير اين صورت امکان درمان به روش‌هاي غيرجراحي وجود دارد. در مواردي که بعد از جراحي، دردها ادامه دارد، به اين دليل است که بيمار شرايط جراحي را نداشته يا عوارض ناشي از جراحي زياد بوده است.
گاهي اوقات باقي ماندن علائم و دردها ناشي از مشکلي است که بر اثر به وجود آمدن گوشت اضافه و گير افتادن رشته‌هاي عصبي به وجود آمده و دوباره علامت‌ها را ايجاد مي‌کند. معمولا بيماراني که درمان‌هاي فيزيوتراپي انجام مي‌دهند و بهبود پيدا نمي‌کنند و دردهاي مداوم دارند، براي عمل جراحي انتخاب مي‌شوند. گروه ديگر بيماراني هستند که بيرون‌زدگي ديسک دارند يا آسيبي که به ديسک وارد شده، باعث قطع جريان عصبي ريشه‌هاي عصبي منتهي به ستون مهره‌ها شده است.
در اين شرايط به دليل عدم خونرساني مناسب حتي ممکن است ساختمان عصب آسيب ببيند. در اين افراد نشانه‌هايي مثل ضعف اندام‌ها، از کار افتادن قسمت‌هاي حسي بخشي از اندام و اختلال در حرکت اندام است. اين بيماران حس قسمتي از پا يا دست را از دست مي‌دهند يا براي مثال نمي‌توانند پنجه پا را بالا آورند. اين افراد نياز به جراحي دارند. از طرفي افرادي که به دلايلي مثل سن، مشکلات زمينه‌اي و... نمي‌توانند درمان فيزيوتراپي انجام دهند، مورد مناسب براي انجام جراحي هستند.
تاثير فيزيوتراپي در درمان ديسک
ستون فقرات سه قوس اصلي در ناحيه گردن، سينه‌اي و کمر دارد. نواحي که اين قوس‌ها به يکديگر مي‌رسند، مهره‌ها در خلال فعاليت‌هاي بدني، تحت تاثير و فشار بيشتري قرار مي‌گيرند.
همه مهره‌هاي بدن انعطاف‌پذير هستند، اما به دليل شکل خاص ستون فقرات، ديسک‌هاي بين مهره‌هايي که در فاصله بين قوس‌هاي با جهت مخالف هستند، معمولا فشار بيشتري تحمل مي‌کنند و بيشتر اختلالات ديسک در اين قسمت ستون فقرات ديده مي‌شود.
ديسک‌هاي شماره 4 و 5 مهره‌هاي کمر به دليل خم و راست شدن بيشتر در معرض آسيب و بيرون‌زدگي هستند. در مهره‌هاي گردن نيز ديسک‌ها به دليل حرکت گردن در برخي قسمت‌هاي انعطاف‌پذير بيشتر درگير مي‌شود؛ اما مهره‌هاي درگير با دنده‌ها چندان تحت فشار نيستند. فيزيوتراپي روش درماني غيرمداخله‌اي و محافظه‌کارانه براي درمان ديسک است که مي‌تواند با کم کردن درد و التهاب در ناحيه اختلال ديسک، به بيمار کمک کند.
در مرحله دوم با استفاده از تکنيک‌هاي درماني مي‌توان ديسک را به جاي خود بازگرداند. اين کار به اين معناست که ضايعه فشاري که ديسک روي رشته‌هاي عصبي به وجود آورده و باعث به وجود آمدن درد شده است، به جاي خود باز گردانده مي‌شود.
درمان فيزيوتراپي گرچه اندکي آهسته‌تر و محتاط‌تر از درمان‌هاي ديگر، اتفاق مي‌افتد، اما بتدريج شرايط ستون فقرات را به حالت طبيعي باز مي‌گرداند و دردهاي مداوم از بين مي‌رود. هنگامي که فيزيوتراپي براي درمان ديسک انتخاب مي‌شود، با تعديل فعاليت‌هاي سنگين، بلند شدن و نشستن به شيوه درست و استراحت بيشتر مي‌توان در طولاني مدت نتيجه بهتري گرفت.
اختلال ديسک ستون فقرات در دوران جواني و ميانسالي
هنگامي که درباره ديسک صحبت مي‌کنيم، بافتي مد نظر است که حدود 70 تا 80 درصد آن از آب تشکيل شده و بسيار راحت جابه‌جا مي‌شود. تکنيک‌هاي درماني فيزيوتراپي نيز بيشتر روي همين قسمت کار مي‌کند که ديسک را عقب بکشد و بافت را آزاد کند.
همان طور که سن افراد بالاتر مي‌رود و بدن به مرور آب خود را از دست مي‌دهد، بافت‌ها، عضلات و ارگان‌هاي داخلي نيز آب خود را از دست مي‌دهند و بدن دچار حالت کم‌آبي مي‌شود. ديسک نيز بافتي از بدن است که بيشتر از آّب تشکيل شده و آب بين بافت‌هاي اطراف جابه‌جا مي‌شود.
وقتي مهره‌ها در حين فعاليت‌هاي روزانه از بالا و پايين ديسک را تحت فشار قرار مي‌دهند، ديسک مقداري از آب را از دست داده و به بافت‌هاي مجاور مي‌دهد. اين اتفاق ممکن است به شکلي پيش رود که به دليل از دست رفتن آب بافت، حتي قد افراد در بعد از ظهر کوتاه‌تر از صبح باشد.
هنگام استراحت در طول شب که بدن در حالت افقي قرار دارد، کم کم آب به بافت ديسک بازگشته و ديسک حالت خود را به دست مي‌آورد.
با بالا رفتن سن قدرت انتقال آب بين ديسک و بافت‌هاي اطراف کمتر مي‌شود و آب از دست رفته ديگر باز نمي‌گردد. در اين حالت اصطلاحا گفته مي‌شود ديسک سياه شده يا فاصله بين مهره‌ها کم شده است. معمولا ديسک زماني خطرناک است و به بافت‌هاي اطراف فشار مي‌آورد که پرآب است و اين زمان دوران جواني است.
با گذشت سن، آب بافت و نيز ارتفاع ديسک‌ها کم مي‌شود و ديگر فشار زيادي به بافت‌هاي اطراف وارد نمي‌کند بنابراين کمردردهاي ناشي از مشکل ديسک در سنين جواني و ميانسالي به وجود مي‌آيد و در سنين بالاي 60 سال ديسک‌ها خطري را که در سنين کمتر داشتند، به وجود نمي‌آورند و کمردردهاي اين سنين در بيشتر موارد مرتبط با مسائل آرتروز و تغييرات مهره‌اي است.
سپيده شعرباف - جام جم

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۷۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد

براساس مصوبه هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی وزارت بهداشت و با اعلام دبیرخانه شورای آموزش علوم پایه، بهداشت و تخصصی مقرر شد آزمون ورودی دوره دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی در مرداد سال ۱۴۰۳ برگزار شود.

ثبت نام در آزمون دکتری حرفه ای فیزیوتراپی از شنبه ۲۲ اردیبهشت آغاز می شود و داوطلبان تا ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند.

ثبت نام فقط بصورت الکترونیکی و از طریق سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی به نشانی sanjeshp.ir انجام می پذیرد.

داوطلبان باید پس از پرداخت الکترونیکی هزینه آزمون، فرم ثبت نام را تکمیل کنند. لینک پرداخت هزینه و ثبت نام آزمون در مهلت اعلام شده بر روی سایت قرار خواهد گرفت.آزمون ورودی دوره دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی پنجشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

کارت ورود به جلسه آزمون از روز یکشنبه ۷ مرداد تا چهارشنبه ۱۰ مرداد در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی قرار می گیرد و داوطلبان باید در این بازه زمانی با مراجعه به سایت، کارت ورود به جلسه خود را دریافت کنند. ساعت دقیق برگزاری آزمون بر روی کارت ورود به جلسه درج خواهد شد.

به همراه داشتن کارت ورود به جلسه و کارت شناسایی معتبر (کارت ملی یا شناسنامه عکسدار) در روز آزمون الزامی است.

بر اساس شرایط، ممکن است آزمون بصورت الکترونیکی یا کاغذی برگزار شود.

شرایط شرکت متقاضیان در آزمون:

۱) افراد با داشتن دانشنامه مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی از دانشگاه های داخل یا خارج از کشور که به تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده باشد مجاز به شرکت در این آزمون هستند.

۲) دانشجویان مشغول به تحصیل در هر دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته فیزیوتراپی به شرط فراغت از تحصیل تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ می توانند در این آزمون شرکت کنند.

 همچنین مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت در اطلاعیه ای خطاب به دانش آموختگان رشته فیزیوتراپی از دانشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت در خارج از کشور اعلام کرده است: بر اساس مصوبه شورایعالی ارزشیابی مدارک تحصیلی خارج از کشور وزارت بهداشت در ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ به منظور حفظ کیفیت و رعایت عدالت در سنجش و ارزیابی علمی متقاضیان ارزشیابی، مقرر شد آزمون ارزشیابی کتبی به صورت متمرکز جایگزین مصاحبه‌ های انجام شده در جلسه کمیسیون‌ های ارزشیابی شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل سپاهان/بازگشت مهره کلیدی
  • اولین واکنش یک روزنامه اصولگرا به موضوع مهدی نصیری: او مهره تاج زاده است
  • راه اندازی مرکز متمرکز جراحی شکاف کام و لب در بیمارستان الزهرا (س) زاهدان
  • امکان ذخیره‌سازی میلیو‌ن‌ها فیلم روی یک دیسک فراهم شد
  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی ۱۴۰۳
  • چگونه آسیب‌های ناشی از بدخوابی را از بین ببریم؟
  • خبر خوش به گوش جواد نکونام رسید/ هافبک استقلال فیزیوتراپی را شروع کرد
  • فرار مهره کلیدی سپاهان قبل از دیدار با پرسپولیس! | تصاویر
  • جزئیات اولین آزمون دکتری حرفه‌ای فیزیوتراپی اعلام شد
  • گیاه جوانی در طب سنتی هند