Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@13:09:39 GMT

همکاری ایران و سازمان جهانی مالکیت فکری توسعه ‌یابد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۸۸۷۰

همکاری ایران و سازمان جهانی مالکیت فکری توسعه ‌یابد

تهران- ایرنا- معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در دیدار با مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو) با بیان این که در طول سال های اخیر ثبت بین المللی اختراعات جوانان ایرانی رشد بسیار خوبی داشته است، بر توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ با این سازمان تاکید کرد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در دیدار با گری «فرانسیس جری»، با اشاره به پتانسیل نیروی انسانی خلاق در کشور، این نیروها را پایه اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت: با تکیه به خلاقیت همین جوانان تحصیل کرده می توان برای توسعه اقتصاد دانش بنیان اقدام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چنانچه امروز شاهد حرکت های خوبی در بسیاری از شرکت های دانش بنیان هستیم.

**توسعه استارتاپ‌ها با نقش‌آفرینی جوانان
ستاری همچنین به تلاش‌های اخیر ایران در مورد توسعه استارتاپ‌ها اشاره کرد و گفت: استارتاپ های خوبی در حوزه هایی همچون فناوری اطلاعات، بیوتکنولوژی در حال فعالیت هستند که جوانان کارآفرین در آنها نقش کلیدی دارند و در چند سال اخیر این استارتاپ ها رشد خوبی داشته اند.
وی در ادامه اظهار داشت: در حوزه اختراعات نیز ثبت بین المللی اختراعات جوانان ایرانی رشد سریع و خوبی داشته و انتظار می رود وایپو بتواند در مورد ثبت پتنت کارآفرینان جوان ایرانی در دنیا ما را یاری کند.
رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین با اشاره به اینکه، تغییر از رویه اقتصاد مبتنی بر منابع به اقتصاد دانش‌بنیان دشوار است، گفت: در خصوص گزارش شاخص جهانی نوآوری هم مشکل کمبود داده‌های موجود و عدم تعامل میان بخشی وجود دارد. بنابراین تعاملات ما با وایپو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

**روند رو به رشد ثبت پتنت
در ادامه این جلسه مدیرکل سازمان جهانی مالکیت فکری با اشاره به گزارش شاخص جهانی نوآوری (GII) که سالانه توسط وایپو تهیه می‌شود، عنوان کرد: رتبه اعلام شده در این گزارش، نه نشانگر توانمندی های ایران و نه واقعیت موجود است.
فرانسیس جری ادامه داد: عملکرد مناسب ایران در حوزه استارتاپ ها جای تحسین دارد و ما تمام تلاش‌های ایران در حوزه نوآوری را درک می‌کنیم. ضمن اینکه در بسیاری از کشورها و اقتصادهای بزرگ دنیا و نیز در کشورهای منطقه، نوآوری در مرکز توجه قرار دارد.
مدیرکل سازمان جهانی وایپو همچنین به افزایش درخواست‌ها برای ثبت پتنت اشاره کرد و گفت: با توجه به روند رو به رشد در این حوزه نیاز به ارزیابان آموزش دیده وجود دارد. البته موضوع ارزیابی، موضوعی دشواری است. به این دلیل که بخشی از ارزیابی در اصل از طریق تقاضای بازار و مخاطبان انجام می شود.

**برگزاری کارگاه‌های مرتبط با مالکیت فکری
جری ادامه داد: اما مسئله مهمتر در خصوص آموزش بخش مالی است. به این دلیل که سرمایه‌گذاران، علاقه چندانی به سرمایه گذاری در حوزه دارایی‌های غیرملموس ندارند و توسعه بازار دارایی برای سرمایه گذاری خطرپذیر بسیار دشوار است بنابراین وجود حوزه‌ای که بتوانیم روی آن تمرکز کنیم نیز ضروری است.
وی افزود: البته اقدامات بر اساس شرایط هر کشور متفاوت است اما به طور کلی با برگزاری کارگاه ها و متقاعد کردن سرمایه‌گذاران این کار انجام می شود.
بر اساس این گزارش، در این جلسه همچنین مقرر شد با همکاری وایپو، کارگاه‌های مرتبط با مالکیت فکری برای کشورهای منطقه در ایران برگزار شود. پیش از این کارگاه‌های ارزیابی فناوری با همکاری وایپو در ایران برگزار شده است اما تربیت ارزیابان حقوقی جوان یکی از مسائل مطرح شده در این جلسه بود.
علمی ** 1836 **2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي معاونت علمي و فناوري وايپو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۸۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزم جدی مقامات ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فرهنگی

محمدعلی اسکندری سفیر کشورمان در ازبکستان با آزاد بیک نظربیک اف وزیر فرهنگ این کشور ملاقات کرد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار راهکارهای تحقق اهداف تبیین شده توسط روسای جمهور در حوزه های تمدنی، فرهنگی و هنری به ویژه در سال 1403 بررسی شد.
 
در این نشست اسکندری سفیر کشورمان ظرفیت ها و توانمندی های کشورمان در حوزه فیلم و سریال، اسناد و مستند سازی، کتاب، موزه، موسیقی،تجهیزات فنی حوزه فرهنگ، شهرک های سینمایی و غیره را تشریح کرده و بر آمادگی کشورمان جهت همکاری های مستمر تاکید کرد.

در  این دیدار همکاری برای گرامیداشت  مفاخر علمی به صورت مشترک و همکاری فرهنگی در نهادهای منطقه  ای و بین المللی نیز بررسی شد.

آزادبیک نظربیک اف وزیر فرهنگ ازبکستان نیز ضمن مثبت خواندن و روبه رشد مناسبات در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی،  بودن همکاری های دو جانبه، فرهنگ و تمدن مشترک را زیربنای مناسبی برای تقویت همکاری در تمامی زمینه اعلام کرد.

وی گفت امیدوار است با تهیه برنامه اقدام مشترک در حوزه فرهنگ، راهکارهای عملیاتی برای تحقق اهداف مورد نظر روسای جمهور ازبکستان و ایران را تدوین کنیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گام بلند استارتاپ «طرح تو طرح» برای نوآوری دیجیتال در معماری
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • قوانین و مقررات در کشور جلوتر از مصادیق مالکیت فکری است
  • عزم جدی مقامات ایران و ازبکستان برای توسعه همکاری‌های فرهنگی
  • رویداد روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
  • سفر معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه به تایلند
  • همکاری‌های ایران و پاکستان در حوزه انرژی با قوت ادامه می‌یابد
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می‌آیند
  • ۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند