Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@21:29:50 GMT

شرط صدر برای نخست‌وزیری مجدد العبادی

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۵۲۱۹۰

شبکه اسکای‌نیوز مدعی شد رهبر جریان «صدر» به نخست وزیر این کشور پیشنهاد داده تا از حزب الدعوه خارج شود و با ائتلاف با فهرست «السائرون»، در پست نخست‌وزیری عراق بماند.

به گزارش ایلنا، منابع عراقی، امروز- یکشنبه- فاش کردند که «مقتدی صدر» رئیس فهرست «سائرون»، که با ۵۴ کرسی پیشتاز انتخابات پارلمانی عراق شد، موافقت خود برای نخست‌وزیری مجدد «حیدر العبادی» را مشروط به خروج وی از حزب «الدعوه» کرده است که «نوری المالکی» ریاست آن را بر عهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبکه تلویزیون اسکای‌نیوز، که منابع ویژه خود را افراد نزدیک به جریان «صدر» خوانده، به نقل از آنها گفته است که «صدر با نخست‌وزیری مجدد العبادی موافقت کرده است مشروط به این‌که وی از حزب الدعوه خارج شود».

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که روز گذشته مقتدی صدر و حیدر العبادی، نخست‌وزیر در بغداد دیدار کردند.

به‌رغم صدرنشینی ائتلاف سائرون، مقتدی صدر نمی‌تواند خودش نخست وزیری را برعهده بگیرد؛ چرا که خودش نامزد انتخابات نشده ولی فراکسیونش او را در جایگاهی قرار داده که می‌تواند کسی را که پست نخست‌وزیری را برعهده خواهد گرفت، تعیین کند.

این در حالی‌ است که مقتدی صدر برای تشکیل فراکسیون پارلمانی بزرگ‌تر، باید در کنار ائتلاف با العبادی و جریان «الحکمه» به ریاست «سید عمار حکیم» (حدود ۱۲۰ کرسی)، به سمت ائتلاف با احزاب و جریان‌های کوچک‌تر نیز برود. هر چند به ادعای برخی منابع، صدر شرط تمدید دوره نخست‌وزیری العبادی را ائتلاف با سائرون مطرح کرده است ولی این مساله با دیدگاه صدر درباره نامزدی «علی دوای» استاندار میسان و «رائد فهمی» دبیر حزب کمونیست عراق برای پست نخست‌وزیری همخوانی ندارد.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۲۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

وزارت انرژی قزاقستان از برنامه این کشور برای جبران تخطی از سهمیه خود در اوپک‌پلاس طی ماه مارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت انرژی قزاقستان روز یکشنبه (۲۶ فروردین‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور در نظر دارد تولید نفت خام خود را در ماه مارس که فراتر از سهمیه توافق‌شده در ائتلاف اوپک‌پلاس (تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک) بوده است، جبران کند.

این وزارتخانه اعلام کرد که بر اساس گزارش منابع ثانویه، قزاقستان به‌دلیل شرایط آب و هوایی و الزام‌های گرمایشی ۱۳۱ هزار بشکه در روز بالاتر از سهمیه خود در ماه مارس تولید کرده است.

این نهاد ادامه داد که تا ۳۰ آوریل امسال (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت‌ماه) طرح جبرانی را به کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس ارائه خواهد کرد.

پیش‌تر آمارهای دو منبع صنعتی و محاسبات رویترز نشان داد که تولید روزانه نفت خام قزاقستان در ماه مارس با ۰.۴ درصد افزایش نسبت به ماه فوریه به یک میلیون و ۵۷۰ هزار بشکه (۶ میلیون و ۶۷۰ هزار تن) رسید و از سهمیه تعیین‌شده این کشور در قالب برنامه کاهش عرضه ائتلاف اوپک‌پلاس فراتر رفت.

سهمیه قزاقستان در برنامه کاهش عرضه ائتلاف اوپک‌پلاس برای سه ماه نخست سال ۲۰۲۴ میلادی یک میلیون و ۴۶۸ هزار بشکه است.

کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس در آخرین نشست خود در روز سوم آوریل (چهارشنبه، ۱۵ فروردین‌ماه) بر تداوم برنامه کاهش عرضه این ائتلاف تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی و در عین حال کاهش تولید داوطلبانه شماری از اعضا تأکید کرد.

این کارگروه همچنین از تعهد عراق و قزاقستان برای دستیابی به پایبندی کامل و جبران تخطی از سهمیه‌های تولید تعیین‌شده استقبال کرد.

کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس که در ماه‌های ژانویه، فوریه و مارس ۲۰۲۴ میلادی مازاد عرضه داشتند، برنامه‌های دقیق جبران تخطی‌ها را تا ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی به دبیرخانه اوپک ارائه خواهند کرد.

این کارگروه بر ادامه نظارت بر پایبندی کشورهای عضو به برنامه کاهش عرضه که تا پایان سال ۲۰۲۴ مطابق با سی‌وپنجمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک (ONOMM) در چهارم ژوئن ۲۰۲۳ توافق شده بود و در عین حال کاهش‌ عرضه داوطلبانه شماری از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس که در آوریل ۲۰۲۳ و پس از آن نوامبر ۲۰۲۳ و فوریه ۲۰۲۴ اعلام شد، تأکید کرد.

کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس با اشاره به ادامه ارزیابی دقیق شرایط بازارهای جهانی نفت خام به تمایل کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس برای رسیدگی به تحولات بازار و آمادگی برای اتخاذ تدابیر اضافی در هر زمان، با تکیه بر انسجام بین اوپک و غیراوپک اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به یمن
  • تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا
  • گفتگوی بایدن و السودانی درباره پایان دادن به ماموریت نیرو‌های ائتلاف در عراق
  • السودانی خواستار جدول زمانی برای خروج ائتلاف از عراق شد
  • عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
  • عراق: به دنبال پایان مأموریت ائتلاف بین المللی هستیم
  • قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند
  • بازگشت مقتدی صدر به عرصه سیاست عراق؛ سناریوی بعدی چیست؟
  • مقام سابق صهیونیست: ما در غزه بدون هرگونه هدف مشخصی برای خروج گرفتار شدیم / هاآرتص: ادعای ارتش اسرائیل در مورد اینکه فرزندان هنیه در حال رفتن برای عملیات بودند را حتی دشمنان حماس هم باور ندارند/ نداو ارگمن: نتانیاهو شایستگی نخست وزیری را ندارد + عکس و فیل
  • جنبش صدر عراق به عرصه سیاست بازمی‌گردد؟