Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «بیتوته»
2024-04-26@18:34:42 GMT

مطهری: دولت از نشست های برجامی با اروپا رضایت دارد

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۵۲۷۵۵



نایب رییس مجلس گفت: مسئولان وزارت امور خارجه در گزارش خود نسبت به نشست‌هایی که تاکنون با طرف‌های اروپایی داشتند، اعلام رضایت کردند ولی گفتند که همه چیز به مذاکرات دو، سه هفته آتی بستگی دارد.

به گزارش ایرنا، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: چهار لایحه مرتبط با FATF در دستور کار مجلس است که دو لایحه تاکنون بررسی و تعیین تکلیف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اهمیت این لوایح و ارتباط آنها با FATF در جلسه غیرعلنی مطرح شد. همچنین این موضوع مطرح شد که تصویب این لوایح به معنی پیوستن به FATF نیست بلکه این لوایح از لوازم FATF است.

وی ادامه داد: مسئولان وزارت امور خارجه در گزارش خود نسبت به نشست‌هایی که تاکنون با طرف‌های اروپایی برگزار کردند، اعلام رضایت کردند و اذعان داشتند که همه چیز به مذاکرات دو، سه هفته آتی بستگی دارد.

مطهری افزود: اروپایی‌ها تا حدی دستشان بسته است . اتحادیه اروپا باید بتواند رضایت 28 کشور عضو خود را کسب کند، آنچه مسلم است اینکه طبق اظهارات مسئولان حاضر در نشست غیر علنی، اروپایی‌ها به جهت اقدام آمریکایی‌ها و تک روی‌های آنها در دنیا به دنبال نشان دادن استقلال خود هستند. از این رو می‌خواهند ثابت کنند که تابع صرف آمریکا نیستند.

وی گفت: در حقیقت شکافی بین اروپا و آمریکا ایجاد شده و ممکن است اقداماتی که در رابطه با کوبا در سال 1996 انجام دادند را تکرار کنند، کاری که به موجب آن دولت‌های اروپایی شرکت‌های خود را از اجرای تحریم‌های آمریکا در رابطه با کوبا ممنوع کردند و خسارات مالی آنها هم پرداخت کردند.

وی تصریح کرد: انجام اقداماتی در همین حد در رابطه با ایران هم برای ما ایده‌آل است، اروپایی‌ها تاکنون در همین مسیر گام برداشتند و تا حد قابل قبولی پیش رفتند.

وی در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی وزارت خارجه از قوانین انسداد، گفت: در رابطه با شرکت‌های بزرگ اروپایی چون منافع بسیاری در آمریکا دارند ممکن است موثر نباشد اما درباره شرکت‌های کوچک و متوسط موثر است.

وی گفت: آقای شمخانی نیز نظر مثبتی نسبت به لوایح مذکور در این نشست داشتند، دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کردند این لوایح ایراداتی داشته اما با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و شورای عالی امنیت ملی و حتی ارتباط با دفتر رهبری نواقص رفع شده است.

مطهری ادامه داد: قانون اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوری اسلامی در رابطه با اجرای برجام بسیاری از امور را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده و شورا هم هیات نظارت بر اجرای برجام را قرار داده است از این رو همه تصمیم‌ها در این هیات گرفته شده و هیات هم مرتبط با رهبری است بنابراین قانون مذکور نقض نشده است.

وی درباره تقابل نمایندگان موافق و مخالف ادامه برجام با اروپایی‌ها در جلسه غیرعلنی گفت: این تقابل‌ها در نشست غیرعلنی هم بسیار شدید بود تا جایی که بسیاری در جلسه داد و بیداد کردند اما در نهایت افرادی قانع شدند و برخی قانع نمی‌شوند.

وی اظهار داشت: برخی از نمایندگان از سر دلسوزی نظر دادند و می اندیشند که تصویب لوایح مرتبط با FATF باعث به خطرافتادن آینده حماس و حزب الله می‌شود حال آنکه چنین نیست.

وی گفت: به نظر این جلسه غیرعلنی تا حدودی حواشی و تقابلات را تعدیل کرد. عده‌ای از نمایندگان اذعان دارند که قانون در گذشته تصویب شده و نیازمند اصلاح نیست، این افراد عدم پذیرش یکی از تبصره ها مربوط به گروه‌های مقاومت توسط FATF را یادآور شدند حال آنکه اصلاحات مجلس ارتباطی با نظر FATF ندارد.

مطهری ادامه داد: نمایندگانی اذعان دارند که این قانون مصادیق تروریسم را تعیین می‌کند، حال آن که این چنین نیست از این رو اصلاحات هیچ ضرری به گروه‌های مقاومت نمی‌رساند.

وی اظهار داشت: در حقیقت در لایحه آمده که مصادیق تروریست را شورای عالی امنیت ملی تعیین کند و پیوست تفسیری هم اضافه کردند که درهای تخریب قانون را بسته است.

منبع: بیتوته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.beytoote.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بیتوته» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۲۷۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ دکتر اسدالله عباسی امروز در نشست هم‌اندیشی با منتخبان مردم گیلان در دوازدهم دوره مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب لایحه هفتم توسعه با همکاری مجلس و دولت، گفت: با آغاز لایحه‌ی هفتم توسعه در سال ۱۴۰۳ ضروریست تا مسائل کلان استان و حوزه انتخابیه نمایندگان بررسی و تصمیم گیری شود. 

استاندار گیلان با بیان اینکه برای حل مشکلات استان با همه مسئولان پای کار باشند افزود: مشکلات حوزه کشاورزی، توسعه شهرستان‌ها، گردشگری و زیرساختی با حضور نمایندگان منتخب مردم در مجلس دوازدهم مطرح شد تا برای حل مشکلات در سطح استانی و ملی تلاش شود.

دکتر اسدالله عباسی یکی از راه‌های توسعه گیلان را همدلی میان دولت و مجلس شورای اسلامی دانست و افزود: برای اجرای طرح‌ها ملی در استان باید در سطح کلان رایزنی‌های لازم انجام شود.

وی با اشاره به سفر ریاست محترم جمهوری و رییس محترم قوه قضاییه به گیلان در آینده نزدیک، افزود: باید مشکلات گیلان در حوزه‌های مختلف جمع آوری شده و همزمان با سفر این مسئولان به کشور پیگیر چگونگی برطرف شدن آن‌ها شویم.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان هم در این نشست انسجام میان دولت و مجلس برای پیشبرد اهداف استانی و شهرستانی را از دستاورد‌های این نشست دانست و گفت: با برگزاری این جلسات می‌تواند مشکلات استان را در همه بخش‌ها شناسایی کرده و نزد رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه مطرح کنیم.

ابراهیم نجفی اسپیلی در ادامه، یکی از نگرانی‌های کشاورزان را قیمت پایین برنج دانست و افزود: در روز‌های آینده شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی تشکیل جلسه داده و قیمت تضمینی خرید برنج برای سال ۱۴۰۳ را اعلام کند.

در این نشست همچنین احمدی سنگری نماینده رشت و خمام، دنیامالی نماینده بندرانزلی، علیجانی منتخب رودسر و املش، گودرزوند چگینی نماینده رودبار، لاهوتی منتخب لنگرود، فلاح منتخب رشت و خمام، رحمت زاده منتخب صومعه سرا، زارع منتخب لاهیجان و سیاهکل، معصومی منتخب فومن و شفت و اسلامدوست منتخب شهرستان‌های تالش، رضوانشهر و ماسال هر یک در سخنانی با تاکید بر تداوم همدلی برای توسعه استان، دیدگاه و نظرات خود را بیان کردند.

دیگر خبرها

  • مکرون: اروپا در حال مردن است
  • احتمال محرومیت نمایندگان لالیگا از حضور در رقابت‌های اروپایی
  • ببینید| نوری قزلجه: بیش از ۵۰ درصد اقدامات مجلس یازدهم رضایت‌بخش نبود
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • ضرب‌الاجل مجلس برای دولت/منتظر مدیریت بازار ارز هستیم
  • دولت آماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: دولت آماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • دولت سیزدهم اماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم