Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارس نیوز»
2024-04-26@16:37:21 GMT

رییس سازمان ثبت احوال کشور روز ملی جمعیت را تبریک گفت

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۴۹۷۳۳

رییس سازمان ثبت احوال کشور روز ملی جمعیت را تبریک گفت

به گزارش پارس نیوز، 

"بسم تعالی

سیاست‌های کلی جمعیت پس از طرح نگرانی‌هایی که در زمینه‌ رشد جمعیت کشور در سال‌های آخر دهه‌ هشتاد شمسی و به ویژه پس از اجرای سرشماری 90 و کاهش میزان باروری کل کشور به کمتر از سطح جانشینی ایجاد شده بود، در 30 اردیبهشت‌ماه 1393 توسط مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)‌ ابلاغ گردید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنظیم و ابلاغ این سیاست‌ها در سال‌هایی که کشور در گذار از موهبت جمعیتی (پنجره جمعیتی) و با صورت‌بندی اقتصاد مقاومتی در تلاش برای تحقق اهداف بلند خود در زمینه‌ تحقق پیشرفت وعدالت است، حاکی از جامع‌نگری مقام معظم رهبری و ضرورت توجه به استمرار جوانی، پویایی و بالندگی جمعیت با اقناع نخبگان است که در مقاطع مختلف مورد تأکید ایشان قرار گرفته است.

سازمان ثبت احوال کشور که از گذشته با فعالیت‌هایی نظیر انتشار اولین مجله علمی با موضوع جمعیت سعی در ارتقاء مباحث کارشناسی جمعیت در کشور داشته است و از سال 1389 تلاش کرده بود با استفاده از ظرفیت روز جهانی جمعیت،‌ موجب ایجاد جریانی برای بازاندیشی به مباحث جمعیتی در کشور حداقل به بهانه‌ی این روز باشد، در خردادماه 1393 ضرورت نام‌گذاری 30 اردیبهشت به‌عنوان روز ملی جمعیت را به شورای فرهنگ عمومی کشور اعلام نمود. با پیگیری انجام شده و مساعدت شورای عالی انقلاب فرهنگی نام‌گذاری این روز به تصویب رسید: روزی برای هم‌اندیشی درباره‌ جمعیت در ابعاد مختلف کمی و کیفی که در سیاست‌های کلی جمعیت مورد تأکید قرار گرفته است.

در فضای عمومی هنوز به ابعاد مختلف سیاست‌های کلی چنان که باید و شاید توجه نشده است. آن چه بیشتر به آن پرداخته‌ایم، ضرورت فرزندآوری و افزایش باروری کشور است. حال آن که سیاست‌ها به ابعادی که کمتر در معرض دید عمومی است اما بر زیست حال و آینده‌ی ایرانیان بسیار موثر است نیز به دقت پرداخته است. به عنوان نمونه، در بند 9 سیاست‌ها بازتوزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت متناسب با ظرفیت زیستی با تأکید بر تأمین آب با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیتی مورد تأکید مقام معظم رهبری (مدظله العالی)‌ قرار گرفته که تدبیری است که می‌تواند به ساماندهی برخی مشکلات اجتماعی و اقتصادی حادث شده یا در حال حدوث کشور منجر شود.

جمعیت مسأله‌ی همه‌ی ماست. فرزندانی داریم که امیدوار به زیست آنان در جامعه‌یی پویا و بالنده‌ایم. نگران توانمندی آنان در سن کار خواهیم بود. خواستار ارتقاء‌ امید به زندگی و تأمین سلامت و تغذیه‌ی سالم و رفع موانع ازدواج آنان و تسهیل در فرزند آوری و فرزند پروری‌شان هستیم. درباره‌ی ترویج و نهادینه‌سازی سبک زندگی اسلامی-ایرانی دغدغه داریم. علاقمند به تحکیم بنیاد خانواده‌های ایرانی هستیم. سالمندانی در اطراف خود داریم و نگران فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان در روزهای پیش روی خود نیز خواهیم بود. علاقمند به حضور تمام ایرانیان در این سرزمین و استفاده از تمامی ظرفیت‌های ملی برای پیشرفتی درون‌زا هستیم. تقویت مؤلفه‌های هویت بخش ملی آرزوی همگانی ماست و در نهایت با دل‌واپسی و دغدغه به صورت روزمره به رصد تحولات جمعیتی در حد دید خود مشغولیم.

روز ملی جمعیت فرصتی مغتنم برای هم‌گرایی،‌ هم‌اندیشی و هم‌افزایی ما در تمامی این ابعاد است.

در ابتدای شکل گیری دولت مدرن در ایران،‌ طراحان دولت اقدام به ایجاد نهادی به عنوان متولی تولید آمار و ثبت احوال نمودند. از آن تاریخ، یک سده گذشته است. در این صد سال با ایجاد رویه‌های ثبت رویدادهای حیاتی تمامی ساکنان کشور و ایرانیان خارج از کشور و صدور مدارک هویتی، علاوه بر رصد مستمر رخدادهای جمعیتی، امکان برقراری رابطه‌ی دولت و ملت و ارائه‌ی خدمات دولتی با استفاده از ظرفیت‌های احراز هویت در فضای سنتی و دیجیتال فراهم شد و البته با صدور کارت هوشمند ملی برای تمامی ایرانیان ‌بستر تحقق دولت الکترونیکی در کشور نیز در حال مهیا شدن است. در تمامی این سال‌ها، سازمان ثبت احوال به عنوان متولی تولید و انتشار آمارهای انسانی سراسر کشور تلاش نموده تا با ارائه‌ی نمایی دقیق و به‌هنگام از رویدادهای جمعیتی با اتکا به داده های پایگاه اطلاعات جمعیت کشور، به فرآیند برنامه‌ریزی جمعیتی در کشور یاری رساند.

تشکیل شورای راهبردی جمعیت در تمامی استان‌ها از سال گذشته فرصتی جدید برای پایش منطقه‌ای تحولات جمعیتی، یافتن راهکارهای محلی برای مسایل ملی جمعیت و برنامه‌ریزی مبتنی بر شواهد ایجاد نمود.

امید است با اتکا به خداوند متعال و با اجرای سیاست‌های کلی جمعیت موفق به ارتقاء‌ پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت کشور سرافراز ایران گردیم."

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: رشد مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی نخبگان کارشناسی استفاده از ظرفیت شورای عالی انقلاب اجتماعی و اقتصادی سلامت ازدواج سبک زندگی سالمندان دولت ایرانیان خارج از کشور ایران مقام معظم رهبری پارس جمعیت ثبت احوال پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۴۹۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را

سیاست بانک مرکزی درخصوص دلار ۴۰ هزار تومانی و بحث درخصوص سیاست‌های رفع تعهد ارزی مورد انتقاد رئیس اتاق بازرگانی تهران است.

به گزارش هم میهن، بهمن عشقی؛ رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: پیام روشن دولت درباره اختصاص چنین قیمتی برای دلار این است که صادرکننده را از چرخه تولید خارج کند.

این شیوه باعث شده تا بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ناترازی در صادرات غیرنفتی داشته باشیم و این رفتار باعث کاهش ارزش صادراتی کشور سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱شده است.

دولت می‌گوید حدود ۴۹ میلیارد دلار صادرات داشته و حدود ۶۷ میلیارد دلار نیز واردات داشته‌ایم در نتیجه با کسری مواجه هستیم.

حتماً دولت این سیاست را تغییر خواهد داد، چون اصولاً دولت‌ها در ایران عادت دارند چوب و پیاز را با هم بخورند.

اگر امروز هم دولت بر رفتار خود اصرار کند فردا قطعاً عقب‌نشینی خواهد کرد، اما دود آن به چشم کشور و صادرکننده می‌رود، چون مدیران که خسارتی پرداخت نمی‌کنند و این مردم هستند که از سوءتدبیر‌ها دچار خسارت می‌شوند.

دیگر خبرها

  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • برگزاری رویداد جوانی جمعیت یک اتفاق بزرگ است
  • برگزاری دومین رویداد جوانی در استان همدان
  • رییس سازمان سنجش : برخی ابزارهای جاسوسی کنکور را در بدن کار گذاشتند
  • فرهاد قائمیان: تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • آثار غیرشعاری می تواند ذهنیت جوانان را به فرزندآوری مثبت کند
  • تبعات منفی فرسودگی جمعیت برای جامعه مخرب است
  • هنر می‌تواند تقویت کننده روحیه جوانی جمعیت باشد
  • انتقاد رییس اتاق بازرگانی تهران از دلار ۴۰ هزار تومانی: دولت هم چوب را می‌خورد هم پیاز را
  • وزارت راه : ۴٩ درصد از جمعیت ایران بر روی فرونشست و مجاور آن سکونت دارد