اصالت خانوادگی چقدر در ازدواج اهمیت دارد ؟
تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۵۰۳۳۶
به گزارش سرویس گوناگون جام نیـوز، حتما شنیده اید که در ازدواج کردنبا دختر می گویند مادر را ببین دختر را بگیر و برای پسر هم پدر را ببین پسر را انتخاب کن! حالا فرض کنید که فرد در خانواده ای بزرگ شده باشد که نه مادر با اصالتی دارد و نه پدرِ با اصالتی و به قولی فرد در خانواده ی نجیب و موجهی بزرگ نشده است ؛آیا از ازدواج با چنین افرادی باید اجتناب کرد؟ اصالت خانوادگی چقدر در ازدواج مهم است ؟
یکی از مسائلی که در پیوند میان دختر و پسر بسیار موثر است بحث فرهنگ خانوادگیست که عدم توجه به تفاوت های فرهنگی در آینده مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: «اُنْظُرْ فى أىِّ شىْءٍ تَضَع ولدک فإنَّ العرق دَسّاس؛ نیک بنگر که فرزندت را در کجا قرار مى دهى، زیرا نطفه (و ژنها و خصوصیات ارثى)، خواه ناخواه منتقل مىشود و تأثیر میگذارد».( جواهر، ج 29، ص 37)
امام صادق (علیه السلام) نیز می فرمایند: «تَزَوَّجوا فِی الحِجر الصالِح، فَإنَّ العِرق دَسّاس[2]؛ با خانواده خوب و شایسته وصلت کنید، زیرا بر عرق (نطفه و ژن ها) اثر می گذارد.»
بعد از تاکیدات فراوان بر داشتن اصالت خانوادگی طرف مقابل در ازدواج ،نکته حائز اهمیت این است که با توجه به چه معیارهایی می توان به اصالت خانوادگی پی برد.امیر حسین بانکی پور فرد کارشناس مسائل خانواده معتقد است که اصالت خانوادگی دو معنا دارد:
یک معنایش این است که اساسا پاک باشند. در اصل خانواده ای اصیل است که در منطقه، شهر، و بلاد خودشان خوش نام باشند و شهرت به بدنامی نداشته باشند.
دومین جنبه اصالت خانوادگی این است که رابطه فرد با خانواده اش از هم گسیخته نباشد چرا که ممکن است فرد خانواده ی خوش نامی داشته باشد اما هیچ پیوندی با خانواده اش نداشته باشد و هیچ اعتقادی به باورهای دینی و مذهبی و حرام و حلال و ... نداشته باشد.
خودش مهمه نه خانواده اش!
همان هایی که چشم بسته و از روی احساسات عاشق می شوند و بدون توجه به مسائل اصلی ازدواج از جمله اصالت خانوادگی تصمیم به ازدواج میگیرند معتقدند که خودش مهمه نه خانواده اش! اما این حرف تا چه حدی درست است؟ آیا اگر کسی در خانواده ی با اصالتی بزرگ نشده است و در مقابل ،خود فرد هم خانواده اش را تایید نمی کند و زمین تا آسمان با خانواده اش متفاوت است باید قربانی شود و مدام العمر بخاطر خانواده اش از ازدواج محروم شود؟
از نظر بانکی پور فرد ممکن است هر فردی نقطه ضعفی داشته باشد مثلا یک نفر بیماری داشته باشد یا فردی اخلاق مناسبی نداشته باشد و یا زیبا نباشد و ... ؛نداشتن اصالت خانوادگی هم در واقع یک نوع نقطه ضعف است اما با این وجود هم نمی توانیم بگوییم کسی که نقطه ضعفی از جمله خانواده بی اصالتی دارد پس نباید ازدواج کند . در ازدواج با چنین فردی ابتدا باید نکات مثبت فرد را یاد داشت کنیم و در کنارش نقطه ضعف او را هم در نظر بگیریم و در نهایت بسنجیم که آیا نکات مثبت او به اندازه ای است که بتوانیم چشممان را بر روی نقطه ضعف های او ببندیم یا نه؟!
اگر جوابتان مثبت بود حال باید در زمینه ی نقاط ضعف از جمله نداشتن اصالت خانوادگی با تحقیق کردن به این نتیجه رسید که فرد با خانواده اش متفاوت است و می توان به او به عنوان همسر اینده تکیه کرد همچنین باید به این نکته توجه داشت که کسی که چنین فردی را می پذیرد ممکن است خودش نقاط ضعف دیگری داشته باشد لذا نباید دنبال ایده آل باشد.
با تمام این اوصاف و با توجه به رعایت همه ی جوانب گفته شده اما توصیه اکثر مشاوران ازدواج و تاکید اسلام بر این است که تا جایی که می توانید از ازدواج با خانواده بی اصالت دوری کنید. چنانچه" پیامبر گرامی اسلام می فرمایند : دقت کنید که نسل و فرزند خویش را در چه ریشه ای قرار می دهید و بدانید که این ریشه اثری پنهانی دارد ." و امام صادق می فرمایند: "با خانواده ی صالح وصلت کنید . " همچنین در آيات 24سوره های رعد و ابراهیم قرآن پاكي و اصالت خانوادگي را نشانگر پرورش فرزندان صالح و شايسته ميداند. اميرمؤمنان حضرت علي(ع) ميفرمايد: عليكم في طلب الحوائج بشراف النفوس ذوي الاصول الطيبه فانّها عندهم اقضي وهي لديهما ذكي ؛ در جست وجوي حوايج به افراد با شرافت و صاحب خانوادههاي پاك مراجعه كنيد؛ زيرا حوايج در نزد آنان بهتر روا شده وپاكيزهتر صورت ميگيرد .(غررالحکم.)
خبرنگاران جوان
2025
منبع: جام نیوز
کلیدواژه: اصالت خانوادگی گوناگون معیار خانواده جام نیوز ازدواج
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۰۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هنرهای قرآنی از منظر میراث فرهنگی حائز اهمیت است
به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست تخصصی «سیر تحول هنرهای قرآنی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی» در راستای اهداف پژوهشی نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران عصر جمعه ۷ اردیبهشت، با حضور اساتید، دانشجویان، خوشنویسان و علاقمندان به هنرهای قرآنی در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
این پنل تخصصی با سخنرانی سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان)، مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان)، مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) و محبوبه کاظمی دولابی (مدیر مسئول نگارخانه ترانه باران) همراه بود.
* عملکرد مطلوب بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی
سجاد محمد یارزاده (رییس دانشگاه هنرهای اسلامی ایرانی استاد فرشچیان) در این نشست با اشاره به عملکرد مطلوب نگارخانه ترانه باران به عنوان بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی در حوزه هنرهای اصیل ایرانی و اسلامی گفت: دلیل این موفقیت این است که کسی که عاشق این هنرها باشد میتواند موفق عمل کند، هنرهای قدسی مرز ندارند. البته طبیعی است که باید به معیشت هنرمندان و اقتصاد هنر هم توجه شود.
او با اشاره به اینکه هنرمندی که به سمت هنر اصیل برود ماندگار خواهد بود، گفت: یکی از رموز ماندگاری هنر و هنرمند رجوع به متون مرجع است و قرآن یکی از متون مرجع محسوب میشود.
* در دل قرآن فضای گفتوگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد
در ادامه نشست مهدی محمدی (استادیار و مدیر گروه هنرهای سنتی و صنایع دستی دانشگاه سوره) با اشاره به آنکه در دل قرآن فضای گفتگوی بسیاری درباره هنر وجود دارد، اذعان داشت: در هیچ کدام از آیات قرآن هنر تقبیح نشده است. در واقع هنر و شعر مورد توجه هستند.
* کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است
مهدی خانکه (استادیار و رییس مدرسه عالی مهارتی دانشگاه استاد فرشچیان) نیز سخنان خود را با محوریت الهی نگاری ادامه داد و با بیان اینکه کلیت قرآن یک اثر هنری شاخص است گفت: ادبیات نخستین تجلی الهی نگاری است. اما در مورد آیات قرآن، ما درباره محکمات تصویرگری نداریم. آثار موجود در این زمینه نشان میدهد هنرمندان بیشتر نسبت به متشابهات و بخشهایی که روایات متعدد از آنها نقل شده توجه نشان داده و علاقمند به خلق آثار هنری در شاخههای مختلف بوده و هستند.
او با نمایش آثار هنرمندان حوزه نگارگری با موضوع معراج، مباهله، عاشورا و همچنین چند اثر از استاد فرشچیان با استناد به آیات و روایات مانند پنجمین روز آفرینش، ضامن آهو و... گفت: بعد از دوره صفویه است که هنرمندان و عرفا فرصت پیدا کردند تا متشابهات را در قالب رشتههای مختلف هنری روایت کنند.
در ادامه این نشست خانکه و یارزاده ابراز امیدواری کردند که برگزاری چنین نشستهایی بتواند ارتباط بین گالری ها، بازار هنر و دانشگاه را تقویت کنند.
* نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است
محبوبه کاظمی دولابی (مدیر نگارخانه ترانه باران) نیز در پایان این نشست به دلیل برگزاری نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی «روایت باران» اشاره کرد و گفت: بعد از هتک حرمتی که سال گذشته به قرآن مجید به عنوان فرهنگ اسلامی ما شد، به عنوان مدیر تنها نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی اسلامی وظیفه خود دانستم که به زبان هنر نسبت به این هتک حرمت واکنش نشان دهم، نتیجه آن برگزاری نمایشگاه فاخر «روایت باران» بود. اگر به حریم فرهنگی هر کشوری در جهان توهین شود، فرد فرد آن کشور اعتراض خواهند کرد و صدای آن را به گوش جهانیان خواهند رساند.
از این رو آمادگی آنرا داریم که نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی را در کشورهای دیگر هم برگزار کنیم. مهمترین رسالتی که ما داریم این است که حلقههایی که میتواند در این زنجیره نقش داشته باشد را به هم متصل کنیم. چون با هر تفکر و اندیشهای همه ما برای قرآن احترام قائلیم و دوست داریم به بهترین شکل ممکن در دنیا فعالیتهای ترویجی انجام دهیم که علاوه بر تاثیرگذاری در حوزه فرهنگ ایرانی اسلامی، میتواند به موضوع معاش هنرمندان این حوزه هم توجه کند.
کاظمی با اشاره به اهمیت کتابت قرآن مجید گفت: هنرهای سنتی به ویژه خوشنویسی، هنری نیست که هنرمند در آن ظرف چند سال بتواند به درجه استادی برسد، و دههها طول میکشد. بسیار خوشحالم که میبینم هنرمندانی داریم که تمام عمر خود را صرف هنری کردهاند که نتیجه آن میتواند کتابت کلمات نورانی قرآن مجید باشد.
وی در ادامه با بیان اینکه نگاه میراث فرهنگی به هنرهای قرآنی بسیار مهم است. چرا که هنرهای قرآنی را از ابعاد مختلف میتوان تبیین و تفسیر کرد گفت: از بعد میراث فرهنگی این آثار بسیار دارای اهمیت هستند، چرا که همانطور که از قرن یکم قرآن به اشکال مختلف نوشته شده و امروز به عنوان آثار ارزشمندی از گذشته در اختیار ما قرار گرفته در موزههای داخلی و خارجی فخر جهانیان است و میراث ماندگار جهان محسوب میشود، علاوه بر، بحث عقیدتی، ما هم امروز بتوانیم زمینه خلق آثار ارزشمندی را فراهم کنیم و کتابت قرآن کریم را مورد توجه قرار دهیم تا این آثار ارزشمند برای آیندگان بماند هم به عنوان یک ثروت ملی و هم به عنوان فرصتی برای عرضه فرهنگ و هنر غنی ایرانی و اسلامی مورد توجه قرار گیرد. فکر میکنم این نکته که هر هنرمند با چه نگرش و بینش و ایدهای آیات نورانی قرآن مجید را انتخاب کرده و به چه شکلی آراسته و با چه هنرهایی تلفیق کرده تا یک اثر هنری خلق کند، هنرهای قرآنی را از منظر میراث فرهنگی قابل توجه و پر اهمیت میکند.
این نشست تخصصی با پرسش و پاسخ پایان یافت.
نخستین نمایشگاه تخصصی هنرهای قرآنی روایت باران به همت نگارخانه تخصصی هنرهای ایرانی ـ اسلامی ترانه باران برگزار شده و تا پایان اردیبهشت ماه در گالریهای ۱ و ۲ فرهنگسرای نیاوران از ساعت ۱۰ الی ۱۹ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ الی ۱۹ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود.
انتهای پیام/