Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@02:00:10 GMT

بهره‌برداران زنجانی از بیمه مراتع استقبال نمی کنند

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۵۲۳۲۳

بهره‌برداران زنجانی از بیمه مراتع استقبال نمی کنند

به گزارش خبرنگار مهر، جلیل سلطان‌نژاد بعد از ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه بهترین مراتع استان مراتع ییلاقی که دارای کیفیت خوب و مراتع قشلاقی که از وضعیت مناسبی برخوردار  نیست، افزود: عمده کاربرد مراتع خوب استان در درجه اول تولید علوفه برای دام و حیات وحش و در درجه بعدی سایر کاربری‌ها از قبیل تولید گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 معاون فنی اداره کل منابع طبیعی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر برای یک میلیون و ۹۷ هزار و ۹۵۷ هکتار از مراتع ممیزی گردیده که برای این میزان هزار و  ۵۹ پروانه مرتع داری صادر شده است، ادامه داد: مقدار دام موجود در مراتع ممیزی شده  یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۰۷ واحد دامی بوده  که برای ۶۴۲ هزار و ۱۹۰ واحد دامی تحت عنوان دام مجاز پروانه مرتع داری صادر شده است.

 سلطان‌نژاد  در مورد وضعیت نامساعد جوی و اقلیمی کشور و به تبع آن استان زنجان گفت: در این سال‌های بحرانی اگر تدابیر و اقدامات ویژه‌ای صورت نگیرد باعث از بین رفتن مراتع و یا تمایل تغییر مراتع خوب به متوسط و یا  فقیر خواهیم بود. که در نهایت از بین رفتن مراتع باعث از بین رفتن دام‌ها و یا وجود دام‌های  لاغر و نحیف و کم گوشت و اغلب بیمار خواهد شد.

وی افزایش کنترل، نظارت و پایش پروانه‌های چرای صادره در راستای بهره‌برداری متناسب با توان اکولوژیکی مراتع، جلوگیری از چرای زودرس در مناطق ییلاقی، اختصاص بودجه به‌منظور تأمین علوفه، بیمه کردن طرح‌های مرتع‌داری واگذارشده جهت دریافت خسارت خشک‌سالی، متنوع سازی منابع معیشتی و درآمدی  روستائیان به‌منظور کاهش آثار اقتصادی خشک‌سالی بر خانوارهای روستاییان و تهیه طرح‌های مرتع داری تلفیقی را از راهکارهای کاهش فشار به مرتع‌داران و روستائیان اعلام کرد.

کد خبر 4301669

منبع: مهر

کلیدواژه: بیمه منابع طبیعی ماه مبارك رمضان بوشهر کرمانشاه شیراز گرگان شهرکرد خطبه های نماز جمعه برجام بارش باران خرم آباد اشتغال بیرجند مشهد تبریز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۲۳۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی

ماشالله کولانی مدیرکل منابع طبیعی و امور آبخیزداری استان کرمانشاه دام اضافه‌تر از ظرفیت مراتع، خشکسالی، ورود زود هنگام و کوچ دیر هنگام عشایر از مراتع را از جمله موارد آسیب زا به پوشش گیاهی عنوان کرد.

ماشالله کولانی مراتع استان کرمانشاه را یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار با ۶۰۰ هزار هکتار پوشش جنگلی اعلام کرد و افزود: ۶۰ هزار بهره‌بردار در استان کرمانشاه از مراتع استفاده می‌کنند.

وی ظرفیت چرا در مراتع استان کرمانشاه را یک میلیون و ۳۰۰ هزار راس دام عنوان کرد و افزود: این در حالی است در حال حاضر ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار راس دام اضافه بر این تعداد از مراتع استان استفاده می‌کنند و این فشار مضاعفی به مراتع کرمانشاه وارد می‌نماید، زیرا چرای بیش از حد ظرفیت باعث از بین رفتن پوشش گیاهی می‌شود.

کولانی ورود زود هنگام به مراتع در زمانی که گیاهان در مرحله اولیه رشد است را از دیگر موارد مهم تخریب و آسیب به پوشش گیاهی مراتع دانست و توضیح داد: چرای زود هنگام دام در زمانی که گیاه هنوز به حد رشد نرسیده و ضعیف است باعث بیرون آمدن بذر آن از خاک می‌شود و این کار، ذخایر ژنتیکی گیاهان مراتع را از بین می‌رود و پوشش گیاهان آنجا از بین می‌رود و دیگر گیاهی سبز نمی‌شود و این خسارت جبران ناپذیری است.

وی با اشاره به آغاز کوچ بهاره عشایر استان؛ از آنان خواست از تعلیف دام در مراتع خودداری کنند و به آنها توصیه کرد تا ۱۵ اردیبهشت کوچ میان بند داشته باشند و یا علوفه به دام‌های خود بدهند.

گرمی هوا عامل کوچ بهاره عشایر استان کرمانشاه است

مدیرکل امور عشایر استان کرمانشاه تقویم رسمی کوچ بهاره عشایر کرمانشاه در سال جاری را از ۱۵ فرودین تا ۱۵ اردیبهشت اعلام کرد و گرم شدن هوا در مناطق گرمسیری بویژه در استان ایلام را عامل کوچ زود هنگام عشایر عنوان کرد.

علی‌جعفر رضایی اما تاکید کرد: عشایر تا ۱۵ اردیبهشت ماه حق ورود به مراتع ییلاق استان را ندارند، زیرا پوشش گیاهی مراتع اکنون ضعیف است و استفاده از آن آسیب جدی به مراتع وارد می‌کند بنابراین ورود زود هنگام ممنوع است و اگر کسی تخلف کند به ازای هر راس ۷۰۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

وی تعداد جمعیت عشایر کرمانشاه را ۷۶ هزار نفر در قالب ۱۳ هزار و ۸۰۰ خانوار در ۱۴ ایل اعلام کرد و گفت: از این تعداد حدود چهار هزار خانوار ۲ سر کوچ می‌کنند که بیشتر آنها از ایل زنگنه و ایل زوله هستند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • ممنوعیت چرای زودهنگام دام در عرصه‌های منابع طبیعی بوئین میاندشت
  • آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی
  • بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا پایان بهار ۱۴۰۳
  • ضرورت استفاده از پسماند کشاورزی برای جلوگیری از فشار کمتر به مراتع همدان
  • ۱۵۰۰ حلقه چاه بدون پروانه در مازندران تعیین تکلیف شد
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • آموزش مدیریت چرای دام در خاتم
  • ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره‌برداری می‌رسد
  • آغاز برداشت ماهی قزل آلا در استخرهای دو منظوره شهرستان یزد
  • مولدسازی دارایی‌های دولت برای پشتیبانی از تولید و مشارکت عمومی