Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-29@05:10:14 GMT

مهارت‌های صحیح مطالعه برای دانش‌آموزان

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۸۷۹۲

مهارت‌های صحیح مطالعه برای دانش‌آموزان

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: گاهی اوقات دانش آموز درسی را چند بار خوانده است، اما شیوه مطالعه درستی برای خواندن ندارند و با شیوه مطالعه ناصحیح وقت بیش‌تری را هدر می‌دهد در صورتی که با داشتن شیوه مطالعه بهتر، می‌تواند از وقت، بهره‌وری بیش‌تری داشته باشد.

محسن لعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ضمن اشاره به مهارت ها و شیوه های صحیح مطالعه دانش آموزان برای امتحانات، اظهار کرد: یک مطالعه خوب مطالعه ای است که شخص انگیزه مناسب برای آن مطالعه را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
این انگیزه می تواند بیرونی باشد یعنی به دلیل تحصیل در فلان دانشگاه و مورد تشویق گرفتن از سوی اطرافیان و دوستان و فامیل مطالعه می کند و یا این انگیزه می تواند درونی باشد یعنی دانش آموز به دلیل دوست‌داشتن علم و دانش مطالعه می کند و در واقع انگیزه مثبت، مطالعه به منظور باز کردن گره از مشکلات جامعه است و در انگیزه منفی، دانش آموز به دلیل توبیخ نشدن ازسوی والدین درس می خواند. وی افزود: یکی از اقداماتی که باید برای دانش آموزان انجام شود این است که واقعا انگیزه آنها را به سمت یک انگیزه درونی و مثبت سوق دهیم و دومین عامل موثر در زمینه مطالعه کردن و مهارت های مطالعۀ خوب، آشنا شدن فرد با سبک های مطالعه است. این مدرس دوره های تخصصی روان شناسی درباره سبک های مطالعه گفت: سبک های مطالعه می تواند شنیداری، دیداری، حرکتی و ترکیبی باشند. یک دانش آموز ممکن است که مطلبی را بلند خوانده و با حفظ کردن خوب یاد بگیرد، دیگری ممکن است با رفتن به کتابخانه و تمرکز کردن و به آهستگی خواندن بتواند بهتر مطالعه کند. گاهی اوقات تعدادی از دانش آموزان هم راه رفتن و حرکت کردن بهتر مطالعه می کنند، البته عده ای هم ترکیبی از این سبک ها را برای مطالعه بهتر دارند. لعلی عامل دیگر در مهارت مطالعه مناسب را برنامه ریزی مطالعه دانست و گفت: داشتن برنامه ریزی برای مطالعه به بودجه بندی درسی دانش آموزان کمک می کند. هم‌چنین دیگر عامل برای مهارت مطالعه مناسب، مشخص شدن اهداف است یعنی دانش آموز و دانشجویی که نداند هدف او از مطالعه چیست و و می خواهد به کجا برسد به طور یقین این مطالعه اثر بخش نخواهد بود چراکه اهداف او آنی و کوتاه مدت است. استفاده از تکنیک های مطالعه وی با تاکید به استفاده از تکنیک های مطالعه، تصریح کرد: یکی دیگر از عوامل مهارت مطالعه مناسب، استفاده از تکنیک های مطالعه مانند یادداشت کردن، استفاده از سر واژه ها، تکنیک های تبدیل کردن یک متن به شعر، منقطع کردن یک بحث و یا استفاده از نمودارها و چارت ها  است. این دکترای روانشناسی با بیان اینکه مدیریت زمان از تکنیک های کارآمد برای مطالعه کردن است، ادامه داد: عامل بعدی مدیریت زمان است یعنی اینکه دانش آموز بداند که هفته دیگر امتحان دارد و باید درس بخواند و توجه این نکته بر مسایل دیگر و میهمانی رفت مقدم است. عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: پیش خوانی مطلبی که قصد خواندن آن را داریم مهم است و بعد از  پیش خوانی باید به سوال کردن توجه کرد و اینکه این درس را برای چه می خوانیم و بعد از سوال کردن، نوع خواندن قابل اهمیت است. خواندن دقیق، با تامل، یادداشت کردن و حاشیه نویسی و استفاده از نمودار نیز اهیمت دارد و سر واژه درست کردن نیز در این مرحله شکل می گیرد. وی خاطرنشان کرد: تامل و فکر کردن در مورد مسایل و موضوعاتی که مورد مطالعه قرار گرفته اند نیز حایز اهمیت است؛ ضمن اینکه مرور کردن موارد مورد مطالعه نیز باید مورد توجه قرارگیرد چراکه اکنون یکی از ایرادهایی که در بین دانش آموزان وجود دارد این است که گاهی اوقات درسی را چند بار خوانده‌اند اما شیوه مطالعه درستی برای خواندن ندارند و با شیوه مطالعه ناصحیح و ندانستن مهارت های مطالعه، وقت بیش‌تری را هدر دمی دهند در صورتی که با داشتن شیوه مطالعه بهتر، می‌توانند از وقت خود بهره وری بیش‌تری داشته باشند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: دانش آموزان فصل امتحانات اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۸۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی عید فطر برای دانش‌آموزان مسلمان ایتالیا

به گزارش حوزه بین‌الملل خبرگزاری تقریب، رسانه‌های‌محلی گزارش دادند که علی‌رغم انتقادها و تهدیدها مدرسه‌ای در شمال ایتالیا بر تصمیم خود مبنی بر تعطیلی یک روزه دانش‌آموزان مسلمان برای عید فطر اصرار دارد.
 
پیش از این مدرسه اقبال مسیح در پیولتلو در نزدیکی میلان، پس از اینکه تصمیم گرفت به مناسبت تعطیلات عید فطر تعطیل شود، مورد انتقاد و حتی تهدیدات راست افراطی قرار گرفت.
 
آژانس خبری ایتالیایی ANSA گزارش داد که دفتر مدرسه منطقه‌ای لمباردی هفته گذشته اعلام کرد که این تصمیم غیرقانونی است و از آن خواست تا در این حرکت تجدید نظر کند.
 
بسیاری از سیاستمداران ایتالیایی از جمله ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر نیز از این اقدام انتقاد و آن را غیر قابل قبول توصیف کردند.
 
این مدرسه گفت که به این تصمیم پایبند است و خواستار احترام به این انتخاب شد.
 

دیگر خبرها

  • اعتکاف علمی دانش آموزان لرستانی
  • توانمندسازی ۱۸۳ آموزگار ابتدایی در طرح افق شاهد
  • فعالیت قرائت خانه‌ های نوروزی در استان یزد
  • مصطفی معین: مهاجرت به دانش‌ آموزان هم رسیده است (فیلم)
  • فعالیت ۵۵ قرائت خانه‌ی نوروزی در استان یزد
  • تاثیر مستقیم Chat GPT بر افت تحصیلی دانش آموزان، نگران کننده است!
  • تعطیلی عید فطر برای دانش‌آموزان مسلمان ایتالیا
  • کاهش فقر حرکتی دانش آموزان
  • (ویدیو) هشدار مصطفی معین درباره مهاجرت دانش‌آموزان
  • ابتکار بولونیا در افزایش مهارت و مشارکت اجتماعی جوانان