Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-16@23:36:23 GMT

لزوم استفاده از ابرازهای هوشمند در حمل ونقل شهری

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۵۲۷۱۶

لزوم استفاده از ابرازهای هوشمند در حمل ونقل شهری

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در سال‌های اخیر تمایل به استفاده از مکانیزم هایی با هدف بهره گیری از فناوری های نوین، استفاده بهینه از منابع موجود و روش های مدیریت ترافیک شهری در اغلب کشورها، به عنوان بهترین راهکارها مورد توجه مدیران و تصمیم گیران شهری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا نصر اصفهانی (یکشنبه) در سی و چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و گرامیداشت رشادت‌های مردم ایران در خرداد ماه با بیان اینکه شاید روزی که بشر در فکر ساخت خودروهای امروزی بود، هرگز به عواقب آن در عصر حاضر فکر نمی‌کرد، اظهار کرد: توسعه شهرنشینی همراه با استفاده از خودروهای شخصی، مشکلات زیادی را از جمله ترافیک، آلودگی‌های صوتی، آب وهوا، خاک و تصادفات را به مرور به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از طرفی رویکرد سنتی برنامه‌ریزی حمل و نقل، مبنی برافزایش تسهیلات حمل و نقلی مثل ساختن بزرگراه ها و معابر شهری، توسعه و ساختن پارکینگ ها، ایجاد تقاطع های غیرهمسطح و...به دلیل نیاز به سرمایه گذاری های کلان، زمان اجرای بالا و محدویت های بودجه ای، دیگر نمی تواند به عنوان راهکاری مناسب و اساسی برای حل مشکلات ناشی از حمل و نقل مورد استفاده قرار گیرد.

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در سال‌های اخیر تمایل به استفاده از مکانیزم هایی با هدف بهره گیری از فناوری های نوین، استفاده بهینه از منابع موجود و روش های مدیریت ترافیک شهری در اغلب کشورها، به عنوان بهترین راهکارها مورد توجه مدیران و تصمیم گیران شهری قرار گرفته، عنوان کرد: یکی از جدیدترین و مؤثرترین راهکارها مورد توجه مدیریت ترافیک که از فناوری اطلاعات نشأت می گیرد، ایده بکارگیری سیستم های هوشمند حمل و نقل (ITS) است.

مدیریت بهینه شهر در گرو هوشمندسازی شهر است

وی افزود: در واقع سامانه‌های حمل و نقل هوشمند، مفهومی نو در عرصه مهندسی ترافیک است که نقش بسیار مهمی در امنیت و پویایی حمل و نقل به عهده دارد.

نصراصفهانی تصریح کرد: این سامانه‌ها باعث افزایش کارایی شبکه حمل و نقل و ترافیک شده و با گسترش آن در مدیریت شهری می‌توان بسیاری از مشکلات حمل و نقل و ترافیک را حل کرد زیرا قدمت کاربرد و برنامه ریزی سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) به اوایل دهه ۹۰ میلادی می رسد و در کشورهای توسعه یافته، از همان زمان شروع به مطالعه طراحی و گسترش این سیستم ها کرده‌اند تا با توجه به توسعه سیستم‌های مختلف حمل و نقل زمینی و افزایش تقاضای سفر به صورت تصاعدی و مشکلات عرضه حمل و نقل، شاخه‌های مختلف (ITS) توانسته‌اند، تأثیرات بسیار مطلوبی در حل چالش‌های حمل و نقل برای شهرها فراهم آورند.

وی تاکید کرد: اگرچه بکارگیری و راه اندازی سیستم های حمل و نقل هوشمند برای کشورها هزینه‌های زیادی در بردارد اما از سوی دیگر نیز منفعت های چشم گیری چون کاهش مصرف سوخت و انرژی و سودهای نهفته‌ای چون کاهش زمان مؤثر سفر، آلایندگی محیط زیست و سفرهای غیرضروری و ارتقای سطح ایمنی جای تردیدی را در به کارگیری این سیستم‌ها نگذاشته است.

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به فواید بکارگیری سیستم های هوشمند حمل و نقل، عنوان کرد: آمارها نشان داده که استفاده از این سیستم ها باعث شده تا ۴۴ درصد در هزینه های ناشی از تصادفات، ۴۱ درصد در زمان، پنج درصد در هزینه های عملکردی و چهاردرصد در هزینه های سازمانی صرفه جویی شده و ۶ درصد نیز میزان آلودگی در اثر انتشار گازهای آلاینده کاهش یابد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و سیستم های الکترونیکی، امکاناتی همچون خرید اینترنتی و یا پست الکترونیکی را عرضه کرده و با کاهش ضرورت سفرهای درون شهری موجب گشایش نسبی گره‌ای از گره‌های ترافیک شده است، افزود: آنچه که امروزه بیش از پیش ضروری است، گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات در حوزه حمل ونقل و بهره گیری هرچه بیشتر از سامانه های هوشمند ترافیکی به عنوان بخشی ضروری، مهم و لاینفک از شهر هوشمند است.

نصراصفهانی تاکید کرد: فناوری هایی مانند ارتباطات مخابراتی، داده های تلفن همراه، سنسورهای ترافیکی و تشخیص خودرو، نقشه ها و سرویس های مکانمند موقعیت یابی و تخمین زمان سفر، پیشنهاد مسیر تردد و... همه و همه سیستم حمل و نقل را متحول کرده است.

وی افزود: یکی از ارکان اصلی سیستم‌های ترافیکی پیشرفته و از جمله در حمل و نقل هوشمند، وجود مدیریت یکپارچه و هماهنگ در بخش‌های مختلف سیستم و برقراری یک شبکه منسجم و یکپارچه برای کنترل ترافیک درون شهری است.

 این عضو شورا یادآور شد: یکپارچه‌سازی و برقراری ارتباط بین سیستم‌های هوشمند ترافیکی از جمله سیستم های کنترل چراغ های راهنمایی، مدیریت تابلوهای پیام رسان ترافیکی و فوریت های پزشکی، مدیریت حوادث، عوارض الکترونیکی، اطلاع رسانی مسافران، اخذ الکترونیکی کرایه حمل مسافر، مدیریت ناوگان حمل و نقل عمومی و اطلاع رسانی مبتنی بر گوشی های هوشمند تلفن همراه و ... به عنوان یکی از مهم ترین گام های تحقق حمل و نقل هوشمند و به دنبال آن شهر هوشمند است.

وی اضافه کرد: در این راستا اقدامات خوبی در سطح شهر اصفهان رخ داده است که می توان به هوشمندسازی تعدادی از تقاطع های شهری، اطلاع رسانی بر لحظه ترافیک با استفاده از تابلوهای متغیرخبری، ارائه نرم افزارها و برنامه های کاربردی با هدف اطلاع رسانی به کاربران حمل و نقل، مدیریت و کنتل حوادث و... در این خصوص اشاره کرد.

نصراصفهانی با بیان اینکه کلانشهر اصفهان هنوز در ابتدای مسیر قرار دارد، گفت:  ضرورت دارد ضمن توجه به توسعه زیرساختهای موجود با نگاهی جامع نگار در راستای تحقق شهر هوشمند نیز گامهایی اساسی برداشته شود و به حمل و نقل هوشمند به عنوان یکی از ۶ رکن اصلی شهر هوشمند نگاهی ویژه، فراگیر و البته یکپارچه با سایر ارکان شهر هوشمند صورت گرفته و اعتبارات تخصصی به این امر به صورت صدرصدی محقق شود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات شهرداری در هفته فرهنگی اصفهان، افزود: گزارش سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان که حکایت از اجرای ۶۱ برنامه مختلف و موفق داشت واصل شد که برخود لازم میدانم از اهتمام تمامی دست اندرکاران عزیز که با حداقل هزینه ها حداکثر برنامه های ممکن را در این ایام برگزار و باعث حضور بیشتر شهروندان در برنامه های هفته اصفهان شدند سپاسگزاری کنم.

نائب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه اقدام بسیار خوب دانشگاه اصفهان را در تجلیل چهره ارزشمند و فرهیخته اصفهان جناب آقای دکتر ساسان را ارج می نهیم، تصریح کرد: امیدواریم این سنت حسنه به دیگر فرهیختگان و خادمان این دیار که عمر با برکت خود را در راه اعتلای اصفهان عزیز صرف کرده اند تسری یافته و تا در جمع ما هستند و بدرود حیات نگفته اند از آن ها به صورت جمعی تجلیل و تکریم به عمل آید.

تردد موتورسیکلت ها در شهر رسیدگی شود

وی افزود: از شهروندان مسئولیت شناس انتظار داریم نمایندگان خودشان در شورای شهر را همچون گذشته یار و مددکار باشند و با ارائه پیشنهادات و راهنمایی های مستمر خود مشارکت خویش را در اداره بهتر شهر عملیاتی و اجرایی کنند.

نصر اصفهانی از وضعیت ناهنجار تردد موتورسیکلت ها در شهر خبرداد و گفت: علی رغم تلاش های صورت گرفته بازهم شاهد ورود موتورسیکلت ها به پارک ها هستیم که علاوه بر ایجاد آلودگی هوا منجر به آلودگی صوتی و کاهش ایمنی در این فضاهای عمومی می شود که لازم است با عنایت به حضور قابل توجه شهروندان در ایام باقیمانده بهار و تابستان تمهیدات مؤثر برای جلوگیری از ورود موتورسواران به پارکها و مکان های تفریحگاهی مهیا شود.

وی خاطرنشان کرد: در فصل نقل و انتقالات بازیکنان و مربیان لیگ برتر قرار گرفته و انتظار داریم در باشگاه بزرگ سپاهان و ذوب آهن از این فرصت استفاده کرده و با رویکرد استفاده حداکثری از ظرفیت های موجود در شهر و استان اصفهان نسبت به تأمین نیازهای این دوتیم اقدام و زمینه رضایت هواداران را فراهم کرده و اصفهان را در حوزه ورزشی فوتبال به جایگاه اصلی خود بازگردانند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: حمل و نقل هوشمند شورای دوره پنجم اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۲۷۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از خط ۵ بی‌آرتی اصفهان تا نیمه نخست ۱۴۰۳

مدیرکل اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: خط ٥ بی‌آرتی این کلان‌شهر حدفاصل میدان جمهوری تا سه راه غزه که عملیات ایجاد آن از سال گذشته آغاز شد، تا نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

حمید آقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه ۱۲ خط بی‌آرتی مصوب شورای ترافیک داریم که تاکنون چهار خط از این خطوط احداث شده است، اظهار کرد: خط ۵ بی‌آرتی یکی از خطوط مهم اتوبوس‌های تندرو حدفاصل میدان جمهوری تا سه راه غزه است و خیابان‌های کاشانی، بهشتی و حکیم نظامی را در بر می‌گیرد.

وی افزود: خط ٥ بی‌آرتی این کلان‌شهر حدفاصل میدان جمهوری تا سه راه غزه که عملیات ایجاد آن از سال گذشته آغاز شد، تا نیمه نخست سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرکل اجرایی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هسته مرکزی شهر تحت پوشش خطوط بی‌آرتی قرار گرفته شده است تا شهروندان بتوانند با استفاده از حمل‌ونقل عمومی به مقصدهای مدنظر خود سفر کنند.

آقایی با بیان اینکه از جمله اقدامات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان می‌توان به فضای پارک حاشیه‌ای اشاره کرد که در این راستا تفاهم‌نامه‌هایی با شرکت‌های مختلف امضا شده است تا بتوانیم حدود ٤٠٠٠ فضای پارک حاشیه‌ای را به‌منظور ساماندهی و جلوگیری از پارک‌های دوبل ایجاد و معضلات ترافیکی را رفع کنیم و شاهد روان‌سازی ترافیک معابر شهر اصفهان باشیم.

وی اظهار کرد: برای ایمن‌سازی بزرگراه‌ها به لحاظ سرعت و عدم توجه رانندگان به جلو که موجب ایجاد تصادفات می‌شود، ایجاد گاردریل نیوجرسی در بزرگراه‌های شهر از جمله بزرگراه شهید دستجردی در حال اجراست؛ این اقدام تا دو ماه آینده در بزرگراه شهید چمران و سپس بزرگراه شهید صیاد شیرازی خواهد شد.

کد خبر 744715

دیگر خبرها

  • راه اندازی اتوبوس‌های برقی تحولی مهم در حمل ونقل شهری کشور است
  • اتوبوس‌های برقی حمل‌ونقل شهری را متحول می‌کند
  • وزیر کشور:  برقی سازی اتوبوس ها تحولی مهم در حمل ونقل شهری کشور است
  • تجهیز اورژانس هوایی چهارمحال و بختیاری به بالگردهای روز جهان
  • بهره‌برداری از خط ۵ بی‌آرتی اصفهان تا نیمه نخست ۱۴۰۳
  • ماموریت شهرهای هوشمند هند
  • تجهیز اورژانس چهارمحال و بختیاری به یکی از بالگرد‌های روز جهان
  • راه‌اندازی یک خط جدید در حوزه حمل‌ونقل شهری صدرا به سمت شیراز
  • لزوم حرکت به سوی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده شهرها
  • فعالیت ۲۸ سامانه نظارت هوشمند ترافیکی در شهر قم