Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-25@09:28:19 GMT

زوجین ۲ بار می‎توانند وام مسکن بگیرند

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۸۱۹۱

زوجین ۲ بار می‎توانند وام مسکن بگیرند

به گزارش جهان نيوز، با تصمیم جدید هیئت مدیره بانک مسکن، زوجین استفاده کننده از تسهیلات خرید مسکن، مشروط به گذشت دوره زمانی مشخص از اولین مرتبه استفاده از این تسهیلات و همچنین تسویه بدهی خود با بانک یا انتقال تسهیلات به غیر، می‌توانند یکبار دیگر تسهیلات خرید مسکن دریافت کنند.

پیش تر، برای استفاده دوباره از تسهیلات خرید مسکن ازجانب زوجین، محدودیت وجود داشت اما با مصوبه جدید بانک مسکن، این ممنوعیت برداشته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



زوجین متقاضی استفاده دوباره از تسهیلات خرید مسکن متناسب با نوع تسهیلات انتخابی، باید ضوابط مصوب هر کدام از انواع تسهیلات را رعایت کنند.
بر این اساس، چنانچه زوج متقاضی تسهیلات خرید مسکن برای دومین بار، به دنبال دریافت تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا تسهیلات مشارکت مدنی از محل صندوق پس انداز ساخت مسکن باشد، محدودیتی در تعداد دفعات استفاده از تسهیلات وجود ندارد.

برای دریافت تسهیلات با سپرده از محل حساب صندوق پس انداز مسکن، حساب پس انداز مسکن جوانان و همچنین تسهیلات فروش اقساطی ناشی از سهم الشرکه از محل صندوق پس انداز ساخت مسکن مجدد، باید 5 سال از تاریخ دریافت تسهیلات با سپرده قبلی گذشته باشد و در عین حال عملیات تسویه یا انتقال تسهیلات به غیر، انجام شده باشد.

مصوبه جدید بانک مسکن برای بافت های فرسوده نیز امکان استفاده دوباره زوجین از تسهیلات را فراهم کرده است. در بافت های فرسوده شهری، شرط خانه اولی بودن متقاضی استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم ضروری نیست اما در صورتی که متقاضی، خانه اولی نباشد، نرخ سود این تسهیلات، 8 درصد محاسبه خواهد شد. همچنین زوجین برای استفاده دوباره از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم در بافت فرسوده، باید دوره زمانی 5 سال بعد از اولین مرتبه استفاده از تسهیلات مسکن را پشت سر گذاشته باشند و نسبت به تسویه با بانک یا انتقال تسهیلات اولیه به غیر، اقدام کرده باشند.

با این حال، در خارج از بافت فرسوده شهرهای کشور، آن دسته از زوجین که یکبار از تسهیلات خرید مسکن استفاده کرده اند، نمی توانند از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم، استفاده کنند چرا که برای تسهیلات یکم، در خارج از بافت، حتماً متقاضی، دارای شرایط خانه اولی باشد به این معنا که تا به حال از تسهیلات مسکن استفاده نکرده باشد و فرم جیم زوجین سبز باشد. منظور از سبز بودن فرم جیم آن است که زوجین تا به حال از امکانات دولتی شامل زمین و مسکن استفاده نکرده باشند.

مصوبه جدید هیئت مدیره بانک مسکن حاکی است، اعطای تسهیلات بدون سپرده به زوجین متقاضی استفاده دوباره از تسهیلات،‌ منوط است به تامین و تخصیص اعتبار و پیش بینی موضوع در سیاست‌های اعتباری یا طرح های مقعطی بانک. همچنین در اعطای تسهیلات توأم، ضوابط هر یک از تسهیلات، از شرایط عمومی و اختصاصی همان تسهیلات تبعیت می کند.

به بیان دیگر، در صندوق پس انداز ساخت مسکن و صندوق پس انداز مسکن، امکان ارایه دو فقره تسهیلات مسکن به زوجین برای ساخت یا خرید یک واحد مسکونی، امکان پذیر نیست. زوجین برای این منظور باید بصورت توام (توام با تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم یا اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن)، تسهیلات مدنظر خود را دریافت کنند.

در پرداخت مجدد تسهیلات خرید مسکن زوجین از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، اعطای تسهیلات خرید مسکن بدون سپرده مازاد بر سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن نیز انجام می‌شود. اما این تسهیلات (بدون سپرده)، تا زمان اجرای بخشنامه مربوط به همین نوع تسهیلات، در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.
  منبع: تسنیم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۸۱۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است

سید مجید پوراحمدی رئیس صندوق اعتباری هنر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، درباره برنامه های صندوق برای حمایت از قشر فرهنگ و هنر در سال جاری گفت: توسعه کسب و کارهای فرهنگی یکی از دستورهای وزیر فرهنگ و ارشاد خطاب به صندوق اعتباری هنر است. البته از ابتدای دولت سیزدهم برنامه ریزی های متعددی برای تقویت و توسعه فرهنگ و هنر در کشور انجام شده است.
وی افزود: عموما موسسه و مجموعه های مختلف فرهنگی نقش کلیدی در تولید و نمایش آثار هنرمندان دارند از این رو صندوق اعتباری هنر هم با این موسسه و مراکز فرهنگی گفتگو و تعامل دارد تا بتواند از فعالیت هنرمندان حمایت کند.
رئیس صندوق اعتباری هنر با اشاره به پروژه قاب هنر، بیان کرد: هدف پروژه خرید اثر از هنرمندان به ویژه خوشنویسان است. در پروژه قاب هنر، صندوق اعتباری هنر آثار هنرمندان میانه و همچنین پیشکسوت را خریداری و به موسسات و شرکت های مختلف هدیه می دهد.
وی یادآور شد: صندوق اعتباری هنر برای برگزاری و خرید اثر قرآنی در نمایشگاه روایت باران نیز اقدام کرده است. 

دیگر خبرها

  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها در راستای تحقق رشد تولید
  • پرداخت بخشی از وام ودیعه مسکن به متقاضیان
  • قاب هنر پروژه خرید اثر از هنرمندان است
  • خریداران مسکن این هشدار را جدی بگیرند؛ این‌جا قیمت مسکن کاذب است
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • پرداخت ۱۳۳ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به نیازمندان کردستانی 
  • لزوم تعیین تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • لزوم تعیین و تکلیف بانک عامل برای پرداخت تسهیلات نهضت مسکن در کرمان
  • پایان خردادماه آخرین مهلت افتتاح حساب یا تکمیل موجودی جشنواره حساب‌های قرض الحسنه پس انداز بانک ملت
  • مهاجران افغانستانی می‌توانند گواهینامه رانندگی بگیرند؟