Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-25@15:10:38 GMT

خبری از تکمیل خانه‌های مسکونی نیست!

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۵۰۵۵۹

خبری از تکمیل خانه‌های مسکونی نیست!

به گزارش جهان نيوز به نقل از آرمان، شش ماه از زلزله کرمانشاه می‌گذرد و هموطنان زلزله‌زده مدت‌هاست که گرد ناامیدی بر چهره‌شان نشسته و در کانکس و چادر روزگار می‌گذرانند. اکنون با نزدیک‌شدن به فصل گرما و نبود تهویه مناسب در محل زندگی احتمال ابتلا به وبا در آنها افزایش می‌یابد. حال در این آشفته‌بازار آنچه که بیشتر به چشم می‌آید، قصور مسئولان است که پس از گذشت ماه‌ها از وقوع زلزله همچنان نتواسته‌اند اقدامات مهمی را در زمینه تکمیل خانه‌های مسکونی زلزله‌زدگان انجام دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر هم تاکنون بازسازی‌ای رخ داده به همت کمک‌های مردمی و بودجه اندک مصیبت‌زدگان است که نباید به پای کمک‌های دولتی نوشته شود. با وجود تمام این کم‌کاری‌ها اکنون ضرورت دارد که هرچه زودتر زلزله‌زدگان از این وضعیت بیرون آیند و به آنها رسیدگی شود.
  هیچ گاه یادمان نخواهد رفت که زمین‌‌لرزه‌ای به بزرگی 3/7 ریشتر شامگاه یکشنبه 21 آبان 1396 در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه را لرازند. زلزله‌ای که تبعاتش از کنترل خارج شده و روزبه‌روز بر مشکلات هموطنان در غرب کشور اضافه می‌کند. هموطنانی که هم عزیزان خود را از دست داده و هم دچار خسارت‌های مالی فراوانی شدند. در واقع تعدد مشکلات مناطق زلزله‌زده به حدی است که بازگوکردن آن نه‌تنها اغراق نیست، بلکه هر از گاهی سر از پیله بیرون آورده و بی‌‌‌توجهی‌ها را به رخ مسئولان می‌کشاند.

با این حال در این مدت کم ندیده و نشنیده‌ایم که نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند چادر برخی زلزله‌زدگان را آب گرفته است، وضعیت کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان مناسب نیست، کمبود خدمات پزشکی و بهداشتی زلزله‌زدگان را درمانده کرده است و هزاران مشکل دیگر که عدم مدیریت بحران را به چشم می‌آورد. به بیان دیگر اکنون باید بگوییم که بحران مدیریت بحران، معضلی است که طی مدت اخیر کشور را در بسیاری مواقع کیش و مات کرده است. حال باید گفت که اگر برخی از هموطنان در زلزله کرمانشاه جان خود را از دست دادند، نباید بگذاریم که بازماندگان از روی کم‌کاری و بی‌‌‌توجهی دولتمردان روزی چندین بار در خود فروروند و حجمی از مشکلات آنها را از پا درآورد. خانه‌های بسیاری در این میان ویران شدند و همچنان زلزله‌زدگان آواره‌اند. تازه این پایان ماجرا نیست. با نزدیک‌شدن فصل گرما مشکلات دوچندان خواهند شد؛ از احتمال وبا و مارگزیدگی گرفته تا کمبود وسایل سرمایشی. باید چاره‌اندیشی کرد و به فکر هموطنان زلزله‌زده بود، چراکه بی‌‌‌خانمان‌های بسیاری در آن سوی کشور منتظر دست‌های یاری‌سان هستند که آنها را از این مهلکه نجات دهد.

ناکارآمدی در برطرف‌کردن مشکلات
تصمیم هیات‌دولت مبنی بر عدم ارائه خدمات بلاعوض به خانواده‌‌هایی که برای رهایی از سرما کانکس دریافت کرده بودند، از جمله تصمیم‌هایی بود که زمینه را برای تشدید بحران فراهم کرد و برخی خانواده‌ها که شرایط مالی خوبی نداشتند، ترجیح دادند در چادر بمانند تا کمک‌های بلاعوض پنج‌میلیون تومانی را دریافت کنند. اکنون و در شرایطی که شش ماه از وقوع زلزله می‌گذرد، هنوز مشکلات ادامه دارد و ویرانی‌هایی برجای مانده، بهبود قابل قبولی نیافته‌اند. از جمله اصلی‌ترین نیازهای مردم اکنون ساخت مسکن است، اما ساخت مسکن برای مردمی که تمام دارایی خود را در زلزله از دست داده‌اند، با وام محدودی که دولت در اختیار آنها می‌گذارد، چندان کار آسانی نیست، چراکه از سویی این وام همه هزینه‌های ساخت‌و‌ساز خانه را تامین نمی‌کند و از سوی دیگر مردمی که شغل خود را از دست داده‌اند، شرایط مطلوبی برای بازپرداخت وام ندارند.

تصور کنید اگر هزینه ساخت مسکن  در این مناطق متری 800‌هزار تومان هم باشد، برای ساخت یک خانه 80 متری 64‌میلیون تومان پول برای ساخت خانه لازم است. ولی وامی که دولت پرداخت می‌‌کند، 40‌میلیون تومان است که هم پرکردن این فاصله و هم پرداخت اقساطش برای مردم زلزله‌زده کار دشواری است. شاید همین مشکلات دست و پاگیر باشد که سبب شده صابر حیدری، شهردار شهر سرپل ذهاب با اشاره به مشکلات پیش روی ساخت خانه در این مناطق به رسانه‌ها بگوید که فرایند تکمیل مسکن‌‌های در حال ساخت حداقل تا سال دیگر زمان خواهد برد؛ مشکلات موجود در مناطق زلزله‌زده و ناکارآمدی در برطرف‌کردن آنها که مهم‌ترین آن مسکن است. این در حالی است که با آغاز فصل تابستان و گرم‌شدن هوا مشکلات بهداشتی و رفاهی بیشتری گریبان مردم مناطق‌زلزله‌ زده را خواهد گرفت و در صورت عدم توجه کافی مسئولان خسارت‌های روزافزونی را متوجه آنها خواهد کرد. به گزارش تابناک، گرم‌شدن شدید کانکس‌ها، نبود سیستم سرمایشی استاندارد در چادرها، افزایش حشرات بیماری‌زا، تشدید بیماری‌های واگیردار و... از جمله مشکلات مهمی است که در فصل گرما مردم مناطق زلزله‌زده را تهدید می‌کند و با روند موجود امیدی به جلوگیری از پیش‌آمدن آنها نیست.

گله‌مندی زلزله‌زدگان از کمک‌های دولتی
نماینده مردم کرمانشاه در مجلس درباره تکمیل خانه‌های مسکونی زلزله‌زدگان در گفت‌وگو با «آرمان» می‌‌گوید: قبل از اینکه نمایندگان مجلس در این قضیه ورود پیدا کنند، باید دولتمردان، مدیران و مسئولان همچون وزارت کشور، ستاد حوادث غیرمترقبه و بنیاد مسکن پاسخگو باشند. باید از آقای رئیس‌جمهور پرسید که چقدر پول برای زلزله‌زدگان کنار گذاشته و می‌خواهد که در راستای تخریب، بازسازی و تامین خانه‌های زلزله‌زدگان کمک کند؟ وقتی به پاسخ این سوالات رسیدید، مطمئنا خیلی چیزها دستگیرتان می‌شود. قاسم جاسمی می‌افزاید: بنده چندی قبل که با زلزله‌زدگان در منطقه سرپل ذهاب صحبت می‌کردم، گفتند که دولت به آنها دو‌میلیون تومان به‌صورت بلاعوض و 12‌میلیون تومان به‌صورت وام داده است.

این در حالی است که افرادی به‌صورت خصوصی زحمت می‌کشند تا زودتر زلزله‌‌زدگان سامانی بگیرند و به سرانجامی برسند، حتی خود دولت هم اگر ساختمان‌ها را مقاوم‌سازی کند و در اختیار زلزله‌زدگان قرار دهد، کمتر از 50‌میلیون تومان پول از آنها دریافت نمی‌کند. او اظهار می‌کند: بنابراین اگر می‌بینید در سرپل ذهاب، ازگله، ثلاث باباجانی و... خانه‌ها مقداری سرپا شده‌اند، از بودجه‌های خود مردم است. جاسمی عنوان می‌کند: دولت به‌نظر بنده توفیق آنچنانی در این زمینه نداشته و زلزله ‌زدگان هم واقعا از کمک‌های دولتی گله‌مند هستند. این وضعیت کلی مناطق زلزله‌زده است و مشکلات همچنان وجود دارد. این نماینده مردم کرمانشاه در مجلس خاطرنشان می‌کند: زلزله‌زدگان شاید در فصل سرما آسیب‌های کمتری ببینند، اما آسیب‌ها در فصل گرما قابل تحمل نیست. در واقع زلزله‌‌زدگان نمی‌توانند در چادرها و کانکس‌ها زندگی کنند.

باید خانه‌هایشان زودتر آماده می‌شد و در اختیارشان قرار می‌گرفت. او اظهار می‌کند: بنده در جایی با مقامات و مسئولان حرف می‌‌زدم که بیان شد تا پایان شهریور سال جاری قبل از فصل سرما اقداماتی صورت می‌گیرد، اما بنده هم‌اینک می‌‌گویم که این اتفاق تا پایان سال جاری هم انجام نمی‌شود. جاسمی بیان می‌‌کند: واقعیت این است که خیلی‌ها در مناطق زلزله‌‌زده درآمد آنچنانی ندارند؛ جز افرادی که حقوق کارمندی دریافت می‌کنند. تازه با این خسارتی که به آنها وارد شده قطعا توان بازپرداخت وام‌‌ها را ندارند. باید به زلزله‌زدگان توجه ویژه‌ای شود که بتوانند زندگی عادی و جاری خودشان را دنبال کنند. جاسمی اضافه می‌‌کند: آنهایی که مستاجر بودند یا درآمد و شغلی نداشته‌‌اند؛ خیلی سخت‌تر زندگی می‌کنند. اگر دولت حامی‌شان نباشد، کس دیگری نمی‌‌تواند آنها را نجات دهد.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۰۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی به سیل‌زدگان جنوب کشور + فیلم

امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل جنوب سیستان و بلوچستان همچنان ادامه دارد. مشکل عمده این مناطق مسدود بودن برخی از راه‌هاست.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ۷۱ هزار نفر در استان قم صاحب خانه می‌شوند
  • بیش از ۶۰۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در ایلام در حال ساخت است
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • رضا درویش: پرسپولیس خانه علی دایی است
  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه شب بازی»
  • آتش‌سوزی خانه‌ای در بلوار ناصر حجازی
  • ۳۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل خانه بلدیه نیاز است | تغییرات جدید در سبزه میدان بازار
  • امدادرسانی به سیل‌زدگان جنوب کشور + فیلم
  • احداث ۴۰۰ واحد مسکن برای مددجویان بهزیستی استان اردبیل