Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@04:58:47 GMT

عشایر خمین و دلیجان در مناطق ییلاقی مستقر شدند

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۵۱۲۸۳

عشایر خمین و دلیجان در مناطق ییلاقی مستقر شدند

خمین - ایرنا - مدیر امور عشایر استان مرکزی گفت: کوچ بهاره عشایر خمین و دلیجان از مناطق قشلاقی پایان یافته و این عشایردر محوطه های ییلاقی مستقر شدند.

علی اکبر منصوری روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس جدول زمان بندی شده کوچ عشایر از دهه سوم اردیبهشت ماه از مناطق قشلاقی آغاز شده و اکنون در مناطق ییلاقی خمین و دلیجان مستقر شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: عشایر خمین از مناطق قشلاقی استان خوزستان و میان بند، مرتع الیگودرز و کوه سفید آب استان لرستان کوچ کردند و در مناطق ییلاقی قره کهریز سکونت یافتند.
مدیر امورعشایر استان مرکزی گفت: عشایر دلیجان نیز از ایل زند طایفه راوه ای هستند که مناطق ییلاقی آن ها در منطقه سرخ آب و ابراهیم آباد این شهرستان است.
منصوری ادامه داد: جمعیت عشایر کوچروی شهرستان های خمین و دلیجان بیش از 100 خانوار در قالب 700 نفر است.
وی اظهار کرد: عشایر خمین در منطقه قره کهریز اقدام به ساخت واحدهای مسکونی دائمی کرده اند که در بهار چادر بر پا می کنند.
مدیر امورعشایر استان مرکزی گفت: برای تامین آب عشایر خمین از چشمه تا محل اسکان لوله گذاری به طول 2 هزار متر شده است.
منصوری افزود: با توجه به خشکسالی های پی در پی در این شهرستان قنوات مورد استفاده عشایر به احیا، مرمت و لایروبی نیاز دارند که یک رشته قنات با 150 میلیون ریال اعتبار لایروبی شده است.
منصوری گفت: برای تامین آب بهداشتی عشایر دلیجان نیز یک دهنه چشمه مرمت شده و لوله گذاری آن به طول 500 کیلومتر تا محل استقرار انجام گرفته است.
مدیر امورعشایر استان مرکزی گفت: 17هزار و 227 تن محصولات زراعی و دامی مازاد بر نیاز توسط عشایر این استان پارسال تولید و به روانه بازار مصرف شد.
منصوری افزود: هر سال 20 درصد تولیدات دام سبک استان مرکزی توسط عشاری تولید و به بازار مصرف ارسال می شود.
وی، شمار دام سبک عشایر استان مرکزی را 350 هزار راس بیان کرد و ادامه داد: عشایر این استان علاوه بر تولید محصولات زراعی، باغی و دامی در صنایع دستی نیز فعالیت می کند به طوری که در سال گذشته 290 متر قالی و قالیچه پشمی، 13 متر قالی و قالیچه ابریشمی و یک هزار و 800 سبد توسط عشایر بافته و به بازار مصرف عرضه شده است.
مدیر امور عشایر استان مرکزی گفت: عشایر استان مرکزی یکی از متنوع ترین جمعیت های عشایری کشور است چرا که از سراسر کشور در این استان زیست موقت دارند.
وی بیان کرد: عشایر ایل مغان و شاهسون بغدادی که جایگاه اصلی آنان استان اردبیل است در شهرستان ساوه و زرندیه مستقر هستند.
منصوری بیان کرد: عشایر ایل سنگسری نیز که جایگاه اصلی شان استان های سمنان ،تهران و البرز است در شهرستان زرندیه در منطقه رودشور، چکنه و عباس آبادگوی داغ مستقر می شوند.
مدیر امور عشایر استان مرکزی گفت: عشایر طایفه کله کوهی،جایگاه اصلی آنان استان فارس است نیز در زرندیه و عشایر کردکلهر از بخشی از زیستشان در کرمانشاه است در شهرستان ساوه در منطقه قره چای، گزل دره و شریف آباد ساکن می شوند.
وی گفت: عشایر دیگر استان ایل ذلکی است که جایگاه اصلی آنان استان لرستان و خوزستان است که در شهرستان خمین و روستای قره کهریز زیست موقت دارند.
منصوری افزود: طرح سرشماری جمعیت عشایر استان مرکزی به منظور به روزرسانی داده هاو آمارگیری از کسانی که جدید تشکیل خانواده دادند از 2 هفته آینده آغاز می شود.
بر اساس آخرین آمار جمعیت عشایر استان مرکزی بیش از پنج هزار نفر در قالب یک هزار خانوار است که بیشتر در مناطق مختلف ساوه، زرندیه، دلیجان و خمین زندگی می کنند.
7277/6013/

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي دامي كوچ عشاير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۱۲۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند

فرماندار شهرستان نقده گفت: عشایر در خصوص تأمین گوشت و لبنیات یکی از ذخایر اصلی کشور هستند و نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، محمد نوبخت‌نیا، امروز _سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در جلسه بررسی مسائل عشایری شهرستان با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که عشایر ذخایر انقلاب هستند، اظهار کرد: عشایر در خصوص تأمین گوشت و لبنیات یکی از ذخایر اصلی کشور بوده و نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند.

فرماندار نقده با اشاره به فرارسیدن فصل کوچ عشایر شهرستان نقده افزود: سرکشی و کمک به عشایر و رفع مشکلات آنان باعث تأمین غذایی کشور و افزایش تولیدات خواهد بود و همچنین موجبات دلگرمی آنان را نیز فراهم می‌کند.

بهروز قنبری، رئیس اداره امور عشایر شهرستان نقده نیز در این جلسه در خصوص توزیع نهاده در سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: ۴۷۰ تن جو ۳۰۰ تن کنسانتره، ۱۶۰ تن ذرت و ۳۰۰ تن آرد بین عشایر منطقه توزیع شده است.

وی در خصوص مناطق ییلاقی افزود: مناطق ییلاقی عشایر نقده دو منطقه شاهین‌دژ، بیجار، لیگ بن، کانی زرد، کانی هوارجو و سه منطقه پیرانشهر شامل قمطره، کفارستان و کلاشین اشنویه است.

رئیس اداره امور عشایری شهرستان نقده گفت: هزار ۶۸۲ نفر عشایر عضو شرکت هستند که ایل مامش با سه طایفه، قره پاپاق ۳۲ طایفه و شاهسون دو تیره هستند.

قنبری ادامه داد: از پانزدهم اردیبهشت کوچ میان‌بند عشایر شروع و تا پانزدهم خرداد ادامه داشته و از پانزدهم خرداد موقع کوچ اصلی شروع و تا پانزدهم شهریور ادامه دارد.

وی یادآور شد: ارائه خدمات به کوچندگان، رفع مشکل آرد، توزیع پنل‌های خورشیدی ۳۷ مورد، سه‌ونیم کیلومتر لوله‌گذاری در شیخ معروف، توزیع دو هزار و ۷۰۰ متر لوله بین عشایر برای انتقال آب از چشمه، توزیع آبشخور ۱۴ مورد، پنج تانکر به صورت امانی، ۲۰ کیلومتر مرمت جاده‌های عشایری، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی از تبصره ۱۶ به مبلغ شش میلیارد و ۷۰ میلیون تومان از اهم فعالیت‌های این اداره در سال گذشته بوده است،

کد خبر 747237

دیگر خبرها

  • بارش‌های روز گذشته هیچ آسیبی به روستاهای دلیجان وارد نکرد
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • انهدام باند سارقان احشام در دلیجان
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان
  • کمربندی دلیجان به طول ۶ کیلومتر آسفالت می‌شود
  • عشایر نقش پررنگی در تحقق شعار سال دارند
  • آغاز کوچ بهاره عشایر بروجرد
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود
  • تمدید مهلت نام نویسی مادران روستایی و عشایر برای بیمه رایگان
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی / احتمال اصلاح نرخ دلار