Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-23@07:00:44 GMT

متوسط قیمت محصولات کشاورزی در سال ۹۶

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۶۵۲۹۳۰

متوسط قیمت محصولات کشاورزی در سال ۹۶

رکنا: مرکز آمار ایران گزارش متوسط قیمت فروش محصولات کشاورزی در مناطق روستایی در سال ۱۳۹۶ را منتشر کرد که براساس آن قیمت فروش آزاد یک کیلو گندم در کل کشور ١٢١١٠ ریال بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی رکنا، مرکز آمار ایران اعلام کرد؛ در سال ١٣٩٦ قیمت فروش آزاد یک کیلو گندم در کل کشور ١٢١١٠ ریال بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان بوشهر با ١٤٦١٦ ریال بیشترین واستان قزوین با ١١٣٦٠ ریال کمترین قیمت فروش آزاد را درکل کشور داشته اند.

قیمت فروش به دولت این محصول در کل کشور ١٣٠٧٥ ریال بوده است که در نتیجه متوسط قیمت های آزاد وفروش به دولت این محصول معادل ١٢٨٩٧ ریال بوده است. متوسط قیمت فروش این محصول (آزاد ودولتی) نسبت به سال ١٣٩٥ افزایش ٣/٨ درصدی داشته است.

الف- محصولات کشاورزی

۱-غلات

۱-۱-گندم

در سال ۱۳۹۶ قیمت فروش آزاد یک کیلو گندم در کل کشور ۱۲۱۱۰ ریال بوده است. استان بوشهر با ۱۴۶۱۶ ریال بیشترین و استان قزوین با ۱۱۳۶۰ ریال کمترین قیمت فروش آزاد را در کل کشور داشته اند. قیمت فروش به دولت این محصول در کل کشور ۱۳۰۷۵ ریال بوده که در نتیجه، متوسط قیمت های آزاد و فروش به دولت این محصول معادل ۱۲۸۹۷ ریال بوده است. متوسط قیمت فروش این محصول (آزاد و دولتی) نسبت به سال ۹۵ افزایش ۳.۸ درصدی داشته است.

۲-۱-جو

در سال ۱۳۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم جو در کل کشور ۹۸۱۷ ریال بوده است. استان سیستان و بلوچستان با ۱۱۹۱۶ ریال بیشترین و استان قزوین با ۸۶۴۷ ریال کمترین کمترین قیمت فروش را داشته اند. قیمت فروش این محصول معادل ۱۴.۹ درصد نسبت به سال ۹۵ افزایش داشته است.

۳-۱-شلتوک

در سال ۱۳۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم شلتوک در کل کشور به رقم ۳۹۷۳۲ ریال رسید. بیشترین و کمترین قیمت های فروش به ترتیب به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۵۴۴۶۵ ریال و استان زنجان با ۲۸۴۱۲ ریال اختصاص داشته است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ افزایشی معادل ۱۰.۹ درصد نشان می دهد.

۱-۱-ذرت دانه ای

در سال ۱۳۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم ذرت دانه ای در کل کشور ۱۲۱۴۳ ریال بوده است. استان هرمزگان با ۲۰هزار ریال بیشترین و استان لرستان با ۵۷۱۴ ریال کمترین قیمت فروش در کل کشور را داشته اند. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ معادل ۴.۰ درصد افزایش داشته است.

۲- حبوبات

۱-۲- نخود

قیمت فروش یک کیلوگرم نخود در سال ۱۳۹۶ در کل کشور ۵۲۵۷۴ ریال بوده است که استان کرمان با ۶۲۰۶۹ ریال بیشترین و استان آذربایجان شرقی با ۴۳۷۶۴ ریال کمترین قیمت فروش را در کل کشور داشته اند. قیمت فروش این محصول در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایشی معادل ۲۷.۸ درصد داشته است.

۲-۲-عدس

در سال ۱۳۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم عدس در کل کشور به رقم ۴۹۷۸۷ ریال رسید. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ معادل ۸.۷ درصد افزایش داشته است.

۳- دانه های روغنی

۱-۳- آفتابگران روغنی

قیمت فروش یک کیلوگرم آفتابگردان روغنی در سال ۱۳۹۶ در کل کشور معادل ۳۶۶۲۸ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ معادل ۹.۲ درصد افزایش داشته است.

۲-۳- کلزا

در سال ۱۳۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم کلزا در کل کشور ۲۷۱۰۱ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ معادل ۱۰.۷ درصد افزایش داشته است.

۴- محصولات لیفی

۱-۴- پنبه (وش)

در سال ۱۳۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم پنبه در کل کشور ۲۹۹۷۴ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ معادل ۰.۴ درصد کاهش داشته است.

۵-محصولات جالیزی

۱-۵- هندوانه

در سال ۱۳۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم هندوانه در کل کشور ۳۱۱۳ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ معادل ۳۱.۸ درصد کاهش داشته است.

۲-۵- خربزه

در سال مورد بررسی قیمت فروش یک کیلوگرم خربزه در کل کشور ۶۵۹۷ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ معادل ۵.۲ درصد کاهش نشان می دهد.

۳-۵- خیار

در سال ۱۳۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم خیار در کل کشور به رقم ۱۰۵۱۴ ریال رسید. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ افزایشی ۴.۵ درصدی داشته است.

۶- سبزیجات

۱-۶- سیب زمینی

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم سیب زمینی در کل کشور ۶۷۶۷ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ معادل ۶۰.۵ درصد افزایش داشته است.

۲-۶- گوجه فرنگی

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم گوجه فرنگی در کل کشور ۵۹۳۸ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ معادل ۵۴.۴ درصد افزایش داشته است.

۳-۶- بادمجان

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم بادمجان در کل کشور ۶۵۹۴ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ معادل ۸.۴ درصد کاهش داشته است.

۴-۶- پیاز

در سال مورد بررسی قیمت فروش یک کیلوگرم پیاز در کل کشور ۹۸۵۶ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال قبل معادل ۱۰۴.۲ درصد افزایش داشته است.

۷- محصولات علوفه ای

۱-۷- در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم یونجه در کل کشور ۸۱۱۶ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ معادل ۱۷.۱ درصد افزایش نشان می دهد.

۲-۷- شبدر خشک

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم شبدر در کل کشور ۸۶۹۱ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول در سال ۹۶ نسبت به ۹۵ معادل ۱۸.۶ درصد افزایش داشته است.

۸- میوه های هسته دار

۱-۸- زردآلو

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم زردآلو در کل کشور برابر ۲۸۷۳۷ ریال بوده است. قیمت فروش زردآلو نسبت به سال ۹۵ کاهشی معادل ۵.۵ درصد داشته است.

۱-۸- هلو

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم هلو در کل کشور ۲۰۱۵۳ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ معادل ۶.۲ درصد کاهش داشته است.

۹- میوه های دانه دار

۱-۹- سیب درختی

قیمت فروش یک کیلوگرم سیب درختی در سال ۹۶ در کل کشور ۱۴۰۳۹ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ معادل ۸.۱ درصد کاهش داشته است.

۲-۹- انگور

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم انگور در کل کشور ۱۳۹۴۷ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ معادل ۳۷.۹ درصد افزایش داشته است.

۱۰- مرکبات

۱-۱۰- پرتقال

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم پرتقال در کل کشور ۸۹۶۵ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ افزایش ۱۸.۳ درصدی داشته است.

۲-۱۰- نارنگی

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم نارنگی در کل کشور ۱۰۵۴۶ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ معادل ۱۴.۹ درصد افزایش داشته استو

ب- دام و فراورده های دامی

۱-دام

گوسفند و بره زنده پرواری

در سال مورد بررسی قیمت فروش یک کیلوگرم گوسفند و بره به صورت زنده در کل کشور ۱۵۸۶۶۳ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ معادل ۲۷.۹ درصد افزایش داشته است.

۲-۱- گاو کمتر از دو سال پرواری

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم گاو کمتر از دو سال پرواری به صورت زنده در کل کشور ۱۳۵۵۰۱ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول نسبت به سال ۹۵ برابر ۱۵.۴ درصد افزایش داشته است.

۲-فرآورده های دامی

۱-۲-پشم گوسفند (شسته نشده)

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم پشم گوسفند (شسته نشده) در کل کشور ۲۰۷۵۸ ریال بوده است. قیمت فروش این محصول در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ معادل ۱۹.۵ درصد افزایش داشته است.

۲-۲- شیرگوسفند (چرخ نکرده)

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم شیرگوسفند به صورت چرخ نکرده در کل کشور ۴۲۵۵۹ ریال بوده است که نسبت به سال ۹۵ افزایشی ۱۷.۲ درصدی داشته است.

۳-۲- شیر گاو (چرخ نکرده)

در سال ۹۶ قیمت فروش یک کیلوگرم شیر گاو در کل کشور ۱۱۸۰۱ ریال بوده است که نسبت به سال ۹۵ افزایشی ۴.۳ درصدی داشته است.

ج- خدمات کشاورزی

۱-خدمات ماشینی

۱-۱-شخم زمین زراعی آبی با تراکتور

در سال ۹۶ هزینه یک بار شخم یک هکتار زمین زراعی آبی با تراکتور در کل کشور ۲۳۳۵۵۳۳ ریال بوده است. متوسط هزینه انجام این خدمت نسبت به سال ۹۵ معادل ۵۸.۸ درصد افزایش داشته است.

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت ماه رمضان مهم ترین های 24 ساعت محصولات کشاورزی مرکز آمار ایران فروش آزاد کل عکس حوادث قتل وحید مرادی شرور تجاوز تهران حوادث تهران ازدواج ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۶۵۲۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین واکنش ایران خودرو به فروش پژوپارس با قیمت جدید

گروه صنعتی ایران خودرو در واکنش بخبر با عنوان دام ایران خودرو برای متقاضیان پژو پارس توضیحاتی ارسال کرد که به شرح زیر است:

بیشتر بخوانید: قیمت روز محصولات ایران‌خودرو یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

در متن منتشر شده، ادعا شده است که ایران خودرو تعمدا تحویل محصول پارس را به بهار امسال موکول کرده تا بتواند با دریافت مجوز، قیمت‌ها را افزایش دهد، این در حالی است که تا روز ۲۵ اسفندماه سال گذشته که مجوز تولید این محصول از سوی سازمان ملی استاندارد تا بهار سال ۱۴۰۳ تمدید شده، تولید و شبکه گسترده تأمین ایران خودرو برای محصول سورن به عنوان جایگزین پارس برنامه‌ریزی کرده و با تمدید مهلت تولید از سوی سازمان استاندارد، خطوط تولید و شبکه تأمین ایران خودرو که برای تولید برنامه‌ریزی بلندمدت دارند، ناگزیر از بازگشت به شرایط قبل و سفارش گذاری برای تأمین قطعات محصول پارس شده است که این امر نیازمند زمان برای تغییر سفارش‌گذاری و تأمین قطعات بوده است.

هرچند بر اساس مصوبه شورای رقابت، اولویت بندی در سامانه یکپارچه، تعهدی برای خودروساز ایجاد نمی‌کند، با توجه به عدم تمدید تولید پارس تا ۲۵ اسفندماه سال ۱۴۰۲، گروه صنعتی ایران خودرو در راستای مشتری مداری و جلب رضایت متقاضیان، به اجرای طرح تبدیل پارس به خودروهای دیگر مانند سورن پلاس، پژو ۲۰۷ و تارا اقدام کرده است و تعدادی از متقاضیان که به نظر می‌رسد مصرف‌کنندگان نهایی بوده‌اند، به تبدیل و خرید محصولات استاندارد و دارای مجوز تولید پرداخته‌اند.

برخلاف ادعای مطرح شده در این متن، در اسفند سال ۱۴۰۱ و نه سال گذشته، ۸۰۰ هزار متقاضی محصولات ایران خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص خودرو درخواست خرید از محصولات این شرکت را داشته‌اند که بخش قابل توجهی از تقاضاها نیز برای محصول پارس بوده است.

با وجود اصرار ایران‌خودرو به توقف تولید پارس به دلیل عدم توانایی در تطابق با استانداردهای ۸۵ گانه، مدیران وقت وزارت صمت بر اولویت‌بندی تمامی تقاضاها تاکید کردند و بر همین اساس صف طویلی برای خودرو پارس نیز تشکیل شد که با توجه به برنامه توقف تولید در پایان سال ۱۴۰۲ بخش زیادی از تقاضاها منوط به مجوز تولید از سوی سازمان ملی استاندارد برای ادامه تولید در سال ۱۴۰۳ شده است.

در این متن عنوان شده عدم صدور مجوز تولید از سوی سازمان استاندارد کافی بود تا ایران خودرو از تحویل خودرو خودداری کند! این در حالی است که برنامه تولید محصول پارس تا پایان سال ۱۴۰۲ بوده و با توجه به قوانین و ضوابط موجود، ادامه تولید محصول فاقد استانداردهای ۸۵ گانه، نیازمند مجوز از سوی سازمان ملی استاندارد است و تمامی خودروسازان ملزم به رعایت این امر و دریافت مجوز لازم برای تمامی محصولات خود هستند.

طبق روال گذشته، تمامی خودروسازان بهای تمام شده تولید انواع محصولات خود را به مراجع ذی‌ربط ارائه می‌کنند تا نسبت به نرخ تورم موجود و هزینه‌های تولید به‌روزآوری شود. پارس نیز به عنوان زیان‌ده‌ترین محصول از این قاعده مستثنا نبوده و بر اساس دستورالعمل‌های شورای رقابت و طبق مجوزهای دریافتی از سوی مراجع ذی‌ربط نسبت به اصلاح قیمت آن اقدام شده است. همان‌طور که در بخش‌نامه اولیه سامانه یکپارچه نیز تاکید شده، تمامی خودروهایی که در این سامانه اولویت بندی شده‌اند بر اساس قیمت روز کارخانه تحویل مشتریان خواهد شد و به‌روزآوری قیمت پارس نیز خارج از این دستورالعمل نبوده است.

همانطور که ایران خودرو در این جوابیه اشاره کرده مقرر بود تولید پژو پارس تا پایان سال ۱۴۰۲ متوقف شود در این صورت چرا این شرکت در زمان ثبت نام در سامانه یکپارچه (بهار سال ۱۴۰۲)، موعد تحویل پژو پارس را زمستان ۱۴۰۲ عنوان کرد وقتی زمان تحویل زمستان ۱۴۰۲ اعلام می‌شود یعنی شرکت خودروساز پیش بینی می‌کرد که می‌تواند به اندازه ثبت نام کنندگان پژو پارس تولید و تحویل دهد؛ از سویی دیگر به صورت معمول ۲ یا ۳ ماه قبل از موعد تحویل خودرو، خودروساز اقدام به ارسال فراخوان به متقاضیان می‌کند اما در این مورد و در حالی که ایران خودرو موعد تحویل بخشی از پژوپارس ها را زمستان ۱۴۰۲ اعلام کرده بود با این حال از ارسال فراخوان سرباز زد.

منکر زیاندهی خودروسازان و فاصله زیاد قیمت کارخانه و بازار که منجر به شکل گیری تقاضاهای سوداگرایانه شده، نیستیم ولی اصل مطلب این است که وقتی ایران خودرو واقف به مشکلات پژو پارس بوده و حتی طبق ادعای سازمان ملی استاندارد از ماه‌ها قبل نیز مطلع شده بود که تولید این خودرو باید تا پایان سال ۱۴۰۲ متوقف شود، بنا به چه علتی اقدام به تعیین بازه زمانی زمستان ۱۴۰۲ برای تحویل خودرو کرد و در این بازه نیز خودروها ثبت نامی را تحویل متقاضیان نداد.

نکته مغفول مانده در ماجرای توقف و تداوم تولید پژو پارس بازی‌های رسانه‌ای طرفین درگیر ماجرا بود؛ از چند ماه پیش شرکت ایران خودرو و سازمان ملی استاندارد در قالب‌های مختلف از جمله صدور نامه و مصاحبه اقدام به اظهارنظر در خصوص سرنوشت پژو پارس می‌کردند که در گزارش‌های مختلفی به این موضوع پرداخته شد. اما متأسفانه آنچه که در مطالب مطرح شده از سوی این دو نهاد مورد غفلت واقع شد، حقوق مصرف کننده بود. مصرف کننده‌ای که با اعتماد به سیاست گذار اقدام به انسداد ۱۰۰ میلیون تومان کرد تا با ثبت نام در سامانه یکپارچه خودرو با قیمت کارخانه بخرد اما طی چند ماه و به صورت مستمر مورد هجوم بمباران اخبار ضد و نقیض قرار گرفت.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1228017 برچسب‌ها ایران خودرو

دیگر خبرها

  • اولین واکنش ایران خودرو به فروش پژوپارس با قیمت جدید
  • پاسخ ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان
  • واکنش ایران خودرو به فروش پژو پارس با قیمت جدید به متقاضیان
  • صادرات بخش کشاورزی بیش از ۲۰ درصد رشد کرد/عراق مقصد نخست صادرات
  • ۲۱۱ هزار تن محصول کشاورزی در شهرستان دشتی تولید شده است
  • رشد ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۲۰.۵ درصدی صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران در سال ۱۴۰۲
  • صادرات ۶.۳ میلیارد دلاری صادرات محصولات غذایی و کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • کشور‌های همسایه مقصد ۸۰ درصد صادرات محصولات غذایی و کشاورزی ایران
  • راهنمای کامل خرید آجرنما در سال 1403 + قیمت