Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@17:49:03 GMT

فتح‌الله گولن دلیل دشمنی اردوغان با خود را گفت؛ حسود است!

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۸۵۲۸

فتح‌الله گولن دلیل دشمنی اردوغان با خود را گفت؛ حسود است!

فتح‌الله گولن اعلام کرد اردوغان می‌خواست از جنبش "خدمت" (وابسته به فتح‌الله گولن) به عنوان ابزار تبلیغاتی برای مطرح کردن خود به عنوان رهبر اسلام در داخل و خارج از کشور استفاده کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری ماوریک، فتح الله گولن، روحانی در تبعید و مخالف دولت ترکیه درباره علت دشمنی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه با وی به خصوص پس از کودتای 15 ژوئیه 2016 گفت: یکی از دلایل آن درخواست اردوغان برای استفاده داخلی و بین‌المللی از جنبش خدمت بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: او می‌خواست از این شبکه به عنوان یک ابزار تبلیغاتی برای معرفی خود به عنوان رهبر اسلام در جهان استفاده کند اما جنبش خدمت این درخواست او را رد کرد و اردوغان عصبانی شد.

او افزود: اردوغان حسود بود و تصمیم گرفت که جنبشی مشابه ایجاد کند اما با وجودی که تمام قدرت در کشور را در دست دارد، باز هم نتوانست جنبشی همانند خدمت ایجاد کند.

گولن اضافه کرد: بعد از رد درخواست اردوغان او تصمیم گرفت که یک سازمان فرهنگی به نام "یونوس امره" تاسیس کند که همانند جنبش خدمت در سراسر جهان مراکز فرهنگی و مدارسی باز کند اما این سازمان نتوانست به موفقیت چندانی دست یابد، پس از این ناکامی اردوغان تصمیم گرفت جنبش خدمت را کنار بگذارد.

همچنین وی معتقد است که کودتای 15 ژوئیه 2016 توسط خود اردوغان برای سرکوب کردن مخالفان انجام گرفت.

اردوغان و گولن تا مدت‌ها با یکدیگر متحد سیاسی بودند.

با این حال گولن اضافه می‌کند که او با اردوغان تنها دو بار دیدار کرده است و می‌گوید او در این دیدار به اردوغان توصیه کرده است که یک حزب محافظه‌کار و مذهبی تاسیس کند و همچنین به او یادآوری کرده است که یک ارتش سکولار با او به مخالفت برمی‌خیزد.

او با اشاره به درخواست ترکیه مبنی بر استرداد گولن از آمریکا گفت: اگر آمریکا از من بخواهد من باید به کشورم بازگردم. در این صورت من به کشور بازمی‌گردم و تا زمان مرگ در زندان خواهم ماند.

وی در پایان تاکید کرد، اما اگر تحقیقات "بی‌طرفانه، مستقل و بین‌المللی" درباره نقش او در کودتای 2016 انجام گیرد او به ترکیه بازمی‌گردد تا در دادگاه‌ حاضر شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام رجب طیب اردوغان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۸۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: به فرزند بی قانون غرب باید فشار بیاوریم | قطعنامه اجرایی خواهد شد

به گزارش همشهری انلاین «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفت به رژیم صهیونیستی باید فشار بیشتری وارد کرد تا به آتش‌بس در غزه پایبند شود.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه قطعنامه «آتش‌بس فوری» را در غزه تصویب کرد اما مقام‌های تل‌آویو گفته‌اند به آن پایبند نخواهند بود.

اردوغان درباره این موضع مقام‌های رژیم صهیونیستی گفت: «برای اینکه اسرائیل، این فرزند بی‌قانون غرب به تصمیم سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه پایبند باشد، باید فشار بیشتری را احساس کند».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از تصمیم شورای امنیت در تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه استقبال کرد و گفت معتقد است که مفاد آن اجرایی خواهد شد.

او در ادامه گفت: آنکاراتمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا برادران فلسطینی در غزه هر چه زودتر به صلح و آرامش برسند».

اردوغان اخیرا نیز گفته ترکیه یکی از کشورهایی است که بیشترین حمایت را از فلسطین داشته و تندترین واکنش را درباره رژیم صهیونیستی از روز نخست حملات علیه غزه نشان داده است.

در همین راستا، «صالح ابو عزه» تحلیلگر فلسطینی در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس نوشت در اکثر تظاهرات مردمی در ترکیه، معترضان خواستار توقف تجارت با رژیم صهیونیستی هستند.

کد خبر 840957 منبع: ایسنا برچسب‌ها ترکیه خبر ویژه اسرائیل

دیگر خبرها

  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • دیدار زیاد النخاله با رهبر انقلاب
  • دیدار زیاد نخاله با رهبر انقلاب
  • برای رضا خدا، گره از کار مردم باز کنید
  • راه‌های مقابله با شیطان در کتاب «بررسی تقابل شیطان با نماز»
  • پوتین: روسیه با هیچ کشوری دشمنی ندارد
  • اردوغان: به فرزند بی قانون غرب باید فشار بیاوریم | قطعنامه اجرایی خواهد شد
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی
  • دیدار نوروزی مسئولان اجرای استان با امام جمعه اردبیل
  • مخالفت حزب الله با درخواست آمریکا برای مذاکره مستقیم